Hoe rijm je het opheffen van verlangen met het verlangen naar je/een partner?

Uit het daoïsme heb ik geleerd dat lijden voorkomt uit verlangen. Ik ervaar dat ook zo, dat ik lijd, omdat mijn verlangens niet bevestigd worden. Sindsdien probeer ik niets te verlangen, maar tevreden te zijn met wat ik heb. Daardoor voel ik me een heel stuk beter in m'n velletje.

Maar met 1 verlangen heb ik toch moeite, namelijk het verlangen naar mijn/een partner. Is dat verlangen niet inherent aan mens en dier? Het is toch normaal om naar je partner te verlangen, of te verlangen dat je er een hebt? (En er vervolgens onder te lijden, als je verlangen niet wordt beantwoord.)

Kun je een relatie met iemand hebben en toch tevreden zijn, accepteren dat je verlangen naar die persoon niet naar je zin wordt beantwoord?

Of deze vraag helemaal hetzelfde is als bovenstaande, weet ik niet, maar voor mij heeft het er in elk geval veel mee te maken: Kun je accepteren dat, gesteld dat er binnen je relatie ook ruimte is voor anderen, die anderen meer tijd/aandacht krijgen dan jij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat daoïsme zaligmakend is. Ik zeg alleen dat ik daar het idee heb opgepikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freedom is just another word for nothing left to lose ;-)

Het beste antwoord

verlangen is een romantisch woord voor ontevredenheid.
Het is in elke relatie gezond om deze op basis van keus te hebben en niet op basis van een aanvulling van een gemis. Dit zal verlangen (negatieve status) veranderen naar tevredenheid (nul-status) en bv de situatie "tevredenheid in een relatie " die je vroeger slechts in een nul-positie bracht (want, zonder die relatie ervaar je gemis) zal je nu brengen in een waarderende positie ,waarin je in een relatie iemand echt op waarde schat en niet naar hetgeen dat deze persoon voor jou doet, onvoorwaardelijkheid dus(positieve status)
Het feit dat je verlangen hebt op een bepaald gebied geeft in feite weer welke onzekerheden je hebt. Onzekerheid wordt feitelijk weer bepaald door (zelf-)vertrouwen.

In die zin zou je kunnen stellen dat als je verlangt naar een persoon je deze eigenlijk niet vertrouwt. Wellicht iets om over na te denken mbt tot het recht je denkt te hebben om naar ( of iets van) een persoon te verlangen?

Dus ik zou zeggen dat ook het verlangen in/naar een relatie opgeheven zou kunnen worden en dat je vermogen tot accepteren veel groter is als je zelf tevreden bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ieder geslachtelijk biologisch wezen word aangezet zich te vermenigvuldigen door contact met een (eventueel tijdelijke) partner.
Als je vanuit jezelf niet actief genoeg zou zijn , helpen je hormonen je wel een handje.
Dit is echter door bepaalde meditatievormen te onderdrukken.
Toch kan bijna iedereen je vertellen dat een keer vurige sex voldoende is je te motiveren toch vooral aan die oerroep toe te geven.
Gelukkig maar, onze kinderen zijn de nieuwe toekomst.
Soms echter kun je geen kinderen krijgen en/of geen sex hebben.
mensen die een äfwijkend "sexueel beleven hadden gingen niet zelden naar het klooster.
Daar echter liep men ook nog al eens tegen "vleselijke lusten" aan, was het niet van jezelf , dan wel die van een anders.

Relationeel gezien zul je een geliefde moeten delen met de wereld (werk, vrienden , hobby's , kinderen enz.)
Zolang je daarover goed communiceer en daar overeenstemming in bereikt, gaat dat goed.
Kom je tekort, kom dan op voor je wensen, andren kunnen je gedachten 9meestal) niet raden.

