Als je misstappen bent begaan in het verleden, hoe kun je dat karmisch gezien dan nog rechtzetten als de persoon in kwestie niet(meer) in je leven is?

Dus als bijvoorbeeld de persoon in kwestie overleden is bijv. En zo ja, hoe kun je dat het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat me nou al een poosje bezig houdt is de vraag: waarom zet je er het woord "karmisch" bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je een ander aandoet, doe je jezelf aan.
Die ander ben jij.....Ga met jezelf aan de slag. Leer jezelf kennen. Maak kennis met de onvoorwaardelijke liefde in je en het onvoorwaardelijke geven! Naar jezelf en naar anderen. God straft niet, God is liefde! Straf is een bedenksel van mensen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loekido, dank je voor dit verhelderende inzicht dat ik eigenlijk al wist, maar even niet zag :) in feite geldt dan ook het alom oude spreekwoord: God straft onmiddelijk.
Als dit voor alles zou gelden zou je dus vanaf het moment dat het gebeurd is dat vervelende al kunnen vergeten omdat je er niet meer mee bezig hoeft te zijn. ( Mits je dat onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke geven al door je proces gevonden hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ^^ nee ik laat in principe nooit iemand stikken, ik neem hooguit afstand om tot mezelf te kunnen komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mooi gezegd, Loekido.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik verlang naar Karmisch Partenkirchen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woehaaahahahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan zeker niet op de k(er)amische kookplaat omdat het toevallig klinkt als een gebakje??? (ik ben niet zo goed in Duits en kom zelden Apeldoorn uit, daarbij ben ik ook nog eens blond dus waarschijnlijk in de war met swartzwalder kirsch) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets verder nog, richting de lederhosen... ghighi
's Zomers staat dat gebied synoniem met regen, regen en nog eens regen (althans zo was het in de vakanties vroeger met pa en moe). Mmmm, kirsch -> kaasfondue :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Käseraklette, bedoel je! Gesmolten bij het houtvuur, hoog op de berghelling, bij het eenaugustusfeest. Met prachtig uitzicht over al die andere Käseraklettevuren op alle hellingen rond het dal. Of is dat alleen aan de andere kant van de grens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raklette en kaasfondue zijn verschillende gerechten ;-))
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Maar gevoelsmatig zijn ze, voor mij althans, "ähnlich". Waarbij ik Raklette prefereer - met afstand zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voer is voer!!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joh dit gaat me punten opleveren... waren jullie van plan een nieuw record te vestigen? op dit moment staat Eds vraag bovenaan met 200 reacties :) moet dus op zijn minst 201 worden (spammerdespammerdespam :P )
maar wanneer gaan jullie met die grote waffel nu eens eindelijk daadwerkelijk wat organiseren met goed voer? :) mijn tuin en ik zijn er klaar voor en de barbeque ook, maar een kaasfondue heb ik hier nie ^^ Soort van pyamaparty en iedereen wat meenemen ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal ik de vraag verlengen proberen? julie hebben het zo naar je zin ;-) en ik geniet mee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat je meegeniet is karmaïsmatisch :-) gezien prima natuurlijk, maar dat stukje van een uurtje geleden Forall....kweenie.... dan klinkt zo....uh....hebberig? Die punten bedoel ik???
En ja zeg, woorden als "grote waffel" tegen je geliefde mede GV-ers, dat is helemaaaaal not done natuurlijk.
Maar, er is hoop: je kunt het in het NU nog rechtzetten:-)))))
(even bij de vraag blijven natuurlijk)
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu al rechtzetten? Voordat we zijn overleden? Poeh, da's een hele opluchting - we hoeven niet meer voor ons leven te vrezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel Cryo!!! Want ooooweeeee als ze het niet rechtzet!!!!
HAHAHAHAHAHA....oeps....even ladylike blijven...hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm, ik heb trek gekregen, zelfs na een coupeuse maaltijd van net in Zwitserse kaasgerechten! Aan welke kant van de helling dan ook, lijkt me leuk met een hele GV clubje, router, satelliet uplink, laptops, ifoons, en vooral kaas mee en we gaan er een hoop lol hebben :) Even mijn pyjama uit de mottenballen halen, forall, want de kleren van de keizer is niet iedereen klaar voor :D
Kristal
12 jaar geleden
Hmmm, trek ik mijn knalrode geruite flanellen pyjama aan, echt vreselijk om te zien maar zo lekker zacht :-)) En dan kaasfonduen!!! Lees ik dat goed??? Wheeeeehhhh!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht maar, als ik 'm maak ga je om.. ;)
Wel oppassen op kaasvlekken op die mooie pyjama (zie de kaasfondue orgie in Asterix en de Helvetiërs) hihi In de strip: Bij de Romeinse gouverneur in Genova, Diplodocus, stond bij wijze van vermaak een straf op het in de kaas laten vallen van het stukje brood: vijf stokslagen bij de eerste keer, twintig zweepslagen bij de tweede keer, en bij de derde keer zou de dader met een gewicht aan de voeten in het Meer van Genève worden gegooid. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rechtzetten doe ik toch terwijl ik het shcrijf? Spreuk: Het zijn de dwarsliggers die het spoor doen rechtlopen ... toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zullen we jou eens aan je voeten hangen bas :P er zo bij lachen bah ;-) maar was dat meer dan ook een grote kaasfondue? XD
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu moet je alleen shcrijf nog karmisch parten..., eh, rechtzetten. Het is trouwens nieuw voor me dat de betonnen sokken niet door de mafia, maar door de Romeinen zijn uitgevonden. Nou ja, het is hetzelfde land, zullen we maar zeggen. Ik ken de uitdrukking trouwens als "het spoor is gebouwd op dwarsliggers". Dat zeggen wij regelmatig tegen ons afdelingshoofd als wij weer eens betere ("andere") ideeën hebben dan hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: ;-))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat me trouwens opviel aan de vraagstelling:
"Als je misstappen bent begaan [...]". Dat klinkt voor mij tegennatuurlijk. Ik zou zeggen:
"Als je misstappen hebt begaan [...]". Het eerste klinkt alsof het je is overkomen, terwijl je het toch echt zelf hebt gedaan. Ter vergelijking het verschil tussen "ik ben geslagen" en "ik heb geslagen".
Cryofiel
12 jaar geleden
Vergeten te vertellen/vragen: is dat een streekgebonden manier van uitdrukken? Net zoals sommige mensen zeggen "Ik ben een pen nodig"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee cry, dan is het "Als je misstappen hebt gemaakt" volgens mij hoor. Net zoiets als dat "overnieuw"niet bestaat maar "opnieuw" of "over doen". of "dat kost duur" dat klopt ook niet dat moet zijn "dat kost veel" of "Dat is duur". Maar inderdaad je denkt in eerste instantie dat het je overkomt, maar als je goed kijkt ligt de schuld bij jezelf en maak je zelf de misstap. Maar goed gaat erom dat we mekaar begrijpen :) Wat je laatste regel betreft, Cryo, zou zeggen maak er een vraag van? IK heb me daar nooit zo in verdiept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Forall: waarom denken in schuld, boete, fouten en misstappen? Ik herken het bij mezelf van lang geleden, maar ben inmiddels (GELUKKIG) tot andere inzichten gekomen. Mijn ervaring is, dat deze manier van denken erg destructief is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk zelf in een heel andere richting: WIE is de grote administrator die jouw "karma-score" bijhoudt? Die er een puntje bijgeeft wanneer je een goede daad doet, en er een puntje aftrekt wanneer je iets slechts doet? Wie is degene die bepaalt wanneer iets goed of slecht is? Wie is degene die bepaalt of je voldoende puntjes hebt om naar een volgend niveau door te mogen? Als je bovenstaande punten even overdenkt ... ... is het geloof in karma dan niet precies hetzelfde als het geloven in een God, maar dan met een gedepersonificeerde God? Anders gezegd: karma en alles wat erbij komt, is hetzelfde als het Christendom, maar dan met een God die incognito is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: dat is weer iets geheel anders dan ik bedoelde ;-)
Los van geloven in een godheid of in karma of in.....: jouw leven is jouw verantwoordelijkheid. Jij (als persoon bedoeld, algemeen) maakt de keuzes in je leven en daarbij ben je beïnvloed door je genen, je opvoeding en de omstandigheden. Wat je daarmee doet is aan jou.
Althans: zo zie ik het op dit moment in het NU. Niets veranderlijker dan een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als er iemand een scorebord bijhoud, dat je dat hooguit zelf bent. ;) Als een stukje van het allesomvattende. Maar dan moeten we het bestaan van begrippen als "een hogere zelf" en "reïncarnatie" er ook bij betrekken. God en Karma zijn in ieder geval 2 gescheiden begrippen in het boeddhisme. Karma is een wet op zich, die in haar eigen gebied werkt zonder tussenkomst van een extern, onafhankelijk agentschap en gebaseerd op oorzaak en gevolg. Geluk en ellende, basisdrijfveren in de mensheid, zijn de onvermijdelijke gevolgen van oorzaak. Vanuit een boeddhistisch perspectief zijn ze niet beloningen en straffen, toegewezen door een bovennatuurlijke, alwetende, heersende macht aan een ziel die goed of kwaad heeft gedaan. Theïsten, die alles proberen uit te leggen in dit tijdelijke leven en in de eeuwige toekomst, een verleden negerende, geloven in een 'postmortale' gerechtigheid, en zullen geluk en ellende in het heden beschouwen als zegenen en vloeken verleende op Zijn creatie door een alwetende en almachtige goddelijke heerser, die boven in de hemel zit om het lot van het menselijk ras te beheersen.
Boeddhisme, wat nadrukkelijk een dergelijke een Almachtige, een barmhartige God-Schepper en een willekeurig aangemaakte onsterfelijke ziel ontkent, gelooft in de natuurlijke wet en gerechtigheid, die niet kan worden geschorst door ofwel een Almachtige God of een Al-barmhartige Boeddha. Volgens deze natuurlijke wet, zullen daden hun eigen beloningen en straffen doen toekomen aan de individuele doener, of de menselijke gerechtigheid erachter komt of niet. Het laatste is een vertaald citaat uit: http://www.buddhanet.net/e-learning/karma.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeddha, god, karma.... zijn we niet allemaal zelf verantwoordelijk voor ons eigen geluk? wat er dan ook op je pad mag komen? stel nu dat ik alles op het lot af zou schuiven, iets wat voorbestemd zou moeten zijn. verleg ik mijn eigen verantwoording dan niet naar iets of iemand anders en onstpring op die manier zelf de dans en dus mijn verantwoordelijkheid die ik hierin hoor te nemen? ik hou in zekere zin zelf een scorebord bij, omdat ik kijk waar ik NU sta en wat ik achter me heb gelaten. allesomvattend, reïncarnatie, hogere ik....
ik weet voor mezelf wat mogelijk is, en deze genoemde dingen zijn hierin echt geen handvaten voor me geweest hierbij waar ik me aan op kan trekken. snap ook dat het dit voor anderen wel kan zijn, maar als het dan zonder deze handvaten kan, wat is dan van dit alles in hoeverre er voor nodig om toch hetzelfde te bereiken? dan zou het toch geen directe invloed hebben, maar enkel een soort van houvast zijn?
of je nu in boeddha gelooft of in je eigen kracht. uiteindelijk doe je het zelf
(en ik persoonlijk hou het zo ongecompliceerd mogelijk) :))
Cryofiel
12 jaar geleden
@basmeyer, da's een goede uitleg - bedankt daarvoor! Ik ben het er niet mee eens - ik bedoel, mijn wereldbeeld is heel anders, en dit verhaal past niet in mijn wereldbeeld. Maar het is wel een goede uitleg van dat ándere wereldbeeld. Mijn wereldbeeld komt overeen met dat van eucalypje. Je bent het zelf. Je kunt dingen niet afschuiven, je mag dingen zelfs niet afschuiven - maar dat is een moreel gevoel. Wat ik ook met eucalypje eens ben, is dat je zo min mogelijk nodeloze aannames moet doen. Dat hele verhaal van een scorekaart, dan wel van een nog onbekende "wet" die goed en kwaad spiegelt naar jezelf, is leuk, maar ik kan alles wat ik zie, voel en beleef verklaren *zonder* deze aannames. Met andere woorden: ik heb al een prachtige (want: eenvoudige) verklaring. Een verklaring die voldoende is, omdat er geen open punten meer zijn. Dus: waarom zou ik dan nog extra dingen verzinnen? Die brengen mij niet verder dan waar ik al ben. Ze zijn dus niet nodig, en ze zijn zelfs negatief in de zin dat ze kunnen afleiden van het inzicht dat ik al heb. Het verhaal gaat trouwens voorbij aan het feit dat je niet zo makkelijk een score van goed en kwaad kunt bijhouden. Want niets is puur goed of puur slecht. Ik kan met de allerbeste bedoelingen iets doen dat, geheel buiten mijn schuld, en geheel tegen mijn verwachtingen in, totaal verkeerd uitpakt. Heb ik dan goed gedaan, of heb ik dan slecht gedaan? Stel dat ik Hitler in 1926 had vermoord. Of ik daarvoor nu wel of niet in de gevangenis was gekomen - zou dat een goede of een slechte daad zijn geweest? Het "karma" als een eendimensionale score is een illusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, eigenlijk ben ik het met jullie beide *ook* eens, en dik zelfs! En misschien in praktische zin nog we een beetje meer dan de boeddhistische leer. Ik voel me wel bijzonder sterk aangetrokken tot deze leer, en vanuit deze motivatie plaatste ik deze tekst. In aansluiting op het vraagstuk "karma" wat is ontstaan, om daar wat meer licht op te schijnen.
Er valt over de boeddhistische leer nog veel meer te vertellen, en dit is slechts een zeer klein stukje. Ik beschouw mezelf daarvoor niet de aangewezen persoon om het boeddhisme verder te vertegenwoordigen... Het is me er al helemaal niet om om ons eigen levenspad voor te schrijven - de mijne is waarschijnlijk sowieso verre van boeddhistisch. :) Dat van dat scorebord was als je het terugleest niet menens, eerder hilarisch. Zo'n bord kan natuurlijk niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in de boeddhistische leer er vooral om te doen om toegepast te kunnen worden. Lukt dat niet dan is het zeker niet de bedoeling om deze leer in je leven te incorporeren. In een van de grondbeginselen waar het boeddhistische het over heeft is het hoofddoel van de mens om gelukkig te zijn. Deze stelling alleen al, als je het hebt over de eenvoud, spreekt mij enorm aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wát iemand ook gelooft.... naar mijn idee maakt dat niet uit, staat dat helemaal los van het nemen van je eigen verantwoordingen in je leven. Om op Cryo in te gaan betreffende goed en fout: dat zijn m.i. waardeoordelen die door de mens zijn ingesteld om duidelijkheid te krijgen: zwart-wit. Wie bepaalt wat goed en wat fout is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jullie reactie ook nog iets te snel gelezen, merk ik net, want daaruit blijkt dat jullie de kleine stuk tekst ook niet helemaal goed begrepen. Of ik een verkeerd stukje tekst hebt gepakt en er was vanuit gegaan dat die representatief stond voor de juiste uitleg van karma, in beknopte vorm. Of een vertaalfout maakte... Het is in de boeddhistische leer beslist niet zo dat je niet verantwoordelijk voor de eigen daden zou zijn. Of dat noodlot zou bestaan. De wet van oorzaak en gevolg geldt sterk in karma:
Ik help een oude vrouw met een klusje waar ze zelf niet meer in staat toe is: goed karma.
Ik zet me in voor dierenleed op grote schaal: zeer goed karma.
Ik breek in bij iemand en steel een kunstwerk: slecht karma.
Ik moord een heel volk uit: zeer slecht karma.
Na een willekeur van deze daden ben ik de volgende dag niet meer dezelfde persoon. Ook al probeer ik nog zo hard om dezelfde persoon te zijn die ik de dag ervoor was, dit gaat over in een gevoel van geluk of schuld, wat zijn invloed gaat hebben over mijn verder ontwikkeling als mens. Dat zijn natuurlijke wetmatigheden, daar heb je geen controle over (wel over die daden natuurlijk). Hoop dat dit een beter voorbeeld is van wat ik bedoel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit voorbeeld geeft juist weer aan dat het scorebord een goede vergelijking is. Het karma als scorebord, of, zo je wilt, als het puntensysteem van GV. Je helpt een oude vrouw met een klusje: +1.
Je zet je in voor dierenleed op grote schaal: +5.
Je breekt in en steelt een kunstwerk: --1.
Je moordt een volk uit: --20. (Het gaat niet om de verhoudingen, maar om het idee.) Met nog steeds het probleem dat daden niet altijd goed of slecht zijn: Je breekt in bij een café met de intentie de kas te stelen. Je ontdekt een beginnende brand en blust die. Daarmee red je het zeskoppige gezin dat boven het café woont. --1 voor de intentie de kas te stelen? +3 voor het redden van het gezin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de vertaling naar een scorebord, en kan daar niks zinnigs over zeggen, behalve dat dit niet correct aanvoelt. In ieder geval zijn de daden oorzaak en gevolg, of en voor wie die goed of slecht uitpakken gaat het niet in karma (in mijn beleving). Wel om de motivatie. In de café situatie: de eerste negatieve motivatie van het cafébezoek was de kas stelen, daarna veranderde die motivatie naar een positieve, namelijk een gezin het leven redden. Iemand die in en in slecht zou zijn zou daar niet eens over twijfelen en er vandoor gaan met de kas. Door innerlijke ontwikkeling die de gebeurtenissen in gang hebben gezet kan de dief besluiten om bij de brandweer te gaan. Als er geen innerlijke ontwikkeling plaatsvindt zal hij ervoor kiezen om op het dievenpad te blijven.
De beweging is vanuit HEMZELF, vanuit niemand anders.
Er zit dus niemand met een scorebord buiten hemzelf dit bij te houden. Goed en slecht? Vul zelf maar in, begrippen als goed en slecht bestaan niet, en slecht is slechts een gebrek aan goed. Zoals duister slechts een gebrek aan licht is, de potentie hebbende om verlicht te worden.
Het probleem met iets goed of slecht vinden buiten onszelf is dat we in ieder geval het andere wezen niet kunnen veranderen. Ook is er een sterke wisseling in de interpretatie of iets goed of slecht is, met je 'innerlijke essentie' als enige toetsteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel met Cryo als Bas eens.... had dat al samengevat in mijn korte stukje tekst hierboven dacht ik, toch?? ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Maar ik had de behoefte het begrip 'karma' wat verder uit te diepen. Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van basmeyer. Dingen komen vanuit jezelf, je neemt zelf beslissingen, en het gaat om je intentie en om wat je van de gebeurtenissen leert. Maar dat betekent ... ... dat het hele begrip 'karma' nutteloos is. Alles waar we het hier nu zo over eens zijn, heeft helemaal niets meer met karma te maken! Dat is de reden dat ik geen antwoord heb gegeven op deze vraag: de vraag is voor mij onbeantwoordbaar, want er is niet zoiets als 'karmisch'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geeft veel stof tot nadenken. ook wat wendy mij vroeg, kan alleen niet vinden waar zij mij die vraag heeft gesteld dus ik doe het maar ff hier. Fouten maken e.d. dat destructief is ging het over. Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik ben daarin ook eigenlijk al aan het omswitchen, want op het moment dat je een "fout"maakt, wioe zegt dat dat dan fout is? je doet op dat moment het beste dat je kan en iemand leert er wel een les uit. Ben je het zelf niet, dan wel de ander, of iemand in de toekomst die je blij maakt met dat inzicht... Dus dankjewel wendy...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Ben ik deels met je eens: waarom deels? Omdat ik het niet weet, of Karma er wel/niet is en zo wel wat het dan is..... misschien is het iets geheel anders dan jij of ik ons kunnen voorstellen/begrijpen. Dat is de reden, waarom ik helemaal bovenaan de vraag had gesteld: "Wat me nou al een poosje bezig houdt is de vraag: waarom zet je er het woord "karmisch" bij?" Zoals ik het NU zie, vind ik het ook een nutteloze toevoeging. En dat is de reden, waarom ik deze vraag ook niet kon beantwoorden :-) @Forall: Hierboven, er staat nu "5 uur geleden" bij.
Ik vind het zo mooi Forall, dat je dat inzicht hebt! Want dan kan je weer verder groeien is mijn ervaring. Dan openen zich hele nieuwe persoonlijke mogelijkheden en inzichten. Dan kan je het schuld/boete idee misschien ook loslaten en dat werkt heel bevrijdend (is mijn ervaring). KNUF!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar goed als die dief de kas komt kraken omdat hij zijn gezin moet voeden of als een soort van Robin Hood wou optreden en het geld wou verdelen onder de armen dan kwam hij sowieso al met goede? slechte? intenties binnen... Wat fijn dat er automatisering is kun je overal computergestuurde scoreborden gaan neerhangen die het overal voor je bijhouden :) ;-) Maar jullie hebben allemaal zo je gelijk... In alles zit waarheid en das nou het mooie ervan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo
Ik denk dat er wel een bestaansrecht is voor het begrip karma. Karma zou je dan het leerproces zelf kunnen noemen, het systeem van zelfontwikkeling, wat zich ook nog eens over meerdere leven kan strekken (mits je ervan overtuigd bent dat het leven niet ophoud en de ziel niet verloren gaat na het sterven, en de ziel ook niet uit het niets is gekomen - en dat er überhaupt iets als een ziel bestaat ;) goed dan.. Dit in het kort in mijn eigen bewoording, er is een tekst van Dagpo Rinpochee waarin Karma goed wordt uitgelegd hier: http://www.maitreya.nl/transcript-tibetaans-boeddhisme-karma-dagpo-rinpochee.htm
Iedereen die er meer over zou willen weten is uitgenodigd deze te lezen. @WendyH
Sorry voor het een beetje lang mekaar heen tikken en het kruisen van berichtjes ;-) Met jullie doelde ik op de reacties daarvoor van Euca en Cryo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bas: o welnee, interessant juist!
Cryofiel
12 jaar geleden
@bas, goed artikel - alweer een heldere uitleg voor dit onwetende persoontje. Wat hier wordt beschreven, is echter iets anders dan wat ik normaal gesproken als "karma" hoor betitelen. Normaal gesproken is karma de persoonlijke score die iets of iemand bijhoudt op jouw persoonlijke scorebordje. Daar hoort dan reïncarnatie bij, en als je genoeg karmapuntjes hebt verzameld, dan mag je in een volgend leven naar een hoger niveau - net als de niveaus bij GV. Hier lees ik (bij eerste lezing) dat karma een bewustzijnsgevoel is. Het komt in de richting van het bewustzijnsgevoel dat je bij 'mindfulness' wilt bereiken. Ook daar heb ik zo mijn vraagtekens bij: poneert het artikel niet een nieuwe term voor iets dat we al lang kennen, maar dan onder namen als 'aandacht', 'gefocusseerdheid', 'flow', 'inzicht', 'besef'? Ik heb de indruk dat deze geestestoestanden, die we normaal gesproken kennen als toestand of als activiteit, hier als een soort losstaand "iets" worden gezien. Bij deze vraag van fawk had ik overigens het idee dat ze 'karma' gebruikte in de eerste zin, dus die van de persoonlijke, eendimensionale score: puntjes erbij voor goede daden, puntjes eraf voor slechte daden. Ik las de vraag dus als "als ik karmapuntjes heb verloren, hoe kan ik die puntjes dan weer terugkrijgen?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het met punten recht moet zetten lijkt het me helemaal niet gezond. stel nu dat je een tijd lang alleen maar goede dingen doet. man dan heb je toch een credits om een tijd lang er met de pet naar te gooien. je gevoel maakt hierbij niets uit natuurlijk want je hebt toch punten zat!
leren van fouten? nee joh, bouw gewoon weer wat puntjes op. er zijn geen punten terug te krijgen cryo, en het maakt hierbij niet uit hoe je het woord karma opvat. kan het zo zijn dat het een onderdeel van de psychologie, is of het eigen bewust zijn.?iets wat elk mens heeft dus? dat het idd niet een op zichzelf staand iets is? maar gewoon een onderdeeltje 'van' maar dan met een andere benaming, waar mensen een heel andere waarde of idee aan koppelen? een karma uit het westen schijnt ook weer anders te zijn dan een karma in een ander deel van de wereld zoals bij de boeddhisten. werkt joga niet voor iedereen als je er voor openstaat, en is dit dat meteen de hulp van een karma? valt zoiets in evenwicht te krijgen? valt er wat te herstellen? ik raak echt enorm in paniek als ik 6 geesten in me moet hebben om een bloem voor me te zien. (stiekem toch niet hoor :)
volgens mij is het bij mij als beelddenker een walhalla in mijn lijf (of in mijn hersenen, bewustzijn of waar ze/dit zich ook op moge houden) heb dus wat moeite met de tekst, al vind het een duidelijker antwoord dan wat anderen geven en het niet kunnen uitleggen maar het woord wel gebruiken maar niet concreet kunnen vertellen wat ze ermee bedoelen.
hier raakt ik wat van in de war (of.......... is het mijn karma?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaar vereenvoudigd en zeer simplistisch gesteld is karma dan een synoniem van het puntensysteem op GV.... en dat lijkt me dus niet de bedoeling te zijn ;-)
Maar wat het nou precies wel is, dat is mij (nog?) niet duidelijk, hoewel ik er veel over heb gelezen. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, dat sluit ik niet uit!
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, er zijn vele opvattingen van wat 'karma' zou zijn. Aan het ene uiterste staat het eenvoudige puntensysteem. Puntjes halen, puntjes verliezen, niveautje stijgen. Aan het andere uiterste staat het 'contact met de kosmos', de 'trillingen' die je moet hebben om je ergens van bewust te kunnen zijn. De eerste versie is mij veel te simplistisch, nergens aan gekoppeld, dus losstaand van de werkelijkheid. De tweede versie is voor mij een andere ("zweverige") benaming van alledaagse dingen als geconcentreerdheid en de andere woorden die ik al eerder noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... en het vlak tussen de uitersten in?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan moet je me eerst vertellen wat dan met 'karma' wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry.... ik vrees, dat je dat aan iemand anders moet vragen.
Je had het over 2 uitersten, daar zit naar mijn idee altijd wat tussenin, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh dat worden er nog wel meer hoor hun kennende ^^ gezellig toch ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh kennende? haha hoe bedoel je dat? het is lastig hoor om met serieus gepraat Eddepet te overtreffen (het waren er overigens meer dan 200, maar de mods hebben het gewoon keihard verwijderd dat levenswerk van ons) dus als we wat op willen schieten met het aantal reacties, dan wil ik nog een keer terug komen op die smurfjes.
wat zou het karma van karkamel zijn denk je?
of zou het eigenlijk karmamel moet zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das meer een karzemel, valt daar dus niet onder, ja letterlijk misschien... :P zou karma zwaar zijn qua gewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in smurf uitvoering? ik denk dat het een enorm gewicht kan zijn als je er veel te zwaar aan tilt, maar ook vederlicht kan zijn, of zelfs zo ligt dat het niet eens aanwezig is (in een bepaalde zin van het woord) als je in zijn algemeenheid lekker in je vel zit en in balans bent. bovendien blijft de vraag WTF is een karma precies (concreet uitgelegd in jip en janneke taal als het kan, want ik blijf een blondje) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben ook ff het spoor bijster, waarmee ik wer kom bij het gezegde: het zijn de dwarsliggers die het spoor doen rechtlopen, dus vraag het zon dwarsligger, die zal het geheid weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PROEST ..... wát een charisma, die meiden....osjoet....da's WEER wat anders.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie is osjoet? ik weet wel dat een joet in amsterdam altijd een tientje was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iets anders dan ik bedoelde, maar ik ben eng ladylike en durf dit niet te vertalen ;-))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier in Apeldoorn anders ook hoor, en we hadden geeltjes, meijers, ruggen, en rooie ruggen :) de sjoet kennen we hier ook, en heb al zoveel not ladylike dingen ingetypt de laatste dagen dat ik me er niet meer aan waag. normaal heb ik er schijt aan hoor, maar nu ff niet niet. #OOPS# euca toch!!! (kanslóós ben ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roep maar niet te hard, straks word je het ook nog ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops, schat je me niet te hoog in?
wie zegt dat het al niet zo ver is? misschien wel een kanloos karma, ver in de min en in dit leven never nooit meer boven de nul te krijgen!! (en hup, weer een reactie erbij, en nog ON topic ook!) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kanloos zijn we allemaal, Wim Kan niet meer, die is al jaren geleden overleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))))

