Dit was makkelijk op te zoeken gelukkig:
'Hatha Yoga is een vorm van yoga die zich toelegt op de beheersing van het lichaam doormiddel van ademhaling, concentratie en oefeningen.

Raya Yoga is een vorm van yoga die zich toelegt op de beheersing van de wil.

Jnana Yoga is een vorm van yoga die zich toelegt op kennis en wijsheid.

Egyptische Yoga is een vorm van yoga die kracht en souplesse volgens houdingen die terug te vinden zijn in de oude Egyptische tempels.

Mantra Yoga is een vorm van yoga die zich toelegt op het spreken en zingen. Hier is wellicht een raakvlak met de gezangen die in de kloosters worden gezongen.

Karma Yoga is een vorm van yoga die op het dienen en het juist handelen. Ook hier weer een overeenkomst met sommige klooster orden.

Bhakti Yoga is een vorm van yoga die toelegt op de onbaatzuchtige liefde.

Power Yoga is gebaseerd op de klassieke Hatha Yoga houdingen. Het tempo waarin de houdingen elkaar opvolgen ligt hoog.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je , hier kan ik wat mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi zo alles op een rijtje, dankjewel :)

Andere antwoorden (2)

Naast bovengenoemde zeer uitgebreide lijst (bravo :-)), is er nog een vorm nl de bikram yoga: Dit is de snelst opkomende yoga in de wereld met meer dan 720 scholen wereldwijd. De Bikram serie bestaat uit 26 houdingen die in een verwarmde ruimte worden beoefend. Dit helpt de bloedsomloop, de flexibiliteit, het voorkomen van en sneller genezen van eventuele bestaande blessures. Het is leuk om te doen en tegelijkertijd een uitdaging. Het is geschikt voor iedereen, van jong tot oud, voor beginners tot mensen die het al jaren beoefenen.

Van alle yoga vormen wordt de eerste -hatha yoga- het meest beoefend.

Harte groet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voorkomen van bestaande blessures? :P hej bedankt voor je reactie en een hartegroet terug :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, yoga is erg gericht op je rug. Dus blessures in rug en nek kunnen zeker worden opgelost!
De lijst aan het begin is inderdaad een prima en volledige lijst.
In Nederland wordt hatha yoga vaak beschouwd als DE yoga vorm.
Maar daarnaast heb je bijv. jnana yoga die zich bezighoudt met vragen als wie ben ik, het is de meer geestelijke yoga.
Jnana yoga wordt vooral beoefend door aanhangers van de advaita vedanta. In Nederland ook wel kortweg advaita genoemd of non dualiteit.
Via doorvragen komt men tot de conclusie dat het individuele ikje een illusie is en dat alleen eenheid echt bestaat.