Ik hoor mensen wel eens zeggen; dat gevoel is niet te beschrijven, maar is dat werkelijk zo?

Zijn er gevoelens die niet te leggen zijn?

8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een onmogelijke te beantwoorden vraag!
Je vraag om gevoelens die we niet kunnen vastleggen. Dus ook niet voor deze vraag, welke ook schriftelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gdanoym zegt, wat voor een antwoord verwacht je? "Ja, dat is zo" of "Nee, dat is niet zo"?

Het beste antwoord

Een gevoel onderga je en dit zelfde gevoel wordt door iedereen weer anders ondervonden.
Zo zal een gevoelig persoon zijn/haar emoties anders voelen.
Ben je niet zo gevoelig, dan kan je je dat niet goed voorstellen, want je bent dan gewend om je gevoelens niet zo ver te laten gaan dat je er geen grip meer op hebt.
Je relativeert sneller, je verwerkt sneller en je accepteert sneller. een gevoelig iemand trekt die grens met meer moeite, die kan gewoon zwelgen van verdriet, buiten zichzelf treden van extase, zielsgelukkig zijn en het gevoel laten overheersen.
Extase is bijv. een overtreffende trap van enthousiasme, als je dan meer dan extase ervaart is er eigenlijk geen woord voor. Probeer dat dan maar eens te omschrijven!
hetzelfde geldt voor verdriet. Ontredderd is voor mijn gevoel wel de overtreffende trap daarvan. Toch kan je voor je gevoel nog meer dan ontredderd zijn. Je kan zo verdrietig zijn dat je niet meer wilt leven en sommige mensen weigeren uit verdriet zelfs te eten of te drinken en willen daadwerkelijk niet meer verder! Voor hen zijn er dan ook geen woorden te vinden om dit gevoel tot uitdrukking te brengen. het is zo totaal ontredderd en voor hen zo heftig dat het echt met geen pen te beschrijven is. Dit geldt natuurlijk voor meer gevoelens.
Boven de overtreffende trap zijn er in gesproken taal geen woorden meer te vinden, dus kan je ze nooit omschrijven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow AMC, ik vind dat je dit buitengewoon goed en invoelend hebt be- en omschreven... dikke +!
amc
13 jaar geleden
Dank je Kristal. Het is niet zo moeilijk om me in te voelen, ik weet wat het is omdat ik zelf zo'n gevoelsmens ben.
Niet zo erg dat ik dood zou willen ofzo, maar ik ben wel dicht aan het water gebouwd :). Een aandoenlijk tafereeltje is al genoeg om de sluizen open te zetten bij mij!
Gelukkig is daarvoor dan weer dat ik bij geluk mijn geluk echt niet op kan en dat komt vaak voor bij mij, want ik ben een gelukkig mensenkind!
Annswers
13 jaar geleden
Mooi beschreven ;)

Andere antwoorden (15)

Ja dat klopt. Er zijn gevoelens waar geen woorden bij te vinden zijn.
Taal heeft altijd z'n beperkingen, en werkelijk zeer heftige emoties zijn meestal niet in woorden te vatten.

Soms wordt het ook wel gezegd juist om uit te leggen hoe heftig of diep het gevoel is dat ze hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ha, die Annswers;

Dat heeft met veel factoren te maken; de intensiteit van het gevoel, de fantasie en taalvaardigheid van de verteller en het voorstellingsvermogen en empathie van de luisteraar. Als al die factoren gunstig samenvallen is in principe natuurlijk elk gevoel op zijn minst enigszins te omschrijven. Wat natuurlijk nog niet betekent dat de beleving ervan dan ook overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritueel gezien kan je een gevoel ervaren uit de andere wereld ( gene zijde) , een wereld zonder woorden, een wereld van het gevoel.
Woorden zouden te kort schieten dit te beschrijven.
Het is ook niet van deze wereld, er bestaan geen woorden voor.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat zijn woorden om te vertellen wat ik bedoel
Wat zijn woorden om te vertellen wat ik voel
Wat heb ik aan woorden als ik vol stroom met geluk
Zonder woorden, kan mijn dag dan niet meer stuk

