Hoe moet je blijven geloven in de liefde van God

Jaren geleden is een buurjongen van nog geen 18 jaar aan kanker overleden. Afgelopen weekend verloren kennissen een kind van nog geen 2 jaar aan kanker.
Dat zijn maar twee voorbeeldjes uit mijn persoonlijke leven. Als ik dan verder kijk en zie wat er nou weer gebeurd is in Nieuw Zeeland begin ik toch weer te twijfelen aan de liefde van God voor de mens. Hoe kan ik als ik zelf in de put zit nou troost vinden in een God die dit allemaal laat gebeuren.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij dezen wil ik de woorden hoe moet veranderen in hoe kan.
Ik geloof in God en voor mij was God altijd een ander woord voor liefde.
Maar de twijfel begint echt toe te slaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ongeloof is de grootste zonde die in de wereld gekomen is. Je zoekt nu heil bij mensen en niet bij God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de borrel gezeten barend?, drinken is toch ook een zonde? Of ziet god dat niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drinken is geen zonde Boer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha lol. het geloof is de grootste zonde die in de wereld is gekomen bedoel je. !!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen geloof is is er ook geen zonde woodknight. Je spreekt jezelf tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theemuts, waarom leg je de schuld bij God?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@drasmo, je verdraaid hier de waarheid zoals wel vaker gedaan wordt hier op GV. Het gaat hier over gehoorzaamheid aan God. Eva wist dat ze zou sterven als ze van de boom zou eten: Genesis 3:3: "Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft. Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch typisch dat de mens het allermeeste leert van het NIET gehoorzamen van regeltjes en het zelf conclusies trekken. Is dat dan een ontwerpfoutje van god?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@barendborrel Waarom verwijzen naar een boek, ik wil er ook wel eentje schrijven voor je. geloof je dat ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel, nee.
@NicktheG, nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een dom gepraat van je drasmo en stippel de bijbel uit zijn fatsoen rukken teksten gebruiken en verdraaien en uit zijn contekst halen, zo kun je het ook niet begrijpen.
Kort gezegt God is liefde omdat jij er nog bent, jij leeft nog en ik door Gods goedheid en liefde voor ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@drasmo, weet zeker dat je het beter weet dan dat je je hier voor doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch heel interessant die tegenstrijdigheden. Als je geen kennis hebt van goed en kwaad, hoe weet je dan dat je moet gehoorzamen? En vooral kon je dan voorzien wat de consequenties waren?
God vraagt volgens mij niet on onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Het maar dat je voortdurend nagaat dat het klopt wat je doet. Blijven nadenken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dirkhth: wat is gehoorzamen; "gevolg geven aan een opdracht of bevel", heeft nog niets met goed en kwaad te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@drasmo, weet zeker dat je het beter weet dan dat je je hier voor doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@barendborrel jij bent duidelijk gechipt.. robot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekijk het eens van de universele kant,als men iets fout doet ,is dat zonde? voor mij niet ,door dat ik fouten maak,leer ik daar alleen maar van.
als god in een menselijke vorm bestaat, heeft hij /zij dan geen fouten gemaakt? of is hij /zij zo perfect.
het woordt god is voor mij een woordt en betekend voor mij liefde .
er zijn heel veel dingen wat geheim wordt gehouden door de katholieke kerk.
macht en geld....maar dat gaat veranderen.

Antwoorden (66)

Het Moet niet, geloven in God is géén verplichting. Ikzelf geloof vanaf mijn geboorte niet in God, en om het even plat te zeggen, ik ben nog nooit door een bliksemstraal uit de lucht geraakt. Je moet gewoon voor jezelf bepalen of je het loslaat of niet. Het is géén verplichting, nogmaals, om in God te geloven.

Toegevoegd na 2 minuten:
en ikzelf denk altijd maar, als hij zo'n goeie god is, waarom laat hij dat soort dingen gebeuren? Als hij er niks aan kan doen, maar het wel wil, is hij géén ''almachtige'' god. Als hij er wel wat aan kan doen, maar het niet wil, dan is hij ook géén goede god. Denk er maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd als hij alles zo goed wil en vrede wil. WAAROM zijn er dan oorlogen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful."
Edward Gibbon geloof is niets meer dan een middel om de massa's te sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Greenblue, omdat we zonder die oorlogen niet weten wat vrede IS?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist gdanonym, zonder dows geen ups, als we alleen maar plezier hadden, en geen pijn en verdriet, dan zouden we dat als vanzelfsprekend gaan zien, en niet meer dankbaar zijn voor alle goede dingen in het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor die -? Uitleg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat leggen ze toch niet uit, waar die min goed voor is.
Is waarschijnlijk gewoon iemand die graag minnen uitdeelt voor niks.
Of perongeluk verkeerd gedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken. Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat. De kapper zei: "kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets"? vroeg de man. "Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te kijken en hij zal zien dat
dat God niet bestaat. Als God echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn? Nee, als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan. De man was even stil maar zei verder niets. De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak. Onderweg naar huis zag hij een oude man op straat met een heel lang haar en ongetrimde baard. De man ging onmiddellijk weer terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPERS BESTAAN NIET!" "Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor je," antwoordde de kapper. "NEE!" Schreeuwde de cliënt. "Kapper bestaan gewoon niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld." De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons komen." "Exact!" ging de man verder. "Dat is het hem nou juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist de mensen die niet naar Hem gaan en Hem niet opzoeken. En daarom is er zoveel ellende op de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een goeie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje zwak voorbeeld, kappers zijn niet "almachtig" natuurlijk...
Kristal
13 jaar geleden
Het klopt echt niet hoor, dat verhaal.
Want in het verlengde van dat verhaal kan je dan ook wel zeggen dat God dus wél moet bestaan want er zijn zoveel gezónde mensen.
?
Oftewel: er bestaan kappers want er zijn veel mensen met geknipt haar. Maar dat bewijst dus niets; dat kunnen ze zelf wel gedaan hebben of een vriend/in heeft hun haar geknipt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus als je gehandicapt/ziek bent, en je gaat naar God, wordt je weer beter? dat is belachelijk.. ik heb iemand verloren die christelijk was, en echt geloofde in God. ze bad dagelijks tot hem dat ze zo graag wilde leven, ze las dagelijks de bijbel.. Ze ging op in het geloof.. en toch is ze overleden. barendborrel's verhaal is onzin, met een hoofdletter O!
Moet kan gewoon weg. Geloof het woord zegt het al je moet het GELOVEN. Dus daarom denk ik dat je niet hoeft te geloven in god. Sommige mensen denken dat hij dit doet omdat wij de wereld aan het vernielen zijn. Wij halen olie uit de grond. Wij doen zoveel dingen slecht. Maar ook goeie dingen. Ik geloof zelf niet in god maar 1 ding. Als je wil geloven blijf dan geloven. Als je ergens in gelooft kun je ergens je verdriet kwijt. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar als je echt heel graag wil geloven in de liefde van god denk dan aan de dingen die goed gaan in het leven. Ziekte is iets waar god niks aan kan doen dat geloven sommige mensen wel alleen dat is niet waar. Ziekte is iets wat onstaat. daar zit een hele logische verklaring achter. Maar niet dat god dat doet (Naar mijn zeggen dan). Ik denk dat jij gewoon een beetje ongeluk hebt met die buurjongen en verloren kennissen daarom wil ik je ook verder een heel fijn leven wensen en hopen dat het nooit meer zal gebeuren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik denk ook dat sommige mensen een dood meer aantrekt dan anderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, het kan niet allemaal aan ons liggen. Die arme kinderen die in Afrika geboren worden, hebben toch niks misdaan? en toch groeien ze op in een levensgroot riool en zien broertjes en zusjes een voor een sterven.. soms begrijp ik het ook niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld is KEIHARD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@catcher: maar toch als je die kindjes in afrika ziet zijn ze wel heel blij. Ja, nee, op tv laten ze meestal zielige kindertjes zien, da's waar.
Los van wel geloven of niet geloven.
En de wereld is kei-hard....
Tja. Soms is t een bitch.
Rationeel gezien heeft t ook te maken met je draagkracht en draaglast, denk ik.
Geluk moet ook een beetje in jezelf zitten.
En wat je gewend bent. Hoeveel je weet, hoeveel je niet weet, allemaal van invloed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martine een + voor jou mooie reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ als de religieuze mensen alleen maar goed zijn omdat ze bang zijn voor een straffing in het hiernamaals. dan zijn al die zieltjes al verloren.
niet blijven geloven omdat hij niet bestaat. althans niet zo als elke religie op deze planeet beweert. een religie vertroebelt je logische kijk op de wereld. als je altijd maar blijft denken god helpt me wel blijf je altijd waar je begon je hebt geen progressie.
ook kan ik niet geloven in een god die altijd maar aanbeden moet worden.

je kan je zelf ook deze vraag stellen.
is de mens gods grootste blunder ? of is god de grootste blunder van de mens ?

"Where knowledge ends, religion begins."
Benjamin Disraeli Quote

Toegevoegd na 7 minuten:
religie is het grootste sprookje terwereld. denk maar eens na. religie heeft mensen er van overtuigd dat er een onzichtbare man in de hemel leeft. die over iedereen en alles waakt elke minuut van de dag. en de onzichtbare man heeft een lijst van 10 specifieke dingen die hij niet wil dat je doet. en als je dat wel doet. stuurt hij je naar een speciale plek. waar je zult branden in vuur rook en marteling, waar je zult schreeuwen, en lijden tot het eind der tijden. maar hij houd van je hij houd heel veel van je. en heeft geld nodig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een mooie vraag. Ik denk dat we allebei blunders zijn van die kant gezien +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, als je er goed over na denkt sta je tenminste wel met beide voeten op de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt/geeft een beetje beperkt beeld van religie. Voor veel mensen is het richtlijn en houvast. Dat religie vaak misbruikt wordt, is meer dan triest, maar machtmisbruik komt ook voor, zonder religie. Dat zegt alleen niets over de religie zelf! Veel van die 10 geboden waar je het over hebt, maken het leven wel een stuk aangenamer en niet alleen voor een eventueel hiernamaals. Doe alleen ander dat aan, wat je zelf ook graag hebt. Wees eerlijk tegenover jezelf en anderen en hang je leven niet aan 'aardse' goden/goederen, dat leeft een stuk ontspannender en aangenamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet donders goed dat het een richt lijn is en houvast voor veel mensen maar het is een houvast van lik me reet. men heeft er niets aan. bidden zo dat iets gedaan moet worden om je leven te beteren is gewoon absurd je houd je zelf voor de gek. je handen uit je mouw steken en zelf aan het werk gaan kijk dan beter je pas je leven en die van andere. door te stoppen met je zelf die ellende aan te praten. je blijft zo in de slachtoffer rol zitten. het leeft een stuk ontspannender als je gewoon niet geloofd en je mede mens respecteert voor wat ze zijn. er is nog nooit zo veel bloed vergoten in de wereld als dat er door religie is gedaan. en nog steeds gedaan word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle mensen zouden er inderdaad goed aan doen hun medemens te respecteren. Dan zou er ook een hoop minder bloedvergieten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt. ik vond het wel een mooie zin.
het is een beetje 2 strijdig. maar het is wel zo waneer de mens niet zelf meer kan denken voor oplossingen. neigt de mens al gouw naar een religie om de lege vakjes invullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God zit in de mens ingebouwd het is een onderdeel van onze evolutie, het heeft ons niet alleen kwaad gebracht maar zorgde er ook voor dat men zicht gedroeg zelf waneer niemand keek, waardoor je een stabielere en saamhorigere samenleving krijgt die verder komt dan een samenleving zonder waarden en plichtsbesef. Het brengt ook een samenleving die meer verwonderd. Dus geloof dient weldegelijk een doel.
Je legt de schuld aan de verkeerde kant. God heeft de aarde goed geschapen. De mens en Satan hebben de aarde vervolgens verwoest en gemaakt tot wat het is. Maar om dit goed te maken zal hij terug komen. Dat is liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mens en satan?? dat zijn allebij creaties van god. !! dus heeft god zelf de schuld...... en hij geeft toch ons de schuld mhhh...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een versimpelde versie, maar zo kijken veel christenen hier tegen aan. helaas is dit verhaal ver van waterdicht. beginnend bij de verwordenheid. we worden in zonde ontvangen en geboren. we kunnen dus niet zondeloos leven. zelfs voor deze onkunde zouden we vergeven moeten vragen. dat is natuurlijk gewoon een naaistreek.... vink nie lief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verworpenheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha geweldig goed argument menno!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon de nagel op de kop CuriousOne!
+++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal hij terug komen.. hmpff volgens mij zit hij gewoon thuis in een jacuzzi de krant te lezen.. geloof me, ik zal niet in die ''God'' geloven totdat er daadwerkelijk een rede is om dit te doen. als morgen opeens alle arme kinderen rijk zijn, er géén gruwelijke ziektes meer zijn, en alle ellende uit de wereld is.. dan wil ik met plezier op mijn knieën vallen en God aanbidden. Maar zolang het nog zo'n bende is als nu, komt daar niks van in.. Bovendien, als onze voorgangers de rede zijn van het feit dat de wereld zo ''slecht'' is, waarom worden wij hierop aangerekend? Wij horen toch met een schone lei te beginnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik jullie in nagel op de kop niet begrijp, is het volledig wegcijferen van Gods verantwoordelijkheid voor mijn maaksel. we zijn alleen in staat tot zondigen door God. God geeft ons de potentie te zondigen, en maakt het ons per definitie onmogelijk niet te zondigen. je moet durven de schuld te duiden waar hij licht. iemand altijd per definitie schuldeloos achten leid tot roomse toestanden. God wil schaapjes, maar geen makke laffe schaapjes die niet anders durven denken dan de eigen angst toelaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn is zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Menno: dat is een van de punten die ik bij de katholieke leer als uiterst negatief en verwerpelijk acht. Je wordt niet als 'schuldig geboren, maar hebt een eigen verantwoordelijkheid voor je daden en doen (wat je niet ff met 2 weesgroetjes en 1x biechten wegpoetst).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het maakbaarheidsprincipe is gelukkig niet meer de officiele leer geloof ik. het zelf voor je zonde kunnen boeten is ook absoluut onbijbels. maar zoals ze bij tellsell zeggen... wacht er is meer. juist de denominaties die zich van de roomse kerk hebben afgescheiden oa om dit principe. hebben nu het meest last van het maakbaarheidsdenken. als je genoeg van jezus houd dan: word je van homo hetero, overwin je al je verslavingen. en zondig je zo weinig moegenlijk. doe je dit wel dan hou JIJ niet genoeg van Jezus. jezus staat op een 2de plan. vooral JIJZELF bent de sleutel. dit is geestelijke zelfkastijding. was dan rooms gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"hij" staat bovenaan de pyramide.. alles daaronder is "zijn" verantwoordelijkheid. Als god alles gecreëerd heeft dan heeft hij dit ook gecreëerd en zichzelf blijkbaar ook. Het geloof in een god is niet fout zolang dit als doel respect en liefde heeft, nu is dit verre weg van waar want waar om je heen zie je dit nu nog? gelovige zeggen allemaal kijk eens om je heen hoeveel moois god heeft geschapen, ik heb 100000x op me heen gekeken en zoveel ongelijkheid, haat en oorlogen vind ik niet mooi, sorry. Het hele Satan verhaal vind ik een beetje zielig, hoever stop je je kop nog in de grond dan? god heeft de mens geschapen, en vervolgens heeft de mens het verpest? Maar god heeft de mensen dan toch gemaakt om het fout te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuze is tussen goed en kwaad maak je zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft de mens niet geschapen als een Robot, die hij zijn wil op dringt. Hij wil graag dat wij zijn wil doen, omdat dat het beste voor ons is. Maar je merkt prima dat je zelf keuzes maakt. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden. Mijn vader en moeder hebben mij gemaakt. Maar als ik mijn buurjongetje doodsteek ben ik daar zelf verantwoordelijk voor. Niet mijn vader en mijn moeder. Niet god. (Ik heb by the way geen plannen om mijn buurjongetje dood te steken :p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als ik mijn buurjongetje doodsteek ben ik daar zelf verantwoordelijk voor. Niet mijn vader en mijn moeder. Niet god. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden je spreekt de bijbel tegen, als kind ben je namelijk verantwoordelijk voor je ouders daden: (Exodus 20:5) ……… want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; (Exodus 34:7) Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft; Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid (Numeri 14:33) En uw kinderen zullen gaan weiden in deze woestijn, veertig jaren, en zullen uw hoererijen dragen, totdat uw dode lichamen verteerd zijn in deze woestijn. (Jesaja 14:21) Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden; http://home.tiscali.nl/ti112509/recht.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Menno: je bent niet verantwoordelijk voor daden van je ouders, maar draagt wel de consequenties van hun handelen. Dat is wat anders en niet meer dan logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ domtic doe even de bijbeltekstjes lezen, God straft weldegenlijk proactief de kindekes van. ze lijden niet onder de gevolgen van de zonden van de ouders wat jij suggereert maar worden persoonlijk gestraft voor daden van anderen.
Je moet niks. Je mag best twijfelen, en je mag ook beslissen dat de gedachte dat er geen gerechtigheid is, voor jou net zo troostend is en minder beangstigend dan de gedachte dat er iemand is die over leven en dood oordeelt. Als je daar geen liefde in herkent, lijkt mij dat een hele logische stap. Maar in kwesties van geloof geldt logica niet altijd.

