Ik heb jarenlang actief het spirituele beoefend, en nu lijkt het te zijn 'verdwenen', terwijl ik het zo graag terug wil, iemand een idee hoe dit komt?

Ik heb jarenlang veel spirituele ervaringen gehad, Reiki 1 behaald, aura's gezien, bij spirituele genezers geweest die mij dingen vertelden die ze nooit konden weten etc.

Nu probeer ik wel eens om weer contact te leggen met de andere wereld, maar hoeveel ik ook om hulp vraag, het komt niet.
Misschien is dit niet het juiste moment, maar ik vind het toch vreemd en vervelend.

Ik heb zelf PTSS (post traumatisch stress syndroom), slik medicatie en zit nu 2,5 in de psychiatrie (opnames, begeleid wonen).
Dit is misschien zinvolle informatie aangezien de spiritualiteit minder is geworden sinds dien.

Kan het soms zijn dat ik bepaalde, meer aardse lessen te leren heb voordat het weer in mijn leven komt, dat ze me daar boven eventjes ''aan laten sukkelen'' om er zo van te leren?

Of is het misschien toch meer mijn grote gebrek aan zelfvertrouwen waardoor mijn geloof in God en het spirituele ook is aangetast.

Ik kan alleen maar gissen, heeft iemand een duidelijk, concreet antwoord?

Bij voorbaar dank.

Toegevoegd na 15 uur:
Allereerst heel erg bedankt voor al jullie antwoorden, wat een schat aan informatie!
Kan ik ook gewoon op mijn eigen vraag reageren, zonder specifiek op een persoon te reageren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (20)

Als u zo graag weer aura's wil zien en contact maken met de "andere wereld" kunt u gewoon stoppen met de medicaties.

Maar eigenlijk adviseer ik tegen dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf paranormaal begaafd en ik weet uit ervaring dat als het wat minder of helemaal niet goed gaat in je leven dat het dan "van boven" en/of onbewust "uit" wordt gezet. Dat het dan op een heel klein vuurtje wordt geplaatst. Je hebt het dan nog wel, maar je gebruikt het even niet. Alsof je alles tijdelijk in een kluis heb gezet.

Je moet ook niet gaan forceren om het weer terug te krijgen. Ik vergelijk het maar met het zoeken naar geld op straat. Als je er bewust naar zoekt, dan vind je niks en precies op de dag dat je er niet meer aan denkt, vind je toevallig geld. Als je het nodig hebt, komt het uit zichzelf terug, precies als jij er een poos niet om gevraagd heb. Je zal dan zien dat het op het juiste moment is.

dit weet ik, omdat ik zelf al ruim anderhalf jaar niks heb gezien of meegemaakt, vanwege persoonlijke omstandigheden, en sinds ik na de breuk met mijn inmiddels ex, weer een beetje een eigen leven heb, is het weer teruggekomen. Voor mijn gevoel twee keer zo sterk.

Nou ja kortom: als je het nodig heb, komt het vanzelf weer terug, gewoon geduldig afwachten.... als je er niet meer aan denkt dan zal je zien dat t weer terug is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kristal
13 jaar geleden
bigmomma, zo werkt dat, goed omschreven. +
Kristal
13 jaar geleden
@Zeppelin, zij zijn altijd in contact met je, jij kan dat in deze periode niet voelen, ook niet als je bidt. Laat het maar gaan, het komt wel weer.
Beste gast..
Naar mijn idee beschrijf je niet zo zeer de spirituele, maar de paranormale ervaring. Toch 2 heel verschillende dingen.

Contact met de andere wereld kan je inderdaad niet 'afdwingen'. Je geeft zelf al het antwoord: je moet er klaar voor zijn. En wellicht zul je de aardse zaken zoals jezelf leren kennen en exploreren, wijsheid opdoen vanuit eigen ervaring en inzicht (wat voor mij een groot deel van spiritualiteit is) eerst verder eigen moeten maken.

Voor alles is een juiste tijd. ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+
Kristal
13 jaar geleden
ja precies, spiritualiteit gebaseerd op zelfkennis en ervaring is nooit zweverig. +
Eigenlijk ben jij dus een prima voorbeeld van het feit dat "het spirituele" [wat ik daar geen goede term voor vind], het contact met "daarboven", het zien van aura's, contacten met de andere wereld,
dat al die dingen zich in jouw hoofd afspeelden.

Het waren jouw beelden, jouw ervaringen die zich in jouw hersenen afspeelden.
Misschien waren ze voor jou heel echt.

