waarom zijn mensen aangetrokken tot occultisme?

ik zie zoveel vragen over geesten en ik wil wel weten hoe het komt dat mensen tot deze gevaarlijke dingen aangetrokken voelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou je vast aan liefde. Dit overwint alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden geesten per definitie gevaarlijke dingen zijn?

Antwoorden (10)

Volgens mij juist omdat mensen denken dat het gevaarlijk is. Zoals kinderen aan schrikdraad zitten.
En persoonlijk denk ik dat het alleen gevaarlijk is als je al verward bent, dus dat het gevaar niet van die 'geesten' et cetera komt, maar van de mensen zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms kom je er gewoon niet omheen. En als je in aanraking komt met geesten kan je er maar beter meer van afweten. het is niet altijd een keuze.

maar voor de meeste geldt dat geesten niet bestaan, en dan zijn ze ook niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet er denk ik gewoon voor uit de weg gaan. of toevlucht zoeken bij de heer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je niet gelooft in de heer? uit de weg kan niet, ik ervaar ze gewoon. Wel ben ik sterker dan zij en ben ik niet bang. Daarom zijn ze niet gevaarlijk voor mij. geesten kunnen immers niet veel. Alleen als je ze toelaat door je angsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet bang maken door anderen en sta sterk in jezelf. Dan hebben geesten geen invloed op jou. Jij bent heer en meester.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het iets mysterieus heeft, iets spannends.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@TZijlstra: Er zijn een heleboel mensen die vinden dat de heer net zo occult is als alle (andere) verzinsels van de duistere uithoekjes van onze menselijke geest. Maar als je vragen over occultisme volgt hier op GV, ben je die ook al wel tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Gnad.
Waar zou je bang voor zijn.
+1
Ik denk dat het komt door het onbekende en uit nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit in de natuur van de mens, mensen zijn altijd al nieuwsgierig en geïnteresseerd geweest in de natuur en alles waar ze niet 1,2,3 een verklaring voor hadden sommige mensen proberen daarop een antwoord te vinden in en via het occultisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel occultisme ten stelligste af te raden is ,worden mensen er toe aangetrokken door de dingen:

Nieuwsgierigheid.
Amusement.
Zorgen over de toekomst.
Bescherming tegen ongeluk.
Bescherming van Kinderen.
Verlies van een dierbare.
Angst voor de doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan je overkomen, maar het opzoeken van geesten en dergelijke vind ik niet aan te raden, en kan ronduit gevaarlijk zijn.
Als overledenen willen laten weten dat het hun goed gaat, zorgen ze wel voor manieren door jou dat kenbaar te maken.
Het gevaar is dat mensen vluchten uit de realiteit, om zich helemaal in het spirituele te gooien.
Onderzoek alles, maar blijf je aarding behouden, om te voorkomen dat je gaat zweven.
We hebben elkaar nodig, en het contact van mens tot mens blijft heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als geestelijk denkend wezen beseft de mens dat er dingen gebeuren die het toeval kan overstijgen.
Dan gat men de verklaring zoeken in het bovennatuurlijke.
Dat is gesplitst (simpel uitgedrukt) in de werking van Goddelijke Kracht en geestelijke krachten die NOET van GOD komen.
Dat laatste noemen we occult te krachten omdat het een verborgen aard heeft. (occult betekent verborgen).
Tegenwoordig spreekt men meer over paranormale effecten omdat dit al lang niet meer ij het verborgene wordt beoefend.
Vroeger werden mensen verbrand of verdronken alleen maar op basis van vermoeden van hekserij wat men beschouwde als het beoefenen van geestelijke krachten buiten het kader van de religieuze beleving destijds.
Gelukkig zijn deze praktijken (het martelen en doden van mensen die niet langs de door de religieuzen uitgestippelde lijn liepen.

Daarom beschouw ik religie als iets anders dan geloof in GOD, mensen die werkelijk in GOD geloven , zouden hun
"dwalende" medemens trachten te helpen geluk en vrede in hun leven te krijgen.
Dit is echter een persoonlijke mening.

Toegevoegd na 22 uur:
mijn excuses voor de vele fouten en het wegvallen van tekst, dit laatste is veroorzaakt door computerstoringen, gezien het aantal misslagen denk ik dat de storing ook hier
een rol heeft gespeeld.
Serieus bedoelde antwoorden verdienen een goede verwoording.