Antwoorden (23)

het is lang niet altijd mogelijk om zaken nog recht te zetten.
het best mogelijke is om er van te leren, en het in het hier en nu beter proberen te doen.
niemand is perfect.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in, maar als je ineens wakker wordt en na jaren pas beseft dat je onwetend verkeerd bezig was, dan kun je dat in dat geval niet meer metéén rechtzetten. Je kunt je leven lang naar je weten je best gedaan hebben en er dan achterkomen van "Heej, dat jhad echt anders gemoeten, toen heb ik onnodig mensen gekwest (oid), terwijl je op dat moment je daar niet van bewust was. idd iedereen is perfect en volmaakt...
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is wat leven inhoudt; leren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yup...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je nu een ander inzicht hebt en ziet dat het fout is wil niet zeggen dat je dingen over kan doen. destijds had een een ander inzicht en dacht je dat goed deed. bij deze gedachte kan je je neerleggen en het accepteren. dingen moet je in 'hun tijd' laten en niet vanuit een andere invalshoek zien vanuit een nieuw of ander perspectief is mijn mening. dan kan je alles wel herschrijven en willen veranderen. we leven in het nu, en als we gewoon doen wat ons het beste lijkt en rekening houden met anderen moet het goed zijn toch? dat is hoe ik erover denk. niemand is perfect, en dat is nu net wat ons weer nieuwe inzichten kan geven. mooi toch leren van het leven en groeien als persoon?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergat ik toch helemaal de + zeg.... bij dezuhhh!!!
Het heelal/universum gaat dit bepalen. Jij hebt er geen enkel invloed op.

Toegevoegd na 17 uur:
Sorry minners maar de vragensteller vraagt wat zij aan de karma van een overledenen kan doen. Niets! Dit heeft zij niet (meer) in handen. Het is nu in handen van een hogere macht. Best simpel, hoor.

Toegevoegd na 6 dagen:
Wie zijn die hoogst mysterieuze karmische middelaars of occulte middelaars in de natuur waaraan HPB de naam lipika’s* heeft gegeven, ontleend aan het Sanskriet?
Zie bron.

Karma kun je als iets heel simpels zien. Het snappen en gewoon denken "het is wat het is" of je kan de bron lezen en helemaal in de war raken.

MVG

Toegevoegd na 6 dagen:
Wie zijn die hoogst mysterieuze karmische middelaars of occulte middelaars in de natuur waaraan HPB de naam lipika’s* heeft gegeven, ontleend aan het Sanskriet?
Zie bron.

Je kunt karma op de simpele manier bekijken zoals het is met de gedachten van "het is wat het is" of het nodeloos gecompliceerd maken.
Wederom zie bron!