Als ik naar mezelf en mijn omgeving zie , merk ik dat een levenspartner zeer veel (geluk) kan toevoegen, ondanks dat je vaak niet met je partner op kunt trekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het opheffen van verlangen zijn in feite dus tegenstellingen en zal hoe dan ook een spagaat veroorzaken.
Je zou je af kunnen vragen of je dit innerlijk conflict door ervaring en onderzoek zou kunnen worden opgelost voor/door jezelf.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap van jou dat je jezelf geleerd hebt om niets te verlangen. Dat geeft inderdaad een groot stuk tevredenheid in je leven. Het verlangen wegcijferen naar een partner is echter moeilijker.
Ik denk wel dat het bestaat dat je een relatie kan hebben met een partner die verlangen niet helemaal beantwoordt. Maar daar moet die persoon dan wel mee kunnen mee omgaan, want gemakkelijk zal het niet zijn.
Het laatste deel van je vraag is niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat er binnen de relatie ruimte moet zijn voor andere partners of voor andere vrienden/kennissen. Als je het eerste bedoelt, er zijn koppels die daar afspraken over hebben en geen problemen van maken. Het tweede vind ik normaal. Er zijn in je leven momenten, dat er andere mensen (zieke ouders, vrienden in nood enz) soms meer tijd/aandacht krijgen dan jij in een relatie. Je kan niet anders dan dat accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde in het laatste deel van mijn vraag dat er ruimte is voor andere partners. Ik heb geen monogame relatie. Hoe kan ik het kortste eind accepteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je geen monogame relatie hebt, dan moet je accepteren dat je partner soms meer tijd/aandacht geeft aan anderen. Als je daar moeite mee hebt, dan zal je nog moeten leren om dat verlangen naar meer aandacht van je partner ook nog de baas te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet ik dat accepteren? Dat is mij op sommige dagen niet geheel duidelijk. En vooral: hoe dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
acceptatie is weer een heel ander kunstje :) ieder doet dit op zijn manier, op zijn moment, de fases op zijn volgorde, en in zijn tempo.
acceptatie is de start van het beter kunnen leren omgaan met bep situaties. (welke situatie maakt in principe niet uit) dus daarom even de link naar een vraag van Forall, want simpele tips zijn hier niet in te geven helaas zoals je daar kan lezen http://www.goeievraag.nl/vraag/acceptatie-verwerking-psyche.180721
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acceptatie en niet verlangen liggen heel dicht bij elkaar hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook zo, en daarom is het ook niet simpel. voor mij is 'verlangen' een idee wat ik ergens bij heb. niet meer en niet minder. ik hang er geen enkele waarde aan omdat het er niet is. toch zegt het niets over mijn behoeften verlangen, invullen van een mogelijke relatie.
het is voor mij dus echt niet meer dan een 'idee' zou dit een verschil uit kunnen maken?
Kristal
12 jaar geleden
Ik ken beide, relaties waarin ruimte was voor andere partners en relaties waarin monogamie aan de orde was.
Persoonlijk kies ik nu voor monogamie omdat ik me daar in een relatie het meest verbonden in voel en intimiteit kan beleven die het meeste bij me past.
Kan je verlangen niet een signaal zijn dat je in een relatievorm bent die niet (meer) bij je past?
Of is dit te simpel gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Dat is vrees ik te simpel gezegd. De relatievorm past juist heel goed bij mij. Ook bij mijn vrouw. Wij kunnen allebei gevoelens hebben voor meer dan één persoon tegelijk, dus het is heerlijk als je daar dan niet in begrensd wordt. We zijn alleen maar meer van elkaar gaan houden door deze manier van met elkaar en anderen omgaan. Er is alleen geen sprake van een balans, waar ze moeite mee heeft die te vinden.
Het gaat niet zozeer om het opheffen van verlangen, maar om het opheffen van gehechtheid.
Waar gehechtheid is, daar is angst. Angst om iets kwijt te raken, angst de grip te verliezen, angst dat de dingen niet gaan zoals jij had bedacht dat ze zouden moeten gaan.

Waar angst is, daar verstikt de liefde. Het loslaten van verlangen, van gehechtheid, is vrijheid.