Waarom je dat niet meer hebt is niet precies te zeggen, maar ik denk dat het best kan komen omdat je bepaalde medicatie hebt, die jouw gevoelens [hoe je dingen ervaart] beinvloeden.
Het lijkt mij een heel goed signaal dat je je prioriteit nu moet stellen bij het op orde krijgen van jouw leven hier in deze wereld, op deze aarde.
Dat je daar je handen vol aan hebt.

Ik zou zeggen: laat het maar zo. Blijf in het hier en nu.
Richt je op je gezondheid. Daar heb je meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien vanuit de wetenschappelijke kant, een prima antwoord. en daarvoor een +
Alleen gezien de vraag zal hij aan jouw antwoord niet zo veel hebben, omdat hij zeer overtuigd is van de "spirituele" zaken waar hij mee bezig is/ was, het nu even niet meer zo ervaart en daar een antwoord op zoekt.
Even kort en bondig. Je voert nu een strijd tegen PTSS. Met opname. Dit is heel intensief. Met medicijnen. Tevens intensief. Je bent ook maar een mens die zoveel tegelijk aankan. Tegen de tijd dat je de PTSS onder controle hebt (want echt 'genezen' zal het nooit) zal het spirituele ook wel weer op zijn plek vallen voor jou.
Daar ben ik van overtuigd!
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat niemand hier op GV je een duidelijk en concreet antwoord kan geven, omdat dit jouw heel persoonlijke levensweg is.
Leren omgaan met PTSS is zwaar, opname is zwaar en medicatie is zwaar. Het lijkt me, dat je daar wel even genoeg aan hebt, toch?
Je woorden "aan laten sukkelen" en "grote gebrek aan zelfvertrouwen" en je conclusie daarvan komen op mij over als een schuldgevoel, als "het is mijn fout".
Dat is wel het allerallerlaatste wat je nodig hebt om weer op je pootjes te komen.
Ik wens je alles toe wat je nodig hebt om begrip en inzicht in jezelf te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Kristal
13 jaar geleden
+ Wendy, dat wens ik hem ook toe.
Ons eigen mechanisme om dit soort zaken te kunnen doen is uiterst kwetsbaar, komt nog bij, dat niet wij dingen waarnemen omdat wij dat graag willen, maar 'hun' ons de dingen laten waarnemen.
Het is bekend dat het gebruik van medicijnen het ' waarnemen 'verzwakt of zelfs helemaal blokkeert.
Ons vermogen dingen waar te kunnen nemen, wordt ons even ( tijdelijk) afgenomen.
Heb vertrouwen in mogelijkheid dat alles weer terug kan komen als je er weer klaar voor bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's inderdaad geen toeval. Jullie hebben hetzelfde geloof.
Kristal
13 jaar geleden
Cryofiel, als het om Doepie en Ed gaat zou het inzichten willen noemen i.p.v. geloof.
Deze mensen hebben inzichten opgedaan door persoonlijke ervaringen, niet door iets zomaar geloven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat komt doordat jij hetzelfde geloof hebt. Ik heb inzichten opgedaan die mij duidelijk maken hoe de vork werkelijk in de steel zit. Ik probeer mijn inzichten hier te delen. Dat wordt niet altijd op prijs gesteld. Er zijn veel mensen die de dialoog liever ontwijken. Zij weigeren mij te vertellen waarom ze de dingen geloven waarin ze geloven; ze weigeren naar mij te luisteren wanneer ik mijn visie geef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, met alle respect. Ook jij kan niet met zekerheid weten "hoe de vork in de steel zit". Je hebt EEn inzicht opgedaan en m.i. niet het enige echte inzicht.
Waar komt dat woord illusie toch vandaan...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo.je komt voor de zoveelste keer met dit soort opmerkingen en klachten.
Ook ik probeer net zo als jij mijn inzichten hier te delen en ook ik ervaar dat dit niet altijd op prijs wordt gesteld!!!
Wil je voorbeelden?
Ik met vele anderen ontwijken geen dialoog, in tegendeel, je krijgt regelmatig de nodige aandacht.
Niemand weigert hier een verdere uitleg te geven als daar om gevraagd wordt.
Niemand weigert te luisteren naar jou, dat is in jouw eigen beleving misschien wel zo, gezien ook deze reactie weer.
