Wat is een tweelingziel?

Mijn beste vriendin beweert dat ze mijn " tweelingziel " is.Dat ieder mens die heeft en dat ieder mens pas echt gelukkig kan worden als hij/zij die vind.Dat gelooft ze echt.
Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Klinkt een beetje zweverig ook.
Ik probeer al een tijdje afstand van haar te nemen omdat ze me claimt alsof ik haar bezit ben.
Volgens haar mogen tweelingenzielen niet gescheiden worden omdat beide dan doodongelukkig worden.
Ik vind dit echt onzin.
Vraag me af hoe andere hier over denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Een paar jaar terug ontmoette ik iemand die ook een soort tweelingziel van mij is, of hoe je het wilt noemen. Voordat ik verder vertel wil ik er wel bij zeggen dat ik van mening ben dat er meer mensen zijn waarmee we een dergelijke bijzondere band kunnen hebben en dat niemand kan beslissen of je 'bij elkaar moet blijven'.
Ik ontmoete diegene in een woelige periode in mijn leven. Ik was net weer alleenstaand na een lange relatie en had een verliefdheid op iemand. Ik was ineens heel open en hield weer van de wereld. Toen kwam M. op mijn pad, een man die tien jaar ouder is dan ik, maar allerlei vreemde connecties met mijn leven had.
Ik kende hem van een groepje vrienden. En de eerste keer dat ik bij hem ging eten (gewoon voor de gezelligheid) hadden we de meest vreemde ervaring. We wisten wat de ander voelde, spraken in halve zinnen, konden gedachten van de ander uitspreken. Nadien hadden we vaak 'contact' zonder elkaar te spreken. Spraken we elkaar zo een paar weken niet, als een van ons het moeilijk had en er in gedachten op aandrong dat de ander contact op zou nemen volgde er a la minute een sms, mailtje of telefoontje.
Als de een zich gestoten had aan zijn/haar been, had de ander zonder het te weten ineens een onverklaarbare pijn op die plek.
Binnen onze familie en directe vriendenkring kwamen bizar veel dezelfde namen voor, dezelfde geboorte data. ZIjn beste vriend was exact tien jaar eerder dan ik geboren. Het kindje van zijn zus is vorig jaar op mijn verjaardag geboren. En de lijst met namen (die niet eens zo vaak voorkomen) die hetzelfde zijn in onze families is ook heel gek.
Als we door een bos wandelden en op een kruising kwamen met vijf paden liepen we zonder twijfel en zonder contact altijd dezelfde weg in.
Aan sommige mensen kan je blijven vertellen die geloven niks, maar het is mijn ervaring en zo lang mensen respect hebben voor mijn beoordelingsvermogen over de situatie dan vertel ik er graag over. Heb je niet zelf zoiets meegemaakt, dan kan je er kortweg niet over oordelen.
Op sites over tweeling zielen vonden we alle fasen terug die wij al doorgegaan waren met zijn twee. Als je een tweelingziel, of ander soortige bijzondere band hebt, is dit wederzijds, anders is het iets anders! Ik ben het er niet mee eens dat er maar 1 zo iemand in je leven kan zijn, en vind niet dat je daar bij MOET zijn.
Inmiddels is ons contact iets rustiger en minder frequent, de band blijft wel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het lijkt mij dat ze met tweelingziel bedoelt dat jullie heel wat gelijks hebben. Gelijke interesses? Gelijke hobby's, dat soort dingen. Als jij het niet prettig vind, en zij jullie 'vriendschap' zo belangrijk vind, moet je met haar er toch echt over kunnen praten. Hoeveel je ook op elkaar kunt lijken, hoe leuk je het ssoms samen kunt hebben, zorg dat je je eigen leven houd en kunt houden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een beetje sneu voor je vriendin, want de kans dat je een tweelingziel ontmoet op een wereld met 7 miljard mensen (!) wordt wel HEEL erg klein.

