Emotionele Intelligentie.

Je hoort steeds meer over emotionele intelligentie.
Je ziet in bladen regelmatig testen om je EQ te testen.IQ testen bestaan al lang.Waarom is dit (schijnbaar) ineens zo belangrijk?
Zou je trots/blij moeten zijn als je hoog scoort bij een EQ test?
Ik bedoel:wat zou het in de praktijk voor je kunnen betekenen?
En zijn mensen die hier hoog mee scoren ook gevoeliger dan mensen die laag scoren?
En zullen de meesten eerder vanuit gevoel( emotineel) dan uit verstand(rationeel)reageren.
Ik vind dat zelf interessant omdat ik heel rationeel ben,maar meestal reageer vanuit mijn emoties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de mensen die mij een PB hadden gestuurd:er was een fout opgetreden in de instellingen van mijn mail-box waardoor ik 2 maanden geen e-mails heb ontvangen.Vandaag opgelost,kreeg er in 1 keer 75 binnen!

Het beste antwoord

Hoi Karena, goeie vraag!
Je ziet en hoort de laatste jaren inderdaad veel meer over het EQ dan IQ. Of je er verder mee komt binnen onze 'verhardende' maatschappij is maar de vraag. Mensen met een hoog EQ zijn wel veel prettiger in omgang dan bijv. mensen met een hoog IQ, aangezien zij over een goed ontwikkeld empathisch vermogen beschikken en erg sensetief zijn. De tegenkant is echter dan men deze mensen ook graag opoffert. Ik heb wel eens iemand horen zeggen, 'ik wou dat ik mijn kind wat minder sociaal had opgevoegd', dan zou hij wellicht een prettiger leven leiden. Ook heb ik wel eens een advertenties/vacatures gezien voor leidinggevende banen, waarbij min of meer iemand gewenst werd met een hoog EQ. Men is er blijkbaar eindelijk van overtuigd dat mensen met een hoog EQ heel goed in staat (waarschijnlijk ook beter) zijn een team te enthousiasmeren dan personen met een hoog IQ (het is natuurlijk maar net wat ze nodig hebben).
Mensen met een hoog EQ zijn gevoeliger dan mensen die daar minder in scoren en zullen de ratio laten reflecteren met hun emotionele kant.
Je kan wel rationeel zijn en vanuit emoties reageren, net zo goed als andersom, maar dat heeft volgens mij meer met het IQ te maken. Hierbij hebben we dan namelijk niet echt te maken met spontane, acute reacties, maar hebben we 'in een split second' bedacht wat voor dat moment de beste wijze van reageren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iemand met een hoog EQ zal doorgaans in de maatschappij verder komen, dan iemand met een laag EQ en hoog IQ.

Emotionele intelligentie is niet rationele intelligentie en dat is het grote verschil. Wijsheid en leren van je ervaringen, je kunnen verplaatsen in anderen, situaties in kunnen schatten is belangrijker dan een wiskundeknobbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lange tijd is de focus alleen gelegd op IQ. Daarom kregen mensen met een hoog IQ het idee dat ze 'beter' waren dan mensen met een lager IQ. Dat is natuurlijk onzin, ze zijn alleen in aanleg intelligenter dan andere mensen.

Hetzelfde geldt voor mensen met een hoog EQ. Dat is niet iets om trots op te zijn, maar je kunt er wel blij mee zijn.

Er zijn ook mensen die denken dat de aandacht voor EQ is bedacht door mensen met een laag IQ die ook graag ergens goed in wilden zijn. De mensen die dat denken hebben weer niet zo'n hoog EQ.

In de praktijk betekent het niets. Met je IQ en EQ word je geboren. Er is in beperkte mate iets aan te doen door training en opleiding. Wat echter bepaalt of je succesvol bent is de combinatie van aangeboren talent en persoonlijke eigenschappen (doorzettingsvermogen, flexibiliteit enz).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je emotionele intelligentie zegt veel over je.
In veel opzichten is dit een interessanter gegeven dan
het IQ.
Mensen met een hoog EQ worden ervaren als plezierig , consequent en betrouwbaar, ze zijn zichzelf, voelen anderen goed aan geven en verlangen respect maar zijn toegankelijk en stellen zich corrigeerbaar op.
Het zijn mensen waarmee je niet snel ruzie zult krijgen maar het zijn ook geen watjes.

Als je eerlijk geantwoord hebt op de vragen (en geen sociaal gewenst antwoord hebt gegeven die geen recht doet aan je eigen functioneren) en het blijkt dan dat je een hoogb EQ hebt , dan bevestig je wat je waarschijnlijk al wist, deze mensen hebben goede vriendschappen, zijn trouw en wijs, kortom een aanwinst in het steeds horkeriger wordend Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het begrip emotionele intelligentie is niet nieuw. IQ zegt nagenoeg niets over de manier waarop je met je medemensen omgaat. EQ des te meer. Ik denk dat je stukken beter af bent met een hoog EQ dan met een hoog IQ, domweg omdat het prettig voelt als je je van je emoties bewust bent, ermee kunt omgaan en ook met die van anderen.

Ik heb ook wel een rationele kijk op allerlei zaken maar zonder de vele emotionele contacten die ik met mijn medemensen heb zou ik me uiterst armzalig voelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Goeie vraag trouwens, en volgens mij zit dat EQ bij jou wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond dit zelf ook wel een goeie vraag voor GoeieVraag!
Wel even opgezocht of hij niet al gesteld was.
Ik vind het voormezelf wel een goede combinatie om rationeel te zijn en toch vanuit mijn emoties te kunnen handelen.Of eigenlijk om de balans daar in te vinden.
Je kunt natuurlijk niet altijd volledig vanuit je emoties handelen.Soms moet je je gezonde verstand vooropzetten.Maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
En dat heeft dan misschien weinig te maken met de hoogte van je EQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens, hoewel ik een nuanceverschil ervaar tussen gevoel en emoties. Gevoel heeft veel met emoties te maken maar kun je ontwikkelen. Gevoel is voor een groot deel zintuiglijke waarneming die aan emoties voorafgaat maar ze lopen toch door elkaar voor mijn gevoel. Laat ik mijn werk even als voorbeeld nemen. 'Niet-pluisgevoel' is misschien een wat vreemde uitdrukking maar iedereen die op de een of andere manier diagnosticeert in de gezondheidszorg weet wat ermee wordt bedoeld. Je weet, ziet, voelt op de een of andere manier dat er iets mis is of niet maar je hebt rationeel houvast, objectieve criteria, nodig om onder woorden te brengen wat er precies aan de hand is. Ik dwaal af. Misschien omdat ik echt contact, een emotionele band met mijn medemensen nodig heb om mijn werk goed te kunnen doen. Voor mijn gevoel dan. Je vraag roept toch wat meer vragen bij me op dan ik aanvankelijk dacht. ;-)