Waarom is niet iedereen donor?

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen geen organen willen afstaan als ze dood zijn. Wat wil iemand met z'n organen doen als hij/zij dood is??

zie ook: http://2miljoenhandtekeningen.nl/

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze vraag is eerder gesteld (zie antwoord 1), maar in die vraag staan vooral argumenten van mensen die donor zijn.

http://www.goeievraag.nl/vraag/donor-wel.9067

ik wil weten waarom mensen het niet willen worden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik worstel met deze kwestie. Dat komt door de problemen rond het doneren van vitale organen.

Voor de vitale organen ( hart , longen ) is het nodig om de hersendode donor , (be)ademd en met kloppend hart met een rose kleur te laten wachten tot een ontvanger voor dat orgaan gereed ligt.
Dit geeft voor de familie van de donor de vreemde gewaarwording afscheid te moeten nemen van een persoon die op het oog nog niet dood is.
Dit kan later voor een enorme emotionele terugslag en een als onwerkelijk beleefd afscheid zorgen.

Verder is er de vraag : waar zit het bewustzijn? Voor veel wetenschappers en artsen is het duidelijk : in de hersenen. Maar veel Oosterse filosofieen en religies gaan er van uit dat de mens een ziel heeft en dat die ziel niet noodzakelijkerwijs alleen in de hersenen zit.
Wat dacht je van het hart. Veel van ons gevoelsleven speelt zich af rond het hart . Denk aan "geopend hart " en het "gebroken hart" in de liefde en bij ander diepe emotionele gebeurtenissen. Voelen wij niet allemaal ook soms diepe emotie in ons hart. Misschien zetelt het "gevoels bewustzijn " in het hart . Als dat hart nog klopt als wij dood zijn , dat kan toch eigenlijk niet ?

Wie weet wat er gebeurd bij "hersendood" . Misschien wil een ziel van een persoon op zijn eigen tijd en op zijn eigen manier loskomen van zijn lichaam en dan zouden we dat natuurlijke proces ernstig verstoren. ..

Dus ik weet het niet en ik heb geen toestemming gegeven. Als ik vroegtijdig kom te overlijden dan laat ik mijn familie beslissen . Heel veel Nederlanders doen dit . Ik denk om gevoelsmatige redenen , zoals die ik hierboven heb beschreven...

Ik heb hierover een vraag gesteld : www.goeievraag.nl/vraag/familielid-toestemming-organen-doneren-hersendood/19164 .
Als de hyperlink niet werkt , zoek dan op trefwoord of klik op mijn profiel en dan zie je de vragen die ik heb gesteld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah de vraag staat ook bij : andere vragen, helemaal onderaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de vraag inmiddels verwijdert ofzo ? De link werkt niet, ik kan hem niet vinden en hij staat ook niet onderaan ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuus, ik keek met mijn neus :shame:
Vreemd dat de link niet werkt.....

Andere antwoorden (10)

Deze vraag is pas gesteld. Voor sommige mensen is het nog erg moeilijk om al over hun dood na te denken, laat staan over organen afstaan.

Er zijn mensen die wel nauchter na de dood kijken, en hun organen wel beschikbaar stellen. de mensen die dat niet doen zijn nog niet meteen egoisten, waneer zij nog niks beslist hebben.

er zijn ook mensen (ik ook) die daar tussenin zitten, en ik laat het dus aan mijn nabestaanden over. ik vind het ook heel belangrijk wat zij er van vinden.

Toegevoegd na 47 seconden:
sorry van de spelfout, het was mijn geweldige HP toetsenbord.