Het idee er achter is dat zielen volledige entiteiten zijn (zonder geslacht), die in een mannelijk en een vrouwelijk deel worden opgesplitst. En met wat geluk tegelijkertijd naar de aarde worden gestuurd om elkaar daar te ontmoeten. Afgezien van het feit dat daar natuurlijk weinig logica in te ontdekken valt (maar sommige mensen weten alles recht te praten wat krom is), wordt het ook wel en beetje ongelofelijke zoektocht. Het klinkt trouwens niet een béétje zweverig hoor, het is echt gewoon totaal verstoken van elke realiteit.

Gelukkig vinden de meeste mensen hun partner binnen een straal van enkele kilometers van de plek waar de opgroeien / wonen, en weten velen daarvan zich te ontwikkelen tot echte soulmates (en gaan er ook heel wat zelfverklaarde 'zielsverwanten' na wat tegenslagen toch weer uit elkaar).

Op ieder potje past een dekseltje, maar gelukkig zijn er maar weinig echt verschillende modellen potjes en dekseltjes. De kans dat je iemand vind die uitstekend bij je past is dus vrij groot, en daar hoef je echt niet je leven lang wanhopig naar te lopen zoeken. Daar moet je na de eerste 'klik' gewoon samen aan blijven werken, omdat je je beiden na die eerste kennismaing OOK nog verder ontwikkelt, en met wat geluk in de zelfde richting.

Ik ben trouwens al meer dan eén aanvankelijk goede vriendin (met wie je veel raakvlakken had) kwijtgeraakt omdat ze totaal op de zweeftoer gingen terwijl ik daar juist meer en meer van afstap, tot het moment dat we elkaar eigenlijk niets zinnigs meer te vertellen hebben. Het zij zo ; ook op het gebied van vriendinnen is er meer dan één te koop in de wereld, en zijn er een hoop die wel op mijn 'model' passen. Gelukkig maar ; anders was de hele wereld een wanhopige plaats vol dolende zielen, nooit wetende of de geweldige partner die ze gevonden hebben wel de ware is. En gelukkig kunnen mensen met een stuk minder gelukkig zijn ; ook dat is namelijk iets waar je primair ZELF aan moet werken ; je mag en kan NOOIT een ander volledig verantwoordelijk stellen voor je eigen geluk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/ware.44423
http://www.goeievraag.nl/vraag/groot-klein-kans-tweelingziel-ontmoet.35600
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een heel mooi en nuchter antwoord!
Misschien moet ik het haar laten lezen.
Maar ze zal wel zeggen dat ik negatief ben,dat zit nl wel in mijn karakter.Maar ze gaat hier heel ver in.Ze vind het ook niet nodig dat ik een vriend heb want :ik heb haar toch!( haar woorden)
Dat gaat me echt te ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top antwoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps.....denkt ze dat jij haar tweelingziel bent ofzo ? Ik ben een beetje bang dat dit iemand is die HEEL veel energie uit jouw zuigt (daar hebben meer 'zwevertjes' - excusez le mot- last van), en dat jij niet al te stevig in je schoenen staat, waardoor je ook heel vatbaar bent voor alles waar je niet zo 123 een weerwoord op hebt. En dat het soms op een heel vervelende manier kan gaan wanneer je niet meedoet met het zalverige, zeverige toontje waarover op de meest meeslepende manier over de grootst mogelijke bullshit wordt geneeld, kun je nog met behoorlijk wat (verbale) agressie te maken krijgen ook, en dan ben JIJ de ongelofige botte hork die het sprookje probeert te 'verpesten'. Kijk maar eens wat vragen in de categorie 'spiritualiteit' hier op na, en dan met name de lange discussies in de reacties. Ik denk dat het breken met zulke destructieve mensen ook een stukje broodnodige zelfbescherming is, want ze kunnen je - als je wat labiel bent - helemaal naar beneden halen, onzeker maken en geestelijk proberen te manipuleren. En zoals het spreekwoord zegt : met sommige vrienden heb je geen vijanden nodig.
Kristal
13 jaar geleden
Goed antwoord Marleen!