Je hebt zelf hersentjes gekregen om na te denken en je eigen conclusies te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vrij universeel probleem onder gelovigen atheisten en agnosten: was God te druk met de meccanodoos hij de holocaust toeliet etc etc?

schreeuwen er is geen God dus laat die liefde zitten, zou ik een te makkelijk advies vinden. vooral omdat je zelf moeite met het duiden van die liefde ondervind. dus dat je die liefde dus het bestaan van God zeker mogenlijk acht.

vanuit dat perspectief kan ik je de boeken van C.S. Lewis van harte aanraden. als christen opgevoed in een liefdeloze kostschool werd hij later atheist, waarna hij via een lange worsteling tot geloof kwam.

het interessante aan zijn boeken is de worsteling niet de uitkomst. die uitkomst moet ook niet opgedrongen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lewis heeft zelfs boek geschreven over het lijden. Is inderdaad een aanrader, hij schrijft toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker toegankelijk (op zijn debuut na dan) maar nooit te makkelijk. dat maakt zijn boeken bij vlagen briljant MI. met als belangrijkste pijler het impliciet oproepen tot heroverweging en stellingname vanuit een eerlijk perspectief. maar niet oproepend zijn stellingnames over te nemen omdat je dan zelf niet meer hoeft na te denken. helaas kunnen vele theologen deze laatste stelling zelf niet claimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1.. vertel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C.S. Lewis is een held, maar voor mij dan vooral omdat hij bij de magie van mijn kindertijd hoort omdat hij de Narnia-boeken geschreven heeft en een goede vriend van JRR Tolkien was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
narnia is en blijft mooi, maar ook narnia heeft een evangeliedrift. als auteur word ik vooral gepakt door zijn authenticiteit als mens als christen en als denker. een prettige dissonant in de theologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, ik heb ooit wel eens non-fictie van hem gelezen. Een bijzonder mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo zou een atheist zich daar druk over maken vraag ik me ook vaak af maar toch doen atheisten dit vaak.
Het feit dat je deze vraag stelt, betekent dat je niet gelooft maar dat je twijfelt aan Zijn bestaan.

Je moet niets, behalve zelf beslissen wat je wel of niet gelooft.
sterkte met de afweging.
13 jaar geleden
Je snijdt een moeilijke vraag aan. Wat mij wel eens helpt is het vergelijken van God met een liefdevolle vader (beeld staat meermalen in de bijbel).
Ook een vader die zielsveel van zijn kind houdt, moet soms dingen doen die het kind niet leuk of zelfs erg vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet hij dit doen dan, als God hier al invloed op kan hebben?
God heeft ervoor gezorgd dat iedere dag zich miljarden mensen kunnen voeden aan een zeer grote verscheidenheid aan spijzen.
Hij heeft een prachtige natuur voorzien om in te leven.
Miljarden mensen houden zich door toedoen van Hem in leven.
God veroorzaakt nooit kwaad.

De mens heeft zich van onder Gods heerschappij weggetrokken en is zelf gaan beslissen wat goed voor hem is.Daardoor is ,dood,ziekte en ellende de wereld binnengekomen.

Hij heeft ondertussen ook stappen ondernomen om de vrede tussen Hem en de mens te herstellen,dit heeft hij laten optekenen in brieven die samengebundeld zijn in een boek.Deze boek is wereldomvattend door iedereen verkrijgbaar.

Zijn Naam,zijn woorden staan garant dat straks alles hersteld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God veroorzaakt nooit kwaad.... je moet het oude testament ook lezen he, sodom en gomorra. zondvloedje hier homotje stenigen daar. dat benne geen grappen. als je bovengenoemde niet kwaad maar goed noemt, hebben we een heel ander perspectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Robert Green Ingersoll:
The hands that help are better far than lips that pray.
Nothing could be more idiotic and absurd than the doctrine of the trinity. dit is te triest voor woorden. geloof je zelf wel wat je allemaal zegt ?
jij denkt niet voor je zelf en herleid alles naar wat je geleerd heb uit een boek. dit is in je kop gestampt als kind zijnde waarschijnlijk dat noemt men indoctrinatie.... god veroorzaakt geen kwaad. zeg je.
wij zijn een product van god. volgens de bijbel.
god heeft ons immers gemaakt, en zo als al eerder werd gezegt als god ons gemaakt heeft en hij geeft ons de schuld van alle ellende. is hij de grootste bron van alle ellende.
dan mag hij de schuld mooi bij zich zelf legen. zijn naam zijn woorden staan garant dat straks alles hersteld word. eind goed al goed hé ? hoelang gaat dat nog duren dan ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Woodknight, mensen die zo onder invloed zijn als Aimeetje, die moet je noet eens een spiegel voorhouden. Ze zijn niet gevoelig voor ratio en zelfs zijn ze zo immoreel, dat ze zelfs geen stelling nemen tegen het kwaad. Toen ik op catechisatie hoorde, dan mensen, die noot hadden gehoord van de bijbel, naar de hel zouden gaan, omdat ze jezus enz niet kenden, was dat voor mij genoeg om te zeggen, dat ik bij zo'n club niet wilde horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@patrick6 dat dat soort clubs uberhaupt nog bestaan is mij al een raadsel.
het word me ook steeds duidelijker. er valt trouwens niet eens normaal met dat soort mensen te praten heb ik gemerkt. totaal verdraaide werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn club bestaat er geen God die mensen levend pijnigt in een hel.Ik ben wel uit zo'n club gestapt die dit de mensen wijsmaakte! De Bijbel zegt trouwens het volgende: „De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, (...) want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat” (Prediker 9:5, 10). Het Hebreeuwse woord Sjeool, dat betrekking heeft op de „verblijfplaats der doden”, is in sommige Bijbelvertalingen met „hel” weergegeven. Wat zegt deze passage over de toestand van de doden? Lijden ze in Sjeool om voor hun zonden te boeten? Nee, want ze „zijn zich van helemaal niets bewust”. Toen de patriarch Job door een ernstige ziekte vreselijk lijden onderging, smeekte hij God dan ook: „O, dat gij mij in Sjeool [„de helle”, Leuvense Bijbel] zoudt verbergen” (Job 14:13).
Wat voor zin zou dit verzoek hebben gehad als Sjeool een plaats van eeuwige pijniging was? In de Bijbelse betekenis is de hel gewoon het gemeenschappelijke graf van de mensheid, waar aan alle activiteit een eind is gekomen. Trek ook uit de volgende Schriftplaats een les: (Jeremia 7:31) ... En zij hebben de hoge plaatsen van To̱feth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hi̱nnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.’ (Zei God dmv zijn profeet) Bijgeleerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met aimeeTJE eens. God veroorzaakt het kwaad niet. De mens veroorzaakt dat. God gaat hier tegenin met de welbekende straffen, zo dus ook met Sodom en Gomorra. God probeert hier de mens mee af te schrikken, alleen de mens is al zo ver van God 'verwijderd', en door de wereld aangetrokken, dat niemand dat meer zo ziet. Eigenlijk is God te goed voor de mens. Hij laat velen nog in leven. Maar Hij probeert de mens wel te waarschuwen.
...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is God te goed voor de mens. Hij laat velen nog in leven. Maar Hij probeert de mens wel te waarschuwen. jongens wat een zelfbeklag, och wij mensen waarom laat God ons nog leven. we hebben het niet verdiend. maar luister: och wij mensen waarom laat God ons nog leven. das een goeie vraag. we worden ongevraagd geboren en daarna gelijk geoordeeld. mogen we dan ook de keuze hebben nooit geboren te worden. of God het kwaad veroorzaakt is een listige vraag. God heeft alle omstandigheden gecreëerd waarin dit kan. Slechts God kan geheel zelfstandig zonde in de hand werken, Satan niet. Satan heeft namelijk God nodig om te bestaan, God is dus de hoofdsponsor van al het kwaad als je het zo bekijkt. je maakt onderscheid tussen kwaad (adam die appeltjes smikkelt)en gezegend kwaad(genicide in sodom), waar haal je deze wijsheid/waarheid vandaan. let wel al het kwaad kent een rechtvaardiging door dat er iemand is die die veronderstelling aanneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die God uit de Bijbel behandelt zijn kinderen stukken slechter dan ik de mijne, dat was voor mij destijds genoeg reden om het hele geloof vaarwel te zeggen.
Stel: je maakt een wereld, zet er een zootje mensen op, daarna maak je jezelf onzichtbaar en vervolgens dreig je ze met hel en verdoemenis als ze niet in je zouden geloven, whaha! Dat zouden mensen nog niet eens doen, hetgeen ze beter maakt dan hun schepper!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bent heel slecht geïnformeerd. Hoe kan jij beter voor uw kinderen zorgen als het water ,de lucht ,het voedsel ....etc al van God afkomstig is? Al eens goed naar je kinderen gekeken?
Heb jij hun ogen ,zo mooi gemaakt? Heb jij een aandeel gehad aan het vervaardigen van hun ingenieuze handen? God is onzichtbaar voor de mensen "uit liefde'.Anders zou je niet meer leven. (Exodus 33:20) . . .En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.” En de hel heeft de valse religie u wijsgemaakt. (Jeremia 7:31) . . .En zij hebben de hoge plaatsen van To̱feth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hi̱nnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuseer? Dus leven,heel gesofistikeerd leven ontstaat uit het niet...
uit dode materie?
Neen,deze kelk laat ik aan mij voorbijgaan!
Een heleboel mensen zijn van hun geloof afgestapt, puur gewoon omdat het niet meer paste in hun leven en hun levensopvattingen.
En als God alles regelt, kunnen veel gebeurtenissen juist veel kwaadheid geven op God.