Toegevoegd na 6 dagen:
Oeps....de eerste keer 'pakte' het niet :-S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta jij onder "heelal/universum" en de link met het moreel juist handelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet de eerste planeet of ster nog tegenkomen die mijn achterwerk komt bewerken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje traag van begrip........?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij? Leg eens uit hoe het universum invloed op ons zou hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees antwoord eens goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij willen weten, staat nergens in jouw antwoord vermeld. Er staat alleen "het universum gaat het regelen, een hogere macht". Dat is niet bepaald een uitleg van hoe het in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je antwoord heb je geen biet begrepen van de vraag en wat karma inhoud, kikobob. Nodig jezelf eens uit om wat meer over karma te weten te komen, b.v. op het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve mensjes. Google eens 'karma' en kosmos'. Duidelijker kan het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo werkt GV niet. Men vraagt wat, de antwoorder legt het uit. De antwoorder zegt niet constant "zoek maar, Google maar". Dergelijke antwoorden worden meestal verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volledige verhaal staat al in mijn eerste antwoord. Zo simpel is het. Als jullie het complexer willen maken dan het is..Ja: dan zoek het maar zelf op\uit.
En probeer me aub niet te vertellen hoe GV werkt. OKay????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord gaat niet eens in op karma! Je praat slechts als het eerste het beste zweverige type over de kosmos en laat het daarbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik moet de eerste planeet of ster nog tegenkomen die mijn achterwerk komt bewerken :P"
Da's pas een chic antwoord plus reactie naar een ander toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, zijn we beiden even zinnig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LIjkt er wel op, ja :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ The Universe will provide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het hele universum draag je in principe bij je, als blauwdruk. In feite weet je dus daarom het antwoord, je hoeft alleen maar goed te luisteren. "Je hebt er geen invloed op" is de richting van de slachtofferrol, de belijdenis. Die route kennen we, laten we die eens een keer mijden en zelf verantwoordelijk worden voor onze eigen daden. En de route onderzoeken waarin we in staat zijn om ons geluk letterlijk zelf te creëren. Waarom moet er toch altijd een man met of zonder lange baard en met of zonder golfhaartje zijn die het wel voor ons gaat oplossen?! Zo, discussie geopend. En we hebben nog een hele week te gaan.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmeyer. Dit hoort m.i. bij antwoorden en hoewel je het niet met mij eens bent, had ik je een plus gegeven voor dit antwoord. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZO!!! Bas has spoken hahahahaha.
Heb je ook een leuk plan voor ons om die blauwdruk effe te vinden dan? Enneh... waar vinden we dan die welke man waar metzonderbaardmetzondergolfhaartje?
Ik zoek me mottig namelijk!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, eeh, dank je :)
Wat ik nog vergeten was te zeggen in mijn vorige bericht, wat een prachtige, lieve hond! Ik heb laatst gedroomd van een dier van deze hondenras.. even terzijde. Ah, er komt net een mailtje binnen op het andere scherm in 'de cockpit' hihi, Wendy zit tegen me aan te tikken:
Ja meid, daarvoor hoef je echt je webje niet uit voor die kennis. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens bij die kennisbron kan, de ene alleen zoveel moeilijker als de ander. Sommige mensen lukt het niet, en vanuit die onzekerheid moet er een verantwoordelijke van buitenaf in het leven worden geroepen om het gat te vullen.
En ziedaar, een geloofsvorm is geboren. (Al wat van heksje gehoort?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee.
Discussie gesloten hahahaha.
(Niks van heks gehoord, jij?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))) Het lukt je altijd weer om me aan het lachen te maken..... ik zit hier toch weer te schudden :D Nee, wacht effe, ik gaane efskes roepen.... JOEEEEHOEEEE, EUCALYPJE, WAAAARR ZIT JE........... (niks, snif)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevonden!!!!hier is heks!!!!!!
en, en ennn... heb de ster ook gevonden Windar! (huhum... maar de locatie is nogal privé, achterwerk bewerken is het gelukkig niet bij) de vraag kan je invullen op meer manieren, en het antwoord kan je dus invullen op meer manieren. voor iemand die iets heeft gedaan wat niet zo handig was maar er nu niet meer is kan je niets rechttrekken of rechtzetten (in de zin van de leer van oorzaak en gevolg maar dit kan elke persoon ook weer geheel naar eigen opvatting en interpretatie een betekenis geven, deze hoeven dus niet overeen te komen met dat van anderen (knipoog naar Bas) :))
sterker nog, je kan op geen enkele wijze iets rechtzetten voor deze persoon helaas, behalve in je eigen gedachte en voor je eigen gevoel. heb je iets gedaan en de persoon die hierbij betrokken is maar deze is overleven kan je nog van alles doen (alleen ook hier weer geheel naar eigen idee en invulling)
zo is het mogelijk om mensen te vergeven, of jezelf. je moet dan niet denken aan de beleving van je gevoel op dit moment bij een situatie uit het verleden, maar je moet in gedachten ook terug naar de situatie in het verleden.
dan zie je dat het een keuze is welke oorzaken heeft, en hetgeen waar je over aan het denken bent een logisch gevolg is. dus je verplaatsen in jezelf toendertijd, of in een ander toendertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo was ik ook lang niet altijd blij met mijn vader in mijn jeugd, en heb het zeker niet als makkelijk of prettig ervaren. maar.....ik weet echter wel dat hij gehandeld heeft naar het beste wat er voor hem mogelijk was, en weet ook dat ik met mijn labeltjes ook dingen anders heb ervaren dan dat een anders dit zou doen.
puzzel is dus compleet voor mij. mijn vader is er helaas niet meer, maar het rotgevoel en frustratie, en woede ook niet.
alles wat scheef zat naar mijn idee en hoe ik het ervaren en beleefd heb had ik hem al vergeven.
vergeten hoef ik het niet want het is een lesje wat je mee kan nemen en waar je nog veel aan kan hebben in de toekomst.
zelf noem ik het niet karmisch op deze manier. maar als ik kijk op google kan het wel in dat plaatje passen eventueel. t maar net hoe je het zelf invult dus, een ander hoeft het er niet mee eens te zijn. bij mijn weten bepaald het heelal dit niet maar bepaal ik het zelf met mijn eigen denkwijze en beredenering.
de enige ster die invloed op mij heeft is die tussen mijn 2 grote tenen aan de achterkant. (ff beelddenken luitjes!!)
de aarde is ook een ster en deze voorkomt dat ik ga zweven door zijn zwaartekracht. van de invloed van andere sterren en planeten zitten toch op een ander gebied m. i.
(al kan ik het wel voor bas invullen als het volle maan is) haha. zo, en na deze lap tekst verdwijn ik weer een tijdje diep het duistere woud in. (de heksenhut ligt in onderhoud en slurpt al mijn tijd op!! hier is het veel te gezellie dus om de klussen af te maken neem ik mezelf in bescherming tegen jullie! haha) greets allemaal!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoorrrr, daar is ze weerrrrr!!!!!
En gelijk met een boel toverspreuken en wijsheid, om de dag weer goed door te komen. Maar wat zal ze toch bedoelen met "de enige ster die invloed op mij heeft is die tussen mijn 2 grote tenen aan de achterkant. (ff beelddenken luitjes!!)"
Heeft ze dan tóch een bibstatoo??? Dacht dat dit bij wicca niet mocht (tenzij het symbool van the book of shadows) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd Eucje, succes met de hut en tot laaaaaaaaters!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mot die hut nog op een gegeven moment ingewijd worden door een stel betweters? (oh, wat een zelfspot hier) :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zo'n ster heb ik, vrees ik, ook Euca! Achterwerk bewerken is er gelukkig niet bij inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor bas, als het klaar is zijn de betweters (en anderen) welkom hoor, er liep nog een date dus dat komt mooi uit!
:OP @widar
HAHA mijn wormhole of ster is exit only dus bewerken??! no way!!
(oftewel... bewerken? my ass!! écht niet!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij begrijpen mekaar... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, ja toch!!! kijk, we zijn misschien niet voor 1 GAT te vangen, maar sommige dingen zijn gewoon zwaar bewaakt privé terrein :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(waar staat dat het charmant moet zijn?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi achterwerk kan toch zeker wel charmant noemen!? (neeeee, als je het maar laat in je avatarfototje....) :)))))) 8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, op geen enkele foto, want dat gaat je geen hol aan Bas!!!!! er zit patent op mijn kont!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NL, Europees of Wereld?
Dat laatste is wel duur om te registreren, maar voorkomt dat een stel aziaten ermee aan de haal gaan (met of zonder gasmasker)... whoehaaaaa!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wereld(s)! :OP er gaat helemaal niemand mee aan de haal haha. de aziaten kunnen gewoon in de spiegel kijken als ze een (bil)spleet willen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze bouwen 'm in spiegelbeeld na, net als dat ze met dorpen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha.. (schuddebuikend) Zo staat het hele centrum van mijn oude woonplaats Hoorn ook ergens in Japan (nu met permanent straatverlichting die niet meer ophoud met gloeien en straathonden met 3 koppen) :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iets wat gecentreerd is in spiegelbeeld nabouwen? ik denk niet dat het heel erg anders eruit zal gaan zien hoor Widar
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je heel goed kijkt, kun je vast wel dingen ontdekken die niet geheel identiek zijn aan beide zijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij* (ik zie nu pas dat de vraagsteller vrouwelijk is ;p)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weet jij wel zo zeker waar jij je mee bemoeit dan? Zo ja, mag jij het uitleggen, want dat heeft de antwoorder nog niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een discussie zitten we nog niet, want dan moeten 2 personen met elkaar praten en dat weiger je vooralsnog. Ik hecht geen waarde aan karma nee, omdat ik er niet in geloof. Dat wil nog niet zeggen dat ik er niet over mee mag praten. Ik heb me toevallig verdiept in bepaalde zaken, ook al geloof ik er niet in. Zo ook een beetje in karma en zo zie ik dus niet hoe karma en kosmos wat met elkaar te maken zouden hebben. Dat karma zou worden geregeld door de kosmos, is iets van westerse zwevers die termen en begrippen uit het oosten door elkaar lopen te mengen. Als je er niet verder op in wilt gaan, begin er dan niet over, dan kun je er ook niet moe van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar
meer verschillen dan dat moedervlekje? ik ben best een lenig typje, maar een close up ga ik echt niet voor elkaar krijgen hoor :OP @ninakenini
wauw, wat een donker karma moet jij hebben! je komt nogal vijandig. de 2e keer al dat je een discussie start... WELKOM op GV!!!!
de site waar je je kennis kan verbreden. (of in ieder geval een poging tot) mocht ik ernaast zitten met mijn invulling van karma leg het mij dan uit als je wil (heb nog geen discussie gehad met je, en geloof dat het ook eenmalig is als ik het zo lees) het is onzin om te zeggen dat iemand zich niet moet bemoeien met iets waar ie niet vanaf weet. wist jij uit jezelf wat een karma was? was dit helemaal je eigen wijsheid? het is niet erg netjes om persoonlijk te worden, en fatsoenlijk ook niet. sterker nog, hier op GV mag dit niet als je naar de regeltjes kijkt. dus waarom die frustratie? omdat iemand het niet meteen met je eens is en je gedachtengang kan volgen?
nou, dan heet ik je niet alleen welkom hier, maar wens ik je ook nog eens heel veel succes. en als je echt heel erg moet bent wens ik je ook nog eens welterusten en nog meer wijsheid toe dan wat je al denkt te bezitten maar niet lijkt te willen delen. sterker nog, niemand hier kan concreet vertellen wat een karma is. de vraag is al vaak gesteld, maar een antwoord is er nog niet (ja een linkje, maar zo breed dat het op tig manieren is op te vatten)
dus als je je wijsheid wil delen met me voordat de vermoeidheid ernstig toeslaat..... graag!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang voor spiegels? ;) Wat dat andere betreft: als je een beetje op Wikipedia gaat kijken, weet je al meer dan de gemiddelde persoon die over karma praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gemiddelde persoon ja, maar er komen meer linkjes binnen en worden andere zaken bij gehaald dan alleen wiki, dat is het hele eieren eten nu juist. er schijnt niet 1 opvatting te zijn van een karma. ik ben niet bang voor spiegels maar kijk ook niet naar dingen waar ik zelf geen hol aan vind natuurlijk he
:OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No offense, maar... Ik denk dat je toch pas echt over karma kunt meepraten als je een keer een (bij voorkeur Tibetaans-) boeddhistisch onderricht over hebt meegemaakt door een Lama die dat onderwerp behandelt.
Zelfs het Wiki-grasduinen over dit soort onderwerpen red het in de verste verte niet van "the real deal". Het is anders als het praten over de smaak van truffels zonder er ooit een geproefd te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bas: Ik zei ook niet dat Wikipedia alles erover heeft. Ik zei alleen dat als je de (Engelse) pagina leest, je dan meer weet dan de gemiddelde persoon die het woord karma gebruikt. @euca: Ik zie geen links. Alleen eentje naar een vage bron over occultisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan m ook zijn geweest idd....
weet niet wat ik zoek want weet niet wat ik zoek.
een antwoord lijkt nogal lastig te zijn maar ben eigenwijs, het komt vast wel een keer :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar
Ehm ja @kikobob
Over je toevoeging. Je zegt "het is wat het is" als geadviseerde benadering, en dat is te rijmen met je instelling als je bronnen aanhaalt die totaal ontoegankelijk zijn en meer vragen oproepen dan antwoorden geven, en al helemaal niet toepasbaar zijn in het dagelijkse leven. Ik vind dat zelf altijd een belangrijke maatstaf voor levensbeschouwende teksten, of je de gegeven visie letterlijk in je leven kunt toepassen. Anders is het niets meer dan de zoveelste nietszeggende geestbelastende doctrine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..Oh, neem me niet kwalijk, Widar, was nog niet klaar.. ;) Wikipedia is een goede bron voor veel vraagstukken, in de zin van het begrip karma wil ik de vergelijking maken met een Amerikaan die een "Europe in 14 days" trip maakt, en bij thuiskomst zegt dat hij Europa heeft gezien. Karma is natuurlijk een iets andere vergelijking, het begrip is verbonden met een leer die het begrip op een eigen manier hanteert en daar een eigen betekenis aan verbindt.
In het geval van karma en de boeddhistische leer (die mij het meeste aanspreekt), is er geen sprake van geloof of afwijzing gebaseerd op het niet geloven. De boeddhistische leer is volledig toegankelijk, je kunt zelfs in Nederland bij 2 Tibetaanse centra en bij 2 in België (het kasteel bij Huy kan ik aanbevelen) een volledige uitleg verkrijgen van het begrip karma. Er kan dus geen sprake zijn van het niet geloven in karma. Waar wel sprake van kan zijn is dat je je niet interesseert in (b.v.) de boeddhistische leer, waar je weer je eigen motivaties voor kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bas: Rustig, ik weet het :) Ik probeerde slechts aan te geven dat teveel mensen met te weinig kennis er maar wat over lullen. Zo denkt men bijv. bij karma altijd aan een toekomstige reactie. Een belonging of vergelding of iets dergelijks. Dat is karma dus helemaal niet. Karma zelf gaat alleen over het verrichten van daden, niet de gevolgen daarvan.
Pay it forward.
Als er echt niets meer aan de situatie is die je kunt verbeteren kan het helpen om te kijken wat je voor andere mensen nog wel kan doen. Als je serieus spijt hebt en je best doet om te wereld toch die positieve impuls te geven zal het goed komen.