+1. Toevoeging: het schijnt dat in deze bijzondere tijd van veranderingen en bewustwordeng men vaker zijn/haar Tweelingziel tegenkomt, maar dit is een gevalletje spiritueel claimen van de bovendste plank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het niet gewoon zo zijn dat je in de huidige tijd - althans in Nederland, waar door de secularisatie het aantal 'zweefgevallen' sterk toeneemt de kans steeds groter wordt dat je een mede-zwever treft ? Dat lijkt me namelijk een veel voor de hand liggender verklaring. En vooral een typisch gevalletje 'wensdenken'. Als je beiden gelooft in tweelingzielen, graag je tweelingziel wilt vinden en het klikt, wie verbied je dan te beweren dat je je tweelingziel gevonden hebt, toch ?
Kristal
13 jaar geleden
Inderdaad, dat is ook een manier van benaderen. Met, in deze tijd, bedoel ik deze tijd van veranderingen en bewustzijnsverruiming over de gehele wereld, niet alleen in nederland.
Jammer dat je mensen die het over Tweelingzielen hebben als zijnde een mogelijkheid in "zweefgevallen" omdoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet de vriendin van de vraagsteller maar in de lucht gaan zoeken naar haar wederhelft :)
Volgens haar.....................

Zo te lezen claimt ze jou inderdaad
En om iemand te claimen, heb je iemand nodig die dat toelaat.
Ze gaat zelfs zover dat ze het begrip 20-ling ziel gebruikt in die context
Dat is simpelweg manipulatie.

Je zegt 'ik probeer' afstand te nemen
De clue zit 'm in het 'proberen'
dat gaat niet lukken, want je houdt een slag om de arm bij proberen

Als je ECHT van haar los wil komen, zul JIJ haar moeten loslaten en niet iets van haar verwachten
En dat moet je niet proberen, maar DOEN

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarmee het loslaten automatisch acceptabel zal zijn voor de vriendin. Immers, zij zegt dat ze niet wil loslaten, omdat het tweelingzielen zouden zijn. Maar als Laurena wel wil loslaten, zijn de dames daarin totaal verschillend  --  en DUS *geen* tweelingzielen meer  --  dus mag het loslaten voor de vriendin geen probleem meer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn beide onder behandeling bij dezelfde psycholoog en die is bang dat we elkaar naar " beneden " trekken.
We zijn beide Borderliners.
Ik ben er al een stuk beter aan toe.
Ik snij mezelf al niet meer zo vaak als ik gespannen ben.(ja, heftig , ik weet het..)
Zij heeft dit gisteren nog gedaan.Na een ruzie met mij..
En nu voel ik me schuldig!
Ze gelooft echt dat ik haar tweelingziel ben en dat ik haar kan "redden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt als twee drenkelingen die zich aan elkaar vastklampen en zo samen verzuipen.
Lat zien dat je (zelf) kunt zwemmen, in plaats van haar toe te staan jou voortdurend met je kop onder water te blijven drukken. Het leven aan de kant is mooi !
En laat je vooral NOOIT maar dan ook NOOIT wijsmaken dat JIJ verantwoordelijk bent voor HAAR geluk (of vice versa). Mensen zijn voornamelijk de regisseurs van hun eigen leven, al krijg je af en toe een klote-script. Iemand proberen een schuldgevoel te geven is een misselijkmakend machtsmiddel, waar je je heel erg ver verheven boven zou moeten voelen. Laat haar alsjeblieft je genezing niet in de weg staan, want je hebt nog een heel (leuk) leven voor je.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat jij je schuldig voelt, is volgens mij JUIST dat wat je "vriendin" probeert te bereiken! Het is een machtsmiddel, een manier om jou onder controle te houden, om als het ware boven jou te staan. En om een maatje te hebben. ALS ze gelooft dat jullie tweelingzielen zijn, dan moet ze jou juist volgen. Volgt zij haar tweelingziel (jou) niet, dan zijn jullie kennelijk geen tweelingzielen, en dan is mijn eerste commentaar (hierboven) van toepassing.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, ik zie nu pas Marleens reactie. Wat Marleen schrijft, heeft dezelfde strekking als wat ik schrijf (dat komt wel vaker voor bij Marleen en mij - hee, dat doet me denken: heb ik hier mijn tweelingziel gevonden?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeah ; we're soulsisters !