Jij blijft hoog van de toren roepen dat jij de werkelijke uitleg en verklaringen in pacht heb, maar als 'wij' dat niet zo maar klakkeloos van je aannemen, zijn 'wij' diegene die niet zouden luisteren.
Kom van je hoge toren en kom naast ons staan.
Dan hoef jij niet zo hard te roepen en 'wij' verstaan je beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo: wanneer ben je tevreden: als iedereen gilt dat je gelijk hebt???
"ze weigeren naar mij te luisteren wanneer ik mijn visie geef."..... HUH?????
Ik zie hier op GV dat mensen je teksten lezen en erop ingaan.
En ook je tekst bij de reacties direct onder de vraag.....
Die vind ik ronduit respectloos.....wat is er aan de hand?????????????????????????????
Kristal
13 jaar geleden
Op dit moment Zeppelin is het blijkbaar heel belangrijk dat je je gevoelens en emoties en oude pijn leert verwerken en leert beheren. Door de medicijnen zal die emotionele achtbaan even wat onderdrukt worden wat voor jou fijn is anders heb je geen leven meer. Als alles weer wat rustiger is kan je verder met verwerken. Geen enkele spirit vanuit het licht wil dat je jezelf verliest. Dus blijkbaar is het nu tijd om je niet zozeer met het spirituele bezig te houden. Dat komt wel weer, dat merk je vanzelf.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, ik neem aan dat je reageert op de laatste alinea van mijn vorige reactie. Bij het schrijven daarvan, had ik jou juist NIET in gedachten. Ik had de mensen in gedachten die zich compleet afsluiten voor alles wat niet in hun straatje past. Het verbaast me daarom dat je zo gebeten reageert op een stuk tekst dat niet over jou gaat. @WendyH, jij bent, zelfs nog meer dan Ed, iemand die *wel* op de ander ingaat. Dat waardeer ik juist aan jou. Ik ben het dan vaak niet met je eens (en dat zal wederzijds zijn), maar de respectvolle dialogen die ik met jou (en anderen) heb gevoerd, zijn zeker de moeite waard. Helaas zijn er echter anderen, die daar niet toe in staat zijn. @Zeppelin, ik heb mijn visie op jouw helingsproces weergegeven in een reactie onder de vraag.
Kristal
13 jaar geleden
Cryo, waarom is het voor jou zo belangrijk dat je met iederéén een discussie aan kan gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke vraag van je.
Probeer een voorbeeld te bedenken.
Stel je loopt in een mooi bos, je hebt zomaar een dag vrij en tijd zat om van dat bos te genieten.
Ook het weer is prima, niet te warm en niet te koud, een heel licht briesje speelt door je haar.
Je hebt gezond gegeten en je lichaam voelt goed.
Geen stress of zaken waar je als maar aan moet denken, nee niets van dit alles, je hooft is zo goed als leeg.
je haalt een keer diep adem en de zuurstof uit het bos, komt volop binnen.
Je ruikt de geuren van het dennenbos, van het mos waar over loopt, je hoort de vogels en een gelukzalig gevoel stroomt bij je binnen.
Je wordt van binnen helemaal blij, nee, meer dan blij, je voelt je geweldig.
Nu ben je op een punt aangekomen waar een mens eigenlijk niet verder kan, dit is de grens, hooguit voel je iets van je gids, of van je dierbare overleden oma, waar je een hele goede band mee had.
De kleuren van het bos worden nog iets intenser, de geuren nog sterker, prikkelend en tintelend komt de energie bij je binnen. wauw!! heerlijk!! Nu neem je medicijnen in om bepaalde gevoelens ( ptss ) te onderdrukken, anders gaan deze gevoelens met jou aan de loop en dat wil je niet. Met deze medicijnen kan je weer redelijk normaal leven, maar de wondertjes van het dennenbos ben je kwijt, de kleuren zijn anders, de geuren ontgaan je er komt geen prikkelende energie meer bij je binnen en van je gids en van oma voel je nu niets meer, deze medicijnen halen precies bij je weg, waarmee je de intense boservaringen had.
