Zeker bestaat dat..elke moeder heeft zo ongeveer een 6e zintuig...
:-)
Maar zonder flauwekul: ontwikkelen zal niet zomaar gaan denk ik.. je moet je er van bewust worden.. en als je het eenmaal beseft leer je er mee omgaan.. Ik wist bijv. pas na het ongeluk van mijn zoon, toen all einformatie daar om heen vrij kwam, dat ik het wel degelijk heb geweten wannee rhet hem overkwam..had het alleen niet meteen herekend.. Ik wist ook bij zijn geboorte al dat ik hem zou verliezen..wist alleen iet op welke manier en wanneer...
Zo kan ik ook met mijnandere zoon "communiceren"... hij noemt het wel eens mijn radar... ik weet weel wat hij nog niet heeft verteld.. Gevaarlijke situaties "herken" ik ook vaak op tijd en voorkom zo geregeld problemen..Ik heb talloze voorbeelden van dat zesde zintuig..trouwens vooral niet te verwarren met intuitie want dat is wat anders.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw van jou een erg mooi verhaal, al je typfouten geven aan dat het boordevol emotie zit, het is niet met je verstand maar met je gevoel geschreven, opnieuw heb ik tranen bij jouw verhaal, dat doet dus mijn zesde zintuig.
Contact maken met jouw emotie, jouw ervaring, jouw verhaal. Een mooier voorbeeld van de werking van een zesde zintuig is er niet. Een zesde zintuig is echt. Soms heel lastig, soms heel mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Ed. opnieuw dank voor je reactie.. tsja zo ben ik: recht uit het hart..andere manier ken ik niet..
Wel frustrerend dat ik zelf ergens hier op GV een vraag stel of de moderators geen spellingscontroles kunnen uitvoeren..moet je zien wat ik er nu zelf van heb gebakken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de intensie en niet om de lettertjes.
Kan me voorstellen dat je er van schrikt.
Voor mij was het puur.
Hou het zo puur!
Groeten Ed

Andere antwoorden (8)

Wetenschappers aan de Universiteit van Glasgow zeggen wetenschappelijk bewijs te hebben geleverd voor het bestaan van een "zesde zintuig" nadat ze wetenschappelijke experimenten uitgevoerd hebben.

"Er is geen twijfel mogelijk dat sommige mediums informatie kunnen verkrijgen anders dan met de vijf zintuigen die we hebben."

Ik geloof er wel in, maar denk dat je dit alleen zo uitgebreid kunt ontwikkelen als je er ook werkelijk een gave voor hebt
Intuitie hebben we natuurlijk allemaal dat is de eenvoudige voorloper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dit zijn geen wetenschappers, maar koekenbakkers.
Graag bronvermelding en de tekst en verantwoording van het onderzoek. Weg met nep-wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuitie IS je zesde zintuig ; meer is er niet. Ja, heeeeele rijke fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappers van de universiteit van Glasgow, of waren het toevallig de schoonmakers die na sluitingstijd een theorietje samenstelden en deze vervolgens dachten te hebben bewezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik schrijf ook zeggen
ik schrijf niet claimen bewijzen etc etc
voortaan met bron idd
volgens mij is dat vooral een film... en die gaat daar natuurlijk ook over...

ik weet dat er meer bestaat dan het menselijk oog kan zien en dat er meer gebeurt dan de mens met de vijf 'gewone' zintuigen kan waarnemen...

ik zou zeggen dat wij naast de 5 bekende zintuigen nog een zintuig hebben waarmee we voelen... niet tasten maar voelen... waarmee je voelt dat je je prettig voelt,of waarmee je verdriet voelt, waarmee je voelt dat je van iemand houdt, waarmee je voelt of iets klopt of dat iets veilig is of juist niet... dat zou ik het zesde zintuig noemen...

maar wat men meestal het zesde zintuig noemt, noem ik de mind, de menselijke geest... daarmee worden vaak dingen ervaren die niet verklaarbaar zijn, en vervolgens worden die onverklaarbaarheden met dat zelfde zintuig verklaard...