Ik probeer meestal, wanneer ik iets niet direct terug kan geven, dit te compenseren door drie anderen te helpen. Geen ideale oplossing maar ik denk dat dit redelijk karma-reinigend werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat kun je toch sowieso doen? Ik bedoel: ook als je *geen* fouten hebt gemaakt, en als je dus *geen* spijt hebt, kun je bijvoorbeeld drie anderen helpen.
Kristal
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat zowiezo doen Cryo, maar dat was de vraag niet. Goed antwoord Lycia +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lycia.... het werkt alleen, als je anderen helpt, onzelfzuchtig, onbaatzuchtig, zonder enig verwachting of ander doel, dan het helpen zelf. Het is natuurlijk niet zo, dat je voor elke "slechte" daad, een paar mensen helpt en huppekee, tis weer goed. Je moet dit natuurlijk ook doen, als het níet hoeft! Wat jij doet, komt op hetzelfde neer, als de hele week in zonde leven, om op zondag in het biechthokje bij de dominee even vergiffenis vragen, en klaar is kees, kan er weer weekje tegenaan. Mensen helpen, doe je, vanuit het diepste van je ziel, omdat je ze wilt helpen. Niet om je eigen karma op te schonen... Het concept is wel goed, maar het werkt nét iets anders ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je het sowieso kunt doen, dan *moet* je het ook sowieso doen. Dat betekent automatisch, dat je deze goede daden niet kunt gebruiken ter compensatie van misstappen uit het verleden.
Kristal
12 jaar geleden
Maar dat zou wel betekenen dat je met goede daden een positief karma schept. En dan de weegschaal laat doorslaan naar het positieve.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het kunt doen moet je het doen. Leuke theorie, maar doe je het zelf? Zelfs een paar cent aan een zwerver geven zie ik zelden mensen doen, terwijl ze het geld echt wel kunnen missen. Ik bedoel met anderen helpen niet gewoon een oud vrouwtje helpen oversteken. Dit zijn inderdaad dingen die je sowieso kunt doen. Ik heb het over echt uit je weg gaan om een ander te helpen. Dit is niet even tien weesgroetjes doen, maar helpen met een verhuizing als je dat weekend al festival kaartjes hebt, bijles geven aan een ander zonder hier iets voor terug te verwachten, vrijwilligerswerk te doen. Heb je iemand heel erg gepest, ga dan een tijdje bij een hulplijn werken enz. Als de persoon in het verleden jou geholpen heeft door er altijd voor je te zijn maar je kunt dit niet teruggeven kun je er nu voor een kind zijn. Fouten die je niet kunt herstellen zullen meer gemaakt zijn, kijk of je anderen kunt helpen met het verwerken hiervan. Natuurlijk moet je zelf kijken wat in verhouding staat, maar doe echt iets positiefs. Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat mensen die zichzelf dit soort vragen stelt zich hier niet te makkelijk van afmaken. Als je beter wil begrijpen wat ik bedoel kun je de film 'pay it forward' bekijken. Hierin gaat het om goede daden die je niet terugbetaald maar doorgeeft aan een volgende. Een absolute oplossing is het niet, maar het idee lijkt me in iedergeval beter dan je schouders op te halen en te zeggen:
"Tja, jammer, maar dat kan ik nu toch niet meer goedmaken." Zelfs de biegtstoel in de kerk is beter dan dat...
Kristal
12 jaar geleden
mooie reactie Lycia.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ik het goed lees, ben je het ermee eens dat je *altijd* goede dingen moet doen. Of je wel of niet iets te "compenseren" hebt, maakt daarvoor niet uit. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het karma-woord ook niet in de vraag, vandaar dat ik die ook heb gesteld bij de reacties.
Als je iets hebt gedaan of gelaten in je verleden waar je moeite mee hebt en de persoon is er niet meer om dat goed te maken, dan zijn er legio mogelijkheden om ermee om te gaan. Vele zijn genoemd.
Maar wat dat met karma te maken heeft...????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Wendy, ff geen zin om dat uit te leggen :) Omdfat ik zelf die kennis nog niet voldoende beheers. Verdiep je in karma, of misschien weet iemand anders daar beter antwoord op te geven dan ik... Ik probeer zelf ook wat te onderzoeken :) sorry ^^ En ja Cryo in feit geldt het spreekwoord "Wie goed doet, goed ontmoet" Dus sowieso is het goed altijd vriendelijk te blijven (en lukt het niet, dit toch te blijven proberen), en anderen helpen. Ik ben niet iemand die een zwerver geld geeft, maar wel iemand die minder bedeelden op een andere manier helpt... zoals boodschappen doen voor ouderen, bijvoorbeeld of tijd met eenzame mensen doorbrengen, gewoon eens iemand een luisterend oor aanbieden, of iemand aan het lachen maken, etc En Lycia, ik kreeg een heel warm gevoel bij dit antwoord. Cryo heeft op zich wel gelijk een beetje maar ik zie ook dat je het helemaal goed bedoelt. Er gaat heel veel liefde van uit en dat kan ik alleen maar heel erg waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forallweknow: okee, jammer, maar dat respecteer ik. Overigens heb ik me erin verdiept ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
@kristalla, je mag me best cryo noemen, hoor - geen probleem! Ik weet niet over welke van mijn reacties jouw vraag nu gaat. Wat ik heb willen zeggen is, dat je gewoon *altijd* zo goed mogelijk moet leven. Dat is een morele plicht. In reïncarnatie en karma geloof ik niet - ik zie daarin slechts een geloof in God, met de reïncarnatie als enige verschil. Verder wordt God gedepersonificeerd, om het eens ingewikkeld te zeggen. Dat betekent dat je God niet meer als persoon ziet, maar enkel als principe. Maar goed, ik kan daar een heel verhaal over houden om dat uit te leggen, maar dat zou een zijspoor zijn. Je moet gewoon, moreel-menselijk gezien, ALTIJD zo goed mogelijk leven. Als je daarvan uitgaat, dan KUN je dus niet meer "compenseren". Want compenseren kan alleen maar als je extra je best kunt doen - en dat betekent, dat je alleen maar kunt compenseren als je normaal gesproken NIET altijd zo goed mogelijk leeft. In mijn ogen is het dan beter, je gewone leven te verbeteren door er meer liefde in te leggen. Dan kun je weliswaar niet meer compenseren, maar da's beter dan regelmatig eens egoïstisch te doen met als enig doel dat je dan kunt compenseren als dat nodig is. Dan liever altijd liefdevol leven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt altijd goed doen, zelfs als het leven jou extreem slecht behandelt:
www.youtube.com/watch_popup?v=BewknNW2b8Y (Met dank aan AWM.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, wendy, dan kan ik van jou leren daarin ^^
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik wat je bedoelt - dank voor de uitleg. Mijn eerdere teksten waren niet persoonlijk bedoeld, ik had toen nog slechts een algemeen idee in mijn hoofd omdat ik me nog niet goed kon inleven in jouw situatie - sorry, ik ben soms niet zo goed in het invoelen van dingen die "tussen de regels door" worden geschreven. Met het "moeten" bedoel ik: als in een morele plicht, als in iets dat "zo hoort". Vergelijk het met het tandenpoetsen (rare vergelijking, ik weet het, maar daar gaat het niet om - lees verder): terwijl je daarmee bezig bent, "moet" je de kraan dichtdraaien. Dat "moeten" dichtdraaien van de kraan is geen wettelijke plicht, het is strikt genomen zelfs helemaal geen plicht. Als jij de kraan juist zo wijd mogelijk open wilt laten staan, kun je je gang gaan. Maar het is een "moeten" in de zin van: een goede daad doen. Want je spaart het milieu als je zo min mogelijk water verspilt. -- Goed, veel woorden (ben ik goed in) - hopelijk heb ik de bedoeling daar wel helderder mee kunnen maken. -- Jij "moet" dus ook zoveel mogelijk goede daden doen. Maar daarbij zijn grenzen. Soms kun je jezelf benadelen door bijvoorbeeld iets leuks te laten schieten als dat nodig is om een eenzaam persoon gezelschap te bieden. Maar soms heb je juist tijd voor jezelf nodig, om als het ware bij te komen, om weer op te laden. Die grens is niet hard te trekken. Die zul je moeten aanvoelen. Als jij voelt dat je even tijd voor jezelf nodig hebt, dan moet je die nemen. -- Misschien een wat "vaag" antwoord, maar ik kan je even niets beters bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook van mening dat je een slechte daad niet kunt compenseren met een of meer (ongerelateerde) goede daden. Zou leuk zijn. Een reserve opbouwen en dan wanneer 't je uitkomt lekker de beest uithangen, zonder problemen te krijgen met je favo hogere macht. Of, oeps, die meneer heeft mijn actie niet overleefd, weet je wat, ik geef wat bloed, dan red ik weer een leven, geen probleem.
Cryofiel
12 jaar geleden
@kristalla, fijn dat je mijn (onbedoelde) botheid door de vingers wilt zien! @Widar, heel plastisch uitgedrukt, maar da's inderdaad de strekking van mijn gedachtengang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of zoals een mijner critici ooit zei: als een olifant door de porceleinwinkel :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal ik maar niet te letterlijk nemen widar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag van mij, geen last van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En cryo, bedankt voor de link... Zelf heb ik ook best wel een extreem verleden en zing ik ook, ook al ben ik zelf niet "ontdekt"maar dit raakte mij behoorlijk en ik heb er met tranen in mijn ogen naar zitten kijken...
Kristal
12 jaar geleden
wow Cryo, wat een link... prachtig en ontroerend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereest, Cryo, wat een prachtig filmpje, ik heb tranen in mijn ogen. Verder ben ik er zelf ook tegen om slechte dingen te doen om ze later te compenseren. Je probeert zo goed mogelijk te leven, dat doet iedereen. Volgens mij was de vraagstelling echter, wat te doen als je toch iets verkeerds hebt gedaan? Acties in het verleden zijn heel moeilijk te veranderen, maar zou dit volgens jullie dan betekenen dat je voor eeuwig een smet op je ziel hebt, die nooit meer is uit te wissen?
Als dit laatste zo is, wat moet je dan daarna volgen jullie doen, de moed maar opgeven? Ik begrijp niet zo goed waarom je geen vrede met jezelf en met de wereld kunt krijgen door boete te doen. Misschien een rare zijsprong, maar betekend dit dat jullie dus ook niet geloven dat iemand die zij celstraf heeft uitgezeten een verse start kan maken?
Niet uitgaande van het fijt wat je had moeten doen, maar wat je vanaf nu, na een fout, nog kunt doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie nieuwe vraag lydia, zou zeggen stel hem
Cryofiel
12 jaar geleden
@Lycia, het gaat niet om het doen van slechte dingen om te kunnen compenseren. Het gaat om de vraag: wat kun je doen als je fouten hebt gemaakt. Het antwoord was: compenseren door extra goed te leven. Mijn reactie is: als je kunt compenseren door extra goed kunt leven, betekent dat, dat je tot nu toe niet het maximale aan goedheid hebt laten zien. Dan zeg ik: dan ben je dus tot nu toe verkeerd bezig geweest. Je moet NU AL het maximale aan goedheid laten zien. Het gevolg daarvan is, dat je niet meer kunt compenseren als je toch eens een fout maakt. Ik concludeer dus dat het antwoord ("compenseren door extra goed te doen") een onmogelijkheid is voor een goed-levend persoon.
Kristal
12 jaar geleden
Cryo...Je moet NU AL het maximale aan goedheid laten zien? Ik vind dit nou eigenlijk een onmogelijkheid...
Het moeten staat me tegen, wie bepaalt wat ik moet? En inhoudelijk zou je een heilige zijn wanneer je zo leeft, als je dan tenminste weet wat je maximale aan goedheid is en wat goedheid is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wereld om je heen bepaalt dat. Alles en iedereen waarmee je te maken hebt. Als jij je nl. ten opzichte van iets of iemand niet goed gedraagt, wordt dat iets of iemand daar niet beter van en vindt men dat je je beter had moeten gedragen. Nou kun je zelf wel vinden van niet, maar er is altijd de benadeelde partij die vindt van wel. Ja, je zult dus altijd je best moeten doen. Tuurlijk maak je fouten. Iedereen maakt fouten. Daarom zijn de meeste mensen ook wel vergevingsgezind, als je laat merken dat 't je spijt.
Kristal
12 jaar geleden
Ik kan dat alleen vanuit mijn geweten bepalen Widar, soms doe ik idd iets wat een ander niet fijn vind en weet ik van binnen uit dat het wel klopt. En dan heb ik het nu natuurlijk niet over het iemand opzettelijk en wederrechtelijk benadelen.
Maar misschien jij juist weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 anderen helpen? waarom 3? waarom helpen?
is het niet beter om te leren van dingen die niet helemaal volgend plan gingen (waarom gaat het niet volgens plan, wat is de oorzaak, wat is mijn aandeel, waarom heb ik het zo gedaan, wat kan ik voorkomen) ik denk dat het een stuk leerzamer is namelijk. en wanneer komt het nou dan toch karmisch goed? wat is dat? wat wil dit zeggen? wanneer is iets karmisch en wanneer niet? als het voor mijn gevoel goed is en ik dingen een juiste plaats heb gegeven dan is het gewoon goed voor mijn gevoel. het cirkeltje is dan rond, de puzzelstukjes liggen op zijn plek en het voelt ook gewoon goed op die manier.
moet dit dan meteen karmisch zijn of heb ik in mijn afwezigheid gewoon een stuk gemist ergens??? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm.. ik denk dat ik met mijn zwakke karma niet helemaal doorkom met mijn vraag. waarom 3 anderen helpen?
waarom 3 anderen helpen?
waarom 3 anderen helpen? (kijken of dit werkt, 3 maal scheepsrecht zegt met toch?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, nou snap ik 't! Karma is gewoon een ander woord voor scheepsrecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je gelezen, maar ik zou het echt niet weten meis....
Cryofiel
12 jaar geleden
@eucalypje, je loopt nu het risico negen identieke antwoorden te krijgen... (Laat ik maar niet beginnen over concrete vragen over niet-zo-concrete onderwerpen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA Widar en Cryo, ik kan mijn toetsenbord nu ontdoen van de thee die net nog in mijn mond zat. wendy, misschien komen we er wel achter....
misschien is het ook een benaming voor iets wat we al weten maar in een ander daglicht zien. wie zal het zeggen....?
(tot nu toe niemand geloof ik, tenzij ik iets gemist hebt dus) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat Lycia tot nu niet reageert. Ik vind het een interessante vraag van je: waarom 3?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rofl euca! hahaha! lol @ cryo XD
euc vond je toetsenbord de thee lekker? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee, mijn haar in ieder geval niet en de rook is net opgetrokken van het 'DDzzZZZZ' effect. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, volgens mij heb je je eigen vraag beantwoord door hem drie keer te stellen. Waarom deed je dit 3 keer? Alleen omdat het getal 3 in mijn antwoord stond, of was er nog iets anders? 3x is scheepsrecht? Tja, misschien een willekeurig nummer, maar wel een getal waar is zeer veel religies een hoge waarde aan wordt gehecht.
Zie voor een lijst met voorbeelden
http://en.wikipedia.org/wiki/3_(number)#In_religion Dit is een punt waar ik helaas de rede los moet laten en op mijn intuïtie vertrouw. Iets beters dan dit kan ik je op dit moment helaas niet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zo zijn dat 3 een reactie uit zou lokken dus wat dat betreft werkt dit getal voor mij persoonlijk hierin. er was dus niets anders, want als ik het 4 keer had gevraagd had ik waarschijnlijk ook een reactie gehad, dus in die zin van het woord zegt het cijfer 3 weer helemaal niets als ik de andere cijfers niet heb kunnen testen.
deze 'uitslag' zegt voor mij persoonlijk dus niets. waarom juist het scheepsrecht? ik
had ook kunnen zeggen dat een ezel zich niet 2 keer aan dezelfde steen stoot, maar dan zou het vanwege het getal en het spreekwoord zelf totaal niet in het plaatje passen. net als het spreekwoord 'iets tegen penning 16 verkopen niet van toepassing zou zijn geweest' of tussen 6 planken liggen, 2 ogen zien meer dan 1 en ga zo nog maar een tijd door. 3 keer is scheepsrecht is een gezegde wat ik wel toepasselijk vond hierbij. het cijfer kwam er namelijk ook in voor, zoals ik zei is er dus niets anders. voor jou kan het ook hetzelfde werken als het om de 'uitslag' of het resultaat gaat.
je denkt aan het cijfer 3 en weet eigenlijk niet waarom. je weet wel dat het cijfer 3 voor jou werkt maar heb je het ook al een keer geprobeerd met het cijfer 33? het getal wat staat voor perfectie? of met cijfer 7 dat geluk zou brengen? of is het 3 omdat je hiervan de 'uitslag' hebt maar andere getallen simpelweg niet probeert om te kunnen zien of het cijfer 3 wel klopt hierin? en is het dan meteen intuitie of iets wat je voor jezelf weet zonder andere 'uitslagen'? hebben chinezen een ander of geen intuïtie? want deze hebben met cijfer 5 wat jij met cijfer 3 hebt, of is hangt er dus eigenlijk niets van een cijfer af en vult ieder het zelf in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(vraag het echt maar 1 keer nu hoor...) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das al twee keer... die ene doe je met vraagogen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn allemaal fout. Getal 380 is HET gewoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ai...
Het probleem heeft te maken met het geloof in karma.
Jij bent ontstaan als gevolg van het functioneren van eenheid, dat geldt ook voor die persoon en voor wat er gebeurt is.
Het hele leven is ontstaan als gevolg van het functioneren van eenheid. Jij hebt jezelf niet gemaakt.
Als je alles ziet als uiting van het functioneren van eenheid dan valt het begrip persoonlijk karma weg. Immers alleen eenheid doet iets.
Dat weten schept rust en ontspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je het begrip "funktioneren van eenheid" eens toelichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat er gebeurt gebeurt onder invloed van een vaak vreemde samenloop van omstandigheden. Als mens hebben we de neiging om altijd 1 schuldige aan te wijzen, maar in feite gaat het om een geheel van omstandigheden.
Ook is er tegenwoordig steeds meer discussie over of vrije wil wel bestaat. Veel neurologen zeggen van niet (bijv. zie het boek de vrije wil bestaat niet van Victor Lamme). Als dat zo is dan doet in werkelijkheid niemand iets.
Hier nog een mooie site die op dit soort kwesties ingaat en ik erg inspirerend vind http://lifefaq.info/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd. het een is een samenloop van omstandigheden en als de dit kan zien én begrijpen dan zijn er heel veel dingen superlogisch te plaatsen. voor mezelf vind ik het niet zweverig om op die manier antwoorden te vinden en af te rekenen met het verleden (pos zin van het woord hoor)
het verleden is geweest en neem mijn lesje meer naar de toekomst. best simpel dus eigenlijk, maar je kan het (onbewust) natuurlijk heel veel ingewikkelder maken dan dat nodig is.
en dan krijg je rust en ontspanning. +1 want snap het met je uitleg wel en ben het helemaal met je eens
heb je het over eigen schuldgevoel, of 'karmische gevolgen'? want dit zijn wel verschillende dingen die je uit elkaar moet halen.