Zelf heb ik God al heel lang links laten liggen. Niet vanwege slechte gebeurtenissen, maar omdat ik er niet meer in geloofde.
Iedereen zoekt in zijn leven een houvast. De een doet dat in God en een ander in de wetenschap. Misschien wordt het voor jou ook tijd om de juiste houvast te vinden in het leven. Kennelijk is God dat niet meer.

Voor mij is het uiteindelijk de spiritualiteit geworden en de 'new-age' gedachten. Hierin is de dood geen einde, maar een nieuw begin. En de dood heeft ook betekenis voor de mens EN de natuur.
Waar ik dus in geloof is dat het verlies van de mensen in Nieuw Zeeland misschien niet leuk is voor de mens, maar wel nuttig voor de natuur en de aarde.

En God is (in het katholieke geloof) de creator van de natuur, mens en dier. Heeft de mens hierin een voorkeursbehandeling boven die van de natuur? Moet God altijd kiezen voor de mens, of voor 1 van zijn creaties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een groot deel mee eens+1
Een van de weinige zekerheden die je in dit leven hebt, is de dood. Voor iedereen. Alleen niemand weet wanneer. Je kunt er dus alleen het beste van maken. Soms bereikt iemands dood meer dan hij/zij in zijn/haar hele leven bij elkaar zou kunnen bereiken. Echter is die 'zin' voor ons niet altijd duidelijk en gaan ons vragen stellen of dat plotseling 'Gods wil' is. Misschien heeft die persoon zijn/haar ziel wel een andere bestemming gekregen? Wie ben ik om daarover te oordelen?

We leven met al wat is op deze aarde. Of elke dode een 'zin' heeft? Heeft elke levende een 'zin'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed argument. !! voor al je laatste zin.
heeft elke levende een zin ? << het mooie daar aan is dat het een keiharde Nee is. !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nee wellicht vanuit ons perspectief...
Goed zo. Je wordt verstandig. Geen enkele God die goed is zou zulke dingen laten gebeuren. Er is zolang de mensheid bestaat nog nooit één seconde op aarde geweest dat er niet ergens een oorlog aan de gang was, mensen aan honger, ernstige ongelukken of akelige ziektes doodgingen, of natuurrampen plaatsvonden. Ik geloof dus niet in een God en als hij onverhoopt toch mocht bestaan, dan is Hij zeker geen goede God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf ben niet gelovig maar wil wel reageren. Probeer eens aan een hond uit te leggen waar je mee zit. Hij zou je niet begrijpen omdat hij het vermogen daar niet voor heeft. Misschien is onze capaciteit verschil qua denken net zo groot met god als tussen mens en dier. God zal zijn redenen hebben waar wij nog niet het vermogen voor hebben om het te begrijpen zoals wij een dier niet kunnen uitleggen waar wij mee zitten. Als het geloof je kracht geeft probeer het dan vast te houden. Anders sta je er voortaan ook maar alleen voor zoals wij niet gelovigen. Succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij de kracht heeft om mensen hersens te maken dan zal hij hier ook wel de kracht voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
superantwoord, het bevattingsvermogen van mensen vs God zou centraal moeten staan in het geloven in Jezus en God. in plaats daarvan claimen christenen juist de logica van God te beheersen. lees de reacties hier en daar maar is door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord, wij kunnen Hem onmogelijk begrijpen.
Al moet ik zeggen dat ik al een heel end ben, met Hem begrijpen ;-) +1
gelovige hebben liefde voor god terwijl de bedoeling is liefde naar elkaar te hebben. Dat is waar het mis gaat.

Ik heb een gereformeerd gezin in mijn straat wonen en omdat ik niet geloof heb ik de duivel in mijn buik.. Na deze uiting weet ik wel wie de duivel/god in zijn buik heeft en lichtelijk naar zijn kop aan het stijgen is.

Heb geloof in je medemens en in jezelf, niet in een duister geschreven boek wat jou zegt wat te doen. Want je ziet de resultaten als je dat wel doet. naastenliefde kennen we niet eens meer. oorlogen en ongelijkheid
in overvloed en respect mist aan alle kanten, en dat omdat? je een ander geloof aanhangt?

gelovige geven de schuld, voor alle positieve dingen die zijn gebeurd, aan god. Alle negatieve dingen komen door? de mens? wats dat..? want god heeft de mens geschapen toch? en al het lelijks heeft satan gemaakt, lachertje! kabouters staan om de hoek te wachten met een voetje uit om jou te laten struikelen.

Zoals ik al zij heb respect voor je medemens en help elkaar. verdoe je tijd niet met het bidden in een kerk voor iets wat je nog nooit gezien hebt. maar ga werken bij een dakloze centrum een goed doel oid dan doe je tenminste echt iets voor je medemens en dan zul je ook echt verandering zien.

"ik bid naar mijn god om vergiffenis en om beterschap"

ook wel>

"ik stop me kop in de grond en wacht wel tot het goed komt"

Groet.

Toegevoegd na 28 seconden:
p.s. als je een minnetje geeft onderbouw het dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je mag geloven in God, geeft Hij zoveel positiefs af dat je ondanks zware tegenslag toch Zijn liefde mag voelen en zien.
Vooral in de lente zie je hoe wonderlijk de natuur opbloeit
en in wezen de situatie van dood (de winter) overwint.
Helaas zijn er rampen en hel lijkt wel of de goede mensen vaak meer op hun kop krijgen dan slechte.
Toch is -hoe verschikkelijk aftakeling door kanker ed. ook is voor de omstanders en jezelf, de dood tevens het einde van het lijden en het begin van het eeuwig leven.
Dit is echter wel een kwestie van geloof.
Als je in geloof tekort komt mag je God om meer geloof vragen.
Wees niet verbaasd als er dan iets gebeurt wat je niet verwacht had (dit bedoel ik ten goede).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de categorie waarin je je vraag stelt, het volgende.
God is liefde, zeg je. Wanneer dit ergens fout gaat wordt het op het bordje van God gelegd(?)
De mens vergeet hierbij dat God een deeltje van zichzelf in die mens heeft meegegeven. Die mens en God zijn één.

Verder heeft iedere mens, ziel, zijn aardse opdracht, datgene wat hij hier wil leren, ondervinden, eigen maken. Hierin kan besloten liggen het ervaren van ziekzijn en eraan te overlijden. Dit weet niemand van elkaar.
Niets gebeurd om niets.

Voor de ander lijkt dit wellicht liefdeloos, maar blijkt altijd een hoger doel te dienen. De uiteindelijke verlichting van de ziel, die we zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
zo ervaar ik het ook +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de zelfde lijn +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allen dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regel, Die mens en God zijn één. wil je dat nader uitleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees voor *de mens* de ziel die we zijn.
God wil zichzelf ervaren door de mens. Vandaar dat hij een goddelijk deel van zichzelf, zijnde de ziel die we zijn, in de mens 'plaats'. God, alle zielen, de natuur, alles is met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Kristal
13 jaar geleden
Ja
Ik was eigenlijk niet van plan te reageren, omdat ik het antwoord op de vraag ook niet echt weet. Maar ik voel me aangesproken als het gaat over "de gelovigen" die zelf niet meer na zouden denken en alles maar uit handen geven. Je praat dan wel over een heel klein deel van "de gelovigen".
In "mijn kerk" mag je gewoon je twijfels hebben. Je wordt ook geacht zelf na te blijven denken. God heeft de aarde met alles daarop gemaakt, en heeft ons mensen hersenen gegeven om goede dingen te doen. Dat is onze eigen verantwoordelijkheid. Je kunt dus niet God de schuld geven van alle ellende die mensen veroorzaken. Dat zou ook ingaan tegen zijn eigen schepping, de zelfstandige mens. (als een ouder die zijn/haar kind iets laat doen, maar vervolgens alles uit de handen neemt, omdat hij het als volwassene toch beter kan)

Antwoord op je vraag heb ik niet. Je hebt het over dingen die niet door mensen zijn veroorzaakt, maar die "gewoon gebeuren" Ik heb zelf op mijn vijfde mijn moeder verloren (en daarna nog een hele serie mensen), ook aan kanker, en natuurlijk vraag ik me ook wel eens af waarom dat nou zo nodig moest. Ik denk wel dat je mag twijfelen en boos zijn, zonder dat dat afdoet aan je geloof. Dat je je daar in ieder geval niet schuldig over hoeft te voelen. Geloven is niet hetzelfde als zeker weten. Ik kan zelf niet zoveel met mensen die zeggen dat alles wel goed komt als je God/Jezus maar in je hartje hebt, want zo liggen de zaken nou eenmaal niet. Ik ervaar wel troost, en zie de liefde van God in mijn kinderen, andere mensen, en de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
goed dat je toch gereageerd hebt... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel mooie reactie. Vooral over wat je schrijft over twijfels hebben en dat dat mag in je kerk, spreekt mij aan.
Gelukkig mag ik dat in mijn kerk ook. ;-) Twijfel is geen doel, maar door twijfel komt inzicht. Dat vergeten de mensen nogals eens, die nooit twijfelen en zo zeker zijn van hun geloof. een plusje! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haivon,
Voel die liefde [laatste zin] ook in jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lifehacker
Mooie vraag. Ja, maar dan over het algemeen wel in relatie tot anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jammer!
Is het niet onze opdracht, de bedoeling van ons aards leven, om ondanks de pijn en onduidelijkheden de liefde (uiteindelijk) zelf te ervaren?
Dat maakt ons weerbaar en liefdevol zowel naar onszelf, als ook naar anderen toe en ervaren zo de zin van ons leven.
Beste schrijver, dat kun alleen door je te richten op de Here Jezus en zijn verlossende werk aan het kruis.
De Here Jezus is een afspiegeling van de Vader
( de Vader en Ik zijn 1een ).
Hij wil ons helpen en steunen door al het verdriet heen waar we in de wereld mee te maken hebben of krijgen.
Hij doet dat door de Trooster, de Heilige Geest die we mogen ontvangen wanneer we in Hem gaan geloven.
Mijn advies is om eens wat te lezen van Corrie ten Boom die zelf in het concentratiekamp heeft gezeten, veel wijsheid en geluk gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen wordt geboren , met een serie namen daar staat een opdracht in verwerkt die volg je intuitief ,en er zijn ook een paar struikelblokken in opgenomen ,dan ontstaat er een luwte in jou beleving omdat het nog geen tijd is om ermee verder te gaan ,gaandeweg ontstaan er nieuwe dingen in jou leven er overkomen jou situaties, die jij niet kan overzien ,je wordt bijvoorbeeld erg ziek ,maar het allerbelangrijkste is te gronden te aarden beter gezegd ,hoe doe je dat ,gewoon s morgens vroeg als de dauw nog over de velden dwarrelt, dan is het belangrijk dat je in een weiland staat doe daar jou schoenen en sokken uit en wandel langs een bosrand in de wei ,omdat jij eigenlijk ondersteboven staat, met het hoofd naar beneden want als je op jou voeten zou staan komen er allemaal prikkels van andere mensen in jou ,en dat is niet prettig ,het is mij overkomen ,dat ik als kind op mijn voeten kwam te staan ,geloof me ik werd gek in mijzelf ,ik werd naar kostschool gestuurt daar werd het nog veel erger niemand begreep wat er loos was ,nou ik heb het zelf gevonden ik ben numeroloog geworden ,heb mezelf helemaal ontleed in 400 intuitieven ,ben hooggevoelig maar heb die prikkels geaccepteerd ,ik kan momenteel andere mensen helpen hiermee voor niets ,het is mij overkomen en er zijn zoveel jonge mensen die niet weten wat hun overkomt en vooral tegenwoordig niet met die overmatige intuitie ,vorige week was ik tesamen met een aantal mensen en hadden het over god zelf heb ik meer met jesus de beleving kan ik wel begrijpen maar in dat gesprek met die mensen kwam ik ook aan de beurt ,ik mocht een kaart trekken ,het was kalkoen ,een esoterische kaart daar zat een verslagje bij dat werd voorgelezen ik zou een geschenk uit de hemel ontvangen ,nou ik zeg je dit had ik nog nooit meegemaakt ik kreeg een bloem die mijn aura schoonveegde dit was zeer indrukwekkend en gisteren werd ik aangevallen die wou van mij winnen ,maar winnen is er niet bij om mens te zijn deze bloem heeft mij beschermd in de handen van ""GOD"" dank zij mijn aanhoudende onderzoek wie ik eigenlijk was en wat ik hier kom doen ,ik ben er achter. deze prikkels zijn mijn geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is nergens voor nodig. Schijnveiligheid.
Vertrouw op je geweten, je normen en waarden en je gezond verstand.
Dan kan je zondags iets leuks gaan doen, zoals een fijne boswandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof nergens voor nodig?
Je gelooft ook niet in jezelf, dus. Dat is een makkelijke manier om te zeggen dat je geen verantwoording neemt voor je handelen. Dat is schijn(veiligheid).
Geen min hoor, het is jouw overtuiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verder leest dan zie je dat ik ook zeg dat je moet vertrouwen op je geweten. M.a.w. dat je ook verantwoording voor je neemt voor je handelen naar JEZELF toe. En dus niet naar een sprookjesfiguur met een baard op een wolk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je dan aan die normen en waarden? om niet uit de bijbel te lezen om niet naar de kerk te gaan, een mens is van zichzelf slecht, en om daar wat vorm in te krijgen, wat normen en waarden is het een must om uit de bijbel te lezen en naar de kerk te gaan en goede boeken te lezen en goede films te kijken, geloof in de grote God van de bijbel is nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gepoka het lijkt wel of jullie allemaal gebrainwashed zijn door dat hele boek.. ik ga niet naar de kerk, ik heb geen gelovige ouders en dat boek heb ik geschreven. prima normen en waarden en heb meer respect voor me mede mensen dan voor god. Ik heb geleerd dat ik er moet zijn voor me medemens niet voor een god. "geloof in de grote God van de bijbel is nodig" is een hele zieke beredenering, ben jij ook afhankelijk van een sigaret? je laat je toch niet lijden door deze rare indoctrinerende, verslavende gekmakende onheilspellende boeken? mensen worden niet gemindfucked door de televisie zeggen ze en blijven erin geloven en volharden, net als dit boek. geloof moet er zijn maar dan wel in elkaar en in jezelf. Ik heb veel berichten van jou gelezen en zelfs een jehova probeert je minder het geloof op te leggen dan dat jij doet, ik ben blij dat ik dat boek altijd gesloten heb gehouden en ipv iemand een geloof op te leggen zal ik er zijn voor iemand in moeilijke tijden zal ik mensen uit nood halen, iets wat ECHT nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gepoka Serieus dude? Wellicht is het verstandig voor je om professionele hulp te zoeken. Je maakt enkel rare aannames en niet onderbouwde beweringen. Niet lullig bedoeld hoor. Voor goede waarde en normen heb je echt geen god nodig. Ik zal je een voorbeeld geven.
Als je een winkeltje hebt en je vindt het belangrijk dat je eerlijk bent tegen je klanten en dat je ze niet moet belazen. Klanten die zullen merken dat ze met respect worden behandeld en dat ze niet worden belazert.
Ze zullen bij je terug komen omdat je goed helpt. Ze zullen aan anderen doorvertellen dat jij een fijn winkeltje hebt en door deze mond op mond reclame zal je klantenkring toenemen. Je hoeft niet achterom te kijken en bang te zijn voor ontevreden klanten die met een honkbalknuppel verhaal komen halen omdat ze zich genept voelen.
Zo zie je maar, dat goede waarde en normen zijn heel goed mogelijk. Deze kunnen zelfs ook in je eigen belang zijn zonder dat je prat gaat op een raar sprookjesboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed Odol. Een +++
Ergens staat dat God het laat regenen over de goeden en de kwaden.
met een beetje verstand kan je begrijpen dat er op de hele wereld leed onstaat door dingen die mensen veroorzaken maar ook door toeval en schijnbaar zijn we daar allemaal aan onderhevig of we nou wel of niet geloven.
1 lot treft ons allemaal zegt ook prediker
er is geen onderscheidt