E.D.
Spiritueel gedicht
1 juni 2011
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral de zin: het is ook niet van deze wereld, er bestaan geen woorden voor spreekt mij erg aan. Dat kan (ook) voor liefdesgevoelens gelden: dat ook die van een andere wereld komen en dus niet te beschrijven. Mooi gedichtje Ed: dat heb je mooi verwoord ;-) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me goed in vinden (in jullie beiden) :)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je Bas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook dank je Bas :-)
Sommige gevoelens kun je inderdaad niet beschrijven. Dit omdat de woordenschat te kort komt maar ook omdat je emoties of pijn allemaal op een andere manier ervaart en dat weet je. Je kan een voorbeeld geven maar dan weet je toch dat de ander pijn of emotie anders interpreteert en ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoel is absoluut te beschrijven, dit hangt alleen af in hoeverre je jezelf kent. Hiermee wil ik niet zeggen dat alles te beschrijven is maar ik pas dit regelmatig toe.

Het begint altijd met vragen aan jezelf stellen. Wat voel ik nu? Waarom voel ik me zo? Waar komt dit gevoel vandaan?
Door dan steekwoorden op te gaan schrijven kan je het gevoel gaan beschrijven.

Stel je staat in de spits tijdens een voetbalwedstrijd, in de laatste minuut scoor jij het winnende doelpunt. Dit is een overweldigend gevoel, jij hebt er voor gezorgd dat het hele team kan genieten van een overwinning. Als ik dat gevoel zou moeten beschrijven dan zouden de volgende kernwoorden in mij opkomen.

* Onoverwinnelijk
* Superieur
* Gelukkig

Ook in gesprekken met andere mensen kan je gevoelens van andere mensen beschrijven. Als je merkt dat je bijvoorbeeld kippenvel tijdens een gesprek krijgt zou je kunnen beschrijven dat je gesprekspartner zich emotioneel of treurig voelt. Of je voelt je tijdens een gesprek geïrriteerd, waardoor komt dat? Is de ander gefrustreerd omdat hij/zij zich niet begrepen voelt?

Gevoel en gevoelens zijn in een bepaalde mate dus wel te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geloof ik een gezegde dat een beeld wel duizend woorden kan beschrijven.
Beelddenkers hebben het vaak ook moeite om te verwoorden wat ze 'zien'. Dat komt omdat in een beeld veel meer informatie zit dat er geschreven kan worden.

Zo ook met gevoel. Een gevoel is/kan zo complex zijn dat het niet met woorden te pakken is.
Ga maar bij jezelf langs. Stel je eens een erg vrolijk moment voor die je hebt ervaren in je leven. (er komt nu vast wel een herinnering of een beeld naar voren).
Beschrijf dat maar eens. Kijk dan eens om het beschreven ook kloppend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Woorden schieten tekort om een gevoel echt volledig te omschrijven, ook al gebruik je nog zoveel woorden, dus is het geheel herbeleven van een gevoel een illusie.

Je kunt wel een redelijke benadering opwekken met woorden, maar het is aan de lezer ervan om daarbij een zeker gevoel te creëren, die niet persé gelijk hoeft te zijn aan het gevoel dat de schrijver had.

Door verbaal contact kun je een gevoel nog beter dan op schrift overdragen, doordat het zien naast het horen ook meedoet. En het gaat nog een stapje verder wanneer je ook aangeraakt wordt.

Maar uiteindelijk is ieder gevoel uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik ben in staat mijn (meest intense) gevoelens te beschrijven, dus het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het wel eens ja.
Een heel tid geleden, kreeg ik een sterke behoefte muziekale muziek te luisteren, geen tekst dus. Ik kwam meer nummers tegen van die persoon, en meer en meer. En ik raakte helemaal in vervoering, ik voelde me echt zo uforisch gelukkig! Ik probeerde iedereen uit te leggen hoe prachtig die muziek was, uit te leggen hoe ik me er door voelde maar het lukte niet. Het was zo puur....

