Hoe komt het dat je, wanneer je aan het slapen bent.... en droomt....,

je de geluiden die je omgeven (zoals bvb het gesnurk van je partner) mee verwerkt in je droom ?, terwijl je wel degelijk aan het slapen bent ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je slaapt ben je niet volledig uitgeschakeld hoor. Je lichaam draait op een lager pitje. Ik kan zelf niet wakker worden met een wekker die muziek geeft ipv een naar geluid, ik droom dan gewoon verder met de muziek op de achtergrond. Reactie ipv antwoord omdat ik zeker weet dat anderen het veel beter kunnen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je eerlijke antwoord J244
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha wekkerradio werkt bij mij ook niet. waan me zo op een concert en slaap gerust door!

Het beste antwoord

de slaap is een wisselwerking van hersengolven.
deze zijn variabel en kenmerkend voor bepaalde fases van de slaap. ze kunnen dus variabel zijn doordat de ene hersengolf meer overheerst dan de andere.

De snelle hersengolven (beta-golven) zijn verbonden met actief naar buiten gericht zijn met de mogelijkheid van geconcentreerd werken. Hoe langzamer de hersengolven hoe meer naar binnen gericht de aandacht is.

Alfa-golven:
zijn geassocieerd met ontspanning. Ze nemen vanzelf toe zodra je je ogen sluit. Dat is op een eenvoudig EEG-apparaat gemakkelijk te zien. (Een EEG-apparaat meet hersengolven) Alfa-golven nemen toe zodra je met de aandacht meer naar binnen keert. Deze golven zijn aanwezig bij dagdromen, fantaseren en visualiseren.

Delta-golven

Deze golven zijn het sterkst aanwezig in diepe slaap. Als je in slaap valt dan komt er eerst een periode waarin je veel delta-golven produceert daarna volgt de REM slaap en dan weer een periode met veel delta-golven. Naarmate de nacht vordert, worden die periodes met delta-golven steeds minder lang.

je kan je dus bewust van verschillende dingen, of bewust worden van onbewuste dingen.

voorbeeldje
je hoort een wekkerradio, droomt dat je opstaat, je brood smeert, je wast en je poetst je tanden poetst en stapt in de auto om naar je werk gaan. deze wil niet starten (het gesnurk van je parter) maar helaas! je ligt nog gewoon in bed en bent door de wekker heen geslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat van die alfa...beta ...-golven vind ik het interessantste...bedankt voor je sluitende uitleg en dan nog eens prachtig gestaafd met een passend voorbeeld

Andere antwoorden (2)

Je slaapt, je bent niet bewusteloos. Dus dingen die tot je doordringen, kun je 'meenemen' in je droom.
Dromen dat de telefoon gaat omdat de wekker afgaat bijvoorbeeld ;-)
Je hersens schiften kennelijk wel in 'hier moet ik wakker van worden' en 'slaap rustig door' - zodat ouders bijvoorbeeld wel wakker worden van een piepje van hun kind, maar niet van het veel hardere geluid van een startende auto omdat ze die elke nacht in slaap horen en dat dus niet alarmerend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen is op het moment dan een methode waarop jij (en je onbewuste) communiceren.
Sommige gebeurtenissen in real-life zijn nodig om te verwerken en zullen ze daardoor meegenomen worden als een onderdeel in de droom. Als die gebeurtenissen heftiger worden of je moet 'wakker' gemaakt worden, dan zal die onderwerpen in de droom gaan overheersen.

Zo heb ik ook wel gedroomd over een toilet op straat en ik gewoon daar mijn broek omlaag deed. Op het moment dat ik het 'liet gaan' werd ik wakker, en ik moest ook enorm nodig op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm... Ik heb weleens gedroomd dat ik wakker werd omdat ik héél erg nodig moest plassen, naar de wc liep, vol opluchting ging zitten, alle sluizen openzette - en toen werd ik pas wakker :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, slaapplassen dus. :) wel erg prettig dat je netjes naar de wc ging!!