Er na terugverlangen is normaal, maar nu kan het even niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, ik heb nogal moeite met mensen die iets poneren als "de" waarheid, en die vervolgens weigeren vragen over die visie te beantwoorden. Vooral als ik ze serieus neem door uit te gaan van *hun* visie, daarop voort te borduren, te vertellen waar ik dan op uitkom, en dan vraag of zij dat ook zo zien - met als enig resultaat dat ik allemaal verwijten naar mijn hoofd krijg.
Kristal
13 jaar geleden
@Cryo, dat ken ik natuurlijk ook. Ik leg dat naast me neer en weet dus dat dat mensen zijn waarmee het niet klikt op discussiegebied omdat zij daar anders mee omgaan. Dat is verder toch prima?
Het feit dat jij het daar moeilijk mee hebt kan komen door dat ze je spiegelen. Ik hoor je wel eens vaker zeggen; -Ik heb inzichten opgedaan die mij duidelijk maken hoe de vork werkelijk in de steel zit.-
Jij zegt dus hetzelfde als jij hun verwijt. Je wilt het dan wel beredeneren en uitleggen maar zal je ook bij je eigen mening houden. Dat doen deze mensen ook maar dan zonder discussie.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, zulke boswandelingen ken ik. Heerlijk, dat gevoel! Nu zijn er inderdaad mensen die een psychische aandoening hebben, waardoor ze grote problemen krijgen. Om daar iets aan te doen, moeten ze medicijnen gebruiken. Dan zijn de problemen weg, maar helaas ook de prachtige gevoelens van de boswandeling. Die mensen zullen een afweging moeten maken. Wat hebben ze liever: de grote problemen en de heerlijke gevoelens - of liever geen problemen, maar ook geen heerlijke gevoelens? Ik heb echter het gevoel dat Zeppelin tot een andere "categorie" (ik zocht een beter woord maar kon niets beters bedenken) behoort. Zeppelin heeft ook problemen, maar die hebben een oorzaak. Niet iets dat hij al van jongs af aan heeft, maar iets dat hij later heeft opgelopen. Met de medicijnen is iets aan de problemen gedaan. Daardoor zijn ook bepaalde gevoelens verdwenen. Niets mis mee. Hopelijk kan hij nu aan de definitieve verwerking van zijn problemen gaan werken. Dat heeft tijd nodig, maar dan zal het wel lukken. Als het goed is, kan hij daarna de medicijnen afbouwen - de oorzaak van het probleem is dan immers aangepakt. Daarna zullen de heerlijke gevoelens van de boswandeling terugkomen. In die zin is er dus niets aan de hand, het verdwijnen van die fijne gevoelens is iets tijdelijks. Voor zover de paranormale waarnemingen al in hem zaten, zullen ook die weer terugkomen. Voor zover de paranormale waarnemingen het gevolg waren van zijn psychische (PTSS) problemen, zullen ze niet terugkomen. In dat geval lijkt mij dat een acceptabel gevolg van het behandelen van de problemen. Want als dat inderdaad zo is, dan waren de paranormale ervaringen slechts een "coping" mechanisme van zijn psyche, zeg maar het verzonnen vriendje van sommige kinderen. Dat zo'n illusie dan verdwijnt, is positief, want het betekent dat de illusie niet meer *nodig* is als overlevingsstrategie. Op dat moment zal hij zijn geluksmomenten uit zichzelf en uit de echte wereld kunnen halen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, in feite ben ik het die spiegelt. Als ik zeg dat ik inzichten heb opgedaan, dan is dat bedoeld als spiegeling tegenover iemand die precies datzelfde beweert. Zoals eerder vandaag in een andere dialoog met Carlo Smith. Die deed net of hij een dialoog wilde, maar vertelde ineens dat de dingen die anderen vertelden totaal niet relevant waren, omdat hij al absolute zekerheid had van zijn eigen onfeilbare gelijk. Daar heb ik gespiegeld - in dit geval niet door hetzelfde te zeggen, maar door hem te vragen wat hij ervan zou vinden ALS ik hetzelfde zou zeggen. Dit omdat ik tot nu toe redelijk positieve ervaringen met hem had. Had ik die niet gehad, dan was ik wellicht wat minder vriendelijk geweest. Het ligt er maar net aan hoe hoog mijn irritatieniveau is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk dit is grotendeels geen echte discussie meer, er zijn een aantal rake dingen gezegd, die de discussie zou kunnen verhelderen, maar daar wordt volkomen aan voorbijgegaan, er wordt dan verbeten gereageerd op een stukje tekst dat schijnbaar voor een ander bedoelt is, maar niet uit de tekst is op te maken.