"Love is a by-product of freedom; it is the overflowing joy of freedom, it is the fragrance of freedom. First the freedom has to be there, then love follows." Osho
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn vraag is: HOE laat ik dat verlangen/gehechtheid los?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je vrijheid te hervinden. Daar hebben de verschillende tradities verschillende wegen voor, al dan niet in combinatie. Meditatie (boeddhisme), yoga (hindoeisme) de weg van de krijger (tai chi, aikido) of zwaardkunstenaar (kendo), mystieke vereniging met de Al-ene (Soefi), gebed (Islam, Jodendom, Christendom) etc. Crux is het loslaten van je "kleine zelfgevoel" en dat verruilen voor een "groot gevoel van Zelf", de ervaring dat wat jij je "zelf" noemt eigenlijk niet de realiteit is, maar dat je onlosmakelijk deel bent van een groter geheel en met alles bent verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je het loslaten dan? Gaat t om n onbeantwoorde liefde? Dan zou 'k 't rap uit m'n hoofd zetten en open staan voor eventueel 'n ander,iemand met dezelfde behoeften als jij. Volgens mij kan je je gevoel niet zomaar uitzetten of omschakelen,dat heeft z'n tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, bij m'n ex ben ik in 10 minuten omgeschakeld, geen probleem. Als 't besef maar eenmaal inzinkt, kan 't heel snel.
ik denk dat opheffen niet bestaat, aangezien je het verlangen niet weg zal nemen.

m.i. kan verlangen voortkomen uit (een) gemist, persoonlijke behoeften, of bepaalde verwachtingen dus.

verlangens zijn nodig om een bep, doel te halen (partner te vinden) door verwachtingen weet je waar je op moet 'selecteren' (je weet wat je wel/niet zoekt in iemand)
verlangens zijn logisch, ieder mens heeft de behoefte aan aandacht, lichamelijk contact, begrip, waardering, iets betekenen voor iemand en ook iets voor een ander te kunnen betekenen. een mens is niet voorbestemd om solitair te leven, laat ik het zo noemen. hoeveel waarde hecht je aan het verlangen?

zelf herken ik ook wat jij je afvraagt, maar ik denk dat acceptatie van de huidige situatie meer zal zeggen dan het opheffen van verwachtingen. (je zit lekker in je velletje zoals je zelf zegt)
verwachtingen zijn prima, maar het moet geen streven worden. ik kap een relatie af als ik geen volledige aansluiting kan vinden, dus als het niet overeenkomt en zal gaan komen met mijn verlangens, maar net zo goed de verlangens van een ander. (simpel gezegd, het werkt wel of het werkt niet, de reden maakt op zich niets uit, ieders moet lekker in zijn vel zitten, water bij de wijn is okay, maar waterige wijn niet)

juist omdat ik weet dat het pijnlijk kan zijn als je alleen maar bezig bent met de invullen van de relatie op de rit te krijgen. de relatie zelf (je verlangen) haalbaar te krijgen.

een bepaald verlangen, een voorstellig wat prettig zou zijn als een relatie dit in zou houden, zou geen streven moeten zijn. ik b.v. zie mijn situatie (moeder en 2 kids) als basis. voor mezelf en de kids, en als mogelijk uitgangspunt voor dingen die nog komen gaan.
als er miss weer een relatie komt zijn er zeker wel anderen die meer aandacht zullen krijgen, maar dit is andere aandacht want heb het hier over de kinderen.