Geloof me als je leed krijgt te verduren of ellende meemaakt dan zal je uiteindelijk net als Job in de ellende raken.hoe vroom je ook bent.
en er is eigenlijk geen happy end ook voor de gelovig niet
er staat dan wel als eind dat bv job meer kinderen en vee kreeg dan hij eerst had maar het leed van de vorige kinderen e,d is daar niet mee weg .

Het is gebeurd God willende of niet

het geloven in een God van liefde is allereerst al geen moeten alsof je daardoor aan een eis zou moeten voldoen om ooit weer eens voor geluk en liefde in aanmerking te mogen komen.

Ellende is ellende en zelf het geloof in wonderen kan je ontgoochelen

De liefde van God blijft

geloof daarin hebbende of niet
toch kan het daaraan vast houden uiteindelijk ook al faal je daar natuurlijk als mens zijnde altijd 100% in
(zelf Job hield het niet uit)
maar zoals het spreekwoord zegt God belooft je geen behouden vaart maar wel een behouden thuiskomst

Iemand die het geloof verliest en daarin blijft zal het lastiger hebben dan iemand die stug vasthoudt ook al lijkt het zinloos.
ik denk dat door alles heen iemand die zichzelf wellicht pijnigende zelfzelf deze vraag stel
op ene betere weg is dan iemand die God verlaat

wat dat betreft zit je dus met deze vraag al op de goede weg
13 jaar geleden
Ik vind het bijzonder dat God nog steeds van ons houd ondanks hetgeen we elkaar en Hem aandoen. Hij stuurde zijn enige zoon naar deze wereld om aan het kruis te sterven voor onze fouten. Is dat geen liefde? Er zijn geen verklaringen te geven voor het te vroege einde van een jong leven. Misschien is dat wel wat je nodig hebt om in de liefde van God voor jou te blijven geloven, maar wat zou een legitieme verklaring zijn in jou ogen? Wat voor ellende er ook op je weg komt, daar doet het feit dat God van je houd niets aan af. Het is net als de zwaartekracht; het bestaat ook als je er niet in gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien klopt je vooronderstelling niet, en laat god dit helemaal niet gebeuren.
En is god niet de alwetende verkeersleider die hier een trein laat ontsporen, daar mensen ziek laat worden en weer ergens anders een overstroming regelt.
En is de liefde van god zoiets als de liefde voor het leven, energie, potentialiteit en iets wat "tussen mensen kan gebeuren".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit wel een plusje waard, en een vrij goed antwoord. Ik vraag me ook al lange tijd af waarom gelovige mensen god zo veel verantwoording geven, en hun beleving met zijn/haar zijnsorde niet afkaderen, en hun leven verrijken met hetgeen ze wél aan hun godsdienst hebben.
Je kunt volgens mij maar 1 ding doen en dat heb ik vorig jaar ook gedaan...VAN je geloof afstappen en jou `Lieve`Heer te benoemen hoe je hem werkelijk ziet. In mijn geval heb ik `Hem`vorig jaar afgezworen en een Klootzak genoemd (als christen zijnde) want als `God heeft als zo lief de wereld gehad` hij nooit die boom van goed en kwaad gepland`geschapen`en ik ben sinds vorig jaar ZEER cynisch en Sarcastisch naar onze `Heer` gaan kijken...Welke ` God` zou kleine kinderen nou ernstige ziektes geven of toebedelen als je de wereld AL zo lief hebty...sorry maar voor mij heeft onze ` Lieve Heer` afgedaan...en toch DIEP..DIEP in mijn hart Blijft Hij mijn Heer...de..&*(5$#U++|k Groetjes bb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik christen was (gebleven) zou ik nu tegen je zeggen dat je het moet accepteren wat je om je heen ziet gebeuren omdat God in al zijn wijsheid weet wat hij doet. En als we het niet begrijpen is dát nou juist het bewijs van ons geloof, vooral als we dan toch in staat blijken te zijn in hem te blijven geloven. Dat is voor mij persoonlijk altijd een probleem geweest. Wat is het voordeel voor God om het ons Niet te laten begrijpen? Vraagt hij juist niet om alles te onderzoeken en het goede te behouden, dacht ik destijds.
Misschien is de tijd aangebroken om je vroegere beeld van God los te laten. Dat kan beangstigend zijn want je hebt er (nog) niets anders ervoor in de plaats. Altijd als je iets los laat wat van waarde voor je is (geweest) lijkt het alsof er een leegte voor in de plaats komt. En misschien ben je ook opgevoed met het idee dat, als je God loslaat, dat je dan verdoemd bent. Dat vond ikzelf wel eng toen ik toch besloot om van gebaande paden af te gaan.
In elke relatie kom je op een punt dat je je af gaat vragen of dit het nou wel is. Of het nog klopt. En dan kan je een aantal dingen doen, ermee stoppen en er niets meer mee te maken willen hebben, er tijdelijk mee stoppen en afstand van nemen om te onderzoeken wat je echt wilt, er verder mee gaan maar er een heel andere inhoud aan geven (eventueel met behulp van deskundigen)
of besluiten om in de oude situatie te blijven omdat je (te) bang bent om te veranderen en los te laten. Zo kan het ook in het geloof gaan. In je relatie met God. En alle besluiten zijn goed, ook als je besluit niets te doen. Laat niemand je dwingen om één van de besluiten te nemen want je relatie met God is iets tussen jou en hem, ook als je de relatie zou verbreken. Ik voor mij heb gezocht en een heel ander Godsbeeld leren kennen. En Liefde is daarin de boventoon. En ik meen nu een beetje meer te begrijpen van wat er aan de hand is in de wereld. Dat maakt het niet makkelijker maar wel dat je er beter mee om kan (leren) gaan. Tegenwoordig voel ik vooral verdriet om het verdriet van de nabestaanden omdat ik weet hoe het is iemand node te moeten missen. Maar ik weet ook, met vreugde en hoe ik ze ook mis, dat mijn ouders en jonge nichtje aan de andere kant van de sluier zijn en dat hun leven beeindigd is op precies het juiste moment.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer zinvolle, persoonlijke, en adviserende bijdrage.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kristal
13 jaar geleden
Dank je Lifehacker en Whiteeagle. Voor mij is dat ook zo Doepie, en ook wanneer het lichaam nog niet op is omdat het zo jong is, er wordt toch een eerdere zielenafspraak vervult wanneer zo'n jong mens overgaat, terug naar de eigen sfeer, thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven is een komen en gaan.
Het is de mens zelf ,die zich laat verrassen door de dood van de ander, terwijl we weten dat de dood altijd zal komen.
Ons leven is eindig, ongeacht een leeftijd.
Ieder leven is even veel waard, ook die van het kind van twee jaar.
En dan die God?
Het opperwezen.
Daar waar we thuis komen.
Laat je het woord God vallen, de liefde blijft.
Er verandert dus niets, ook als je niet meer geloofd.
+1
Kristal
13 jaar geleden
Ja Ed, toen ik religie losliet kon ik de Liefde ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima zo toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, laptop weer gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, zit af en toe op die van mijn vrouw, die zit ook bij G.V.
Kristal
13 jaar geleden
@Darts.
Het enige wat ik doe is een aantal keuzes laten zien en er juist de nadruk opleggen dat iedereen de vrijheid heeft om te kiezen hoe hij/zij wel of niet met religie om wil gaan.
Ik probeer juist niemand tot iets over te halen omdat ik denk dat dit hele persoonlijke kwesties zijn. Misschien begrijp ik jou wel een beetje. Jij wil mensen behoeden, redden, voor ellende na hun dood als ze niet leven volgens de leer die jij aanhangt. Ik ken die gedachtengang natuurlijk heel goed vanuit mijn gereformeerde opvoeding, ook al zijn er verschillen van opvattingen tussen JG en Gereformeerden/Hervormden.
Zelf ga ik ervan uit dat, wanneer je overlijdt, je terecht komt in je eigen sfeer. De sfeer waarin jij je thuis voelt, die bij je past, die bij jouw geestelijke en spirituele ontwikkelingsgraad past. Vandaaruit overzie je wat je hebt geleerd in het leven op aarde en maak je plannen, na een rustperiode, voor een nieuwe ontwikkelingsfase, in jouw eigen sfeer of op aarde.
Dat betekent dus ook, dat wanneer je een misdadiger bent of iemand zonder moraal dat je ook in de sfeer terechtkomt waar je thuis hoort en dat zou je wel eens als "hel" kunnen betitelen. Dat betekent ook, dat wanneer je een vredelievend mens bent die liefdevol en met respect met anderen om probeert te gaan, in een sfeer thuiskomt die je als de hemel kan betitelen. Dat is dus een groot verschil met jouw opvattingen.
Maar vandaar dat ik niet de neiging heb iemand over te halen mijn standpunten te delen omdat ze anders verloren zijn. Ik weet dat jij er anders in staat Darts, ook dat is prima. Wat ik jammer vind is dat je almaar bijbelteksten gebruikt om jouw eigen boosheid kracht bij te zetten. Bijbelteksten horen mijns inziens zo niet gebruikt te worden. Jij bent het niet met mij eens, dat is je goed recht, maar Bijbelteksten behouden alleen hun waarde wanneer je ze in hun context laat. Vele religies hebben die neiging waardoor er een soort steekspel ontstaat met het pareren van bijbelteksten alsof de Bijbel een wapen is.
Er is genoeg oorlog geweest vanwege het verschil van opvattingen over de Bijbel.
Wanneer men voor de Liefde kiest komt tolerantie vanzelf en is oorlog niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie en respectvolle reactie, @Kristal. @Darts, vergeef me mijn reactie op jouw gebruik van B.teksten, maar wanneer ik jouw vasthoudendheid lees vwb het blijven delen van letterlijke bijbelteksten, zie ik Gaddafi voor mij die, op het moment dat hij voelt niet voldoende daadkracht in woord te bezitten, hij zijn (eigen) groene boekje begon te citeren. Eigen geluid doet veel meer ....
Kristal
13 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie Lifehacker
God is er niet meer in deze maatschappij van tegenwoordig. De kerk sluit homo's en biseksuelen buiten inclusief zwervers en andere mensen die niet voldoen.

Dan kan je inderdaad nog moeilijk blijven geloven in God.