Het is meer een soort, vermijdt de opstaaksels spelletje, geworden.
Wat reacties terug staat er:
.
Kom van je hoge toren en kom naast ons staan.
Dan hoef jij niet zo hard te roepen en ‘wij’ verstaan je beter. Want vanaf die toren blijf je roepen, luister na mij , ik heb inzichten opgedaan en ik weet hoe het echt zit.
Je hoeft niet langer te zoeken, ik kan alles uitleggen. En wij luisteren hoor, echt wel, maar mogen we a.u.b. ook in onze eigen ervaringen blijven geloven.
Kristal
13 jaar geleden
@Cryo. Maar Cryo, hierboven zeg je toch ook hetzelfde? Citaat:"-Ik heb inzichten opgedaan die mij duidelijk maken hoe de vork werkelijk in de steel zit.-
Je zegt het alleen met andere woorden.
Wat betreft het spiegelen heb je gedeeltelijk gelijk denk ik, spiegelen komt altijd van twee kanten en zolang jij zegt: in feite ben ik het die spiegelt, heb je m.i. nog maar de helft begrepen. Maar nu wil je misschien mijn eigenlijke voorgaande vraag nog beantwoorden:
Waarom is het zo belangrijk voor je om met iederéén een discussie aan te kunnen gaan? (met de nadruk op iedereen)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik spiegel inderdaad wat de ander zegt. Als een ander zich zo arrogant opstelt, en ik doe daarna hetzelfde - waarom zeg je dan niets van de arrogantie van die ander, maar zeg je er wel iets van wanneer ik dat spiegel? Je voorgaande vraag had ik nog niet gezien. Die stond er nog niet toen ik mijn vorige reactie typte. Ik hoef niet persé met iedereen de discussie aan te gaan. Ik vind het echter vreemd dat mensen wel hier een visie neer willen zetten, maar vervolgens weigeren vragen over die visie te beantwoorden. Op die manier krijg je namelijk een nogal "autistische" non-discussie. De eerste persoon zegt "ik vind A", de tweede persoon zegt "ik vind B", de derde zegt "ik vind C", enzovoort. Geen enkele interactie. Geen communicatie. Met GV kun je zoveel meer dan dat!
Kristal
13 jaar geleden
Cryo, dat is omdat we het over jou hebben en niet over die ander. En jij zei het niet als reactie op die ander maar in een reactie hier, aan mij, zoals je kan zien als je even terug leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, maar uh.... gaat het hier nog over het probleem van Zeppelin en diens vraag of....eh....
Dit soort zaken kunnen eventueel via een PB.... dat is directer en persoonlijker lijkt me.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, inderdaad, ik spiegelde naar jou. Zo te zien heb ik daarmee mijn doel bereikt: jij voelt je nu zoals ik mij voelde toen ik jouw tekst las. In feite laat ik je dus via een omweg (het spiegelen) weten welk gevoel ik krijg wanneer ik jouw woorden lees. Ik had dat gevoel kunnen beschrijven, maar dan had ik veel woorden nodig gehad. Nu heb ik het gevoel zélf overgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joehoeoeoeoeoe....
Kristal
13 jaar geleden
Ja Wendy, ik hoor je ;-)) en je hebt gelijk, dit kan veel beter via pb.
Zeppelin, vergeet alsjeblieft de discussie tussen Cryo en mij. Het hoort over jou te gaan want jij bent belangrijk en stelde een goede vraag.
Cryo, via pb lijken me dit soort gesprekken beter passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Spirituele paranormale begaafde mensen zijn vaak zeer gevoelige mensen, die vaak zo opgaan in het spirituele dat ze zichzelf verliezen.
En dat is nou precies het punt waar het bij jou om draait.
Je eigen lessen leren in dit leven is er wat bij ingeschoten, en je balans is tijdelijk verstoord.
Dit is de manier waarop God jou dit in herinnering brengt, denk aan je eigen lessen, vergeet dit niet.
Daarom staat je begaafdheid nu even op een laag pitje, en mag je jezelf gaan helpen, in plaats van anderen.
Houdt moed, het is maar tijdelijk.