de aandacht die partners voor elkaar hebben en vooral het gevoel en de emotie erbij..... ik denk dat als je dit met anderen kan delen dat er dan iets niet helemaal lekker zit binnen de relatie met een partner. op meerdere vlakken moet je aansluiting bij elkaar kunnen vinden naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste stukje zegt iedereen die monogaam is en er nog nooit echt over heeft nagedacht. Ik heb er lang over nagedacht en veel over gepraat. Voor mij betekent het kunnen delen met anderen, het voorbij de jaloezie zijn, het vertrouwen, dat je relatie juist wel lekker zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
monogaam of niet monogaam maar in principe niet uit.
als ieder er een goed gevoel bij heeft, en niet uit gaat van de veronderstelling dat een ander kan krijgen wat hem niet toekomt spreek je van jaloezie. (soms is een idee alleen al genoeg voor jaloezie overigens) feit blijft m.i. dat je dan niet 100% bij elkaar aansluit. beiden hebben andere verwachtingen van elkaar en van een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens. Je kunt 100% tevreden met elkaar zijn, zonder dat je anderen uitsluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, ik wist niet dat ik ergens gezegd had dat dit niet mogelijk zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je niet 100% aansluit, oftewel niet 100% tevreden bent, als je meer dan 1 partner zou hebben. Vergelijk het met geld. Ik ben tevreden met mijn komen. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet open kan staan voor meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tevredenheid met de relatie zelf, raakvlakken bedoel ik hiermee. jezelf mogen zijn, kunnen zijn, begrepen worden en dit ook mogelijk maken voor de andere. of dit nu over een harem gaat, of 1 partner maakt in principe niet uit. het ligt eraan wat je van de ander verwacht. woon je bv bij een vrouw en besteedt je hier de meeste tijd aan, zal aansluiting bij een andere vrouw miss niet zo belangrijk zijn, maar miss ook weer wel. het is maar net wat je van iemand (1 pers. of meerdere personen) de verwachtingen/je verlangen. als je meerder partners hebt lijkt het me handig als ze hier vanaf weten. anders moet je 2 levens leiden. elk persoon in die relatie zou het er dus mee eens moeten zijn (dus op 1 punt zou je dan al aansluiting hebben)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kun je volgens mij niet 100% bij elkaar aansluiten. Er zijn altijd wel dingen waarover je van mening verschilt en dan een compromis moet zoeken. Dat is ook 1 van de mooie dingen aan een niet-monogame relatie: bij de 1 vindt je dit, bij de ander dat. Als je meerdere partners hebt, is het inderdaad wel zo handig als ze dat weten. Maar dat is, net als het bovenstaande, bezijden de vraag. In mijn geval weten ze het overigens wel, ik ben geen vreemdganger. Ik heb niet eens meer dan 1 partner, mijn vrouw wel, maar goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk moet je water bij de wijn doen, anders zou je 2 klonen van elkaar moeten zijn. lijkt me ook niet prettig, je moet nu en dan toch wat van gedachten te wisselen hebben. aansluiten is dus niet per definitie overlappen (jezelf mogen, kunnen en durven zijn vind ik persoonlijk 100% aansluiting als je dit ook kan bieden naar #een# ander, of dit er nu 1 of meer zijn) als jij je erin kan vinden dat je vrouw meer dan 1 partner heeft is het toch okay? een vriendin van me heeft een open relatie met haar vriend. ik vind het knap als mensen hier mee om kunnen gaan. zelf kan ik het niet, maar dat is natuurlijk voor iedereen weer verschillend.
je moet doen waar je je goed bij voelt en waar een ander zich goed bij kan voelen :)
Lijden komt voort uit verlangens, misschien wel waar, maar sommige verlangens zijn ook zo wezenlijk dat ze niet binnen de 'te moeten overwinnen verlangens' vallen.
Het verlangen om je te verbinden is zo wezenlijk, juist op spiritueel nivo.
Die verbinding is juist nodig. Om eenheid te ervaren.