Je moet niet geloven in de paus en de priesters, maar in de echte god. En je hoeft ook niet altijd gelovig te blijven. Je kan het ook (tijdelijk) loslaten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien aan te bevelen om God en kerk los van elkaar te zien. De kerk is uiteindelijk de menselijke 'vertaler' van Gods (werkelijke) boodschap, waarin enige menselijke behoeften , denk hier aan macht, er in is meegenomen. Bewust of onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, je kunt ook in God geloven, zonder de kerk.
Amadea
13 jaar geleden
Je hebt het mis met de stelling dat "de kerk" mensen uitsluit. Er zijn heel veel prachtige diaconale instellingen en kerken die holebi's, zwervers en andere mensen die buiten de maatschappij staan opvangen en helpen. Er zijn meer kerkmensen die wat voor een ander doen dan buitenkerkelijken. Zonder kerkelijke hulp zou er bijna geen vrijwilligerswerk meer zijn!
Kristal
13 jaar geleden
Met jullie eens Lifehacker en Whiteeagle. En het hangt natuurlijk sterk van de kerk af of zij bepaalde groepen uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meer kerkmensen die wat voor een ander doen dan buitenkerkelijken. bron???
Amadea
13 jaar geleden
@Menno: die informatie was niet op een bron gebaseerd maar omdat ik gewoon weet dat het zo is. Maar het is niet moeilijk om te googelen waar dat zwart op wit staat. Zie bijvoorbeeld http://www.rorate.com/nieuws/nws.php?id=58842 !
Niemand weet iets over God.Het is concept door mensen bedacht om emoties aan op te hangen.
Maar je kan wel in je eigen zaligheid geloven.Kijk eens naar de vogels in de lucht, naar de kikkers in de poel.Die stellen zich deze vragen niet.
Shit happens maar probeer een heilzame manier te vinden om ermee om te gaan.
Als je gelooft in je eigen vermogen om liefde te geven en te ontvangen dan kan je doorgaan en vragen als waarom achterwege laten.
Laat je niets wijsmaken en laat je vooral niet opjutten.Volg de weg van het midden, en je zal moeten glimlachen, laat die God maar los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen! blijf geloven, God is nog steeds liefde ook al zien wij het niet. "zalig zijn zij die geloven en niet zien". Dit alles gebeurt met een reden! ook al weten wij vaak de reden niet. Waarom de rampen opstapelen en waarom GOD het toelaat? ook dit staat te gebeuren, staat allemaal al in de bijbel en het waarom. God gaat een einde aan deze ellende maken, wanneer weten wij niet, maar wat wij moeten doen is vasthouden aan wat GOD hebt gezegd en elkaar bemoedigen in Jezus naam in deze tijd. Twijfel niet dat GOD nog steeds LIEFDE is. Ook ik twijfel soms. maar dat is de andere macht die soms opkomt om mensen in twijfel te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet je aan GOD zelf vragen....

als hij er is geeft hij ook antwoord!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dank alleen dat dit kan als je God niet ziet als een oorzaak hiervan of als 'persoon' die in had kunnen grijpen of dingen had kunnen voorkomen, én (een) God er altijd voor je is, ook in slechte tijden en als je het moeilijk hebt.

als je God ziet als diegene die kan voorkomen dat mensen ziek worden en sterven, of mensen kan weerhouden van verschrikkelijke gebeurtenissen word het moeilijk.

ik ken mensen die zó sterk geloofden, dat de vreselijke dood van hun zoon en andere zeer ingrijpende gebeurtenissen rond deze periode hun geloof sterker maakten en hieraan juist steun hadden.
zelf geloof ik niet in (een) God, maar had hier veel bewondering voor dat de mensen zich niet uit het veld lieten staan en zoveel steun vonden in hun geloof dat het ze de kracht gaf om verder te gaan met alle vertrouwen in hun God (heb me ook wel degelijk afgevraagd hoe dit mogelijk is)

bv.
als er iemand zo ziek in zijn hoofd kan zijn om te besluiten een huis met kinderen erin in de fik zou steken zou niemand dit kunnen voorkomen, ook God niet.

als god hier wat aan zou kunnen doen bestonden er geen moordenaar en geen slachtoffers, geen ziekten en mensen die hieraan bezweken, geen oorlogen en geen trauma's of doden, geen hongersnood en slachtoffertjes, geen natuurrampen en grote getale doden, geen ongelukken en slachtoffers, zouden er geen nare ziektes bestaan, zouden mensen elkaar niet kwetsen of het leven zuur en onmogelijk maken, zullen er geen overvallen/berovingen/inbraken/diefstallen zijn omdat mensen alleen maar aan zichzelf denken, en ga zo nog maar een tijd door.

waar jij ook de kracht uit zal putten, ik wens je sterkte bij de nare dingen die jij ervaart en meemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder, eerlijk en persoonlijk antwoord.
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
Maar geloof is een houvast in zware tijden, geen garantie dat er geen zware tijden komen. natuurlijk is het harc als kinderen en kenissen ziek worden en dood gaan, maar het is eregens ook egoistisch te denken dat jou dit niet overkomen mag. Het vergankelijke van het leven maakt het leven juist zo schoon. Dat kinderen tegenwoordig niet meer 'mogen'overlijden is een fabeltje van de huidge tijd. Vroeger kreeg men gewoon veel kinderen en het grootste deel daarvan werdt nog geen vijf eer het overleed. We mogen in ons handen knijpen dat nog zoveel kinderen bij ons blijven deze dagen. Gods liefde is niet wie er dood gaat en wie niet, maar hoe men het zelf ervaart en ermee omgaat. De kracht halen uit het mooie en het vergankelijke wat op deze aarde is en de herineringen die achter zijn gebleven. Men ziet ziekte tegenwoordig teveel als een kwaad dat uitgebannen moet worden terwijl het andere mensen juist kan laten zien dat de dagen die je hebt juist zo belangrijk zijn en dat elke dag met elkaar een gegeven dag is. Veel sterkte met het verlies en dat je er sterker uit mag komen en zelf zult beseffen hoe mooi het is je eigen kinderen vast te kunnen houden. (Als je die hebt of krijgt natuurlijk..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!
Kristal
13 jaar geleden
Mooi verwoord Jenesy +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje : D
Hoi Theemuts,

Waarom jongeren en kinderen jong sterven is een vraag die vele antwoorden opleveren, en deze zullen ook weer nieuwe vragen met zich meebrengen.
Zelf ben ik er van overtuigd dat dit met keuzes, lessen en ontwikkeling te maken hebben voor degene die overgaat en degene die achter blijven.
God is niet de schuldige van dit alles, ik geloof in de keuzes die wij maken voordat wij incarneren, het is hele zware materie en ik denk dat het voor ons moeilijk te bevatten is.
Maar als je in een leven na de dood geloofd vind je troost in de gedachte dat het nu goed gaat met de personen die zijn overgegaan, zelf heb ik jaren mensen begeleid tijdens hun laatste periode hier op aarde en gaandeweg ben ik er van overtuigd geraakt dat er leven na dit leven is, dat maakt het een stuk makkelijker om het verlies te verwerken.
God heeft ons als mens de vrij keuze gegeven, waar niets en niemand aan mag of kan tornen, dat geeft ons de mogelijkheid om vele mooie dingen te scheppen, maar helaas is de keerzijde dat het kwaad ook een vrije keuze heeft en daar zien wij dagelijks de gevolgen van.
Probeer je geloof vast te houden, je kan er niets mee verliezen maar alleen maar mee winnen.
Ook heb ik een link voor je waar je veel antwoorden zult vinden op je vragen, het word weergegeven in kleine boekjes die zeer makkelijk te lezen zijn http://www.berthadudde.net/ ik wens je veel sterkte in je zoektocht.

Groetjes Karin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lieve theemuts

het is verschrikkelijk wat je allemaal al meegemaakt hebt, maar je hoeft je niet te schamen voor de gevoelens die je nu hebt
die zijn heel normaal als je in de bijbel kijkt zie je dat god ook zulke gevoelens heeft laten optekenen ( lees habakuk1:2,3)

waar ik zelf veel steun aan heb gehad is de tekst uit Hebreeen 12:2 omdat als je bedenkt wat jezus allemaal heeft meegemaakt ik me vaak afvroeg hoe hij dat allemaal kon verduren staat daar dat hij dat kon door de hem in het vooruitzicht gestelde vreugde.

hij keek niet naar wat hem op dat moment overkwam maar hij kon vooruitkijken naar wat hem te wachten stond

wij kunnen dat ook door te kijken naar de ons in het voortuizicht gestelde vreugde daarom hier een paar bijbel teksten die je kunnen helpen je vreugde weer terug te krijgen zoals ( johannes 5:28,29. 2 Korintiërs 1:3,4 psalm 37:9,10 , Jesaja 11:6-8 Jesaja 65:20-25 openbaring 21:1-4)

ik hoop oprecht dat je de moeite wilt nemen deze te lezen en daar bij bedenkt dat het feit dat we mooie kleuren kunnen zien de heerlijke geuren die we kunnen ruiken dat als we iets in ons mond stoppen we kunnen zeggen mmmmmm lekker (of niet )

het feit dat god deze dingen geschapen heeft aan geeft aan dat hij wil dat wij genieten van het leven niet dat we lijden en moet hij dus een hele goede rede moet hebben om het lijden toe te laten

veel sterkte met het verwerken van je verdriet

met oprechte deelneming Mealycook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit geen logica in. De goede mensen lijden honger of sterven aan een ziekte, en de slechte mensen hebben bakken geld. Ik geloof niet in god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf gelooft dat je in god gelooft vraag je dan net zo lang af waarom dat zo is tot je tot het besef komt dat je naïef geweest bent. Hoop voor je dat je ooit met beide voeten op aarde komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat iets wat je zelf hebt onderzocht? Want veel mensen roepen vaak iets wat ze van andere hebben gehoord maar kunnen het daardoor zelf niet onderbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja deze mening heb ik zelf gevormd. Ben overtuigd atheïst en gaf mijn antwoord dan ook van uit die optiek.
Wij hebben als mens geen enkel recht hier op aarde gezond oud te worden.
Hier zijn geen enkele afspraken over.
Een mens heeft het er maar mee te doen zoals het is.
Voor God is ieder leven een volwaardig leven.
Ongeacht hoe lang dit leven duurt.
De waarde van een leven wordt niet uitgedrukt in tijd.
Dat heeft de mens bedacht.
De mens is een onderdeel van de natuur.
En deze natuur bepaalt hoe lang we als mens leven.
Net zoals de natuur bepaalt hoe lang een dier mag leven.
Het is de mens die opstandig naar God kijkt.
En van die God verwacht dat we allemaal gezond oud mogen worden.
Maar wat is dan oud?
Is 75 jaar dan oud?
Is 85 jaar dan oud?
Is dat meer waardevol dan 2 jaar?
Wel voor de mens.
Niet voor God.
De mens wil altijd maar meer en beter.
En als je in die God gelooft, dan weet je dat sterven geen afscheid is, maar een overgang naar een beter leven.
Een leven zonder pijn en verdriet.
En de aardbeving in Nieuw Zeeland, het is de mens die de natuur heeft uitgedaagd door op een breuklijn te gaan wonen, net als mensen die in de uiterwaarde van een rivier gaan wonen, of beneden de zeespiegel.
Aan de voet van een vulkaan, het is dus de mens die God uitdaagt en de natuur uitdaagt.
De liefde van God is hierbij onveranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt mijn geloof veranderd door je antwoord... Tenminste bijgeschaafd... Dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat is nog al wat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt wel mee hoor. Het is meer een aanvulling. Vooral deze citaten hebben me wat aangepast: "En deze natuur bepaalt hoe lang we als mens leven.
Net zoals de natuur bepaalt hoe lang een dier mag leven." "Het is de mens die opstandig naar God kijkt." "het is de mens die de natuur heeft uitgedaagd door..." "De waarde van een leven wordt niet uitgedrukt in tijd." Ik zou je nog een + willen geven!!! Is dit antwoord met dank aan Martin? Of je levenservaring?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, als ik gelovig was, zou ik willen geloven zoals jij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martin geeft me vaak inzichten en de juiste woorden.
Verders heb ik vaak met deze vraag te maken tijdens een sessie, het grote gevoel van onmacht en oneerlijk zijn van God, het opstandige gevoel van de mens dat een kind is verloren, door ziekte of zelfdoding.
Oh wat is dat moeilijk uit te leggen, hoe kan je ooit een ouder uitleggen waarom ze een kind verloren zijn.
Waar kan je troostende woorden vinden?
En bestaan ze wel.
Tranen wellen weer op, als ik hier aan moet denken!
Het geven van een sessie, door velen hier op g.v. vaak belachelijk gemaakt, onderuit gehaald, een sessie vol menselijk leed en uitzichtloosheid, wat is het mooi om te mogen helpen!
Wat is het moeilijk om te doen!
Daar heb ik steun bij nodig en die steun krijg ik vaak uit de geestenwereld, onmogelijk geacht door velen, gewaardeerd door anderen.
Dank je gdan. en stippel, je hoeft niet te geloven in een God, geloof dan maar in de liefde, dat is het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig kan je het verdriet van een ander goed naast je leggen die kan soms heftig binnenkomen. Het is zeker heel moeilijk en ik respecteer je enorm daarvoor.
Mooi dat je steun krijgt. De juiste woorden op het juiste moment is zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed verwoord!
Kristal
13 jaar geleden
Ha Ed, goed weer wat van je te horen. Mag ik vragen wie Martin is? Misschien een gids waar je mee samen werkt?
Ed, ik weet hoe pijnlijk het kan zijn als men je belachelijk maakt omdat men nu eenmaal datgene, wat jij vanuit je hart en ziel doet, niet kan zien. En dus denkt men dat daarom niemand entiteiten zonder lichaam kan zien/voelen. In wezen maakt het niet uit, jij weet dat je hier zuiver in bent en degenen die bij je komen voor een sessie ook. Dát zijn degenen die kunnen voelen of het waarheid is. Fijn dat je dat werk doet en héérlijk dat je hierbij hulp hebt van gene zijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Kristal, Martin is mijn belangrijkste gids.
bedankt voor je liefdevolle woorden.
Kristal
13 jaar geleden
Ed, :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik zal wel wat anders uit jouw overigens mooie antwoord halen dan anderen dat doen. Wat ik er vooral uit haal is dit: God is eigenlik de natuur en de natuur staat onverschillig tegenover alles wat ze te weeg brengt, omdat ze geen entiteit met gevoelens is. Hoe zou ze dan begrip kunnen opbrengen voor het verdriet van ouders die hun kind van nog geen jaar oud al moeten afstaan? Ik weet niet of je dat met zo veel woorden wilt zeggen, maar ik maak er uit op, dat er geen God is. En als er wel een is, dan is het een onverschillige klootzak die zich voor eigen vermaak wat in elkaar geknutseld heeft en er verder niet naar omkijkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord...vooral dat stukje dat waarde niet uit te drukken is in tijd..is helemaal waar.
Tijd is een vierde demensie..Hij bestaat niet eens buiten onze aarde...alleen, omdat wij het zo gewend zijn kunnen wij ons dat niet voorstellen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Moolkeesje, ja ik begrijp je vraag, maar mijn antwoord is best wel moeilijk te begrijpen. Je denkt dat ik zeg, dat God eigenlijk de natuur is, maar er staat en ik citeer: de mens is een onderdeel van de natuur.En deze natuur bepaalt hoe lang we als mens leven.Net zoals de natuur bepaalt hoe lang een dier mag leven. Voor God is ieder leven een volwaardig leven.
Ongeacht hoe lang dit leven duurt.
De waarde van een leven wordt niet uitgedrukt in tijd.
Dat heeft de mens bedacht. Het is vreselijk een kind te verliezen dat nog geen jaar is.
ga het maar uitleggen, vertel het ze maar, vind maar de woorden van troost.
Die woorden zijn er niet. Ik zal niet verder mijn antwoord verdedigen, want ik voel veel pijn en onbegrip voor dit sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ jenesy, ja helemaal waar, wat is tijd?
Het is niet meer dan het tellen van de rondjes van de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 mooi verwoord Ed.
Kristal
13 jaar geleden
@Ed, de reden waarom je je antwoord verder niet verdedigt,
getuigt van wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
:)
Ik zelf geloof in niets en geloof dus ook niet dat er geen eeuwig leven is of wel. Jij gelooft wel in God en dus in het eeuwige leven na het einde van dit `korte`bestaan. Dit leven waar je je nu in bevindt wordt in het Christendom en in vele andere geloven gezien als een test om te kijken of je de hemel waardig bent in het eeuwige leven. Ongeluk in je omgeving wordt dus, evenals geluk, gezien als een test. Als jij aan de liefde van God begint te twijfelen na enkele nare gebeurtenissen, zou dat de makkelijkste weg zijn en zo zou God dat dan ook beoordelen. Al laat deze God soms nare dingen gebeuren, hij is en blijft almachtig en het zou dus handig zijn om zijn vertrouwen te genieten. Er wordt ook wel gezegd, dat Hij houdt van hen die Hem geloven en aanbidden.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de vraag wat er echt is en wat niet. Je kan redeneren, ik denk, dus ik ben. Maar je kan niet zo over anderen redeneren. Je kan niet weten of anderen denken of niet, misschien is hetgeen wat God laat gebeuren of het wat gebeurt en zijn zij die slechte dingen uitvoeren of overkomen, helemaal niet echt en slechts een test voor jou of betreft het mensen die in dit testleven falen. Jij moet, indien je gelooft, echter blijven aanbidden.