Nu lijkt de hemel donker en gesloten, en twijfel je aan alles, en voel je dat je er alleen voor staat.
Twijfel niet, en houd vast waar je aan gelooft.
Doordat je nu zo op jezelf teruggeworpen wordt, zie je het grote licht, en de liefde en de bescherming niet meer, maar het is er wel.
Juist nu, nu je het zo moeilijk hebt, is er extra liefde en aandacht voor jou.
Werk aan jezelf, en pak je problemen aan, en alles wat nu tijdelijk verdwenen lijkt te zijn, komt straks nog mooier en zuiverder weer terug, omdat dan je balans goed is.
Dit is waar het om draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het allemaal even los,en werk aan je zelf,en laat die andere wereld even voor wat het is.
Er werk gewoon aan je zelf probeer er even een tijdje niet over na te denken en maak lekker een wandeling en kom tot je zelf. Als je zou willen zou je mij willen vertellen via een persoonlijk bericht hoe je aan dat syndroom komt is het bv na een zware tijd gekomen zo ja wat is er gebeurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mag natuurlijk ook gewoon via een reactie.
dat is jou keus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi carlos. die helpende uitgestoken hand.........
+1
Kristal
13 jaar geleden
smile voor jou Carlos, +
Ha Gast, wat ik begrijp is dat je door grote veranderingen in je leven gaat/gegaan bent. Op zulke momenten is het niet vreemd dat je niet zo open kan staan voor andere sferen als voor de aardse sfeer waar je nú bent. Het vraagt een grote inzet en aandacht om de periode waarin je nu zit door te komen op een zo goed mogelijke manier. Eigenlijk kan je er niet veel anders meer bijhebben. Je onderbewuste weet dat nauwkeurig en je mag er gerust op vertrouwen dat, wanneer je weer zover bent, dat je het subtiele contact met andere sferen weer kan voelen. Ongedwongen. De spirituele wereld is niet weg, die is nog even dichtbij als altijd. Je voelt alleen het contact niet. Vragen om hulp kan altijd en ze helpen je met liefde ook al ervaar je het nu niet. Het vragen om hulp kan je het beste doen op een ontspannen manier. Je kan voor jezelf een positieve vraag bedenken en die in gedachte op papier schrijven en de vraag dan, ook in gedachten, op de brievenbus doen richting de gids of helper(s) die voor jou vertrouwd is. Zodra de vraag in de brievenbus verdwijnt laat je ook de vraag los in je gedachten en ga je over tot de orde van de dag. (Je hoeft de vraag niet steeds te herhalen.) Of je bedenkt voor jezelf een andere manier om te vragen, je kan b.v. de vraag ook in vuur verbranden en met de rook op laten stijgen. Maak het echt voor jezelf op jou eigen manier en laat het weer los. Realiseer je wel dat ze hetgeen je doormaakt niet van je overnemen maar dat ze je wel met onvoorwaardelijke liefde ondersteunen en je soms kleine signalen geven met suggesties wat goed voor je zou zijn. Die kan je opvolgen of niet, dat bepaal jezelf en wat je ook kiest, hun liefde voor jou verandert niet.
Misschien is het ook een goed idee om dagelijks te mediteren, al is het maar 5 minuten per dag. Dat helpt je in balans te komen. En verder, gun jezelf de tijd om dat te doen waar je nu blijkbaar mee bezig bent.
Lieve groet en sterkte.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk en helder antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Kristal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn 1e reactie is niet aangekomen, zie ik. Dan nog maar 1x.
Een heldere en zinvolle bijdrage.
Kristal
13 jaar geleden
Dank je allemaal. Zeppelin, wat symbolisch ;-) Je hoeft nu eens even niets uit te delen, jij bent aan de beurt om te ontvangen. Armen wijd en ontvangen maar !! ;-))
Kristal
13 jaar geleden
Dank Doepie :-)
Kristal
13 jaar geleden
Zeppelin, heerlijk dat je hulp hebt, dat is zo belangrijk als je zo'n periode meemaakt. Je bent een mazzelaar... je hebt zelfs twee waardevolle hulpen (tenzij je stiefvader ook de natuurgenezer is natuurlijk ;-)) Zelf heb ik destijds ook veel gehad aan een natuurgenezer.
In eerste instantie zou ik zeggen dat het komt omdat je misschien langzaam bent afgegleden zonder dat je dit in de gaten hebt gehad. PTSS is natuurlijk niet niks. Ook kan de medicatie je ver genoeg houden van je gevoel om nog contact te hebben en te houden.