door minder naar de gedachten en overtuigingen van de mind te luisteren, zou je meer kunnen gaan luisteren naar dat zesde zintuig waarmee je echt mee voelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ieder mens heeft een zesde zintuig, sommige zijn er
zich bewust van en enkele hebben er dagelijks, bewust
en onbewust, mee te maken.
Bij vrouwen is het veel duidelijker ontwikkeld.
Vrouwelijke intuitie is een prachtig voorbeeld van
onbewust gebruik maken van hun zesde zintuig.
Mannen willen alles vaak eerst bewezen hebben.
Op zich zelf niets mis mee.
Met het zesde zintuig kun je bepaalde gebeurtenissen
van te voren aan voelen komen.
Sommige kunnen emotie bij een ander waarnemen.
Dat is trouwens vaak heel vervelend.
Sommige kunnen in het verleden en in de toekomst
kijken, ergens kunnen zij bij verborgen informatie komen
deze informatie kunnen ze krijgen in de vorm van
gedachten of visioenen.
Het zesde zintuig kunnen sommigen ook gebruiken om
bepaalde energie uit de natuur op te pikken en het als
een helende energie te gebruiken om anderen te helpen
genezen (helende energie)
Een sterk ontwikkeld zintuig geeft veel voordelen maar
ook erg veel nadelen, telkens weer komen vanzelf
allerlei problemen op je pad, waarna je altijd nog de
keus hebt om er wel of niets mee te doen.
Meestal voldoe je aan de vraag om hulp.
Sommige kunnen met deze gave ook contact maken met
de geestenwereld, voor zeer velen erg omstreden.

Het ontwikkelen van je zesde zintuig gaat van zelf.
Je moet het gewoon toelaten en leren vertrouwen.
Niet jij maar de spirituele wereld bepaalt hoe jij het gaat
ontwikkelen, regels en onbekende krachten bepalen
het verloop, jij hoeft het alleen maar toe te laten en veel
heel veel geduld te hebben en vooral vertrouwen.
Vertrouwen is de basis van geluk en je zesde zintuig
kan je veel geluk brengen, de keus is aan jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven Ed, zoals altijd. +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook van mij +1
Je zesde zintuig is niks meer of minder dan je 'antennetje' waarmee je gegevens 'oppikt' die je niet kunt zien, horen, ruiken, proeven of voelen. En dat zijn er nogal wat.
Je kunt het gevoel noemen of intuitie, en je kunt het ontwikkelen door er naar te luisteren, vaak te checken en te oefenen. Er is natuurlijk niks paranormaals aan en iedereen heeft het, het zal te maken hebben met hersengolven of ingevingen die zo snel gaan dat je ze niet meer rechtstreeks kunt beredeneren.

Je zesde zintuig gebruik je voornamelijk om beslissingen te nemen die je niet 100 % met je verstand kunt benaderen. Welke kleur je het liefst wil van een artikel, of het huis dat je wilt kopen 'goed voelt', of je kinderen iets uitgevreten hebben. Maar ook bijvoorbeeld hoe laat het ongeveer is ; ik kan de hele dag zonder horloge of klok op een kwartier precies schatten hoe laat het is, meestal minder.