(Al is het aantal raakvlakken soms inderdaad minstens frappant te noemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ze gaat heel ver.
Vorig jaar zouden we (misschien)samen op vakantie gaan.
Had ze ineens alles zonder mij geregeld.Vliegtickets,hotel etc.
Ik ben toen niet meegegaan.
Ze besloot toen alleen te gaan.
Binnen een week was ze terug:ze had een zelfmoordpoging gedaan en werd meteen op een gesloten afdeling geplaats.Waar ze meteen naar mij vroeg.
En me toen vertelde dat het mijn schuld was omdat ik haar in de steek had gelaten.
En over dat zweverige gesproken,toen ik weg ging moest ze haar kamer zuiveren(zei ze)
want ik had zwarte entiteiten bij me.
Beweert ze.
En daar wil zij me weer van "redden"
Pfff..volgen jullie het nog?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, ik volg je nog heel goed. Klinkt als: zich scheidende wegen. Als je begrijpt wat ik je toewens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik volg het wel ; we hebben op GV hier meer van dat soort vriendelijke vrienden in lichtroze kadoverpakking. Ik vind het persoonlijk een walgelijke manier van aandachttrekkerij, die van HAAR uit wellicht nog wel te begrijpen is - want ze zal tussen de oortjes niet helemaal gezond zijn - maar dat praat NIET goed dat je JOU daar in mee trekt, of erger nog, het doet TEN KOSTE van jou.
Ik gun je van harte dat jij hier in de sterkste bent. Desnoods met behulp van je (andere, eigen, niet voor haar karretje te spannen) psycholoog desnoods, maar ik denk dat je de kracht ook wel in jezelf hebt. Ik denk dat je heel snel zult merken dat niet alleen de wereld niet vergaat, maar dat ook de zon wat meer gaat schijnen als je die wolken weghaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge, wat een geplak met etiketjes zeg. "We zijn borderliners"
Hetgeen etiketteert en hetgeen het dragen wil houdt het allemaal zelf in stand. Er rennen voortdurend etiketdragers en plakkers over het scherm. Heerlijk om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen dan slechts voor het geplak nietwaar? Er zijn mensen die een hele riedel op hun hoofd en borst dragen, ze zeggen: 'ik ben........... ' Alles waarmee de mens zich identificeert, 'borderliner', 'zweverig', 'tweelingziel', 'schuldig' en ga zo maar door....... dat wordt hij ook.
Dan ben je klaar, niets of niemand kan je meer helpen, want het etiket is goud waard. Ieder is een soulsister of brother, er is werkelijk geen verschil dan slechts in hoe bewust je je ergens van bent. groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Basaal ; :lol:
Maar ik ga er van uit dat ze allebei met borderline zijn gediagnosticeerd, en dat is ene behoorlijk ernstige psychiatrische aandoening, waar je wel even mee aan de slag moet, en niet alleen maar een etiketje. En wel een waarvan het de bedoeling is dat je er ook weer vanaf komt, niet te vergelijken met sommige etiketjes die kinderen vaak ten onrechte opgeplakt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen:
De meest ernstige aandoening is 'onwetendheid'
Maar deze is te genezen, door vergaren van kennis over wie we zijn, waarvandaan we komen, waar we nu zijn en waarheen we gaan. Al die psychiatrische ziektebeelden zijn symptomen van innerlijke verdeeldheid, die voortkomen uit het afgescheiden bewustzijn van de mensheid. Ik geloof niet in de diagnose borderline als een ziekte, maar als slechts een van de vele symptomen van zelf-gecreerde oorzaken want alle mensen zijn intens ziek, maar kunnen ook genezen. Stel, een client zou genezen van borderline, en dat onderliggend probleem wordt niet erkend, herkend, en aangepakt. Wat zou dan het volgende symptoom zijn? De ziel zoekt altijd een uitweg Marleen, de uitweg heet simpelweg 'bevrijding'.
Misschien kun je hier niets mee, of vind het het zweverig, of flauwekul of iets anders. Dat staat je vrij. groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik plak mijzelf geen etiketje op!
Marleen heeft gelijk: deze diagnose is gesteld door een psychiater.