Wat ook het geval kan zijn, is dat je onderliggende lagen hebt losgeweekt tijdens je ontwikkeling terwijl die lagen te moeilijk zijn voor je om te verwerken. Dat je nog grote angsten hebt en die blijft onderdrukken. Daarmee gaat het ook allemaal weer vast zitten en blokkeert je ontwikkeling hierdoor.
Dit zou je wel kunnen onderzoeken bij jezelf. Want is er een ommekeer geweest, dat je interesse in het spirituele is verminderd?
Met welke onderwerpen was je toen bezig???

In een uiterst geval, zou je ontwikkeling ook gewoonte kunnen zijn geworden. Dat je zelf niet meer erg in hebt dat je contact hebt, omdat het zo gewoontjes is geworden allemaal. Dan hebt je het nog wel, maar dan heb je er geen erg meer in. Totdat je je gevoel weer op een nog gevoeliger laag gaat brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om de globale angsten. Die heeft iedereen wel. Ik denk dat bij jouw het gaat om de angst dat die hele diepe lagen aan de oppervlakte komen.
Zoals het seksueel misbruik waarschijnlijk. Dat zijn hele heftige emotionele gebeurtenissen die vanaf heel jong al heel diep in het onderbewustzijn worden weggestopt.
Als hierin ook maar iets wordt gerommeld, kan dit al een breekpunt zijn om niet verder te durven gaan. De angst om die gebeurtenissen opnieuw te moeten doorstaan en te doorleven kan enorm groot zijn. De medicatie helpt om rust te krijgen in de geest en de emoties. Maar het helpt niet om die emoties te kunnen verwerken.
Zeer gevoelige personen zijn ook gevoelig voor medicijnen, ook in lichtere dosis. Probeer om sterker te worden en ga onder begeleiding richting de kern van je innerlijke problemen. Doe het rustig aan en neem stap voor stap. Laat het spirituele maar even voor wat het is. Zoek een aardsere methode om de psyche gezond te maken en te genezen. Spirituele methode zijn krachtig, maar kunnen ook erg snel gaan. Soms te snel dan goed voor je is.
Kristal
13 jaar geleden
Ach Zeppelin... dit is niet niks wat je verteld. Het helpt je misschien om te weten dat veel hooggevoelige mensen een (lange) periode hebben doorgemaakt dat ze psychisch heel kwetsbaar waren. Dat veel van deze mensen ook bijzonder gekwetst zijn in hun jeugd. Door je angsten kan je ook het contact verliezen naar de spirituele wereld, maar zij verliezen het niet met jou. Wat het allerbelangrijkste is om te leren is aarden, gronden. Zodat je jezelf niet verliest. Leren goed te zijn voor jezelf is soms moeilijk maar heel belangrijk. Er zijn vele manieren om te gronden, bijvoorbeeld creatief bezig zijn met je handen, kleien is letterlijk aarden, dansen, sporten. Je kan op internet andere manieren vinden om te gronden, doe dat waar je je het meeste toe aangesproken voelt. Denk niet dat daardoor je intuitie vermindert, gevoeligheid kan vaak het zuiverste doorkomen in een sterker en/of geaard lichaam.
En ja... geduld is een schone zaak, heb alsjeblieft geduld met jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig Gdanonym en Kristal!
@Zeppelin: ik ben het zo met Kristal eens en dat schreef ik je ook in mijn antwoord: beide pootjes op de aarde!
Ga met je lijf aan de gang: inderdaad bijvoorbeeld creatief, sporten, straks in het voorjaar met je handen in de aarde, gezond eten (ook heel belangijk!).
Kortom: jezelf goed verzorgen.
En neem je tijd, heb geduld met jezelf: gun jezelf dat, want dat ben je meer dan waard!
Kristal
13 jaar geleden
Zeppelin, luister naar Wendy! ;-)
Ik lach maar meen het wel.. Dat eten ja, dat is inderdaad ook heel belangrijk, goed dat je dat nog even zegt Wendy.
Kristal
13 jaar geleden
+ Gdanonym, heel zinvol
Kristal
13 jaar geleden
Goede start !! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat een "drinkontbijt" Kristal :-) LOL
Kristal
13 jaar geleden
;-) Wendy, naja... als er maar ontbeten wordt! :-))
Dat je een gevoeligheid hebt, lijkt me logisch aan je verhaal te horen. Echter, het contact met gene zijde zal niet zo maar verloren gaan, het is wel zo dat op het moment dat jij je in de maatschappij niet staande kunt houden, zij geen 'gebruik' kunnen maken van jouw gevoeligheid.
Het is van belang dat je je eerst de maatschappelijke/sociale dingen in het leven eigen maakt, en wie weet heb je dan wel weer de grond onder je voeten die je nodig hebt om je staande te houden in het spirituele. Voor eerst lijkt het me van belang dat je jezelf leert kennen door terugkoppelingen te maken waardoor dit heeft kunnen ontstaan PTSS, en je zult voor jezelf weer een hoop duidelijkheid hebben, en steviger in je schoenen komen te staan.