Helaas wordt het begrip ook misbruikt voor allerlei paranormale 'waarnemingen', of als zodanig benoemd terwijl er vrijwel zeker niets paranormaals aan is. Alleen kunnen we het zo slecht concreet meten, maar iedereen heeft het in zekere mate. En je kunt het ontwikkelen. Maar niet tot het niveau dat je helderziend ofzo bent, want dat is natuurlijk weer een heel andere 'afdeling'. En daar geloof ik dus ook heel duidelijk niet in. Wel dat sommige mensen meer kunnen voelen / oppikken dan anderen, maar bijvoorbeeld cold reading (en ook hot reading, twee zeer veelgebruikte tactieken in de paranormale industrie) is makkelijker aan te leren dan echte voorvoelendheid. Die is OF uiteindelijk wel verklaarbaar OF pure nonsens. Hoe fascinerender en frappanter, hoe groter de kans dat het bullshit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik heb zo een voorgevoel dat je hier goed over nagedacht hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle waarnemingen die buiten je verstand en normale waarnemingen om gaan , zijn paranormaal.
Zie je eigen verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik vind ze volslagen normaal en ook niet mysterieus of onverklaarbaar. Alleen slecht meetbaar. Bij paranormaal heb ik heeeel andere associaties, en intuitie daar intuitie noemen is bijna vloeken in de kerk ; het is allemaal voorkennis, of voorbestemd of gedoe met geesten en gidsen ; jakkiebah. Het is heel normaal dat we meer dan de bekende zintuigen hebben om waar te nemen ; en uiteindelijk zijn smaken, geuren en geluiden OOK niet voor iedereen gelijk, alleen we kunnen ze tegelijkertijd WAARNEMEN. En dat is het enige punt waaorp het zesde zintuig zich onderscheidt. Omdat gevoelens wezenlijk anders en minder tastbaar zijn. Ik voel wel of er iets is met mijn eigen kinderen of kinderen die ik vaak zie en ken, maar NIET met vreemde kinderen.
Ik kan van alles invoelen ,vertellen en zelfs redelijk voorspellen over een goede bekende, maar NIET voor een wildvreemde. En dat is PRECIES waar de paranormale industrie wél gebruik van maakt. Voorspellingenen beweringen doen over wildvreemden.
De heftigheid waarmee men reageert op deze vraag zegt genoeg!
Of men vind het totale onzin of men herkent er iets in!
Misschien is de basis van het eventueel wel of niet accepteren van een zesde zintuig de angst voor het onbekende.
En het zou makkelijker de accepteren zijn als er wetenschappelijk bewijs voor is!
Kun je gewoon zeggen: kijk maar, als je zus en zo doet en je telt dat erbij op dan heb je een zesde zintuig. Alles wat gaat via niet te registreren kanalen kan achterdocht oproepen.
Als het er is, het zesde zintuig, dan stelt het ons voor veel vragen en dat is mooi, want de basisbedoeling van het ervaren van dit zintuig is dat we gaan voelen dat er andere manieren zijn om elkaar te bereiken en met elkaar om te gaan. Iedereen heeft inderdaad een antenne voor extra ontvangst voor datgene wat niet meteen met het oog of het oor waarneembaar is. Veel zaken vallen daaronder, of het nu je intuitie is of iets anders. Om het heel praktisch in de praktijk toe te passen is een hele andere zaak, want het is een soort van eigenschap die zich niet zomaar op commando laat regelen. Daarom lukken zulk soort wetenschappelijk experimenten ook meestal niet.
Hoe het uiteindelijk zal gaan met het vinden van de bewijzen weet ik niet, maar dat maakt niet uit, het proces op zich is al de moeite waard voor iedereen ook voor degenen die zich er met hand en tand tegen verzetten.
Je word toch even aangeraakt door iets positiefs, ook al ervaar je het nog niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Is een zesde zintuig ook dat je bijvoorbeeld 'voelt' dat er iemand naar je kijkt in de trein/bus/klas/terras? Als ik dan terugkijk wendt die ander snel zijn ogen af..
Maargoed dat hebben veel mensen denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zesde zintuig is onder andere een goed of slecht gevoel ergens over hebben, roeping, veelsoortige signalen en energieën oppikken, voorspellende gedachten en dromen, situaties aan voelen komen.

Het zesde zintuig ontwikkel je door naar je jezelf, je binnenste te luisteren en wat je in stille gedachte spiritueel door krijgt. Waarbij je alert moet zijn dat je van je eigen gedachte geen antwoorden maakt. Je zesde zintuig ontwikkelt zich sneller wanneer je bewust wordt dat je leven een les is. Bekijk je zesde zintuig eerst vanuit jezelf, 'je innerlijke ik'.

Wanneer je je gaat verdiepen in het zesde zintuig, ga je ook meer voelen, ruiken, horen en zien en je luistert steeds meer en beter naar je zesde zintuig. En ja, ik geloof in het zesde zintuig en ik blijf het bij mezelf ontwikkelen.

Anita Martiny heeft hier bijvoorbeeld een interessant boek over geschreven, voor degenen die eventueel geïnteresseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist! +1
Het zesde zintuig is de theorie dat we naast onze 5 'normale' zintuigen nog een zintuig zouden hebben. Het zesde zintuig is dus een containerbegrip voor alles wat we ervaren buiten de normale 5 zintuigen. Door introspectie en meditatie ontwikkel je je zesde zintuig maar daar gaat het niet om bij meditatie. Het zesde zintuig of buitenzintuigelijke ervaringen zijn alleen maar ervaringen. Het gaat om de reis en onderweg maak je heus wel wat mee. Daarna gewoon weer verder.