Ik ben daarna behandeld door een psycholoog en later thuis begeleid door een psychiatrisch verpleegkundige en ik heb medicatie en therapie。
Ik ben opgenomen geweest in diverse psychiatrische instellingen.
Ik verschuil me nergens achter.
Het is een ernstige psychische ziekte, geen levensstijl.
En dat is moeilijk genoeg..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena Mooi, en omdat er iemand psychiater op zijn bordje heeft staan neem jij dat etiketje aan. Wat wil het nu eigenlijk zeggen 'psychiater' te zijn? Weet je dat het woord 'pscyche' staat voor 'ziel'?
En dat het woord psychiater verwachtingen zou kunnen wekken? Die man of vrouw kan het weten, geeft me pilletjes, en dan word ik beter
De waarheid is dat de meeste psychiaters helemaal geen enkele kennis hebben over wat ziel is, omdat ze er zelfs geen bewuste verbinding mee hebben.
Enkel de Jungiaanse psyhologie richt zich deels op dit fenomeen. Medicatie is een ander woord voor 'geneesmiddel'. Helaas zijn die medicijnen geen geneesmiddelen, want ze genezen niet Laurena. Ben je al iemand tegen gekomen die genezen is van zijn borderline of schyzoide stoornissen door zogenaamde medicijnen? Zij die daardoor genezen zijn, hebben zichzelf genezen, het medicijn of wat het ook mag heten heeft enkel de suggestie gewekt. Je kunt wel denken dat je je nergens achter verschuilt, de waarheid is echter dat je niet eens weet dat al die dingen die je noemt precies die dingen zijn waarmee je anderen tracht te overtuigen. 'Waarvan eigenlijk'? Zo lang jij jezelf en anderen met dat etiketje borderline als ernstige psychische ziekte voorhoudt, heb je jezelf als ongeneeslijk ziek verklaart. Ik zit hier niet om gezellig mee te kakelen met de gevestigde orde, ook niet om het overal maar mee eens te zijn omdat ik anders iemand op de tenen zou kunnen trappen. Ik ben wel hier omdat ik een ander licht zou willen werpen op verschillende thema's hier.
Je kunt dit vervelend vinden, misschien roept mijn schrijven wel van alles in je op, en keuren anderen het af dat ik zo tegen jou zou praten Wat ik niet doe, is onderscheid maken tussen jou en mensen die zichzelf geen ernstige psychische ziekte toedichten. Ik zie in jou een volwaardige ziel, die door het collectieve bewustzijn van een onwetende mensheid misleid wordt. Een ziel heeft geen etiketje nodig, ze weet wat zij is. Het is de persoonlijkheid die zich leent om te laten misleiden.
Je kunt kiezen hiermee te doen wat jij wilt Laurena.

groet
Kristal
13 jaar geleden
Hier worden een paar wezenlijke waarheden verkondigd naar mijn mening.
Maar die waarheden kunnen pas iets voor je betekenen, kan je pas zien, wanneer je door andere fases heen bent gegaan. Het is nog een heel leerproces van loslaten en verantwoordelijkheid nemen voor je zo bewust kan zijn van je eigen zielenkracht. Zeer zinvolle bijdrage +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal Maar........ ? Jawel, waarheden betekenen pas werkelijk iets voor iemand als je op een bepaald punt staat.