Woorden komen vaak te kort omdat er voor een hoop dingen niet eens woorden zin uitgevonden. Als ij dus niet weet hoe hetgeen je voelt heet, kun je het ook niet uitspreken. Je kunt hooguit proberen met alle woorden die je weet duidelijk te maken wat het wel is, en dan nog voel je, dat het niet voldoende is.
je zou bepaalde gevoelens kunnen proberen te omschrijven, maar sommige mensen kunnen dit nou eenmaal niet goed. Ik denk dat er vast wel iemand is, die het WEL in woorden uit kan leggen.

maar vaak bedoelen ze er gewoon mee dat het zo een enorm groot gevoel was, dat woorden er te kort voor schieten. Want alhoewel woorden ook een lading kunnen bezitten, bezitten ze bijna nooit de kracht van een pure emotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Degenen die gevoelens diepgaand weten te beschrijven, zijn over het algemeen succesvol schrijver! En daarin zie je dus dat het heel wel mogelijk is, om andermans gevoelens op te wekken doormiddel van woorden.

Voor de gemiddelde mens echter, zijn gevoelens inderdaad vaak onbenoembaar in de praktijk. Dat betekent dus echter niet dat het onmogelijk is, maar eerder dat het onmogelijk is voor diegene die op dat moment de gevoelens ervaart!

:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen is het onmogelijk zeker te weten of een ander iets precies zo voelt als jij....

Neem bijvoorbeeld het woord "pijn": pijn is een gevoel met vele vele mogelijkheden... geestelijke pijn, lichamelijke pijn en dan binnen die groepen vele soorten en maten van pijn....
Allerlei andere zaken beïnvloeden ook de pijn, bijvoorbeeld angst, je instelling tegen pijn, je ervaringen ermee gedurende je leven etc.
En die zijn voor elk individu weer anders.

Je kunt een gevoel proberen te omschrijven en een ander kan proberen dat in te voelen.
Maar ik denk niet, dat je precies exact kunt weten hoe een ander voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd Wen +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Kristalletje ;-)
Gevoelens zijn inderdaad moeilijk te beschrijven. En dat komt omdat iedereen andere gevoelens ervaart, soms bij dezelfde gebeurtenis.
Neem nu het gevoel 'liefde'. Daar zijn al ontelbare gedichten over geschreven, en toch beschrijven mensen dat gevoel van liefde allemaal anders.
Geluk is ook onmogelijk te beschrijven. Je bepaalt voor jezelf wat geluk is en ook dit is voor iedereen weer anders.
Hieronder kan je van 126 mensen lezen, hoe zij proberen uit te leggen wat geluk eigenlijk is. Je kan daaruit opmaken, dat ook dat gevoel eigenlijk niet echt te beschrijven is.

http://www.geluksfabriek.nl/Watisgeluk/tabid/56/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 En Wen, je bent vast niet vergeten te plussen :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooooooooooooow...... SNORRIEIEIEIEIEIE!!!
Bij deze onmiddellijk goedgemaakt Siska! ';-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je lieverds! :)))
Een rapportcijfer geeft alleen de prestatie weer,
niet de inzet.

Dus ook al omschrijf je je gevoel nog zo goed in detail, je zou de diepste betekenis van die woorden niet op papier weer kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf vind het echte gevoel van echte liefde,bijna niet te beschrijven,en eigenlijk word ik niet zo snel verliefd zelfs,
maar als ik het heb,dan heb ik het meestal ook wel echt te pakken.
Dat warme,en vlinders in de buikachtige gevoel is dan wel echt zo vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeer lastig een intens gevoel eenduidig te beschrijven, dikwijls zijn vergelijkingen noodzakelijk.
Dat komt omdat onze woordenschat tekort schiet om veel gevoelens te benoemen.