Ervanuit gaande dat iedereen vanuit de intentie handelt wat voor hem/haar het beste is/was zijn 'misstappen' ook iets wat Bewustzijn zo wilde.
'Je' kunt dus niks meer rechtzetten, zoals een van de vorige schrijvers ook benoemde, dat 'beslist' het universum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap ff niet wat er bedoeld wordt met
'dat beslist het universum' zou je uit kunnen leggen wat je hiermee bedoeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 'jij' niet beslist wat de gevolgen -karma- zullen zijn.
dat 'beslist' god, het universum, bewustzijn.. hoe je dit ook wilt noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel, ik snap nu wat je hiermee bedoeld :) maar snap nog niet wat een dergelijke beslissing in kan houden en wat het gevolg ervan kan zijn....
Ik denk, dat je het concept van "karma" nog niet helemaal hebt uitgeplozen. En je hoeft je geen zorgen te maken....

Een onderdeel van Karma, werkt als volgt. (is maar een voorbeeldje) Je geeft iets, aan een persoon. Dit 'geven' doe je onvoorwaardelijk, en zonder er iets voor terug te verwachten. (dit kan iets tastbaars zijn, of gewoon liefde)

Jou karma, zorgt er dan voor, dat hetgeen je zo onzelfzuchtig hebt gegeven, automatisch bij je terugkomt, maar dit hoeft dus niet middels diezelfde persoon te zijn. Als ik 5 mensen help in het leven, kan ik van 5 totaal andere mensen, iets terugkrijgen...wie goed doet, goed ontmoet. Karma komt altijd bij je terug, al is het soms met vele of lange omwegen, en meestal nooit via dezelfde persoon.

Het feit dat je misstappen hebt begaan, is geen zonde, we zijn allemaal mensen. Je erkent zelf dat je iets niet helemaal juist hebt gedaan, dat is al het begin van goede karma.

Het feit dat je het niet meer met diezelfde persoon kunt goedmaken, is ook helemaal geen zonde of een ramp. Doe iets voor een ander, en doe het onzelfzuchtig, en zonder iets terug te verwachten, met je meeste eerlijkheid, en oprechte liefde. Je karma maakt het vanzelf goed met je ;-)

De persoon die overleden is, kan je in een soort van "gebed" of mantra of chant, ook om vergiffenis vragen, hierdoor zul je je beter voelen. En bedenk bij je volgende onzelfzuchtige daad, aan die persoon. Je doet het voor hem/haar.

Uiteindelijk, zal je rust vinden...en je geweten schoon.
Heel veel succes ermee hoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma

Ik raad je ook aan, eventueel wat (pocket) boekjes te lezen, over karma, van verschillende schrijvers. Alhoewel ik moet zeggen, de Dalai Lama, kan het nog altijd als de beste uitleggen, met de mooiste woorden.

http://www.spirituelewinkel.nl/contents/nl/d113_Boeken_karma.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan noem je ook iemand op + Dalai lama
Maar heel mooi, Dit antwoord voelt heel goed, het zij zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor je prachtige antwoord Inkie.
Ik vind het ook een heel mooi idee om op die manier om vergiffenis te vragen. Je kunt zolang met zulk soort gevoelens rondlopen en dit kan echt verlichting geven. Ik weet trouwens niet wat ik voor goede dingen doe dat ik zoveel terugkrijg! Echt hoor, je hoort altijd over mensen die verkeerde mensen aantrekken, bij mij is het omgekeerd. Ik kom altijd overal enorm lieve mensen tegen die heel veel voor me betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mooi is dat he, zo je doet zo je ontmoet :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaa dát is het nou...."good karma"! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind karma ook heeel mooi :)
Maar ik dacht dat de vraag over reïncarnatie ging haha, maar dat heb ik verkeerd begrepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord made my day ! ++ door mij :)
Ha Forallweknow :)
Het ligt er een beetje aan of je denkt dat de persoon verder leeft in een andere dimensie na het overlijden.
Maar eigenlijk maakt het niet veel uit of je dat wel of niet gelooft. Wanneer je iets goed wilt maken, of om vergeving wilt vragen kan je daar een (kleine) ceremonie aan wijden. Het ligt eraan hoe zeer het je bezig houdt maar voel bij jezelf wat je zou willen doen. Je zou hem/haar bijvoorbeeld een brief kunnen schrijven waarbij je je inbeeldt dat hij/zij bij je is. Later kan je de brief, als hij af is, hardop voorlezen aan die persoon die bij je is. Je zou, als je je misstap heel groot vindt , zelfs een dag kunnen vasten (wel drinken) voor je de brief schrijft om het voor je gevoel nog intenser, echter te maken. Wel echt schrijven zou ik zeggen, omdat het dan meer van jou is, jouw papier wat je uitzocht, jouw handschrift etc.
Daarna zou je de brief kunnen verbranden en kunnen opzenden naar je geadresseerde.
Dit is maar één manier, misschien is er iets wat je meer aanspreekt, doe dat dan vooral. Het gaat erom hoe jij het meest intensief dat kan beleven en doen wat nodig is om iets recht te zetten naar die ander toe.
En dan is eigenlijk het karmische deel niet meer zo belangrijk. Je zet de misstap eigenlijk recht omdat je oprecht vindt dat je die persoon iets aangedaan hebt wat je spijt.
Niet om je karma te ontlopen...

En dan daarbij... wie zegt dat je door jouw misstap niet een deel van zijn karma hebt ingelost? Hem hebt geholpen dus eigenlijk...
Dat weet je nu eenmaal niet.
En eigenlijk is dat dus ook niet echt belangrijk.

(Hooguit kan het je soms helpen om je te bedenken, als iemand jóu iets aandoet, dat je iets aan het inlossen bent. Maar ook dat weet je niet zeker).

Wanneer je toch daadwerkelijk je karma positief wilt veranderen is het antwoord van Lycia heel "werkbaar"
Als het maar van binnen uit komt.

;-))
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook wat heldere inzichten, dank je kristel
tof :)
Kristal
12 jaar geleden
Fijn! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!!
Ik denk dat het leven een ieder steeds leer ervaringen aanbied waarop jij naar waar je bewust op bent keuzes in maakt. Om deze rede denk ik ook dat je nooit bewust verkeerd kan kiezen. Je kan wel na je keuze erachter komen dat je beter anders had kunnen kiezen. Ik denk dat aan een ieder kosmisch gezien een leerweg wordt geboden en je jezelf mag vergeven voor wat jij denkt dat je een persoon hebt aangedaan. Het kan ook karma zijn voor die andere persoon om misstappen van een ander mee te maken. Voor die persoon in kwestie die bijvoorbeeld overleden is weet ik voor mezelf zeker dat deze begeleiding krijgt in de andere wereld en inzicht krijgt in waarom bepaalde situaties zo werden aangeboden op de aarde als onderdeel van zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Blijf niet met schuldgevoelens zitten. Deze persoon heeft jou waarschijnlijk allang vergeven. Het draait voor deze persoon niet om jou.
Iedereen begaat misstappen maar wil het dan zeggen dat je hier schuld voor hoeft te dragen? nee dingen gaan zo. Er is volgens mij niet zoiets als straf.
Wanneer je iemand bewust hebt pijn gedaan of lopen kwetsen. In dit geval is het karma zo dat je nu jezelf pijnigt en kwets met deze gedachten.
Ik zou een moment voor mezelf nemen en een kaars aansteken ter nagedachtenis van deze persoon en terwijl de kaars brand een moment van stilte creeren en voor je uit te spreken van lieve X ik weet niet of je me hoort maar wat ik wil zeggen is dat ik je mis en van je houd en veel spijt heb van .... en als ik beter had geweten had ik anders gehandeld. Ik vergeef mezelf en laat het nu los. Doe een aantal diepe in en uitademingen en laat het gaan. Gebruik je eigen woorden.
Heb vertrouwen dat er nieuwe leerervaringen naar je toekomen waarin je nu andere keuzes kan maken.
Liefs,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit het gezichtspunt dat elke mens een vrije wilsbeschikking heeft, kan je welzeker bewust een verkeerde keuze maken. Meestal gericht om de ander iets wijs te maken of te kwetsen, of een leugen 'om bestwil'.
Van mij geen - hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie reaactie dankj wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een C+, voor je opmerking dat dingen gebeuren en dat je jezelf daar niet voor hoeft te blijven pijnigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je als je er bewust op wordt een verkeerde keuze te hebben gemaakt je de volgende keer een andere keuze maakt. Ik geloof dat iedere keuze die je maakt de juiste keuze is voor dat moment. Ik vind het een hele goede wedervraag over waarom dan vergeving? Ik denk dat wanneer je er later achter komt dat je beter anders had kunnen kiezen. Soms kan je keuzes niet overzien of zijn dingen niet hoe ze lijken en soms zie je vooraf bepaalde consequenties niet of de impact van jou keuze is bijvoorbeeld veel groter dan je had verwacht, of misschien dat iemand anders pijn ervaart door jou keuze en dat jejezelf hier heel rot over voelt en je wel heel schuldig voelt dat je dan jezelf mag vergeven om het een plaats te geven en los te laten. Je mag hiervan leren denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeving is ervoor zodat je die schuld niet hoeft te blijven dragen, Irene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vat die 3 minnen niet, en vind het een goede bijdrage waar ik achter sta. Plus dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeving is zodat je zelf verder kan gaan in je leven en niet blijft hangen in een bepaald moment of een bepaalde periode in je leven. een probleem kan de basis zijn voor meer problemen die je niet hebt afgehandeld zodat je hier vrij van bent. kans op het sneeuwbal effect dus totdat je merkt dat het jezelf in de weg zit en de angst te groot is om alles wat met elkaar verweven is aan te pakken en hier aan te werken, omdat je niet meer weet wat je aan gevoel en emotie hebt weggestopt. het kan dus werken als een hogedrukpan zeg maar. dus zelf doe ik het stukje bij beetje. ik sluit wat af en er komt weer wat nieuws op mijn pad wat een plekje moet krijgen en waarmee ik moet leren om te gaan. (dat noemt men leven :) ik hou niet een slachtofferrol ook. je bent verantwoordelijk voor jezelf, dus ook hoe jij zelf omgaat met invloeden die anderen op je hebben of op je hebben gehad. laat het geen eigen leven leiden en hou de regie hier zelf over is mijn motto.
zo blijf je bij jezelf en neem je steeds een lesje mee waar je weer wat aan hebt. de overbodige bagage doe ik altijd overboord want haal het leermoment eruit. je zal zien dat je met wat oefening een goede observant wordt en steeds makkelijker kan incasseren en kan plaatsen. je leeft nu en en omdat je leert krijg je nieuwe inzichten. oude situaties herstel je hier niet meer maar ook in het verleden kan je ervanuit gaan dat jij en elk ander handeld op een zo goed mogelijke mannier met het inzicht van destijds. de tijden 'toen' en 'nu' moet je dus niet verwarren met het inzicht dat je nu hebt anders maak je het jezelf moeilijker dan nodig is. kortom, als je een ander kan vergeven moet je ook een beetje lief zijn voor jezelf. juist hierdoor kan je groeien en leren zodat je dezelfde fouten niet nog eens maakt :) dat is toch juist de bedoeling, dus dit moet je jezelf ook niet beletten naar mijn idee. blijven hangen, of stilstaan en wortel schieten is echt alleen iets voor planten :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus Euc!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)) (euc moet nog steeds de muur sauzen haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is nu te donker meis, beter morgen weer verder. Dat scheelt ook weer niet geraakte plekjes bijwerken :))