Ik wens je veel liefde en kracht bij je weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over een rationeel antwoord over de capaciteit voor 'spiritualiteit' valt weinig zinnigs te zeggen. De beleving van spiritualiteit is echter meer vatbaar voor rationele discussie. Het zou goed kunnen zijn dat de medicatie en de stoornis invloed hebben op je beleving van spiritualiteit. Zo gaat PTSS vaak gepaard met het verlies van vertrouwen in een veilige wereld en het beeld dat je wat kan overkomen op elk moment. Ofwel het ontwikkelen van een kijk op de wereld waar gerechtigheid geen deel heeft in wat er met mensen gebeurt. Ik kan me goed voorstellen dat dit in het verlengde ligt met je religieuze en spirituele beleving.

Echter lijkt het me het af te raden om te stoppen met je medicatie. Wel zou ik het bespreken met je therapeut en het verband met PTSS aanhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel hulp je ook vraagt, je wordt altijd geholpen maar niet zoals jij het wilt maar zoals het in jouw levensplan past en dat weet alleen gene zijde. U schrijft zelf dat uw geloof aangetast is, het is dus niet verwonderlijk dat het lijkt alsof er geen hulp komt. De mens wikt en God beschikt.. Ook is het hebben van een Reiki Graad noch het zien van aura's geen vereiste om in de hemel te geraken (bij wijze van spreken). Alleen wat ge doet voor anderen. Voor de rest is het overgeven, geduld hebben en vooral het vertrouwen herstellen dat alles komt zoals het moet komen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zowiezo verstandig om een balans te zoeken tussen het aardse en het spirituele. Aan gezien je zelf in de psychiatrische zorg zit is het belangrijk jezelf niet te verliezen en daarmee je genezing in de weg te staan. Het kan zijn dat door de medicatie (nooit mee stoppen om die reden natuurlijk) en of de aandoening het contact tussen geest en lichaam niet optimaal is of je shackra's niet open kunt stellen, waardoor je minder makkelijk contact maakt. Mischien is het een idee om weer een paar cursussen reiki te doen om je kennis op te frissen en het gevoel terug te krijgen. En misschien helpt het je zelfs om sneller te genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ben je op de goede weg,nu nog wennen aan het idee dat je zonder al die hocus pocus kunt en je kan als een gezond mens de maatschappij weer in.sterkte er mee en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drugs, alcohol en zware medicijnen onderdrukken niet alleen de pijn,maar ook het gevoel naar andere mensen.
je voelt niet meer of je werkelijk contact hebt met iemand, je voelt niet meer of iemand te vertrouwen is. De realiteit glijdt van je weg. Bij langdurig gebruik van medicatie gaat ook je stoffelijk lichaam slechter functioneren.
Want je bloed en je organen krijgen te maken met restverwerking van afvalstoffen, bepaalde hersenfuncties breken af en de hormoonwerking verandert.
Jouw contact met het stoffelijke neemt af. Je gaat slechter stoffelijk zien en voelen. Dit alles leidt ook tot een persoonsverandering. Doordat je niet meer bij bepaalde informatie en gevoelens kunt, voel je je niet meer goed in.Je voelt niet goed meer wat bij de mensen leeft.
Je normbesef vervaagt, grenzen verdwijnen. Je grijpt dus in, in je karma.
Probeer rust te vinden door mediteren, drink veel water en laat de specialist en de medicatie zijn werk doen om je ziel te leren kennen en je levensprobleem onder ogen te zien. Probeer rust te vinden en ban al het negatieve uit je gedachtes, dan zal je je weer open kunnen stellen.
13 jaar geleden
Zelf ben ik ook geïnteresseerd in spiritualiteit,

Heb vanaf mijn 15de tot 22ste een hele sterke intuïtie gehad kon ook vaak dingen voelen wat andere voelde of ervaarde maar heel erg intens soms zelf dingen een beetje voorspellen, en gevoel hebben dat ik met alles spiritueel in contact kon komen.

Echt heel raar maar op een gegeven moment heb ik dit verteld aan een vriendin een paar dagen was het weg, voelde of ik niet meer mezelf was kon eigenlijk niets meer was echt raar, maar heb nu leren leven zonder die intuitie en soort van voorspellende gave, vind het nog steeds jammer wil het ook terug maar misschien mocht ik het niet hebben.

Zelf denk ik ook dat je persoonlijke omstandigheden een rol kunnen spelen maar bij mij op dat moment was er niets aan de hand

Nadat ik niets meer kon begon de ellende en is nog steeds niet gestopt.

Toegevoegd na 13 uur:
Echt heel raar maar op een gegeven moment heb ik dit verteld aan een vriendin een paar dagen was het weg,

moet zijn een paar dagen later was het weg, kan het nog steeds niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij mystici noemen dat "de donkere nacht van de ziel¨.

Er is een goed boek waarin het (tijdelijk) kwijtraken van die ervaringen aan de orde komt. "Na het feest de afwas" van Jack Kornfield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die pillen vlakken ALLES af... ook het positieve.

Bovendien laat het te zeer WILLEN eens los... Zo ik je bericht lees ben je er teeveel op gefocust... Ik weet niet hoe jij met je gezondheid zit maar ga eens je richten op het houden van jezelf en ontspannen... ga mediteren, yoga doen, Tai Chi, Mindfullness, ietws wat jou ligt... neem proeflessen van dezer dingen en kijk eens wat je aanstaat... waarschijnlijk heb je dat vroeger ook gedaan...

Je kunt een reactie plaatsen onder je vraag

Ik zou graag zeggen kijk of je onder begeleiding kan minderne of stoppen met de medicijnen... Doe dit nooit zonder hulp... helemaal stoppen heet een "washout" Een tijdlang wordt dan gekeken hoe jij funktioneert zonder medicijnen. maar goed, ik hoop dat je er wat aan hebt... Niet iedereen kan zonder. Met een PTSS zul je toch even door je verleden heen moeten en dan zul je ook moeten weten hoe dat het beste kan. Dat is ook iets waar je aan toe moet zijn. Das teveel om hier neer te zetten.
Enkel pillen en opname kom je er niet mee, helaas... het lukt mensen maar zelden door zoiets dieps te gaan en eruit te komen...