Een behoefte (oftewel verlangen) om je 'aardse dingen' neer te zetten is net zo wezenlijk, werk, gezin, partner.
Dit hoort toch echt allemaal bij een spiritueel leven. Met beide benen stevig op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als biologisch wezen heb je bepaalde verlangens. Bijv. verlangens naar voedsel, een partner enz.
Die verlangens overstijgen is niet mogelijk. Dat leidt alleen maar tot innerlijke strijd.
Wat er dan gebeurt is dat een deel van het ego verlangens die voortkomen uit een ander deel van het ego bestrijdt.
De enige uitweg is m.i. acceptatie. Acceptatie dat je die verlangens hebt. Als je iets accepteert dan verliest het zijn greep. Door er de strijd mee aan te gaan wordt het verlangen alleen maar sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er niet echt een antwoord op, maar je hebt het mooi omschreven. Ik kan me wel herkennen in het feit, die onvrede ergens door verlangen. Ik heb ook een verlangen, maar meer naar iemand die het niet beantwoord, het geeft onvrede en geen plaats voor iets nieuws. Nutteloos antwoord, misschien herkenning ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken zou ik dit een nutteloos antwoord vinden, überhaupt geen antwoord, want dat geef je immers niet, getuige je eerste zin. Meestal meld ik dergelijke antwoorden dan ook. Maar, je doet me denken aan die keer dat ik verliefd was op iemand die het ook niet beantwoordde. Daar had ik toen geen problemen mee. Ik was toen gewoon blij met m'n gevoel en genoot ervan, zonder dat ik eronder leed omdat ik meer zou willen. Toen kon ik het blijkbaar ook, waarom nu niet? Iets om over na te denken, bedankt!
Het is een mooi streven, verlangens loslaten, het kan bevrijding geven.
In dit streven heb je waarschijnlijk al een hoop bereikt, maar op dit punt blijft het schrijnen.
Je verlangen naar het loslaten van je verlangen naar een unieke relatie is misschien een trede te ver.
Rationeel kun je dit misschien behapstukken maar je gevoelens voeren een interne strijd.
Ik denk dat je milder moet zijn t.a.v. jezelf. Misschien ben je er niet aan toe om hier vrede in te vinden.
Dat is op zich ook niet vreemd, niets is menselijker dan erkend te willen worden in een relatie. Het loskomen daarvan past ook moeilijk bij een modern mens in deze samenleving.
Als je een monnik was die solitair op een bergtopje leefde was dit misschien reëel geweest. Maar je bent hier, je hebt er voor gekozen om duurzame relaties aan te gaan en dat is jouw plek.
Zorg dat de relatie die je aangaat bevredigend is. Als je er geen vrede in kunt vinden dan moet er iets veranderen. Een ander kun je niet veranderen, jezelf wel.
Je zult eventueel moeten overwegen om stappen hierin te nemen want doorgaan met een relatie die frustraties oplevert kost veel energie.
Bepaal je grenzen en bespreek die met je geliefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier ook vaak over nagedacht, ook vanuit boeddhistisch oogpunt. Je hechten aan dingen en mensen creëert lijden.
En net als jij tot de conclusie gekomen dat het ook kan kloppen. Als je je hecht dan zal je lijden als je dat waar je aan gehecht bent verliest. Of als het niet aan je verwachtingen voldoet. MAAR je hechtingen kunnen ook veel mooie zaken aan je geven. Een diepe band met iemand, liefde, etc.
Wat betreft het verlangen - hechten klopt het dat het lijden veroorzaakt, ook als het om simpele dingen gaat, het verlangen naar eten terwijl je geen honger hebt. Het geeft alleen tijdelijke voldoening hieraan gehoor te geven. Maar aangezien verlangen en hechten ook mooie dingen met zich meebrengen vind ik niet dat mensen zich compleet moeten onthechten of proberen verlangens compleet te onderdrukken.
Als je relatie niet evenwichtig is 'je verlangen wordt niet naar je zin beantwoord' is dat een duidelijk signaal dat er iets niet helemaal klopt aan de relatie. Ofwel je verwachtingen moeten worden bijgesteld, ofwel de ander investeert niet hetzelfde in de relatie als jij, of nog legio andere mogelijkheden.
Het is mooi als er binnen je relatie ruimte is voor anderen, maar ben jij wel de persoon om daar mee om te kunnen gaan? Ben je emotioneel sterk genoeg als zij meer aandacht krijgen? Of onderdruk je je gevoelens vanuit idealisme?
Blijf wel bij jezelf, streef na wat je wilt nastreven maar alleen op een manier die past in jou leven.
Ik volg zelf nooit 1 bepaalde stroming helemaal, maar wat ik eerder doe is wijsheden overal vandaan opnemen in mijn eigen levenswijze. Regels, normen, ideeën, denkwijzen etc die ik nuttig, mooi, integer en goed vind neem ik op. En dan bedoel ik niet 'wel de lusten niet de lasten' want meestal gaat het om punten waarop ik mijzelf wil verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijden komt onder andere voort uit verwachtingen die je hebt van anderen en jezelf. Het vermogen om onvoorwaardelijk lief te hebben is er een van optimale liefde. Liefde voor één persoon is dan ook iets wat inderdaad ook biologisch en chemisch werkt, maar waar we vooral niet aan voorbij mogen gaan is het feit dat deze processen aangestuurd worden door een op voorhand gemaakte afspraak. Voordat je geboren wordt geef je aan welke les je wilt leren in dit leven, je ouders, je broers en zussen, je partner, je familie en vrienden bestaat uit een groep mensen die ieder een deeltje op zich genomen hebben om je te helpen die les te leren. Je partner speelt daar een grote rol in, net als je ouders. Dat bepaalt dan ook mede je parnterkeuze.