Mooi gezegt! Dat herinnert me weer aan de vergankelijkheid, en dat is ook met situaties en gebeurtenissen, die gaan ook weer voorbij om op terug te kijken. Het regeneratief aspect geldt hier ook, en net als je uiterlijk waarbij de cellen van je lichaam steeds maar vervangen worden door nieuwe, mag je innerlijke ook vernieuwen. Oude ervaringen die eerst belangrijk leken in je leven en als het ware vastgeroest waren mogen plaatsmaken voor nieuwe. Gedreven door de zoektocht naar geluk en geleid door de natuurlijke dynamiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, verversen van binnenuit idd :))
elke dag nieuwe kansen, dus haal je voordeel ermee toch? boeken kan je herschrijven met een nieuw inzicht. het leven niet, want de geschiedenis verander simpelweg nietje. geschiedenis kan je wel leren begrijpen en leren te plaatsen zodat het een logisch verhaal wordt en je kan zien dat er heel veel logische redenen zijn die maken dat je staat waar je NU staat in het leven. voor mij is er echter niets zweverigs aan maar gewoon pure psychologie.
er komen steeds weer dingen op je pad en hoe meer je je geschiedenis gaat snappen hoe meer je jezelf ook gaat snappen en leren kennen. vind het zelf mega boeiend altijd. heb zelf nooit de neiging om dingen te veranderen, ook al pakken zo nog zo beroerd uit.
accepteren, analyseren plaatsen en je les eruit trekken zonder je vast te bijten in de schaduwkant ervan. dat is weer een gemiste les.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"heb zelf nooit de neiging om dingen te veranderen" Die begrijp ik effe niet???
Als je nooit iets verandert blijft alles hetzelfde, en dat kan niet de bedoeling zijn, toch???
Verder met je eens....maar wel moeilijk te verwezenlijken vind ik ;-))) Maar heej: waar staat geschreven dat leven makkelijk is????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
situaties uit het verleden (of het nu gisteren is of tien jaar terug) blijven hetzelfde. sommigen denken 'had ik maar dit of dat' of 'als het nu zo en zo geweest zou zijn' en willen er een andere beleving van maken.
of beleven bv iets van 20 jaar terug nu heel anders en zoeken hier een bruggetje tussen om het te rijmen. dat kan gewoon niet. het verleden is beleefd met de emotie, het gevoel, en de impact die het in het verleden had. voorbeeldje...
ik had een jeugd waarin (hoe zal ik het zeggen....)ik mijn draai niet kon vinden. ben op mijn 11e met veel heibel bij mijn vader gaan wonen die niet echt makkelijk was. ben vanaf die leeftijd het huishouden gaan doen voor het overgrote deel, mijn ouders zijn 2 keer gescheiden, mijn moeder de 2e keer van een alcoholist.
je kan eigenlijk wel zeggen dat het nooit saai was thuis.
de rompslomp omtrent mijn labeltjes hoef ik vast niet uit te leggen :) dat liep al vanaf de lager school. jaren later een agressieve kerel, nu ex maar nog steeds niet bepaald empatisch, sociaal en blijft pogingen doen om grip op mijn doen en laten te krijgen.
maar ik leef gelukkig dus vandaag de dag is ook genoeg om aan te werken en op de rit te krijgen zoals de vaste bezoekers hier miss wel weten.club wel zullen weten. ben ik zielig? echt niet! heb ik het zwaar? totaal niet! ik leef intensief. heb ik het zwaar en moeilijk? mij zal je dat niet horen zeggen.
heb ik wrok? euh... heb ik watte? ben ik boos op iets of iemand? op wie dan en waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat mijn moeder me graag liet gaan naar mijn vader omdat deze mijn moeder zwart maakte, ik hierin geloofd en het voor haar voeten gooide.
waarom deed mijn vader dat? hij was overspannen en zag het ook nog niet eens helemaal in het juiste perspectief. waarom deed ik het huishouden op 11 jarige leeftijd? ik wou schone kleding en een schoon huis, mijn vader overzag het niet en kon het niet aan.
waarom was ik dan wel weer die snotneus of zeurpiet? omdat ik ook toen geen blad voor mijn mond nam en zei waar het op stond ook al wist ik dat er bonje van kwam.
waarom heb ik nooit kunnen praten over mijn gevoel? omdat ik me niet begrepen voelde. waarom? omdat ik mijn labeltje van mijn vader heb en hij iets teveel bezig was om dingen voor zichzelf te analyseren en een ander hierbij even vergat. 2 beperkingen gaat blijkbaar niet samen als je hier geen handvat in hebt. voor mij kan het niet logischer, daar ben ik al een hele tijd achter. en al zag ik het toen soms niet meer zitten, ik ben hierdoor sterker geworden en weet hoe ik moet groeien als mens.
niemand was hier fout, het was een logische samenloop van omstandigheden waarin ieder zijn best deed zo goed als mogelijk. de enige tick die ik er miss aan over heb gehouden is dat ik het leven zie als een uitdaging, en niet als een moeilijke opgave. burn out of geen burn-out. ADD of niet, HSP of wat anders. ook dit is zoals het is, en ook nu roei ik met de riemen die ik heb, doe nu mijn best met het inzicht wat ik nu heb. incasseren, analyseren, accepteren, en je les eruit trekken.
en als je dit eenmaal onder de knie hebt denk ik dat het leven je niet 1, 2, 3 zal breken dus dingen veranderen? nope....
mezelf veranderen? ook niet. groeien als mens? strak plan!!!
psychische power eigenlijk, je moet het alleen weten aan te boren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent groot en sterk in mijn ogen, en het verleden heeft zijn steentje bijgedragen (ook al had je het niet makkelijk, en waarschijnlijk juist daarom).
Oh (email 'plink' uit Mail), er komt meer.. aha, effe leze.... Antwoord blijft, wat goed dat je hier nu zo open over kan zijn. Ik krijg heel veel ademruimte als ik dit lees. Waar menigeen verbitterd en teleurgesteld over zou kunnen zijn gebruikt je je verleden als brandstof voor het heden, maar dan omgezet naar iets nieuws, iets goeds. Het is een illusie om te denken dat je mensen kunt veranderen, dat kunnen ze namelijk alleen maar zelf. (bruggetje naar wat Wendy zich afvroeg) Een dikke knuf van mij voor delen, E
Bas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een lieve reactie en mooi compliment (bloos) dit soort dingen doen me echt goed, dank je wel :)) het heeft een jáááren geduurd voor ik kon vrijuit met een goed gevoel durfde en kon te praten over wat ik voel en denk. een hele bevrijding want ik weet nu dat het niet me niet kwetsbaar maakt, dus het schulpje waar ik zo graag in zat staat leeg nu :) mensen kun je niet veranderen idd. elk mens kan zich aanpassen maar de aard van het beestje blijft.
als is het soms op de achtergrond, het is aanwezig.
maarrrr..... soms ontdek je een vaardigheid in jezelf waarvan je niet eens wist dat je m bezat. deze kan je zelf uitbouwen en verfijnen. (zal wendy een knipoog en een tip geven hierbij, want het is niet onbekend voor haar... het snel incasseren en accepteren.het plaatsen komt dan vanzelf)
vaardigheden (welke dan ook) kan je in jezelf bovenhalen, aanleren en verder ontwikkelen. op deze manier kan iemand dus veranderen, maar nog steeds is het niet mogelijk om iemand ánders te veranderen aangezien iedereen enkel de uiteindelijke regie heeft over zichzelf. als alles me voor de wind was gegaan was ik misschien iemand die bij een tegenslag uit het veld geslagen was, en het schuldgevoel of de fout bij mezelf neer had gelegd.
dus denk zelf dat het verleden er wel degelijk veel mee te maken heeft gehad (en dus nog steeds heeft, indirect, en positief :) ik vind dat het mooi omschrijft... het verleden als brandstof gebruiken voor het heden, omgezet naar niets nieuws, iets goeds.
zo voelt het ook.
bij onverwachte omstandigheden (of problemen of dillema etc. groot of klein) zet ik me niet af tegen de situatie zelf zoals ie op mijn pad komt. (dingen zijn simpelweg omdat ze zo zijn, al ga je op je kop staan er veranderd echt niets)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de invalshoek die je hierbij ziet is weer wel te veranderen. (denk hierbij aan het slachtofferrolletje waar ik zelf echt niet tegen kan) ik heb mezelf op een of andere manier laten inzien dat het emotionele los te koppelen is van een situatie waardoor ik divergerend aan het denken kon slaan.
de situatie zélf wordt dan sneller helder omdat de emotie niet in de weg zit als een negatieve grauwe sluier waar je je doorheen moet worstelen voor je bij de kern bent.
dat wil echter niet zeggen dat ik het emotionele ervan niet beleef natuurlijk, ik zie het er enkel los 'van' (ik blijf een HSP natuurlijk he, dus emotie is me #echt# niet vreemd)
wellicht is het een perspectief die de hele zaak anders doet lijken dan dat het in eerste instantie kan lijken (heftig, onvoorstelbaar, onoverwinnelijk etc etc ) ik heb hierdoor ontdekt dat door het 'los zien' van emotie en ervaring het gevoel en verstand echt snel op 1 lijn komen. emotie stemt zich bij mij af op de beleving, dus als ik deze anders kan plaatsen, is de emotie ook anders en heeft minder impact in negatieve zin, in pos zin des te meer (vergt wat oefening overigens) die emotionele ballast van het negatieve laat de weegschaal niet meer doorslaan, (woede, frustratie, schuldgevoel, onbegrip, dus negativiteit alles wat het groeiproces of herstel kan belemmeren)
het scheelt zoveel om je niet eerst door die emotie heen te hoeven worstelen maar gelijk de kern aan te pakken. sinds een aantal jaar neigt mijn denkwerk meer naar het intuïtief denken waardoor het echt (stap voor stap naar meerdere opties) afwegende of zoekende 'naar' denkwerk vrijwel achterwege blijft, en oplossingen als een duidelijke logica naar voren komen. (oefening baart kunst waarschijnlijk, en het HSP zal ook vast een duit in het zakje doen hierbij)
een soort sneeuwbal effect, maar dan in de goede zin van het woord. je weet voor jezelf wat wel werkt en wat niet werkt en vraagt dus geen dingen van jezelf die niet mogelijk zijn. ik kreeg gisteren te horen dat deze manier niet alleen in mijn beleving effectief is, maar ik (ondanks mijn slaapgebrek, geklus en ADD chaos) de burnout aan het overwinnen ben en het ergste heb gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op zich ook wel logisch, want het herstel zit in voor het grootste deel .... juist ja. in het hoofd. met lichamelijke rust alleen kom je er echt niet. de knop moet om. corrigeren kan je niet, jezelf veranderen... je denkwijze veranderen. dáár zit het geheim en dus ook de kracht, de benzine of brandstof.
dat kan niemand je geven maar dat moet je in jezelf naar boven halen.
en dat is alleen maar mooi want voor mij geldt... er liggen nog een paar dingen op het schap welke ik onder de knie moet zien te krijgen, maar ik geloof erin, en weet zeker dat het me gaat lukken. (met die gedachte ben je al een heel eind op weg is mijn ervaring) hoe meer je hebt overwonnen, hoe meer vertrouwen in jezelf, des te sterker je in je schoenen komt te staan hoe beter je jezelf leert kennen.
(het leven krijgt mij er echt niet onder hoor :)
ben veel te eigenwijs)
ik denk echt dat ik niet zonder dit soort uitdagingen (burn out, labeltje hier, plakkertje daar) kan zelfs (herkent iemand dit toevallig?) en nee, dingen zitten bij mij ook niet standaard op de rit, maar wat er op min pad komt, daar ben ik zeker intensief mee bezig, op naar het volgende met nog meer peut (benzine dus) ik hoop dat mijn lappen tekst hier een ander ook in (meer) in zichzelf kan doen geloven.
ook als je er zelf niet in geloofd ben ik ervan overtuigd dat elk persoon deze kracht in zich heeft.
daarom is mijn verhaal ook niet bijzonder, en ben ik niet zielig of betaal mijn tol of wat dan ook. zelfobservatie is voor mij de manier geweest, maar het had ook provisionele hulp kunnen zijn om die kracht te vinden, steun van een partner, therapie, #het# geloof, #een# geloof in iets... dat maakt op zich niets uit. als het maar werkt voor jou als persoon, je jezelf niet voor de gek houdt, en je kan overwinnen en groeien dan ben je bij je doel. zo, ik heb jullie nu genoeg bestookt met tekst, dus ga me nu hier in huis nuttig maken (geneugten des levens??) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: meismeismeis....je bent een waanzinnig (hahahahaha) krachtige sterke vrouw, echt fantastisch! Dat mag OOK gezegd worden vind ik. Knap (en dat wil je ook niet lezen) dat je ondanks en dankzij je verleden zo sterk bent. Die burnout: daar veeg je binnenkort je....uh.... laat ik netjes blijven ;-)) Deze zin: "heb zelf nooit de neiging om dingen te veranderen" puzzelde me, omdat ik um anders las dan jij bedoelde. Ik las um als: dingen veranderen in het NU.
Je verleden is niet te veranderen, dat ben ik totaal met je eens. Je kunt in het nu proberen om te leren gaan met dat verleden. @Bas: dat heb je heel mooi geschreven vind ik! +!
Alleen het bruggetje naar mij klopt niet geheel, uh...geheel niet zelfs. Ik denk niet, dat je mensen kunt veranderen, verre van zelfs.
Ik vind het moeilijk mijn eigen verleden in het NU te accepteren en mijzelf (gedrag, denken, patronen) te veranderen. Daar heb ik hulp bij nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow Euc, AMEN!!! Mag ik je complimenteren met het feit dat je dat hier zo sterk durft neer te zetten? Respect! Kwam nog een mooie spreuk tegen die me deed proesten. "Wat jammer dat mensen geen problemen kunnen ruilen. iedereen weet namelijk hoe hij die van een ander moet oplossen" Dat deed me even hieraan denken ^^ en: "Je moet mensen niet beoordelen op hun fouten maar beoordelen op het vermogen van hoe ze leren van hun fouten" (( zo je al van fouten kunt spreken, want je doet wat je op dat moment goed acht te doen. En wat je op dat moment goed acht is niet altijd even slim misschien, maar niets gebeurt zonder reden. Nietszeggend kan dit juist een les voor een ander zijn ... Mensen maken fouten... Daarom heeft een auto een bumper en een potlood een gummetje hahaha!!! Euc ik vind je een toppertje. Je bent sterk en dat weet je. deze laatste drie stukken lees ik later even... ff mijn koppie vol nu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA !!!!
ik weet het zo net nog niet hoor.... ik HOOP dat ik die burn-out überhaupt nog wel langs 'dat ene' kan vegen.
er zit inmiddels een bos veren in 'dat ene' gestoken namelijk (verdeurie-nog-es-an-toe-segggg, heb hier laatst nog lopen vertellen dat 'dat ene' exit only is. mannnn.... ik kom zwaar ongeloofwaardig over op deze manier!!) thanx hoor!! :-p maar goed,
ik had al het donkerbruine vermoeden dat je het anders op had gevat dan ik bedoelde gezien je reactie (daarom ook de hint, hetgeen waar ik op doel toont heel wat anders aan namelijk) het is goed dat je bezig bent om een manier te ontdekken om het verleden in het 'nu' te accepteren.
weet dat je niet zo bedoeld, maar als je het zo schrijft
#lijkt# het of je aan de 3 aspecten die je opnoemt apart moet werken voordat je als persoon kan veranderen.
wil alleen zeggen dat als je een manier hebt gevonden om het radertje 'denken' anders te laten draaien, zal je zien dat het 'radertje' gedrag, patroon, emotie, en al de andere radertjes (steevast geloven in jezelf dat je het gaat lukken, vertrouwen in de schoentjes waar je sterk in staat) ook een zetje mee krijgen. dit is precies wat ik het sneeuwbal effect noem, maar met een pos effect, het wordt steeds sterker) ik merk en lees ook hier dat veel mensen (schat jou hier way to nuchter voor in hoor, dus begrip me niet verkeerd :) zich hierop verkijken, omdat er zóveel 'mentaal en emotioneel werk' op hun af lijkt te komen dat dit ze afschrikt en er maar niet aan beginnen uit angst (het lukt toch niet, want.......zus en zo) (shit, heb weer eens meer ruimte nodig....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je niet weet hoe je het denken moet veranderen wil natuurlijk niet zeggen dat jij minder sterk bent toevallig. fout fout fout!! dit staat hier helemaal los van.
bedenkt eens hoeveel kracht, energie en doorzettingsvermogen het kost om die je verleden het hoofd te bieden, het te mee te dragen op deze manier, te blijven functioneren waarbij je hobbels (die je inmiddels wel kent) moet nemen voor de zoveelste keer, en ook weet dat dat niet niet de laatste keer is.
dán zie je echt hoeveel kracht je leveren moet welke je dus wel degelijk bezitten moet om dit allemaal te kunnen. jij weet dat je hulp nodig hebt om de manier te vinden, en dat zijn de belangrijkste ingredienten (erkenning, motivatie, vechtlust, confrontatie aan durven gaan 'met' etc) om bij je doel te komen. dus lief webske, als je weet hoe je jou kracht om kan omzetten dan zie je bij jezelf ook diezelfde powerrrrrrr die zijn vruchten af zal werpen. het mooie is dat die power op van alles is toe te passen en het met met steeds meer gemak zal gaan
dusssss.... die bos veren bewaar ik voor je, want ik weet zeker dat je ze jou ook toekomen. je bent realistisch genoeg heb ik al lang en breed tussen de zinnetjes door gelezen.
bovendien heb je op andere gebieden ook geen geringe overwinningen behaald. hierbij zal die victory dus ook komen. (enuh...waanzinnig ben je al, in de goede zin van het woord uiteraard!! gniffel gniffel) GO GIRL!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucje: Dank voor je, vele lappen tekst hierboven ergens genoemde, knipoog en tip ;-) Ikvatumgeheel! "ik heb mezelf op een of andere manier laten inzien dat het emotionele los te koppelen is van een situatie waardoor ik divergerend aan het denken kon slaan.":
Ben ik keihard mee bezig, je uitleg is zeer nuttig, thanx!!! De knop is ook alweer en poosje geleden gevonden en staat nu op "aan"! Die 3 aspecten zijn inderdaad niet los van elkaar bedoeld: dat zijn de punten waarmee ik bezig ben: de verandering is al langer geleden ingezet en zet ook door ;-))) Al zal het het laatste zijn wat ik doe!!! All for the better.
Het sneeuwbaleffect is me dus totaal duidelijk, óók in mijn ervaringen :-)) Ik heb enorm veel gehad aan wat je overal hebt geschreven: het geeft me vooral duidelijkheid: het op een rijtje en in woorden zetten van zaken waar ik mee bezig ben en deels gedaan heb. De veren mag je houden meis: ze zijn je met alle liefde die ik in me heb gegeven. Bovendien weet ik, waar je ze (kennelijk) uithaalt, dusseh.... Thanx but no thanx hahahahaha. Supersuper te lezen, dat jij je burnout de das om aan het doen bent, en niet andersom!!
KNUFFEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx BUT ( met 1 of met 2 keer een "T"?) no thanx.
maar ik ga verse veren voor je rapen! die jij me hebt gegeven staan in de trofeeën kast (kon er toch niet helemaal aan wennen want het zat niet zo lekker) maar vind de gedachtengang die je hier weergeeft zo lief dat ik ze echt niet meer van de hand doe hoor :)) wat fijn dat de lap tekst duidelijkheid kan geven, idd 'all for the better'! het systeem snap je (EMDR heeft hetzelfde principe) en al is het pittig, het levert een stuk meer rust op. super dat je er zo mee bezig bent!
waar een wil is daar is een weg, en je hebt ervan mogen proeven dus er zijn zeker meer mogelijkheden die je zal bereiken
de powerrrr straalt van je tekst af :))
zoals we hier zeggen...ie kumt d'r wel deerne! de burnout doet me idd niet de das om, want laat me niet nekken door het leven hoor, door welke obstakels ook. en zo is het met jou ook. heerlijk om te lezen die spirit!!!!
phuh.....hoezo de regie uit handen te geven om te kijken waar het ons zal gaan brengen? mooi niet! hele dikke knuffel terug lief webske!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg eucje kun je al die lappen tekst niet in een boek plakken kun je het gelijk uitgeven ... zoveel je nbij één vraag al hebt geschreven ^^ en dan heb je het over andermans powerrrrrrrrrrrrrrrrrrr Kijk die van jezelf dan ^^ wereldmeid ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel forall :)) (euhm, naar wát van mezelf moet ik kijken zei je?) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhmmm... puppy POWERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: naar je Karma????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, dat ja.
die ontken ik niet naar maar die heb ik gewoon niet want ik geloof er dus niet. maarrrrrrr, ik heb wel shoarma (leo lintworm had nog trek en er was nog wat over van vanavond dus doe het beestje even wat voeren nu) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wen, over:
"Alleen het bruggetje naar mij klopt niet geheel, uh…geheel niet zelfs. Ik denk niet, dat je mensen kunt veranderen, verre van zelfs.
Ik vind het moeilijk mijn eigen verleden in het NU te accepteren en mijzelf (gedrag, denken, patronen) te veranderen. Daar heb ik hulp bij nodig." Wat ik bedoelde is dat je uiteindelijk toch zelf de beweging maakt voor de verandering die tot daadwerkelijk een succesvolle verandering leidt, juist omdat die vanuit jezelf is geïnitieerd, en niet vanuit een ander. Een ander kan dus hooguit een katalysator zijn in dat proces.
Komt dat overeen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bedoelde inderdaad, dat je alleen jezelf kunt (proberen te) veranderen. En dan nog is dat maar deels mogelijk denk ik en kost veel moeite en vooral tijd.
Geen mens kan een ander mens veranderen op psychologisch gebied, hooguit helpen als dat gewenst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met kleine babystapjes kom je er wel... niet teveel tegelijk willen... gestaag vooruit. soms een klein stapje terug even stilstaan en weer verder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psies Forall, dat zeg ik ook altijd: "babystapjes" ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veranderen als in: Als jij verandert reageert de omgeving anders op je. Omdat dat positief is in deze situatie waar ik nu even aan denk en op de langere duur pikken mensen om mij heen daar automatisch wat van op... Een aantal daarvan duikt daar dieper in, zoals ik een ruim jaar gelden ben begonnen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo, als jij verandert, dan heeft dat een rimpeleffect.
Nu weet ik natuurlijk niet waar jij aan denkt in je tekst hierboven ;-) : dat effect kan zeker positief zijn, maar hoeft niet.
Voorbeeldje: mensen kennen jou bijvoorbeeld als vrolijke, leuke, vlotte meid.... maar jij wás niet vrolijk, je dééd vrolijk. Je had het masker op van vrolijke meid, maar je voelde je zwaar depri....als je dan nu je depri-kant laat zien (maskertje af, verandering), dan kan dat voor mensen heel vreemd zijn en kunnen ze onzeker van worden.... en vanuit die onzekerheid (heej, ze is niet de persoon die ze was....) reageren met afwijzing.
Ik hoop, dat de start van jouw verandering ruim een jaar geleden ervoor heeft gezorgd, dat het rimpeleffect positief is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het altijd zo mooi om terug te kijken naar dat prille begin van het ontstaan van ontvankelijkheid voor verandering. Bij mezelf kan ik dan bespeuren dat me dat dan ontroerd en ik daar dan in het begin een (heel klein) beetje weemoedig van wordt. Maar daarna komt dat gevoel van vrijheid, de omarming van de dynamiek, resulterend in een enorme blijdschap dat de dingen zo lopen als ze voor me lopen - met alle 'tegenslagen' op de koop toenemend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psies, mooi hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg mooi :) <3
Iedereen maakt in zijn of haar leven fouten. Ook fouten waar ons geweten ons op wijst en moeilijk te verwerken zijn. Helemaal als het gaat om een fout die je niet meer recht kan zetten omdat deze persoon er niet meer is. Dit is een situatie waarin je een enorm rot gevoel kan opbouwen, we blijven er maar mee rondlopen en ergens hopende dat het weg gaat.

