Hoe kan ik me beschermen tegen negatieve energieën van buitenaf?

En specifiek op buitenaf. Ik merk dat mijn persoonlijkheid soms niet sterk genoeg is om deze negatieve entiteiten te weren.

Ik heb ooit zware last gehad van enorme buikkrampen. Geen enkele dokter kon me helpen. Toen ik bij een gids kwam, vertelde hij me dat ik een zwakke persoonlijkheid heb en dat ik een kwetsbare persoon ben. Hij heeft me van die krampen afgeholpen. Nu, jaren later (na een lange periode zonder lichamelijke klachten) heb ik veel hoofdpijn, artsen zeggen stress terwijl ik zeg van niet. Ik vrees dat ik terug in de eerste situatie verzeild ben geraakt.

Hoe wordt ik sterker? (op emotioneel vlak).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (11)

Een assertiviteistcursus gaan doen, en meer op jezelf vertrouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die assertiviteiscursus is dus tegen personen die jou gevoelens aan gaan praten, die iedereen wel eens heeft.

Meer zelfvertrouwen maakt dat je minder beinvloedbaar bent, door wat dan ook
12 jaar geleden
Door zelf de verantwoordelijkheid te nemen over je leven.
Met "negatieve energieën van buitenaf", geeft je anderen/de buitenwereld/iets anders de schuld van jouw onbehagen. Stop daar mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je krachten te vinden moet je leren eerlijk met jezelf zijn. Dat betekent dat je een positief beeld van jezelf moet creëren. Je kent de zwakke of negatieve aspecten van jezelf al, dus je hoeft daar niet meer mee bezig te zijn.
Focus alleen op het positieve.

Maak een lijst van alle eigenschappen die zorgen dat jij je sterk voelt.
Neem kleine stappen. Elke kleine ervaring is een referentie en opstapje naar een volgende, grotere stap.

Herken de zwaktes van anderen, niet om je ego te voeden, maar om te begrijpen dat zelfs de sterksten onder ons ook “hun” angsten en twijfels over zichzelf hebben, vaak verborgen onder een forse persoonlijkheid.

Één kracht die mensen met weinig zelfvertrouwen vaak over het hoofd zien, is de kracht die ze hebben om door te zetten ondanks een gevoel van weinig zelfvertrouwen. Misschien zie je dit niet als een kracht, maar dan doe je jezelf tekort.

Vraag anderen om je positieve kanten te benoemen. Mensen hebben vaak een andere beeld van je dan jezelf. En ze bewonderen ook vaak anderen die de moed hebben om zulke dingen te vragen… nog een pluspunt voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je de zwaktes van andere ontdekken? Meestal is hun zelfvertrouwen zo hoog dat dit enorm moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook heel moeilijk. Maar soms herken je onzekerheden bij mensen als je een paar keer met ze praat. Er zijn onderwerpen waarbij ineens dat torenhoge zelfvertrouwen even verdwijnt. 'Grote mond, klein hartje' is vaak van toepassing bij 'stoerdoeners'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska raadt je aan om zwaktes bij anderen te herkennen. Maar dat is niet meer dan een hulpmiddeltje, een techniekje, om de zwakte in jezelf te relativeren. Iedereen heeft immers sterke en zwakke kanten. Waar het dus om gaat is jezelf te accepteren zoals je nu bent, inclusief je verlangen naar beter.
Nog beter is dingen niet als 'zwak' of 'sterk' te benoemen, (want dat zijn oordelen), maar alleen maar de feitelijkheid van dingen te zien: de eigenschappen.
Heel goed de eigenschappen kennen van jezelf heet zelfkennis. Vanuit zelfkennis kun je jezelf sturen.
Laat oordelen als 'sterk', 'zwak', 'moeilijk', maar zoveel mogelijk achterwegen. Aan oordelen heb je eigenlijk niets.
Door je te richten op positieve krachten en mensen.
Je trekt aan zoals je je voelt, door je te infecteren met negatieve mensen, zul je je nog negatiever gaan voelen, en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.
Wees positief, dan zul je positieve mensen op je pad krijgen, en zul je omringt zijn door liefde en warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat die gids je toen heeft geholpen. Ik zeg van niet, Deze persoon heeft je wijs gemaakt dat je zwak en kwetsbaar bent en jij hebt er helaas voor gekozen om dat te geloven.
Iedereen kan onverklaarde buikkrampen krijgen, dat artsen dan niet direct de oorzaak vinden wil niet zeggen dat er geen lichamelijke oorzaak kan zijn. Buikkrampen worden niet veroorzaakt door een zwakke persoonlijkheid.
Die gids heeft je kunnen helpen omdat jij hem geloofde, dat fenomeen staat bekend als het placebo-effect.

Maar het is nu zaak om in jezelf te gaan geloven, daar ga jij je echte kracht uithalen, gewoon uit jezelf. Een ieder heeft voldoende krachten om zichzelf te helpen, jij ook.
Je hebt hoofdpijn en artsen vermoeden stress. Jij bent van mening dat dat niet zo is. Die mening mag je hebben, maar wijs de medische wereld niet af.
Probeer zelf de oorzaak van je hoofdpijn zelf te achterhalen, een dagboekje bijhouden over de klachten kan daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me wel af hoe die 'gids' je van die buikkrampen heeft afgeholpen?