Toegevoegd na 11 minuten:
:) als aanvulling op de aanvulling:

Ik denk angst, omdat die mensen het waarschijnlijk niet los van elkaar kunnen zien waneer ze leven en gevoel hebben of dood zijn en geen gevoel meer hebben. (aan het lichaam dan). er zijn heel veel mensen bang voor de dood, en denken er meer vrede mee te kunnen vinden als ze intact blijven. mischien heeft er wel een nabestaande bezwaar? mensen met bepaalde ziekten die waarschijnlijk toch denken dat een ander geen profijt kan hebben van hun organen? mensen die er niet over nadenken omdat ze het niet belangrijk vinden. (al zullen ze het ongetwijfeld wel iedereen gunnen, maar niet die organen van de overledene. kunnen veel reden voor zijn, niet iedereen is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van mij en na me dood blijft het ook bij mij. Simpel volgensmij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben donor,
Plasma donor (geef elke 4 weken bloed al meer dan 100 keer)
Ik ben beenmerg donor en ben een keer opgeroepen.

Waarom? Goed gevoel dat ik wat voor de mensheid doe.
En hoop dat een ander dat voor mij doet als ik het ooit nodig mocht hebben.

Ik ben voor donorplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er niets tegenover staat. Ik zou het daarom helemaal geen verkeerd idee vinden om aan de mensen die donor zijn voorrang te verlenen bij orgaantransplantatie. Zie het als een soort van verzekering. Geen verzekering? Geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk ben ik bang dat de artsen me makkelijker hersendood verklaren als ik nog bruikbare organen voor ze heb. Elke dokter en verpleegster zal het ontkennen en me voor gek verklaren, maar toch, je zal er nooit achter komen.
En ja, misschien verstoor je inderdaad een natuurlijk proces. Volgens de Taoisten moet je levensenergie opraken voor je dood gaat anders wordt je een geest.
Ach, het idee om dood te gaan is iets dat me angstig kan maken dus elke enge bijgedachte wordt makkelijk versterkt.
Maar orgaandonor, helaas. Als ze een manier verzinnen om organen uit een echt net overleden persoon te halen, dan zou ik het overwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval van Mohemeddanen (moslims) is het zo dat het lichaam begraven dient te worden zoals het is gestorven. Dus geen organen uit het lichaam verwijderen. Dat is in ieder geval de reden waarom er bijna geen moslims geregistreerd staan als donor. Dit geld volgens mij ook voor joden maar dat kan k je niet met zekerheid vertellen. Voor de rest van de bevolking denk ik dat je met de antwoorden hier boven zal moeten doen. (p.s. Het zou goed zijn dat donoren geen ziektekostenverzekering hoeven te betalen, dan zouden er vele donoren bij komen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het de angst dat ze eerder opgeven om mijn leven te redden. Wel heb ik mijn naaste verteld dat als ooit de vraag komt, ze bepaalde organen mogen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bewust geen orgaandonor. Ik wil niets geven, maar ik wil ook niets ontvangen. Mensen moeten niet proberen de natuurlijke loop in dfe weg te staan. Als ik aan de beurt ben, dan is het zover...
Heeft niets met egoisme te maken, maar met een visie op het leven. Ik ben ook geen reli, dus daar ligt het ook niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik ook heel lastig. Je kan het op dit moment misschien heel makkelijk zeggen, maar wat als je net een kind op de wereld hebt gezet, zou je dan nog zo makkelijk zeggen dat het 'zover is'? Kun je het maken tegenover je partner om te zeggen principieel geen donatie aan te nemen en dus te kiezen voor het sterven en dan die persoon allen achter te laten? Je beslissing heeft altijd invloed op anderen en dat maakt het lastig... voor mij!
Iedereen moet dat voor zich zelf bepalen, maar ik vind wel dat als je geen donor bent je ook geen recht hebt om iets van een andere donor te ontvangen,dus niets geven is ook niets ontvangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen vinden het een raar idee, dat hun organen na hun dood weg gaan. Dat ze niet compleet het graf in gaan/gecremeerd worden. Of de mensen zijn bang dat ze in het eventuele leven na de dood niet compleet zijn en dat ze zo niet goed kunnen leven in dat leven.

Mij lijkt het juist super dat mijn hart, na mijn leven, nog verder leven. MIJN HART! of MIJN NIEREN! Dat is toch geweldig? Dan is mijn leven niet beperkt, maar kan nog een deel van mij verder leven! Ook een soort leven na de dood dus.