Onvoorwaardelijke liefde is een afspiegeling van liefde voor jezelf en anderen in het algemeen. Leren iedereen onvoorwaardelijk lief te hebben ligt op ons zielenpad en brengt je in contact met het goddelijke, de boeddhanatuur, het christusbewustzijn of hoe je het dan ook wilt noemen. Je zou kunnen zeggen dat dat deel is van het verlichtingsproces.

Je partnerkeuze hangt dus af van je levensles en onvoorwaardelijke liefde kun je bereiken door je Bewust Zijn te vergroten. Wanneer je zover bent kun je ieders tekortkomingen in jouw verwachtingsbeeld plaatsen binnen de door jou en/of door je partner te leren levensles en tegelijkertijd zullen jouw verwachtingen dan meteen verdwenen zijn. We zijn allemaal één. Verwachtingen zijn simpelweg niet nodig. Ons ego heeft alleen de neiging eraan vast te houden vanuit een behoefte aan bescherming van onszelf. Zodra we daar doorheen kunnen breken, door ons Bewust Zijn te verruimen krijgen we inzichten die verwachtingen overbodig maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag.
Het tevreden zijn met wat je hebt, of nog iets verder, het dankbaar zijn voor wat je hebt is een prachtige tegenhanger van verlangen naar. Ik heb geen idee wat het Daoisme vertelt over het verlangen naar een (bevredigend) partnership maar wat ik weleens heb gehoord is dat wij allemaal ons verlangen naar een partner(ship) verwarren met het verlangen naar de Bron van waaruit wij komen en van waaruit wij geluk van heelheid hebben ervaren, van eenheid. We hopen dat onze partner ons verlangen naar heelheid kan vervullen. En soms kan dat ook omdat de partner een deel van ons is, een soulmate (hoewel dat woord nogal eens wordt misbruikt).
Persoonlijk spreekt mij dat aan en hielp het mij om het intense verlangen naar een intiem partnership te begrijpen.

Het tweede deel van je vraag heeft m.i. meer te maken met het bij elkaar passen of niet. Wanneer je samen met een partner bent, op welke manier dan ook, is het m.i. wel heel belangrijk om hetzelfde te denken over voor jouzelf belangrijke onderwerpen en/of een voor jouw belangrijke levenswijze.
Wanneer jij, laten we zeggen een monogame relatie wilt hebben en de partner niet zal meestal één van beiden erg gefrustreerd raken. Wanneer jij ervan houdt om aan te raken, te knuffelen, tijd samen door te brengen en de ander niet, zal één van beiden gefrustreerd raken. Dat heeft dan niet zoveel te maken met dankbaarheid voelen voor wat je hebt alswel dat de persoonlijkheden met elkaar niet matchen, wat bijzonder pijnlijk kan zijn als je wel heel veel van je partner houdt.
En wat er dan gebeurt is dat in die situatie het verlangen naar de partner?, de Bron? de eenheid? diep gevoeld kan worden.

Voor mijzelf zou het in een relatie zeker moeten kunnen dat er ruimte is voor anderen, (hoewel niet seksueel, ik kies nu voor monogame relaties) maar als dat betekent dat de nadruk komt te liggen op de relaties met anderen i.p.v. de relatie tussen ons... dan zou ik hard aan de bel trekken. Ik kies er niet voor om er bij te hangen in een relatie maar ik kies voor een gelijkwaardig partnership.
Vaak beginnen dit soort problemen wanneer één van de twee het vanzelfsprekend begint te vinden dat de ander er is,
wat het nooit is.
Kristal