Zo'n rotgevoel kan alleen maar verdwijnen op het moment dat je je fouten accepteert en hier van wil leren. Verzetten tegen deze situatie heeft geen enkele zin omdat het buiten jou invloed ligt. Accepteer de gebeurtenis en je gevoelens, deze gevoelens mogen er ook gewoon zijn, je bent tenslotte ook gewoon mens. Op het moment dat jij dit accepteert kom je in een gemoedstoestand van vrede en rust. Betekend niet dat je er niet meer aan mag denken, maar je verzet je er niet meer tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karma is niet 'betalen' aan het slachtoffer. Het is 'boete' doen voor je daden.

Jij hebt door je misstappen er wel voor gezorgd dat de persoon in kwestie zijn/haar karma deel hebt kunnen inlossen.
Dus in feite heb jij diegene al geholpen!!!

Maar niet op een hele nette manier en daarom heb jij dan ook nieuwe karma opgedaan. Die mag jij weer inlossen als jouw iets 'naars' overkomt en je daarmee op een goede wijze mee omgaat.

Je kunt bijvoorbeeld aangereden worden, maar als jij dan helemaal gaat schelden op de chauffeur, dan bouw je weer net zo hard nieuwe karma op.

Jij kiest niet welke karma je 'mag' oplossen. Het 'leven' selecteert dit voor jou en ook op de momenten die je niet kan uitkiezen. Soms neem je het ook mee naar een volgend leven.

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien wordt het voor jou tijd om dit 'boek' eens te lezen. Het is erge hoge en moeilijke stof waarbij je toch al een redelijk spiritueel niveau moet hebben.
Op blz. 72 en verder vind je een heel stuk over Karma...
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/zfl_dutch.pdf

Ik vond het erg leerzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ bedankt voor het boek, ik had al zo weinig leesvoer XD Ik heb het opgeslagen. Toch tijd zat om te lezen :)
mooie reactie :)
Kristal
12 jaar geleden
Het is geen boete doen volgens mij GD, maar een kans om je leven in harmonie te brengen, in balans.
eerst jezelf vergeven...
verbreek de karmische banden met behulp van het zwaard van H Michaël.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat zelfs dan je gewoon kunt vragen om vergeving, maar dan tja krijg je dat meestal op de 1 of andere manier terug, niet altijd.

Maa rik he ooit gedreigd mezelf wat aan te doen, toen die jongen me verliet. Die jongen doet nog steeds alsof ik dood ben, 2 jaar later kreeg ik dezelfde situatie omgedraait terug. Ik ben er zelf goed mee omgegaan en hierna was het vergeven, al was het maar omdat ik kon zeggen wa tik wou, ik niet meer die persoon was, ik er echt spijt van had en alles eraan had gedaan het op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal? niet altijd? euhmm..... dus er is totaal geen zekerheid in maar het heeft met karma te maken. wat is een karma dan volgens jou? in ieder geval geen macht spelletje zoals je ziet, of iets afdwingen wat er helemaal van de baan is. is dat een karma? weet wel dat je er geen punten mee scoort (niet in real life zoals je gemerkt hebt, en niet op GV zoals ik kan zien, en waarschijnlijk ook karmisch gezien niet)
Karmisch gezien kun je dit niet rechtzetten.
Wellicht ken je de uitdrukking; wie zaait die oogst.
Je kunt de overleden persoon in kwestie altijd om vergeving vragen. Ik denk dat dat voor jullie beiden belangrijk is en een voorwaarde voor jou om het verleden te kunnen afsluiten en om verder te kunnen gaan met je eigen leven. Alleen op die manier kun je het achter je laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zaait zal oogsten idd, als je zelf voor zorgt dat de omstandigheden voor een goede oogst het mogelijk maken om te oogsten. je kan dus wel zaadjes in de grond doen, maar op schraal zand, zonder zon en water oogst je helemaal niks.
je moet dus zelf de juiste omstandigheden weten te creëren. hoe wil je een overleden persoon vragen om vergiffenis, en wanneer weet je dat je het ook krijgt voor je verder kan met je leven en het achter je kan laten?
Je kan een brief schrijven naar de bewuste persoon en die brief op het graf leggen. Je kan er niks meer aan doen, maar zo is het voor jezelf wel fijner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is idd een manier om wat af te sluiten en achter je te laten, waarbij het in die zin van het woord fijner is voor jezelf. het idee hierachter (afsluiten) wordt vaker gebruikt in de psychologie dus ik snap je min niet helemaal. C+ voor die min zonder motivatie.
Nu sta ik zelf agnostisch in veel van dit soort grote zaken, maar stel dat ik erin zou geloven: ik neem aan dat berouw genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we Karma moeten zien als weegschaal, wat je slecht doet komt er eerder of later aan de goede kant bij, tot evenwicht is bereikt. Als je iets fout hebt gedaan, kun je bijvoorbeeld, ongeveer hetzelfde goed doen, als je iets verliest zul je iets krijgen, en andersom. Dat gaat helemaal vanzelf, ik raad iedereen aan gewoon een goed mens te zijn, misstappen maakt iedereen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het psychische welzijn een grote weegschaal is. (of karma hier nu wel of niet bij hoort laat ik even buiten beschouwing, het heeft zeker met de psyche te maken) als de weegschaal doorslaat en uit evenwicht #blijft# kan je zeggen dat je een serieus probleem hebt waar je aan moet werken. +1 voor je antwoord dus
Dat de persoon in kwestie niet meer in leven is staat eigenlijk los van het karma waar afbreuk aan is gedaan.
En de overleden persoon heeft het je al vergeven, het is nu aan jezelf om het te vergeven - zo simpel is het. Je kunt jezelf helpen door symboliek: plant een boom, doe een gulle gift, help een andere levende persoon met een goede daad.

Je kunt je laten helpen door je fantasie..
Doe het namens jou en de overleden persoon en let goed op wat er innerlijk gebeurt. Nodig de intentie vooral eerst uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee dat onderste stukje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt er in feite op neer dat je als een goed mens met goede intenties altijd positief karma creëert.
We zijn zo gewend aan het schuld en boete principe, maar dat is in de essentie een overblijfsel van het (christelijk) geloof dat het lijden vereerd. Dat mag overboord, daar heeft niemand namelijk wat aan en is bedacht om de innerlijke groei van een mens te doen stagneren. Dat kan niet de bedoeling zijn. Hou dat laatste in je achterhoofd als je je nog eens schuldig voelt, forallweknow.
Jij en ik en iedereen verdient net als ieder ander wezen geluk. Zo is het bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Bas: ook als je niet gelooft in schuld en boete (ik dus niet), dan nog.... dat is geen "garantie" voor het vinden van je innerlijke blauwdruk (zie ergens bij een ander antwoord) of geluk verdienen, toch? Whatever die innerlijke blauwdruk dan ook moge zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de smurfen hebben die in ieder geval wel gevonden, en die zijn behoorlijk gelukkig en vredelievend dus misschien moeten we daar eens een voorbeeld aan nemen ^^ hey maar tof antwoord bas :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest even denken... en rond mijn neus wrijven, bij de 3x keer (à la Wickie de Viking) had ik 'm. ;-) In dat opzicht was er wel behoefte aan baarden en golfhaar, Wendy - Vader Abraham... fijn dat alles toch weer naadloos in elkaar past, hè?
:-)) Wat betreft geluk verdienen wat ik eerder zei, zou je beter kunnen zeggen: jezelf geluk doen toekomen. Met verdienen zit er weer een voorwaarde aan, dat je je best moet hebben gedaan om het te krijgen. De route is korter en eenvoudiger. Blauwdruk van het universum, om even naar Kikobob's antwoord te surfen, en weer terug, bedoel ik mee dat we een zaadje zijn van het al. Met dat zaadje, dat stukje essentie van alles wat er is, kunnen we scheppen, liefhebben, een bewustzijn vormen en de erfenis van miljarden jaren evolutie tot dit volmaakte wezen doorgeven. En bij het volledig doorgronden van de essentie van dit zaadje zijn we ook nog eens een verlicht wezen, een bodhisattva.
Hoe die blauwdruk er precies uitziet en waaruit die is opgebouwd is nog een raadsel. We zien enkel kleine stukjes. Ook de wetenschap is hier nog niet uit. Genen en zenuwcellen bieden bij lange na niet voldoende bergruimte voor het huisvesten van dat alles. Het gaat veel verder en dieper, kwantumfysica zou daar misschien meer licht kunnen schijnen in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: hahahha.... ik ga zo metéén een wit mutsje smurfen *proest*.... @Bas: "I love it, when a plan comes together".... the A(braham)-Team hahahaha.
Het geeft me een buitengewoon prettig gevoeletje je te mogen betrappen op een "verdiend" vauwtju ;-)))
En serieus: dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me altijd afgevraagd waar toch die mosterd vandaan wordt gehaald voor de kaasblokjes bij de borrel als dat plan weer eens geslaagd is en een Murdock type weer aan het raaskallen gaat... kuch (IK niet toch, hoor, hopelijk??) - hahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagje: is liegen slecht voor je innerlijke groei?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, liegen draagt niet bij aan positief karma. Het voorkomt dat de waarheid aan het licht komt, en in die waarheid ligt alles waar we nou juist om zoek naar zijn. In liegen zijn wel gradaties, en in de lage gradaties komt je tegen bij b.v. het aanprijzen van een product wat je wilt verkopen en het helemaal in de hemel prijzen, terwijl dat in het echt natuurlijk best wel meevalt.
Een ander verhaal is het om iemand op te lichten, iemand zeer ernstig te benadelen en dit zelfs ook nog eens op grote schaal te doen. Een moeilijke keuze maakt soms een arts om een hoogbejaard iemand te verzwijgen dat hij in werkelijkheid ongeneeslijk ziek is, die anders in de allerlaatste fase van zijn leven een hoop levensvreugde zou worden ontnomen. Het gaat dan vooral om de *motivatie* die erachter zit. In een situatie die voor jou als zeer onveilig zou kunnen worden aangemerkt, als vluchteling in een oorlog, is het te rechtvaardigen dat je liegt om je eigen veiligheid en evt. anderen te waarborgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vind ik wel hoor Wendy, maar net als wat Bas zegt, daar zijn gradaties in, ook in: is verzwijgen ook liegen? En wat is de halve waarheid? en verdraaien? Ik bedoel wanneer is iets echt liegen? ik heb daar kortgeleden nog een vraag hierover gepost. Sommige mensen vinden dat je liegt terwijl dat in feite niet zo is... Ik ervaar het als slecht voor mijn groei in ieder geval en probeer zo waarachtig mogelijk te leven en waar ik ook ervaar dat ik ergens over gelogen zou hebben zal ik dat ook rechtzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor de antwoorden. Had geen idee, dat jullie er zo serieus op in zouden gaan :-))
Mijn vraag was naar aanleiding van de vraag van Bas: "IK niet toch, hoor, hopelijk??".....
En ja....WAT nou daarop te antwoorden...als ik lieg dan..... maar als ik eerlijk ben .....uh..... ;-))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ik had wel een vermoeden dat het spinnetje bezig was me langzaam met haar kleverige draadjes in te pakken.... hihihi Over een spin gesproken: ik had gisterenavond toch iets mafs, al een tijdje (lees: te lang) achter de computer, zakt er ineens een GROTE SPING vlak voor mijn gezicht naar beneden, me net aanrakende en poten gespreid.... JAG!!! krijg nog kippevel bij de nieuwe gedachte....!!!!!
Kom hem als eerste reactie niet anders dan een lel geven.... wat denk je?.... komt-ie meteen weer teruggeslingerd, de engerd!! Nog maar een dan! - Eeeeh, voor de kijkers thuis, dit was een diervriendelijke actie hoor, het beest (een dunne maar flinke knaap) holde vrolijk weg ergens in mijn apparatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ROFL..... waar ie vervolgens werd geelectrocuteerd? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè gats Forall..... da's een soortgenoot van me ja.... ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar dat ik alleen maar stof tegenkom, ben nog wel op zoek naar 'm geweest, mot ik eigenlijk niet hebben een nieuwe bewoner die geen huur betaald en in plaats van vliegen vangen mij probeert te vangen... Eentje hier op GV is al genoeg... ghighi :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Maar die zou ik nooit een lel geven hoor, ik doe geen vlieg/spin kwaad ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een zijstraatje, maar ik vind het leuk om dit wat ik net gezien heb even met jullie te delen:
http://player.omroep.nl/?aflID=12750173
Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas Bas, hijdoetutnie.....
Bijdeweg: 't spinneke in mijn webje is niet bang hoor...enneh: je hebt trouwens zelf geschreven, dat je jouw attackspin een lel hebt gegeven!!! Wat zegt dat nou over jouw ontwikkeling, "reïncarnatief" gesproken????? ;-)-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Bas... jij hebt nog heel wat recht te breien als ik het zo lees, en Wendy gaat je het echt niet helpen met een webje zodat het je breiwerk gaat schelen hoop ik. zo, zet dat maar even (karmisch gezien) op de rit :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou....weet je....ALS ik Bas zou KUNNEN helpen, dan wil ik wel een webje maken voor hem..... zo ben ik dan ook weer (kuchkuch) Maar hij heeft wel een soortgenoot van mijn spidertje een lel gegeven.... weliswaar uit noodweer en angst, maar tóch....
Dus...eh.... een "karmatisch" probleem voor me ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ALS je zou KUNNEN helpen..... maar een lel is en blijft gewoon een lel. en dat tegen zo;n lief schattig spinnetje dat klaar was voor een knuffelige omhelzing. ik mag toch hopen dat dit niet een standaard reactie van m is hoor.
en het ergste van alles is wel....nog keihard liegen ook he....!
doe geen spin of vlieg kwaad... yek yek bla bla.