Zelf denk ik dat het niets met persoonlijkheid te maken heeft. Maar meer met 'aangeleerd gedrag'. De buikkrampen komen in mijn optiek door veel tobben, piekeren en doemgedachten. Die maken je ook 'zwak'.

Als je kunt nagaan waarom je veel piekert kun je dit verminderen. Daarmee zal je ook vanzelf 'sterker' worden. Ook dit is een hele sterke vorm van stress welke je misschien nog niet als zodanig inziet.

Misschien kan je eens gaan beginnen met TaiChi, QiGong of meditatie. Daarmee leer je ook omgaan met 'energieën'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te bidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden is een vorm van meditatie. Maar het heeft wel de (impliciete) eigenschap van afhankelijkheid.
Dat is bij jou nu precies het probleem: jouw diepe overtuiging afhankelijk te zijn van anderen.
Door deze overtuiging krijg jij deze somatoforme problemen.
Beter is om bij jezelf te onderzoeken of dat wat beschermd moet worden wel van buitenaf komt. Het manifesteert zich immers in jou. Dus wat is in jou, en wat is van buiten?
Hoe dan ook, wat de negativiteit is zit ook in jou, wat dit herkent. Anders zou je er geen last van hebben.
'Buitenaf' is dus ook spiegel.

Sterker op emotioneel vlak word je, naar mijn mening, door ook negativiteit toe te laten, en niet alleen je hiervoor af te schermen.
Pas als juist, allles er mag zijn... daar zit het echte groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wijze woorden...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook aan: splitsen.
Ik vind het lastig dat je gids zei dat je een zwakke persoonlijkheid hebt. Een goede gids zegt dat niet. Een goede gids kan aangeven wat je kwetsbare punten zijn zodat je iets hebt waarmaan je kan werken. Daarbij vertelt een goede gids in één adem door dat die kwetsbare punten ook jouw sterke punten zijn... Je kwetsbare persoonlijkheid kan dus lastig zijn voor je maar kan (bijvoorbeeld) ook helpen om andere kwetbare personen te ondersteunen, want jij weet precies wat het is.
Maar voor je dat doet: eerst steviger worden en ik las al een aantal goeie adviezen, laat ik de mijne eraan toevoegen:
Jezelf beschermen tegen negatieve invloeden van buitenaf zegt dat je die als een aanval beschouwd. Vechten daartegen kost alleen maar meer energie en dat put je al gauw uit. Je kan een aantal andere dingen uitproberen en zien waar jij je goed bij voelt.
a. Je kan in je verbeelding een blauwe jas aantrekken en dan zo'n jas waar juist jij je lekker jezelf in voelt en beschermd, zie de jas voor je zoals je het wilt en doe lekker aan.
b. Je kan je lichaam in je verbeelding als van glas maken. Alle negativiteit van buitenaf laat je daardoor heen gaan en verdwijnen. Zo hoopt het niet op in je lichaam waardoor je lichamelijke klachten kan krijgen.
c. Nog een manier is om een roos, een grote prachtige en transparante roos, te plaatsen tussen jou en de negativiteit.
De roos stuurt de negativiteit weer richting afzender en omdat de roos een symbool van liefde is zal je niet meer vanuit angst negativiteit terug zenden maar vanuit liefde. Je stuurt het terug naar waar het hoort. Het is niet van jou.
Maar... het állerbelangrijkste is aarden/gronden!
Eten, drinken, sporten, wandelen, kleien, schilderen... het helpt je allemaal aarden. Of je verbeeld je dat je voeten in de aarde zinken en stevige wortels maken. Ook een manier.
Kijk wat voor jou het meeste aanspreekt en oefen daarin. Zoek andere methodes op, internet biedt velen.
Van aarden/gronden wordt je stevig en heb je ook minder last van negatieve invloeden van buiten af.
En dan voel je je vanzelf weer beter worden.
Kristal
12 jaar geleden
Je kunt een licht of een bol om je heen visualiseren(= een soort van denken met als doel dat het echt gaat gebeuren). Deze moet ervoor zorgen dat je beter tegen indrukken van buitenaf kan. Dit heeft een medium mij ooit verteld, omdat ik er ook last van heb. Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Realiseer je dat jij je LAAT beïnvloeden.
In beginsel bepaal JIJ of iets je doet of niet.
Zo ook met hetgeen de gids tegen je zei. Jij bepaalt of je daar iets mee doet.
Niet alles wat een ander zegt is waar.
Blijf bij jezelf en beslis zelf wat belangrijk is voor jou. Dan word je emotioneel sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weerbaar bent, laat je je niet van alles overkomen. Je weet wat je wel en ook wat je niet wilt.
Je herkent signalen bij jezelf en bij de ander en weet hoe je er op kan reageren. Je weet je grenzen aan te geven. Je bent bewust bezig met wat je wel en wat je niet wilt. Je maakt je sterk voor jezelf.

Dat klinkt allemaal makkelijker dan het soms gaat. Vooral als je nooit geleerd hebt hoe je dat moet doen. Maar duidelijk zijn, de grenzen van jezelf en de ander leren kennen, kan je leren. Dat jij de grenzen van de ander ook door hebt, is net zo belangrijk.

Je kunt er ook cursussen of workshops voor volgen. Zorg dat je zelfverzekerder wordt, assertiever enzv. En het helpt echt! Heel veel succes ermee hoor...

http://wassilizafiris.nl/Training%20weerbaarheid.htm
http://www.zoenenenzo.nl/weerbaarheid.html