Ook de mogelijkheid bestaat, dat je aan je geloof twijfelt, en dus om deze gedag te zeggen. Net als ik. Je kan dan gewoon je leven leven en zo min mogelijk bij een God of het leven na de dood stilstaan. Probeer, terwijl je geniet, gewoon zo min mogelijk mensen te benadelen en misschien zelfs goed te doen, ik heb het gevoel dat dat ook geen kwaad kan en dat dat bij een eventueel oordeel van een eventuele hogere macht, kan meehelpen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In verschillende antwoorden zie ik dat bij erge dingen, oorlogen, ziekte en dergelijke de vinger naar God wordt gestoken, Hij heeft dat gedaan. Maar ondertussen is de dood bijv. nooit door Hem geschapen, maar wel gegeven als een straf op de zonden van ons mensen. Bij God komt nooit geen kwaad vandaan, wel laat Hij dingen toe, uiteindelijk heeft Hij wel de touwtjes van de hele wereld in handen. Hij volvoert Zijn plannen met alles en iedereen. Maar wat mensen elkaar aandoen, dat doen ze wel zelf. God schiep hemel en aarde en alles was zeer goed! Maar door te zondigen kwam alle leed, en alle verkeerde praktijken op de wereld, niet Hij, maar wij, mensen, hebben er een gebroken wereld van gemaakt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik kan niet meer toewensen en bidden dat alle ongelovigen één keer zullen proeven van Gods grote liefde tot zondaren en ik garandeer dat je dan iets hebt geproefd wat de hele wereld met alles er op en er in je nooit geven kan. Je zult dan ook nooit meer genoeg aan deze wereld hebben. Gods liefde mijn grootste bezit! Voor eeuwig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje man !!!! Wat voor ongelovige mensen er wel nu niet leven!
LEES DE BIJBEL!!

Gods liefde is ZOOOOOOOÓ groot!!! Hoe kun je nou aan Gods liefde twijfelen???? Hij kwam als een mens om voor ons sterven en JOU van de pijn van de dood te verlossen. En slimmerd als je de Bijbel leest en de kranten erbij neerlegt, had je allang geweten in wat voor tijd we leven, namelijk de EINDTIJD!!!
Als je de Bijbel leest dan wist je dat we nu met moeilijke tijden zullen leven. We zullen het zwaar krijgen!!! Maar de gene die zich aan het geloof vasthouden zullen gered worden en eeuwig leven ontvangen.

Kom op mensen neem dit AUB SERIEUS!!! Dit is zeer van levensbelang. Lees dit artikel hieronder, ik hoop dat het je leven verandert. Kom verspil geen tijd, wees geen dwaas maar open je hart voor JEZUS en lees de BIJbel!!! Wees nou slim nu heb je de kans nog, het is de moeite waard. Ongelukkig de gene die dit niet serieus nemen, die dit niet serieus nemen, die zullen later spijt hebben in de Hel!! Geloof er komt een dag en dan zal de waarheid zich laten zien. GELUKKIG degene die dit serieus nemen,die zullen het eeuwige leven ontvangen!

Lees de Bijbel en vraag God om hulp en die hulp zul je krijgen, want in de bijbel staat: KLOP en er zal opengedaan worden ZOEK en je zult vinden VRAAG en je zult ontvangen.

AUB LIEVE MENSEN LEES DE BIJBEL EN BID DAT GOD JE MAG HELPEN!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Dit noem ik nou bangmakerij en dat is precies de reden waarom ik niet meer religieus maar spiritueel. Evengoed geen min hoor, die geef ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???
Kristal
13 jaar geleden
Voor wie zijn die vraagtekens Amadeus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was geen reflectie. Alleen de gene die waakzaam zijn zullen het geloven. Als het een reflectie was, waarom wordt het dan zo serieus genomen. Reflectie of niet, onthoudt een ding: we leven in de eindtijd. Er kan van alles gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de bijbel gelezen. Dat heeft me twee inzichten bezorgd: 1. Dit kan niet allemaal waar zijn, al was het maar vanwege de consistenties. 2. En dat is maar goed ook, want ik zie niet hoe iemand de god die in dit boek wordt beschreven ooit zou kunnen zien als een grootste, goede en liefhebbende god. Eerder een kleine, jaloerse en gewelddadige god.
Als jij het per se wilt, zijn er wel manieren om je kennis op de een of andere manier zo te verbuigen dat-ie past binnen het door jouw gekozen geloof. Er zijn zelfs boeken en zeker ook mensen die je daar best bij willen helpen.

Je kunt het ook aangrijpen door eens echt goed na te denken over of je wel echt gelooft, wat je gelooft, waar je in gelooft, waarom je gelooft en of je leven wel echt beter wordt van dat geloof of alleen maar moeilijker en slechter. Er zijn steeds meer overtuigd atheisten, die een buitengewoon gelukkig en volwaardig en zinvol leven leiden, zonder per se te moeten geloven in een of andere ongrijpbare onzichtbare macht, die zich ook nog eens persoonlijk met eenieders leven zou moeten bemoeien.

Twijfel is een goede eerste stap voor het erkennen van die cognitieve dissonantie (het niet met elkaar kloppen van wat je weet en wat je dacht of hoopte te weten); het betekent dat je langzaamaan begint te beseffen dat geloven helemaal niets met realiteit te maken heeft, hoe mooi mensen het soms ook proberen voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou universeel atheïsme tot een betere wereld leiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste marlene ben je gewoon net als vele andere teleurgesteld door de dingen die je hebt mee gemaakt en ga je er van uit dat god niet bestaat of is dit iets wat je zelf hebt onderzocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mealycook : hmmmm..dat zou ik zo niet durven zeggen, omdat atheïsme -het niet-geloven alleen- niet het hele verhaal is. Er zijn natuurlijk ook heel veel niet-gelovigen die zich verder met moreel of zingeving niet zo bezig houden, en daar krijg je niet per definitie een betere wereld van. Zelf ben ik echter wel overtuigd húmanist, en ja, uit die hoek komt wel degelijk heel veel goeds. Ik denk dat er uiteindelijk inderdaad een betere wereld zou kunnen ontstaan wanneer mensen geloven in hun eigen kracht en elkaar helpen waar een ander hulp nodig heeft, zonder dat over te laten aan een niet-bestaande hogere macht. Hun normen en waarden afstemmen op de wereld waarin ze zouden willen leven in het besef dat ze ZELF, en niet een of andere hogere macht, die wereld en die samenleving maken. En dat ze ZELF invloed kunnen uitoefenen op het verloop van hun leven en hoe ze met tegenslagen (en meevallers) omgaan, zonder dat allemaal over te laten aan 'de voorzienigheid'. Bij veel gelovigen heerst nog wel eens de idee dat goddeloosheid hetzelfde is als zedeloosheid, normloosheid of anarchie. Dat is echter beslist niet het geval. Netzomin als het hebben van een geloof een garantie is dat mensen zich gedragen. Juist de ethiek waar je zelf over hebt nagedacht, in tegenstelling tot voorgekauwde dogma's, kan bepalend zijn voor de keuzes die je maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En op je tweede reactie :
Nee, het besef dat ik helemaal niet verplicht was om iets te geloven dat ik gewoon domweg niet geloofde (al was het me met de paplepel ingegoten) en dat daar ook geen sancties aan zouden hangen, nu of in het hiernamaals, en dat niet een of andere God maar ikzelf grotendeels de regisseur en eindverantwoordelijke was voor mijn leven was juist eerder een openbaring, en beslist geen teleurstelling. Het was ook op een leeftijd (rond de 16) dat ik nog te jong was om echt al veel leed te hebben meegmaakt - niks eigenlijk - dus daar staat het helemaal los van. Het hele idéé van een extreem hoog opperwezen dat zich persoonlijk met mensen bemoeit kwam me gewoon volslagen belachelijk voor. Het schreeuwt ook tegen al je gevoel voor logica in. Althans, het mijne. En hoe meer je de mensen , het leven en de wereld om je heen leert kennen, hoe vreemder het lijkt dat mensen zich zo verlaten op een kant en klaar denkbeeld, zonder zelf na te denken. Is het luiheid ? Angst ? Onwetendheid ? Angst zelf verantwoording te nemen voor je leven ? Ik spreek zo veel gelovigen die beginnen te twijfelen, maar gewoon niet weten dat ze een keus hebben, omdat de religie er vanaf hun allerjongste kindertijd in is gestampt en ze daarin nooit een keuze hebben gehad, dat die ingesleten denkpatronen - en uiteindelijk altijd vooral de angst, al is het maar 'je weet maar nooit'- maakt dat ze het nauwelijks los kunnen laten. Als ik zie wat dat aan kan richten, ja, dan voel je wel een zekere teleurstelling. Maar die is van een ander type. En ja, uiteraard kun je nooit bewijzen dat god niet bestaat, evenmin als geesten. Alleen heb ik nooit concrete aanwijzingen of zelfs maar aanknopingspunten gehad dat er daadwerkelijk iets is of zou moeten zijn. Integendeel. En tussen het moment waarop je beseft dat je van je geloof af bent gevallen (het licht hebt gezien) en het moment waarop je je echt overtuigd atheïst kunt noemen, daar gaan wel een paar jaartjes overheen hoor.
god heeft ons prachtig gemaakt en ons zelf macht en keuzes gegeven, wij konden kiezen hoe we die macht zouden gebruiken. omdat we geen robots waren hebben we heel lang geleden een verkeerde keuze gemaakt: de keuze om niet naar god te luisteren.
door die keuzen kwamen de zonden in de wereld én de twijfel de twijfel die in jou nu de macht probeert te nemen jij mag nu kiezen geef je je over aan de twijfel of aan gods liefde? denk ook eens wat voor goeds god ons heeft gegeven kijk om je heen en zie de pracht van de natuur zie hoe god daar voor zorgt god zorgt óók voor jou onthoud dat bij jou keuze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Drasmo, als ik je reactie kon plussen zou ik het doen! +++
Dat hij en zij doorelkaar ook prettig :-)
Geloven in de liefde in jezelf :) vertrouw daarop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De liefde van God is bijna ongelooflijk. Het is dan ook zelfs lógisch dat je er niet (meer) met je petje bij kunt.
Dat is zeer menselijk en niks mis mee.
Er bestaat ontzettend veel ellende op de wereld. Nog wel véél meer dan jij bedenken kunt. Maar besef daar dan bíj dat Gods liefde nog véél groter is dan alle ellende bij elkaar.

