Wat is dit voor steen? (En hoe werkt hij?)

Ik heb van mijn beste vriendin een zilveren ring met steen gekregen.
Het is een oude ring(was van haar moeder).
De steen verkleurt,op de foto lijkt hij blauw/groen maar soms is hij paars of bruin.
Hoe kan dit?Mijn vriendin zegt dat er vloeibaar kristal in zit.Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Heeft het met lichaamstemperatuur te maken?(maar dat wisselt toch niet zo erg?)

Ik wist de catagorie niet zeker maar zag bij spiritualiteit wel iets over ( de werking) van stenen.
Ik snap/weet trouwens ook niet wat dat met elkaar te maken heeft!;-)
Kan iemand me wijzer maken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Wat je vriendin zegt klopt: er zit vloeibaar kristal in dat door middel van thermochromisme van kleur kan veranderen onder invloed van temperatuurwisseling. Het is waarschijnlijk een 'mood-ring'. Misschien is het een echte oude uit de jaren 70 toen de mood-ring is uitgevonden.

De werking van 'stenen' heeft met de moodring/thermochromisme niets te maken. Er wordt al heel lang gezegd dat (half)edelstenen/kristallen/mineralen een bepaalde werking bezitten. Deze werking is naar mijn weten nog niet wetenschappelijk bewezen. Er wordt vaak gezegd dat wetenschappelijk bewijs niet nodig is: als je erin gelooft, werkt het. Er zijn vele websites waarop staat wat voor werking er aan iedere soort wordt toegekend.

Of je in de werking gelooft of niet: er zijn prachtige exemplaren verkrijgbaar soms in hun ruwe vorm, soms mooi verwerkt in een sieraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar is niets spiritueels aan. Op het steentje zitten kristalletjes die verkleuren met de temperatuur. Houd hem maar eens onder de kraan (warm en koud).
Is evengoed nog steeds een wonder!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht, wat voor de ene doodnormaal word gevonden kan voor een andere groep mensen als heel spiritueel gezien worden en dan kun je beter zeggen : ik vind daar niks spiritueel aan.
Toch een +je voor de verdere uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@escape: En welke steen denk je nu dat het is?
En de werking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de ring onder de kraan gehouden:
-koud water:geen verandering
-warm water:kleine verkleuring
Blijft toch bijzonder dat zo'n steen verkleurd,vind ik.
Ik vind het trouwens niet echt een mooie ring,beetje ouderwets.
Maar wel een lief gebaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife: wat is er zo spiritueel aan normale, natuurlijke processen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet wat ik zeg. Het gebaar van de ring die ze kreeg kan wel als spiritueel ervaren worden. Dus dan is de ring zowel spiritueel als dat er voor de steen zelf een uitleg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is dus het gebaar spiritueel, niet het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar
Voor mij is het vooral een lief gebaar van mijn beste vriendin,die ring was van haar moeder.
Haar moeder was wel heel Spiritueel en geloofde erg in de eigenschappen die sommige mensen aan die stenen toedichten(of hoe je dat ook zegt)^_^
Ik ben gewoon benieuwd wat er over te vertellen is,snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife
Ik ben het helemaal eens met je (laatste) reactie!
Zo zie ik het zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie:Het is een lief en spiritueel gebaar,oke?Haha!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik helemaal hoor Karena :)
Ik denk dat het een opaal is.
Opaal is een kwarts met de eigenschap tot opaliseren;
door lichtbreking ontstaan regenboogkleuren.

Hij zou de volgende werking hebben:

*Werkt huidherstellend
* Bevordert de genezing van griep en bevordert de eetlust
* Verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed en hoge bloeddruk
* Helpt tegen problemen van de thymus en de luchtwegen vooral longproblemen kunnen voor een groot deel opgelost worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Sis, ik heb opaal om en het is egaal , kleuren lopen veel geleidelijker over, en het is meer melkachtig... Dit is iets anders denk ik vanwege de vele glinstertjes.
Heb ik je nu aan het twijfelen gebracht? ;-)
Ik zit te piekeren wat dit dan toch mag zijn...
Kristal
12 jaar geleden
hmm, na het bekijken van je link ben ik aan het twijfelen gebracht :-)) Blijkbaar zijn er meerdere soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord,Siska.
Ik had je al een plusje gegeven.:)
Er zitten wel een soort glittertjes in de ring maar op de foto's lijkt dat nog veel meer,de ring lag toen in het felle zonlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Karena :) @Kristal: er zijn ook melkwitte opalen. Dat heet dan Girasol of Edel opaal. http://www.edelstenenenmineralen.nl/opaal.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die witte opalen zijn melk opalen.
Als het een opaal is in jou ring, dan is het een edelopaal.
Ik heb geprobeerd een antwoord te zetten, met een foto, maar hij pakt de foto niet.
Ik heb zelf ook een ring gehad met een edelopaal, en ook aan een vriendin gegeven.
Opaal of labradoriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stenen kunnen heel mooi zijn,maar ze "werken" niet.ze reageren op temperatuurwisselingen,maar dat doen alle dingen,dat is dus normaal.dat stenen bepaalde werkingen zouden hebben is niet bewezen.het geloven in bepaalde werking van stenen,kan wel een uitwerking hebben op degene die dat geloofd.maar dat kan ook met andere dingen dan stenen.