Dan......... valt het kwartje, en ga je zien wat er aan de hand is, wat er bedoeld werd
En dan..... wordt die waarheid de jouwe Het is mede daarom, dat er gezaaid moet worden, of het nu stormt, regent, de zon schijnt, whatever. Opdat het zaad op het voor zijn bestemde tijd zal kunnen ontkiemen. Er is vruchtbare grond in mensen, echter we moeten niet denken te weten in welke mens de tijd is gekomen dat de akker bewerkt is en geschikt voor het zaaisel. Daarom; zaai onophoudelijk, van de vroege morgen tot de late avond, of de wind van noord of zuid komt maakt niet uit. Ik herinner me vaker in bepaalde tijden ineens woorden van bepaalde mensen, die deze bijv lang geleden hebben uitgesproken tijdens een gelegenheid of gebeurtenis, of zelfs een ruzie. Dan ontstaat doordat deze bewaard werden in diepe herinnering, ineens inzicht. Dan ben ik dankbaar voor de kansen die mij gegeven werden, ook als de woorden hard klonken, weet ik dat ze juist waren, maar ook dat het NU de tijd is ze te laten ontkiemen, omdat ze in mijn hart wortel schieten Ik weet dan ook dat ergens in mij een roep naar hulp heeft weerklonken, die verhoord werd. De tijd was nodig, omdat er nog iets moest gebeuren. groet
Cryofiel
13 jaar geleden
"Ziel" is een begrip dat hier niet ter zake doet. Het gaat hier om de psyche. Er zijn mensen die bepaalde aandoeningen hebben, waarbij de psyche ziek is, of beschadigd, of kapot, of afwijkend, of hoe je het ook wilt noemen. Dat kan zowel "puur psychische" alsook lichamelijke oorzaken hebben. In het eerste geval moet je denken aan waanbeelden, trauma's, enzovoort. In het tweede geval is het evenwicht van bepaalde signaalstoffen in de hersenen verstoord. Vaak is sprake van beide: een "puur psychisch" trauma leidt tot veranderingen in de hersenen, waardoor een lichamelijke afwijking tot stand komt, die de psychische (psychiatrische) aandoening in stand houdt. Of een lichamelijke afwijking leidt tot ongegronde angsten, die dan weer resulteren in een trauma. Hoe dan ook, psychische ziektes bestaan. Ze zijn echt. Met 'ziel' heeft dat niets te maken. 'Ziel' is vooralsnog een pseudowetenschappelijk begrip. Voor zover er al een 'ziel' bestaat, kan nog steeds de psyche ziek zijn. Een zieke psyche, zoals bij Laurena duidelijk het geval is, kan worden genezen door een ter zake kundige. Dat onze kennis nog beperkt is, doet daar niets aan af. In 1970 konden de chirurgen ook minder dan nu; dat betekende niet, dat het in 1970 zinloos was om naar een chirurg te gaan. Een psychiater van 2052 zal meer kunnen dan een psychiater van 2011. Dat betekent echter niet, dat het in 2011 zinloos is een psychiater te bezoeken. Laurena is onder behandeling. Naar het beste kunnen van de huidige psychiatrie. Prima toch? Iets beters dan dat is er in 2011 niet te krijgen. *Sommige* psychische afwijkingen kunnen door medicijnen worden genezen. Het evenwicht wordt door de medicatie hersteld, Laurena vindt rust, en kan daarmee aan zichzelf werken - en heel geleidelijk de medicatie afbouwen en het zelf overnemen. Andere psychische afwijkingen kunnen niet met medicijnen worden genezen. Maar medicijnen kunnen wel helpen. Zeker als het gaat om een verkeerd afgesteld evenwicht van chemische signaalstoffen in de hersenen. Dat kan niet genezen - maar je kunt het evenwicht wel herstellen met medicijnen. Dat is vele malen beter dan een ziekmakende toestand te laten voortbestaan. Kortom, al is de psychiatrie verre van perfect, het is het beste dat we hebben. Laurena heeft daarvoor gekozen. Prachtig toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. De psychiatrie staat nog in de kinderschoenen, en hoewel we nog een heleboel over onze hersenen , hoe ze werken en functioneren nog niet of nauwelijks weten, heeft nog gene halve eeuw serieus psychologisch en hersenonderzoek al wel heel veel voorheen volslagen onverklaarbare zaken verklaard, en van veel andere een tip van de sluier opgelicht. @Basaal : Borderline is bij uitstek een psychiatrische aandoening die je niet geneest met pilletjes of prikjes, maar met een lang en intensief acceptatieproces en gedragstherapie. Het is een heel ander type aandoening dan bijvoorbeeld