Weet je, in de bijbel staat er zo heel veel, en onder andere ook "De boodschap van het kruis is voor mensen die verloren gaan, dwaasheid, maar voor wie gered worden, voor ons, is ze een goddelijke kracht. "
Dat staat in 1 Korinthe 1 vers 21.
Maar de verzen eromheen zou je er eigenlijk ook bij 'moeten' lezen om die hele brief van Paulus te zien.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs+1&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id17=1&l=nl&set=10&pos=0
Elke keer als je twijfelt, of desnoods non-stop, dan verwijs je God maar naar die tekst en zeg er maar gewoon bij dat je er Niets meer van snapt en het gewoon niet meer kán geloven.

Wat ik je ook bij zo'n vraag als die van jou echt kan aanraden is het boek "De uitnodiging" van de schrijver William Paul Young.
De hoofdpersoon verliest een kind, een kleuter nog, en zit daardoor jarenlang met precies dezelfde vraag als die jij hier stelt.
Daarom moest ik gelijk weer aan dat boek denken.

De eerste stuk of 50 bladzijdes zijn een beetje taai om doorheen te moeten. Die lezen heel moeizaam en stroef, vind ik. Maar het is de moeite daar toch verder te lezen want daarna is het heus een zeer, zeer boeiend boek. Werkelijk, lees het maar eens.
Een samenvattinkje vind je hier:
http://www.mijnleescadeau.nl/boeken/d/de-uitnodiging-william-paul-young.php
Je hoeft er niet voor naar een christelijke boekwinkel, want elke goeie (de beetje grotere) boekwinkel kan 'm zomaar op voorraad hebben als je er eens rondkijkt bij de Y van Young.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je twijfel, en het valt ook niet mee als je kind aan kanker overlijdt, je wilt het graag beschermen en alles gaat op dat moment in je kapot.

Het is Gods liefde dat dat kindje nu opgevangen wordt, en thuisgehaald is door een liefhebbende engel, die klaar stond toen het kind overleed, om het te begeleiden naar het grote licht.
Hand in hand betraden ze samen de hemel, waar het licht en liefde is, en het kind beseft dat hij zijn taken hier op aarde gedaan heeft, en door zijn hoge ontwikkeling, hoefde dat niet zo lang.

Wat een troost om dit te weten, en om te kunnen loslaten.
Wat een troost om te weten dat het afscheid maar voor tijdelijk is, en dat straks als het voor de vader en moeder zo ver is, een liefdevolle hereniging hun ten deel zal vallen.
Dan zullen ze hun kind weer in de armen sluiten, en wat een fijn moment zal dat zijn.

Probeer dat vast te houden, en laten de negatieve krachten niet de overhand nemen in jouw leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nog steeds gelovig. En bv. die aardbevingen (denk ik) zijn tekens van de einde van de wereld. En ja met die kanker en al god moet je ook testen hé.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft het recht om aan iemand te twijfelen, ook een God! Je staat volledig in je recht want God hoort toch de goeie wezens te sparen en de slechte te straffen? althans....daarom zou God een God zijn toch? Je vraagt je af wat een kind van 2 misdaan heeft dat het al zo vroeg moet sterven? Of een jongen van 18?
Je kan je boosheid hierover ook omslaan in begrip! Ik ben geen expert op dit gebied maar je kan het ook zien als dat God je buurjongen of het kind van je kennissen een erger noodlot heeft bespaart. Wie weet wat die 2 overkomen was als ze niet ziek zouden zijn geworden? Wat in Nieuw zeeland is gebeurd is natuurlijk een vreselijke natuurramp wat al veel vaker is gebeurd en zoveel mensen zijn door een natuurramp om het leven gekomen, zoveel mensen hebben hieronder te lijden gehad die lang geen reden hadden om gestraft te worden evenals die buurjongen en het kind van je kennissen. Ik denk ook niet dat je het als een straf moet zien wat velen zouden denken zoals jij misschien....maar misschien behoedt God hun voor een veel erger noodlot. Mocht je je geloof in God niet willen verliezen zou je er anders tegenaan moeten kijken. God alleen weet waarom het al die mensen is overkomen en waarom jij bespaart blijft en we moeten hem niet veroordelen om iets wat wij niet weten. alle mensen die door een ziekte of natuurramp om het leven zijn gekomen zouden absoluut niet willen dat jouw leven hierdoor onzeker wordt en jij met woede opgekropt blijft zitten, ook God niet. Het is ook niet goed voor je je hele leven te blijven tobben en piekeren om iets waar je nooit antwoorden op kan krijgen. Je mag God in ieder geval dankbaar blijven dat jij je leven nog kan blijven leven en dat je je buurjongen en het kind van je kennissen hebt mogen kennen als fijne mensen waar je leuke herinneringen aan hebt mogen beleven en het fijne leven wat jij hebt mogen genieten. Probeer de positieve dingen te herinneren. Sterkte met het verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, mooi antwoord +1
Eerst moeten wij een goed beeld hebben van God... God is absoluut verschillend van zijn Schepping. Hij is de Heer van zowel de hemelse als de aardse sferen. Hij wil en schept wat dan ook en hoe Hij dit wil. Hij kan onmogelijk gelijksoortig zijn aan het geschapene. Wij als menselijke wezens handelen bijvoorbeeld uit noodzaak of verlangen. We ondernemen zekere dingen doordat we er toe verplicht zijn of er behoefte aan hebben. Doordat wij een verkeerde denkwijze hebben van God, kunnen wij ertoe komen, op een dwaze manier, God met onszelf te vergelijken en te veronderstellen dat God handelt zoals wij dat zouden doen.

Wij hebben God niets gegeven maar Hij heeft ons alles gegeven zonder dat wij dit verdienen. Welke eis of recht hebben wij dan over iets? Hoe zouden we dan onrechtvaardigheid aan God kunnen toe schrijven?
Onrechtvaardigheid betekend: niet krijgen waar je recht op hebben. Hij is absoluut vrij van enige onrechtvaardigheid, omdat hij de Gever is van alles wat we hebben zoals gebruiken en zien. Het mooiste vind ik nog dat Hij ons als mens schiep en niet als iets anders... Hij schiep ons als mens! Kijk maar om je heen ik denk niet dat je als iets anders zou willen zijn dan een mens...

Hierin deze wereld kunnen we onze bekwaamheden en vaardigheden verbeteren door verantwoordelijkheid te nemen zoals Hij ons dat opdraagt. Niet alle mensen zijn met dezelfde vermogens en ingesteldheid geschapen. Doordat wij iets verliezen kunnen wij onze behoefte kennen... En zo tot God komen en onze relatie sterker maken omdat wij behoefte hebben aan Onze Schepper! God kan iets kostbaars ontnemen maar ook veelvoud teruggeven in het Hiernamaals. Zo is een schijnbaar verlies of tegenslag een werkelijke vooruitgang.

De dood is de deur naar de volgende wereld en niet het einde. De volgende wereld, is oneindig, een wereld zonder pijn en verderf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral voor dit deel van je reactie: De dood is de deur naar de volgende wereld en niet het einde.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kristal
13 jaar geleden
Die zin spreekt mij ook erg aan Ed, zeker weten. (en nu maar hopen dat Cryo ff niet in de buurt is ;-))
grapje Cryo... )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zin....heel mooi. +
Het 'mag' maar 'moet' niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lastige kwestie.

God is liefde zei een theoloog eens tegen mij en ook ik heb dat vaak niet gesnapt.Maar ik ben tot het inzicht gekomen dat liede ook net als god iets is dat niet te controleren valt,een mens kan het slechts ervaren.Liefde is geen garantie voor een gelukkig leven of zorgeloosheid.Liefde is zo'n breed begrijp en omvat ook haat,verdriet,geven om een ander,zorgen om een ander,bewondering,pijn het ervaren van emoties is allemaal een stap naar wat gelovigen(en ook het grootste gedeelte van de mensheid)als de mooiste emotie die een mens kan hebben.Maar om daar te komen(en de bijbel zegt dat de hemel een plek is met alleen maar liefde,en de boeddhisten noemen het nirvana)
Moeten wij als mensen op aarde al deze emoties meemaken en blijven geloven dat liefde overwinten of in ieder geval dat de liefde(d) het waard is om het te doorstaan.

Liefde en God zijn in mijn ogen hetzelde en ze doen ook in zaken die jij beschrijft dat wat ze moeten doen:

Kracht geven.

Ik wens je veel sterkte toe en ik hoop dat wat aan mijn uitleg hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeten of kunnen maakt geen verschil. Het is willen want je bent vrij om te geloven wat je wilt.

Al eeuwen lang proberen mensen goed te praten wat in godsnaam allemaal gebeurt.
Er is nog nooit enige zekerheid geweest omtrent Zijn bestaan vandaar dat het ook een "geloof" blijft en geen "wetenschap".
Voor jezelf zul je moeten beslissen (want dat kan niemand voor je doen) of je enige troost schept uit jouw geloof en Hem niet als de oorzaak zien van al het onheil dat de wereld teistert als wel van al het goede dat hij meebrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijf vragen en blijf zoeken!!
een eenduidig antwoord op jou vraag bestaat niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dood is onvermijdelijk. Er is een intermediair voor nodig: ziekte, ongeluk, etc. Het tijdstip staat vast en kijkt niet naar leeftijd. Wanneer je tijd komt, komt je tijd. Het is pijnlijk voor naasten die achterblijven, maar we weten niet goed die overleden persoon het zal hebben toch? Ziekte is geen straf, ziekte is een manier om ons te reinigen van zondes (Islamtische uitleg). Je moet geloven dat alles van God komt, het goede en het kwade en dat niets toeval is. Verwacht van het leven op aarde geen paradijs. Verwacht alleen maar ellende, want dit is een tentamenterrein, waar het goed van het kwaad onderscheiden zal worden. Het paradijs is hierna pas. De manier waarop je kijkt naar de wereld, bepaalt hoe je je uiteindelijk zal voelen. Zoals een Islamitische geleerde zei:

"Wie mooi zie, denkt mooi en wie mooi denkt, geniet van het leven".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niets, dat allereerst. Maar het klinkt alsof je het vooral heel graag wílt. En daar is natuurlijk niets mis mee. Geloven is niet altijd makkelijk. Gisteren nog wat ik ontzettend boos om wat er met de zendelingen in Kenia gebeurd is. Dan denk ik ook 'Waar was God dan?!' Maar je moet je goed beseffen dat God ook huilt, verdriet heeft om wat er met deze mensen is gebeurd, en de puinhoop die op aarde is gecreëerd. God heeft de aarde geschapen zoals deze hoorde te zijn; Perfect, zonder het kwaad. Adam en Eva hebben zich laten verleiden door van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. God heeft dit laten gebeuren - JA! En waarom? Omdat God de mens een eigen wil gegeven heeft. Hij wil dat we KIEZEN om Hem te volgen, Hij wilde geen robotten maken die Hem allen braaf zouden volgen. Dat is liefde, dat Hij ons eigen keuzes liet en nog altijd laat maken. En het doet Hem ongelofelijk veel pijn dat deze eigen wil zo misbruikt wordt. Dat de wereld een puinhoop geworden is. Daarom heeft Hij zijn enig geboren Zoon gegeven (als dat geen liefde is?!). Jezus droeg al onze zonden. Opdat wij allen gered zouden worden, vergeven zouden zijn. Opdat de dood geen macht meer heeft. Jezus komt terug, en dan zal er geen pijn, ellende, verdriet en dood meer zijn. Dan zal het weer zijn zoals Hij het bedoeld had. Dat beloofd Hij ons. En tot die tijd kun je Hem loven en prijzen, groot maken. Proberen zoveel mogelijk op Hem te lijken, om een stukje van Zijn liefde voor ons, bekend te maken aan anderen. Opdat zoveel mogelijk mensen gered mogen zijn als Hij terugkomt! Want Hij wil dat wij allen bij Hem komen, Hij wil dat wij allen gered zullen worden. Want Hij houdt van iedereen. Wat een liefde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof in een kracht niet in een God zoals de kerk het wil zeggen. Ik heb zeer veel meegemaakt van seksueel mishandeling tot zelf moeten vechten om in leven te blijven heb nog maar net een stamceltransplantatie achter de rug en nog geloof ik in een kracht (God). alles wat gebeurt heeft een rede, als iemand vroeg mag weg gaan van de aarde wil dit juist zeggen dat zijn tijd er was en verder mag gaan dat is een geschenk zeker geen straf. Als jij zelf in de put zit denk aan de mensen bijvoorbeeld van new zeeland en dan weet je wat jij zelf nog bezit. En dat je zeker je niet slecht hoeft te voelen. Alles wat we meemaken heeft een reden zoals oorzaak en gevolg van vorige levens die je moet afmaken. Het leven kan echt hele diepe wonden hebben met veel ellende vroeger wou ik niet leven maar daarin ben ik erg veranderd, nu wil ik wel leven en depressief voelen zal ik altijd proberen weg te bannen. Want sinds mijn bijna dood ervaring weet ik heel veel en weet ik nu ook hoe alles in elkaar zit. Geloof me alles heeft een rede en kan je 1 ding zeggen. De grootste leermeesters zijn de mensen die het meeste meemaken. Kan 1 ding zeggen er bestaat een kracht (God)
Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Mooi antwoord Ritchie +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vind het ook mooi!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank, ben niet de beste schrijver maar probeer het toch te verwoorden wat ik denk (weet)
Hartelijk dank
Je blijkt de ware God niet echt te kennen, en blijkbaar ben je ook niet bekend met zijn Koninkrijks-beloften en wat dat voor de mensheid zal betekenen.
Weet je ook dat de mensheid zelf momenteel niet door God wordt bestuurd, maar door zijn Tegenstander en diens onzichtbare en zichtbare organisatie? Dàt is wat de bijbel te vertellen heeft! Dat is wat de Christus gedurende zijn bediening duidelijk onder woorden bracht, en dat is één van de redenen waarom hem het zwijgen werd opgelegd door het toenmalige politieke en ook het (zogezegd enige ware) religieuze systeem.