Toegevoegd na 22 uur:
mijn excuses voor de vele fouten en het wegvallen van tekst, dit laatste is veroorzaakt door computerstoringen, gezien het aantal misslagen denk ik dat de storing ook hier
een rol heeft gespeeld.
Serieus bedoelde antwoorden verdienen een goede verwoording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand zich open stelt voor het onbekende, het onverwachte , het mysterieuze is dat meestal een teken van persoonlijke groei. En dan is het contact krijgen met geesten of je begeleiders in de onzichtbare wereld een mogelijkheid.

De spirituele wereld werkt , naar mijn ervaring , graag samen met onze zichtbare wereld. Maar mensen die onvoorbereid contact zoeken met het onzichtbare belanden in werelden die zij niet begrijpen en die daardoor erg angstaanjagend zijn.

Verschillende goeievraag beantwoorders weten dat geesten niets kunnen en dat er niets te vrezen is mits je ze op een spontane manier op je pad krijgt . Overigens bedoel ik hier ook de niet - gelovers mee , diegenen die denken dat het ervaren van geesten * in * de belevingswereld van diegenen door hunzelf is veroorzaakt. Dat zou best kunnen. Welke manier dan ook er is niets om te vrezen als je :

-geen drugs gebruikt om de onzichtbare wereld te ervaren.
-niet verslaafd bent.
-geestelijk gezond bent.
-je de geesten niet oproept door rituelen en seances.

Dan laten ze jou met rust en wij laten ze met rust en als ze je iets willen laten weten dan zoeken ze contact met jou op een niet- beangstigende manier.

Maar het * is * spannend , en het overstijgt het beetje saaie van de dagelijkse werkelijkheid . Wij mensen houden óók van een beetje spanning , mystiek en ja , contact krijgen met de geestenwereld is natuurlijk ook gewoon een avontuur. Een bijzonder angstig avontuur als je het contact op de verkeerde manier legt , dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn aangetrokken tot occultisme om het onbekende te kunnen exploreren.
Wij zijn niet alleen op aarde en dat weten we maar we kunnen het niet wetenschappelijk verklaren. Dat is meestal de grootste knelpunt geweest, het is nooit bewezen. De meeste geestelijke fenomenen zijn verklaarbaar. Zoals de kou of een warmte of lichaamsverschijnselen.
Maar ik spreek het occultisme niet tegen want volgens mij zijn wij niet alleen op aarde.

Stel : we definieren even TIJD. Voor ons is tijd een verschijnsel dat ons laten we zeggen, op schema houdt.
Geldt dat ook voor onze lichaam? Ja, zoals de ouderdom van onze lichaam.

Geesten zijn onzichtbaar. Dat weten we. Maar waarom?
Het menselijk oog kan zien dankzij licht. Het vormt beelden in 1 second. Misschien kunnen we ze daardoor niet zien. Want bovendien zijn het bovennatuurlijke wezens. De volgende vraag dat je je moet stellen is wanneer zouden ze zich openbaren?

Wat is een geest? Is het een dode? Nee,dames en heren het is een wezen. Is het een engel? Nee, dames en heren ,want een engel is een engel en die kunnen wie alleszins véél moeilijker zien dan een geest.

Dan wat is het? Wel, het is een wezen dat in onze wereld zit en zoals ons leeft. Je vraagt je af waarom ze zich niet kunnen openbaren? Wel, dat is omdat zij het niet kunnen alhoewel dat er twee verschillende geesten zijn. Slechte geesten soorten klopgeesten in feite en goed geesten. Goede kun je niet waarnemen, maar de slechte wel. Meestal halen ze grappen uit met ons zoals zich voordoen als een dooie.

Hoe dan ook de mens weet dat we niet alleen zijn op deze wereld en dat er naast de fona en flaura nog andere grote onweerstaanbare grote fenomenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat heel veel mensen zich inderdaad tot het occultisme geroepen voelen door de spanning sensatie en nieuwsgierigheid. Er wordt tegenwoordig ook maar overal glaasje gedraaid. De mens beseft nog niet dat hij daarmee zich in de astrale wereld begeeft, waar hij vaak niet kan zien, en niet mee kan communiceren. Men wil graag weten hoe de toekomst eruit gaat zien, of het is wel leuk als tijdsvermaak, maar helaas komen deze mensen maar al te vaak op de koffie, en ja ook dit gebeurd al op scholen! Dat de mensen die overleden zijn, nog dichtbij zijn, als geest, wordt steeds duidelijker. (neem maar eens een 'oude' film als ghost). En daar is ook niets mis mee, het experimenteren echter, tja dat is iets waar je je beter niet aan kunt wagen...Maar dat is net zoals van die wegraces, of jackass gebeuren, het moet interessant zijn, of opvallen omdat mensen hun eigen zelfwaardering kwijt zijn geraakt in de verharding van de maatschappij.