schizofrenie, dat vrijwel geheel berust op een aangeboren verstoorde hormoonhuishouding in de hersenen. En ook weer anders - maar wel meer verwant- dan bijvoorbeeld depressie, waarbij sprake is van een aanleg in combinatie met ontwikkeling en aansluitend een gebeurtenis / reeks gebeurtenissen. Hoe minder aangeboren/chemisch/biologisch, hoe moeilijker te genezen - maar niet onmogelijk. Net zoals er veel aandoeningen zijn die niet te genezen maar wel onder controle te krijgen zijn. Dat heeft niets met 'zielen' te maken, maar alles met de werking van onze hersenen. Welke processen daar allemaal al vanaf de bevruchting op van invloed zijn, zijn we nog maar net begonnen te beseffen. Je hebt wel gelijk dat het woord psychiatrie afgeleid is van het oude woord psyche voor 'ziel', maar in de psychiatrie is die ziel inmiddels 'dat wat de levende mens beweegt', en staat dus los van eventuele geloven in zielen als op zichzelf staande entiteiten die tijdelijk aan een / dit lichaam gebonden zijn. Ook weten we steeds beter dat het in die veronderstelde ziel voornamelijk gaat om allerlei chemische processen en ongelofelijk schitterende subtiele samenspellen tussen hormonen, eiwitten en andere stofjes, en niet om voorbestemmingen, kosmische invloeden of onaantoonbare energieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
claimen is een kenmerk van borderliners. natuurlijk ligt het allemaal niet aan je vriendin zelf maar aan jou, en als dat het geval niet is zal ze iemand anders aanwijzen. helaasvoor haar, ze heeft haar eigen verantwoordelijkheid. jij bent niet de schuldige of de aanleiding van wat er in haar leven aan de gang is, en al helemaal niet verantwoordelijk voor haar gedrag doordat jij keuzes maakt voor jezelf. als ze echt een tweelingziel was zou ze het respecteren dat het beter met je gaat. ze kan je tempo niet volgen dus ze voelt zich alleen. jij moet het alleen doen en zij net zo goed. als het niet samen kan dan maar ieders voor zich. ik vind het super dat je zover bent, dus laat het niet verprusten door een ander, op welke manier dan ook, en met welke reden dan ook.
Het is duidelijk dat jouw vriendin je probeert te claimen en chanteren met het Tweelingziel verhaal. Een tweelingziel is iemand die je als het ware je andere complementaire helft kan beschouwen. Tweelingzielen herkennen elkaar, het gevoel is wederzijds. Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen, als je wilt kan ik dat ook doen maar eigenlijk gaat het om het claimen.
Dat zou een Tweelingziel dus niet doen, en ja, je kan ook gelukkig zijn met jezelf en andere partners. Dus laat je niet chanteren en zorg dat je van deze "vriendin" afkomt.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet allemaal negatief.
We hebben ook veel gemeen.
We begrijpen elkaar zonder woorden en hebben in alle ellende(we waren beide opgenomen in dezelfde psychiatrische inrichting) veel steun aan elkaar gehad.
We werden de dag dat we elkaar ontmoeten als het ware naar elkaar toegetrokken.
Dat geloof in het bovennatuurlijke en tweelingenzielen heeft ze van haar moeder:die beweert dat ze een medium is,Spiritiste(ze houd ook Seances)en nog veel meer.
Mijn vriendin is hier vanaf kinds afaan mee geconfronteerd en is hier wel een beetje in doorgeslagen.
Kristal
13 jaar geleden
lees Gdanonym's antwoord eens, herken je dat misschien ook in je vriendin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is heel prettig dat je steun hebt gehad aan elkaar, maar dit geeft haar geen credits om jou te claimen.
ook haar opvoeding niet.
het is prettig dat je haar snapt, maar het zou nog prettiger zijn als ze jou zou snappen. feit blijft dat ze dit niet doet, jij je hier niet lekker bij voelt en zelf wel keihard aan het werk bent om er bovenop te komen. ze zal het gooien op verraad, ondankbaarheid en weet ik veel wat. ook dit heeft een reden zoals je vast weet. maar nog steeds geeft het geen enkele credit om je te claimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAT???
had ik nog geen plusje gedaan voor dit heldere antwoord?
foei euca!! +1
Kristal
13 jaar geleden
....ik dacht al.... :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHAHA!!!