Die Tegenstander bood Jezus alle koninkrijken der aarde aan voor één daad van aanbidding. (Mattheüs 41-12) Gedurende zijn leven weigerde hij die. Zou hij na zijn dood van gedachte veranderd zijn? Zie zelf in Opb 12:7-12

En God zelf?
Toen in Eden de Satan de mensen van onder Gods heerschappij lokte en vervolgens God hen overgaf, gezien hun vrije wil, aan Satans 'regeringsvorm', n.l. onafhankelijkheid van de Ware God, en zelf bepalen wat goed en kwaad voor hen was, en voor hun nageslacht, was God het dan aan deze opstandelingen verplicht zijn eigen bekendgemaakte wet in te trekken en aldus de plannen van deze opstandelingen tot een succes te voeren?

Wees eerlijk?

Wat weer niet betekent dat God de mensheid zonder hoop laat. De Christus maakte hoop bekend. Maar ook op deze boodschap heeft satans organisatie 'beslag weten te leggen' en ze op zichzelf en zijn/hun plannen proberen toe te passen, door het christendom dezelfde verlokkingen voor te houden als aan Jezus zelf. Toont hun geschiedenis niet overduidelijk dat Satan succes heeft geboekt en tot op de dag van vandaag is blijven heersen?

Wat niet betekent dat de Koninkrijkvoornemens van God veranderd zijn. Maar deze zijn niet diegene welke de overgrote meerderheid der religies bekendmaken. De enigen op aarde die mensen ertoe uitnodigen hiermee bekend te raken bellen wereldwijd 'n paar keer per jaar aan (Mt 24:14) waarschijnlijk ook bij u.
Maar dat/ons afwijzen lijkt spreekwoordelijk geworden.

Maar besef dat u niet ons afwijst, maar jullie zeggen tegen de Persoon die wij vertegenwoordigen: 'Uw oplossing willen wij niet! Wij verkiezen u de schuld te blijven geven van alle ellende . Aldus laten de overgrote meerderheid der mensen weten wat er in hun hart leeft: met hun mond aanbidden zij God, maar uit hun daden en houding blijkt keer op keer dat Zijn oplossing, zijn Koninkrijk onder de Christus, het laatste is dat zij wel over zich wensen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geloofd in God en dat betekend voor jou liefde. Dat is het belangrijkste. Ik persoonlijk geloof niet in God vanwege mijn oma. Zij geloofde heilig in God en zij bad elke avond, dat als ze oud zou worden, ze geen alzheimer zou krijgen en eraan zou overlijden. Helaas is dat exact wat er gebeurd is, ik kan me gewoon niet voorstellen dat als God inderdaad bestaat, hij dat zou toestaan.

Helaas gebeuren die dingen over de hele wereld. Toch gebeuren er ook mooie dingen op de wereld. Ik denk dat het gewoon het balans van de natuur is. Maar wat ik denk doet er niet toe.
Probeer niet te kijken naar alle lelijke dingen. Ik weet dat het heel erg moeilijk is, vooral omdat ze op het nieuws alleen maar lelijke dingen laten zien. Nooit de goede dingen, maar ik garandeer je, ze zijn er wel.
Het mooiste wat er bestaat is het leven en er worden nog steeds een hoop kinderen geboren die een goed leven hebben. Die naar school gaan en goede dingen leren en een verandering voor de wereld mee brengen.
En dan is er nog het mooiste en dat is dat wij op deze wereld mogen leven. Wij zijn de enige planeet, waarvan we weten, waar leven op mogelijk is. Dat is toch prachtig? Dus er zijn nog genoeg mooie dingen en dus nog genoeg liefde van God. Want het kan ook in een klap weg zijn.

Zoals ik al zei, je geloofd in God en er zijn nou eenmaal lelijke dingen in het leven en goede dingen. Probeer daar dan naar te kijken. We kunnen niet allemaal geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op school zijn ook 5 mensen overleden, misschien is het wel een gunst om eerder bij god te mogen zijn.
Ik zo het niet willen, ik geloof zeker in god, maar ik zou het niet aankunnen iedereen te missen van wie ik houd. ook al is gods liefde groter dan al onze liefde bij elkaar.
denk maar bij de mensen die zijn overleden, dat zij eerder in de hemel bij de heer mogen zijn. God doet alles omdat hij van ons houdt.
Stel: iemand vraagt om meer zelfvertrouwen te hebben.
zou god hem da meer zelfvertrouwen geven, of een gelegenheid om meer zelfvertrouwen op te bouwen?
God heeft zijn eigen regels, gewoontes en daden. Die leren wij alleen kennen door bij hem te zijn.

Als iemand vraagt om meer moed, geeft god hem dan meer moed, of een gelegenheid om moedig te zijn?

Als je in de liefde van god gelooft, heb je een steun.
Komt wel goed!
Nadenken over dit soort dingen heeft nog nooit en mens slecht gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me hieraan denken; Heer, geef me de kracht om te veranderen
wat ik kan veranderen, de berusting om te accepteren
wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil te zien. Wellicht doelde je hier ook op. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deels idd wel! haha wat slim :D
Eerlijk? Heb je je zelf nooit eerder afgevraagd waarom bidden voor iets geen zin heeft of het beoogde resultaat niet haalt? Simpelweg, god bestaat niet.

Het word tijd dat wij als mens accepteren dat een god niet bestaat, het is niet meer van deze tijd en brengt meer ellende met zich mee dan dat het goedmaakt. God is slechts een illusie gecreëerd om een bepaalde leegte te vullen of omdat je niet beter weet omdat dit er met de paplepel is geïndoctrineerd.

Mensen accepteer gewoon dat het leven hard is, geen God die hier iets aan verandert. Waarom niet? Het bestaat niet, punt.

Bovenal zijn de oorzaken die je zijn volkomen realistisch van aard en bovenal wetenschappelijk te verklaren, geen verzonnen buitenstaande figuur heeft hiermee te maken.

Toegevoegd na 19 minuten:
Onthoud ook, liefde is soms loslaten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen theoloog, maar misschien had Voltaire toch een beetje gelijk toen hij het deïsme bedacht.
Deze theorie zegt dat God de aarde wel geschapen heeft maar zijn schepping verder met rust heeft gelaten.
Toch blijf ik er vanuit mijn katholieke aard in geloven dat God liefde is, en dat hij het beste met ons mensen voor heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
god is liefde,wie is god? niemand heeft hem / haar kunnen beschrijven als een persoon.
god betekent voor mij liefde alles wat positief is.dingen wat om ons gebeurt wat wij niet goed of leuk vinden,is eigelijk de vraag naar jezelf wat doe ik hier mee,het leven is een leer proces,hoe zie ik het hoe ervaar ik het ,wat doe ik hier mee,leer ik hier van en ga zo maar door.
klink misschien hart wat ik zeg,,,,,,we sterven allemaal .
dat de een vroeger gaat als de ander is niet leuk, voor niemand is dat leuk,maar wat doe je er aan ?????????
leren,,leren en nog eens leren.we hopen allemaal dat we lang mogen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er denk ik aan hoe je God ziet of ervaart. Zie je God als iemand die in apart kamertje zit toe te kijken hoe wij hier de boel kapot maken met onze oorlogen, dierproeven, vervuiling, bomenkapperij, voedsel toevoegingen die niet gezond zijn enz. enz. dan zou je kunnen denken dat ie ons allang heeft opgegeven. Echter zie je God in alles om je heen en herken je de God in jezelf en anderen en daarmee ook de universele liefde dan kunnen we hier een pracht van een paradijs creëren. Zo kun je erin blijven geloven door naar jezelf te kijken en goed te doen voor je medemens en medeaardbewoner. Oftewel de liefde en daarmee God in jezelf en anderen te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Mooi verwoord Netversum. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Kristal :-)
Wat heeft god nu met een aardbeving te maken? Die komen voor op dat soort plaatsen, je weet alleen niet wanneer precies. In principe is het je eigen verantwoordelijkheid om in aardbevingsgebied te gaan wonen of op een vulkaan, in een rivierbedding, onder een steile heuvel of onder de zeespiegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is het antwoord want er staat een onmogelijke tegenstelling in:

"MOET" versus "GELOVEN"

Als je denkt dat je moet geloven, veronderstel je een kracht of personen die jou dat opleggen.

Het is niet slecht te veronderstellen dat die duizenden jaren voor ons, niet dom waren, en dat als zij allemaal 'geloofden/geloven' en daar ook Einstein, mijn superhoogbegaafde vader en ook ikzelf als wetenschapper behoor, toch niet 'gek' zijn omdat ze geloven, maar dat we hen misschien wel verkeerd begrijpen als we het invullen als een 100-geloof waarbij God zogezegd alles 'goed' zou moeten laten verlopen.

Kijk naar de term en daarom sprak ik in mijn huwelijksboekje in 1989 al niet meer van God, maar van het ruimere go(e)d. In het Engels, Duits en nog wat talen stemt good zowel overeen met 'goed' (positief) als met 'goed' (waar, voorwerp, let ook op dubbele betekenis 'waar').

Het gaat dus over mind over matter (materie versus spirituele gedachten).

Het begint immers bij verwondering, net zoals ware liefde altijd dat facet versus elkaar moet behouden om te kunnen bestaan en liefde ook geloof nodig heeft, en dat geloven in de liefde van een vreemde levenspartner of je bloedeigen ouders eigenlijk even waanzinnig is als geloven in zoiets abstracts dat men soms God of Allah (verwant met 'alles', maar in wezen zelfde oorsprong en, straf, zelfde geloof dus) noemt.

Twijfel is nodig voor groei. Niemand blijft bestaan, en ook kanker heeft zowel psychische als lichamelijke oorzaken.

Als je begrijpt dat je je geloof zult verliezen als je voelt dat je het als een last 'moet' geloven, wil je een antwoord zonder de zoektocht naar waarde te schatten. Alles is in evolutie.

Ik beantwoord dan ook graag met een homogenere vraag:

"Mag ik blijven geloven in liefde EN een God". In psychologie is een 'en-en' gebruik meestal veel groter en positiever of go(e)der dan een 'of-of' benadering.

Marco Borsato's laatste CD "Dromen durven Delen" gaat volgens mij over puur geloof zoals het Evangelie (is Grieks voor 'go(e)de boodschap'!).

Op mijn link vind je waarom mijn leven inclusief nachtmerries en sprookjes de moeite waard is en mij voldoende verwondering geeft om mijn kindgeloof in harmonie samen te laten leven met mijn volwassen atheïstische wetenschappelijke visie zonder dat die tegenstelling mij naar 'moeten' verwijst...

Ik voeg nog een brontekst die van Marco Borsato die je ook eens moet lezen en misschien zie je niet met 'moeten' maar met 'mogen'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Jean, als je even doorgelezen had bij de vraag dan had je gezien dat er een week geleden een toevoeging bijgevoegd was om de woorden - hoe moet- te vervangen voor -hoe kan- Voor de rest probeer ik te volgen waar je het over hebt, en de intentie is goed vermoed ik, maar het is me allemaal niet helemaal duidelijk. Maar ik min ook niet.
Geen God zonder duivel:
Het is niet vreemd dat een gelovig mens in moeilijke tijden zijn rug naar god keert en zelfs zijn bestaan verwerpt. Welke waarde heeft een god die een onschuldig kind laat sterven? Dit is eigenlijk de hoofdgedachte en drijfveer achter het atheïsme.

Wie god op deze manier verwerpt wordt raar genoeg in feite de meest gelovige van ons allen. Hij/zij gelooft zo diep in een almachtige god dat, wanneer men geconfronteerd wordt met onverklaarbare pijnlijke gebeurtenissen, niet kan aannemen dat god dit zou toelaten, en hem dan ook verlaat.

Wat men echter niet mag vergeten, gelovig of niet, dat er geen God zonder duivel kan zijn. Geen goede zonder kwade. Geen geluk zonder verdriet. God is met andere woorden niet meer dan een aanduiding van het goede en de duivel van het slechte.

De wereld is de duivel waar je voor jezelf god in moet vinden. De kentering in een verwerkingsproces is net dat je die god, het goede, terug kan vinden. Wie met zijn gezicht naar het verleden staat, staat men zijn rug naar de toekomst.

De auteur is zelf Atheïst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is aan jou om te beslissen of deze geloof bij jou past of niet! in mijn geval past het niet bij mij en heb ik dus ook een andere geloof waar ik me helemaal in kan vinden!
ik adviseer je dan ook om rond te zoeken naar andere religies en degene te kiezen die het meest bij jou past!!
Verder wil ik zeggen gecondoleerd met jou verlies en mogen de god(inn)en je bijstaan in deze moeilijke tijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soera De Spelonk 66-83

Alleen God weet het antwoord.