nou, bas heeft heel wat te sleutelen om zijn karma weer in balans te krijgen hoor. :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaar voor een knuffetje? Hij was klaar om me een doodsteek te geven op mijn neus!!! :X Bovendien leek het monster wel 1,5 meter groot - bedenk wel, ik keek hem recht in de ogen, zo dichtbij... brrrr. :o)
Haha, ik wil jullie ook wel eens zien in zo'n moment.
Maar ja, karma reset op het moment, terug bij af, zo mijn best gedaan door mijn medemens te helpen en lief te hebben, en hun vragen te beantwoorden, en dan DIT!!
En dat door zo'n spin, bovendien, ik zag de schooier vanavond in de keuken - daar zal hij nog steeds wel zitten, goed zo - laat hem daar maar wat snacken. Ik wil hem niet boven mijn bed hebben zo, wie weet wat hij in petto heeft... maar goed dat ik veel knoflook gegeten heb, dan zal 'm leren als-ie poogt via mijn mond naar binnen te kruipen...... :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een spin? een doodsteek? had ie een mes bij zich?
euhm... las net iets van je over een intentie uitnodigen en fantasie zijn werk laten doen.
we zijn toch niet ergens in blijven hangen he Bas? recht in wélk oog keek je de spin? een spin heeft er 'iets' meer. (dan moet het arme spinnenzielletje wel heel makkelijk te zien zijn als ogen de spiegel van de ziel zijn) wat lief dat je de schooier (haha kwijlt ie er ook bij) hebt laten leven toen je m in de keuken zag.
ik zou er echt over denken om hem tam te maken en af te richten. gezellig op de bank hangen 's avonds.
maar je zou m natuurlijk ook in een bench kunnen doen als ie echt in de weg gaat lopen en je bang bent erover te struikelen of dat ie boven je bed gaat hangen. hij zou dan lekker dichtbij je willen zijn. waarom zet je je hier zo tegen af? wat is er mis met spinnengenegenheid? misschien heeft het spinnetje wel een heel goed karma, maar kan ie jou er niet van overtuigen doordat jij je zo opstelt. je zou je eigenlijk heel erg moeten schamen! foei Bas! een beetje diervriendelijker opstellen hoor, wat aandacht aan het diertje besteden want het is echt niet fijn om op je uiterlijk beoordeeld te worden. bouw een band op het diertje, wordt wat persoonlijker naar de spin. geef het een een naam (karma karel bijvoorbeeld) ach, al doe je nog zo je best om je medemens te helpen en lief te hebben, als jij je karma gaat lopen resetten, tja..... dan kunnen wij daar ook niets aan doen he?
dus deze tips zijn ook uit liefde hoor, wil je echt alleen maar helpen!!! succes, en geef dat lieve kareltje maar een dikke knuffel en aai over zijn bol van me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal ik doen als ik hem weer zie!. Hij kwam nog een keer in de keuken even over mijn schouder meekijken, ik moet toegeven, dat voelde een stuk minder aanrandend aan als zijn actie laatst! Oh, en ik dacht meer voor een naam aan floepie het vogelspinnetje, en hop!! op je kop! Jaaa, wel zo lekker zacht dan, heerlijk tegen zijn spinnebuikje liggen 's avonds op de bank... kijkende naar een rerun van Anarchobia (of Harry Potter 3, dat waren ook kanjertjes zeg).
Wat een goed idee, Eucatje, ik ga morgen gelijk naar de dierenwinkel of ze een leuk vriendje voor kareltje hier hebben. Moet ik nog op sexe letten? Want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat kareltje toch *niet* van de verkeerde kant is (wat is nu vermoed, waarom zou hij een wildvreemde -ikke dus- zomaar willen huggen, met eventuele bijbedoelingen), en dat floepie eigenlijk geen harige stoere gabber is maar een stevige spinnedoos...
Oh wat heerlijk om zo los te gaan bij je eigen antwoord, kan het nog gekker... hihihhi
(big smile - oh jeee, ik moet weer schuddebuicke...!!!!!) :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik dan maar, als rasechte spinnenkenner (kijk dan naar de avatar....zucht....) en lichte arachnofoob (heeeerlijke combi, voer voor psiegen), mijn spinnenkakeltje dichthouden????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bas,
welk geslacht erbij vraag je....
kan je tellen? ik zou voor en vrouwtjes spin gaan of een pottenspinnetje. de spin heeft tenslotte al 8 poten. kareltje (ja ik ben eigenwijs) kan dus wel een stoere harige gabber lijken, maar ik denk dat dit echt schijn is. een soort YMCA spin dus, type: stoer leren pak, kettinkje hier, stoere riem daar. dus een harige bolster maar blanke pit (en je maakt m niet open om te kijken of het klopt van die pit!!!!!! het is een gezegde bas! en gezegde!!!!!) met deze gedachte zou ik floepie wel een rare naam vinden hoor. wat nu als ie weer over je schouder meekijkt en je hiervoor van achteren moet benaderen. zou het dan nog steeds minder aanrandend voelen? maar wat de (seksuele) aard van het beestje ook mag zijn, maakt het wat uit? ze hebben allemaal behoefte aan geborgenheid en genegenheid toevallig hoor, dus zet je nu toch eens gewoon over die knuffel heen man!!! @wendy
al ik wéééét niet hoe lang heb jij je web avatar. al zóóóó keer heeft die bas het er over gehad, en nu komt ie niet op het idee om je info te vragen? HOE duidelijk zou ie het moeten hebben denk je?? en nee, niet je spinnenkakeltje dichthouden hoor!
zeg gewoon eens wat jij er van vindt. jij bent (webbig) onderlegd, heb je nog een advies voor Bas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Neenee, ik hou de spinnenkaakjes klem op mekaar... ongevraagd advies is zelden welkom ;-)))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, doe het maar dan, het mag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouuuuu...??? (ok, ik-op-mijn-best)
"Wendy, lieve spinneliefhebber, waar is jouw spinnevriendje in je avatar?" :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... Uh...ik??? Spinnenliefhebber??? Op afstand ja, in een docu, ja....maar....
Om je prangende vraag te beantwoorden (tenslotte is dit GV en dient kennisvermeerderend te zijn): die heb ik eraf gefotoshopt ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooooh....! zie je nou wel Euca.. de een geeft de lieve harige veelpotige knuffel een brute lel en de ander zapt 'm gewoon in de digitale prullebak. Spinnen en mensen zijn gewoon niet 'ment to be friends....' (snik) Ha, daar zie ik Kareltje en Floepie weer voorbij rennen! Floepie heeft weer 's meer zin dan Fareltje, die al een paar dagen met wallen onder zijn 6 ogen loopt... je hebt gelijk, Floepie heeft een leren petje met puntjes en een zweepje in een van zijn pootjes.... Ik ga maar het bijpassende nummer in iTunes opzoeken: Young spider, there's no need to feel down.
I said, young spider, pick yourself off the ground.
I said, young spider, 'cause you're in a new town
There's no need to be unhappy. Young spider, there's a place you can go.
I said, young spider, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time. It's fun to stay at the Y-S-C-A.
It's fun to stay at the Y-S-C-A. ... ;)
Je zal het innerlijk moeten afsluiten en hier vrede mee moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet zo'n karmisch persoon, hoor. Maar ik las een keer dat wanneer je iets slechts is overkomen in het verleden, dat je nog een kans (of meerdere) krijgt toegeworpen om deze 'recht te zetten'.

Ik zeg nogmaals dat ik er zelf niets van weet en het alleen maar gelezen heb. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kans krijgen zou kunnen maar je kan m natuurlijk ook zelf creeren lijkt me :)
Je kunt het verleden niet veranderen, alleen accepteren dat het zo is, hiervan leren, en er je voordeel voor de toekomst mee uit halen.
Het leren accepteren van de dingen hoe ze nu eenmaal zijn is het rechtzetten van je "fout"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, kort en bondig. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!!!! +1
misstappen kun je volgens mij, als je geen goed argument hebt, niet rechtzetten... je moet voor alles boeten wat je verkeerd hebt gedaan. als je bij zinnen was en er anderzins geen verzachtende omstandigheden zijn te noemen.. you will pay :)

Toegevoegd na 1 dag:
Ik krijg allemaal negatieve reacties op mijn antwoord. Waarschijnlijk zijn die van mensen die weten dat ze het een en ander op hun kerfstok hebben en dit uitermate slecht nieuws is. Als je iemand bewust en met voorbedachten rade benadeelt, vermoordt, schade berokkent, discrimineert moet je daarvoor boeten. Dat geldt ook voor (niet-schadelijke) dieren en planten..vergeet niet dat er iets als een ether is die alles opvangt...niet alleen de daden zelf maar ook de gedachten achter een daad hebben een bepaalde energie...
kijk, als je nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis hebt of schizofreen bent en dan iemand iets aandoet, is dat wat anders... maar als je bv. dondersgoed weet dat iets niet mag/verkeerd is en het toch doet zonder geldige reden... dan moet je ervoor boeten...dat je er spijt van hebt is een twedde maar goed komt het pas nadat je ervoor geleden hebt...

niet blij met het antwoord? jammer dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
no way josé ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben blij dat dit niet opgaat idd....
payback time all the and the whole time?
oef, dat is geen kattenp#s hoor!!! wanneer kan je dan pas iets recht gaan zetten? alleen als jou hetzelfde overkomt en denkt.... yessss deze had ik verdiend en NU kan ik het achter me laten en afsluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet in karmisch boete doen of straf krijgen, nee echt niet hoor. Je kan wel zaaien en oogsten als oorzaak en gevolg denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit zeg ik vaker op deze vraag. de reacties zijn zo negatief omdat heel veel mensen er nerveus van worden omdat ze zelf misstappen hebben begaan.. tot nu toe heb ik zowel karmisch als juridisch een brandschoon verleden....
hoe kan het dat ik het wel kan en heel veel anderen niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch een schoon verleden hebben begrijp ik, maar hoe kan je nou zeker weten dat je op karmisch gebied brandschoon bent?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar iemand met een persoonlijkheidsstoornis, en dat etiketje hebben er velen, kunnen wel degelijk heel goed bewust zijn van hun daden hoor. En er lopen er ook zat NIET bij een zielenknijper en die spoken ook zat uit. Uiteindelijk is iedereen een goed mens van binnen, maar een stoornis hebben is niet per definitie een vrijbriefje vind ik. Het ligt er maar net aan hoe iemand bij zijn verstand is op dat bewuste moment. In een psychose kun je er inderdaad daadwerkelijk niks aan doen, omdfat je simpelweg niet wéét dat je wat aan het doen bent op dat moment. Als je mazzel hebt, hoor je dat achteraf van mensen die erbij waren.
En het zijn niet echt negatieve reactie, het is gewoon een discussiepunt. Men geeft er zijn mening over. Als je dat als negatief ervaart is dat iets wat je er zelf van maakt. Probeer er op een andere manier tegenaan te kijken.
Het gaat hier in mijn vraag om dingen die ik gedaan gezegd heb, zonder dat ik wist dat het "fout" was, met name in de ogen van die ander. IK kwam daar later pas achter. Daar leerde ik van, maar je komt dan wel met een schuldgevoel te zitten omdat je beseft de ander pin gedaan te hebben, iets wat in mijn eigen aard niet ligt. IK vind het vreselijk als ik iemand pijn doe, dus zal ik dat bewust ook nooit doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy
hoe kan jij dat snappen?
juridisch is volgens de wet, je bent pas strafbaar als er aangetoond kan worden dat je dus de wet hebt overtreden. het kan echter dus ook zeggen dat je nog nooit in de kraag bent gevat natuurlijk, of een vals alibi had, of gebrek aan bewijzen tegen je, of de veroordeling er niet doorkwam wegens een juridische fout, of dat er inmiddels zaken zijn verjaard, je nooit een veroordeling hebt gehad vanwege jurisprudentie, of ,of of...... (sorry lemaki, ik heb af en toe een hele flauwe bui) @forall
je tekst doet me denken aan een freaky situatie uit het cafe waar ik ooit werkte in het verleden (maakte ff het stapje naar ontoerekeningsvatbaar in mijn hoofd) er waren 2 jongens die vaak samen gingen feesten. echte maatjes, en aardige jongens ook. deze jongens gebruikten regelmatig een pilletje of poedertje. afterparty hier en daar dus weer een peppertje om het vol te houden. op een dag hadden die jongens weer een feest gehad en het nodige naar binnen gewerkt aan drugs en werd de ene jongen wakker zag zijn maatje en deze was vermoord. hij keek naar zijn kleren en zat zelf onder het bloed. een zekere combinatie drugs maakte heb dus echt zo klettergek dat hij zijn eigen maatje had vermoord.
de jongen heeft zijn straf uitgezeten en ging op een gegeven moment uit en zat regelmatig weer aan de bar.
of ie (om de reden van zijn vermoorde vriend) weer aan de drugs ging of geen drugs gebruikte weet ik niet, maar hij was goed een jaar vrij toen zijn moeder hem na het stappen wakker wou maken.
hij lag echter dood in bed.... ik denk niet dat dit een karma iets is als ik je tekst lees (er moet wat te leren zijn, en als je nergens van af weet kan je niet leren lijkt me) maar luguber vind ik het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jemig wat een verhaal... heb je nog meer zo vlak voor het slapen gaan? lekkere timing zeg XD. ernstig dat... Met een psychose kan zoiets dus oiok gewoon gebeuren... Een vriend van mij hoorde in een psychose een stem dat hij zich van kant moest maken en hij sprong van zijn eigen huis af. Hij overleefde het gelukjkig in goede gezongheid, ondanks dat het van het dak was zeg maar 3 hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@uc: dan NOG begrijp ik, dat iemand juridisch een schoon verleden heeft. Dat wil niet zeggen, dat die persoon nooit wat verkeerds gedaan heeft op dat vlak, maar hij/zij is nooit gepakt. Meer dan dat zegt het inderdaad niet. @Lemaki: mijn vraag was: hoe kan je ZEKER weten, dat je karmisch brandschoon bent?
En naar aanleiding van je toevoeging: ik heb absoluut niet negatief gereageerd op je antwoord en ook niet gemind. Als ik dat al doe, en dat is zeer zelden, dan is dat met een motivatie.
Ook anderen vond ik niet negatief trouwens: ieder zijn of haar mening. Een andere mening betekent toch niet meteen negatief???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nah, die toevoeging is helemaal kostelijk te noemen, lemaki. Wat een verzuurde kijk op de wereld! Ik ga een zinnetje er even uitlichten:
"...moet je daarvoor boeten. Dat geldt ook voor (niet-schadelijke) dieren en planten..vergeet niet dat er iets als een ether is die alles opvangt…" - Bestaan er werkelijk schadelijke dieren en planten?
- Als die bestaan, maak je voor deze een uitzondering. Waarom?
- Is een dier zich ervan bewust dat hij een ander dier schade toebrengt en zich van die daad schuldig zou kunnen voelen? Zijn hiervoor aanwijzingen?
- Er is 'iets' in de ether wat alles opvangt. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een soort zwarte doos of zo in een andere dimensie?
Is absoluut wel mogelijk om hieraan te werken. Het probleem is de overtuiging die veel mensen hebben wat het betekent als iemand dood is. Dood is niet weg. De menselijke ziel is onsterfelijk.

Zelf opgeleid door mensen als Henri de Vidal. Misschien een idee zijn boeken eens te bekijken (makkelijk leesbaar!), bijv. Spectrum achter regressie en reïncarnatie. Middels een dergelijke sessie is het mogelijk de balans te herstellen.

Dus doen, stilzitten en niets doen, meegaan met de overtuigingen van anderen dat er niets meer aan te doen is, levert zeker niets op. Daarbij geloof ik dat werkelijk niets statisch is, dus ook hierin blijft een stroom aanwezig, en dus mogelijkheden.

Succes.

N.B.: Je intentie is overigens al een deel van het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karma is de sleutel tot bewustwording.
Als je je bewust bent van een negatieve daad in het verleden dat kan deze symbolisch oplossen met een ritueel. Het belangrijkste is, dat je visualiseert dat je deze persoon om vergiffenis vraagt en elkander terug de vrijheid geeft om niet meer in dit negatieve verbinding te staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even nog, karma is geen boemerang effect van actie is gelijk aan reactie.

Karma is de reflectie van het bestaan zodat jij bewust kan worden van wie jij bent en hoe jou gedachtes en gevoelens vibreren.
Karma is een werkmiddel tot evolutie.

Daarom is karma ook liefdevol en is vergeving en liefde de snelste vorm van karma-ontbinding met mensen.