Kristal
13 jaar geleden
;-)))
Je vriendin heeft het verkeerd. Als je elkaar als tweelingsziel hebt gevonden dat voelen jullie dit ALLEBEI. Dat is bij jullie niet het geval.
Kennelijk kan ze niet goed een onderscheidt maken en heeft ze meer last van 'verlatingsangst'. Iets wat vaak wordt onderkend/-schat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
dat klinkt heel aannemelijk GD +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nog een +
als de dat in haar uppie zo ervaart is het in ieder geval geen juist standpunt.

ik ben mijn 2lingsziel nog niet tegengekomen, maar ben wel degelijk gelukkig hoor.

speel open kaart met haar, zeg dat het niet goed voelt als ze zich zo opdringt en dat je ook prima kan functioneren als jullie zielen niet bij elkaar zijn. jij voelt je duidelijk niet de helft van iets. als het echt een 2lingziel van je zou zijn begrijpt ze dit. haar geluk is niet van jou afhankelijk, dus laat je ook niet claimen zodat de vriendschap alleen maar geforceerd wordt hierdoor.

er zijn vele definities van tweelingzielen of zielsverwanten. ieder geeft hier zijn eigen invulling aan. persoonlijk geloof ik hier niet in, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dan 2 personen elkaar bijzonder goed aanvoelen en over veel dingen dezelfde gedachten en opvattingen hebben. is er dan sprake van een tweelingziel of zielsverwanten?
naar mijn persoonlijke mening niet, maar dit moet iedereen voor zichzelf invullen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is er van overtuigd dat we bij elkaar gebracht zijn om elkaar te "redden".
Maar ze beweerd veel: dat ze paranormaal begaafd is,dat ik zwarte entiteiten bij me heb ( haar taak is het om mij daar van af te helpen, beweerd ze) en ze ziet overal geesten.
Maar ze is me dus wel heel dierbaar en ik vertrouw verder weinig mensen.
Het is moeilijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je weinig mensen vertrouwd hoef je geen dingen te slikken van haar waar jij geen heil in ziet. ik snap dat je veel hebt meegemaakt met elkaar en elkaar op andere punten beter kan snappen dan welk anders persoon, maar dan nóg. jij kan jezelf redden, en dat is voor haar net zo. als ze hieraan vast blijft houden is het niet mogelijk en trekt ze jou ook mee zodat je niet verder kan op de goede weg die je bent ingeslagen. dit is geen redden, dit is meesleuren. ze doet het vast niet bewust, maar dat veranderd niets aan de feiten zoals ze zijn helaas.
Ik ben wel van mening, dat iedereen die heeft. of diegene nou op aarde aanwezig is of niet.
Ik weet 100% zeker dat je weldegelijk gelukkig kunt worden als je diegene niet vind, net zoals wanneer je diegene wel vind, en misschien zelfs wel kwijt raakt. Je zult alleen wel merken dat de band onbreekbaar lijkt.
Het feit dat jij het niet zo ervaart is meestal al teken genoeg dat het niet zo is.
Je vriendin lijkt er wat teveel in te geloven, en jij juist amper.
Ik denk alleen niet dat afstand nemen veel zin heeft, ik weet ook niet of zi beseft dat ze jouw zo claimt en dat jij er dus anders over denkt, ze zal moeten begrijpen dat al ZOU jij het zin ze nog niet de rechten heeft die zij schijnt te denken dat ze heeft.

Ik weet hoe het is een band te voelen met iemand, maar eerlijk gezegd heb ik dit tot nu toe nog met niemand gehad die de band zelf niet ook duidelijk met mij voelde. Zoiets is wederzijds of de ander moet wel zo potjedicht zitten voor zijn of haar gevoelens of het niet toe willen geven...
Wees gewoon duidelijk en eerlijk tegen die vriendin van je! Zeg gewoon dat zelfs de dood zielen niet scheid, dus dat zelfs de dood een tweelingziel niet eens kan scheidden en dat ook dat dus neit perse tot doodongelukkig zijn hoeft te lijden.
Zo te horen heeft ze meer een afhankelijkheidsprobleem dan een zweverig probleem alleen.