Waarom zie ik een verschillend beeld met mijn ogen afzonderlijk maar kan ik iets toch scherp zien ?

Als ik een voorwerp voor mijn ogen hou en het afwisselend met mijn linker of rechter oog bekijk dan verspringt het beeld iets. Toch heb ik het idee dat ik het met beide ogen tegelijk scherp zie.
Dit kan toch niet ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dit verspringen wordt door je hersens "vertaald" naar diepte zien.
Omdat beide ogen vanuit een andere positie kijken en dus onder een iets andere hoek dat voorwerp zien krijg je dit verspringen.

Je ziet pas onscherp als het beeld op je netvlies zelf onscherp wordt doordat de ooglens niet meer goed kan focussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat 'vertalen' van de hersens van 2 verschillende beelden naar 1 scherp beeld betekend dus dat ik niet naar de wereld kijk zoals 'ie is maar naar wat mijn hersens ervan gemaakt hebben. Iets 'is' dus niet op een bepaalde plek (al denk ik dat wel) maar ik zie het op een soort gemiddelde plek tussen de twee verspringende posities in en denk dan dat het 'daar' is. Maar als ik altijd maar met één oog zou kijken dan wordt de positie dus niet hervertaald door mijn hersenen naar een gemiddelde en zie ik iets dus alleen op de positie van mijn ene oog.
Je kunt dus eigenlijk nooit zeggen dat iets 'ergens' is want dat ligt blijkbaar niet vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer omgekeerd. Het verspringen tussen die 2 beelden maakt dat je juist WEL weet waar het object precies is. Overigens is dat iets dat de hersens moeten leren...als zeer jonge baby kan je dat nog niet. Echter, een baby probeert voorwerpen te pakken en daardoor leert ie ook ontdekken welke afstand bij welke beeld verspringing hoort.
Wat je hersens vastleggen is een foto van de werkelijkheid, maar wel een soort van 3D foto met behulp van 2 2D foto's.

Andere antwoorden (4)

Zie ook bovenstaand antwoord. Maar wil daar even aan toevoegen dat 1 oog geen 3D kan zien. Daar heb je 2 ogen voor nodig. Probeer maar eens afstand te schatten met 1 oog, of laat iemand een bal naar jou gooien wanneer je 1 oog dicht hebt. Je zult zien dat dit een heel stuk moeilijker is.

Zoals het antwoord hierboven dus; Je hersenen maken hier dan weer het juiste beeld van wanneer je met 2 ogen kijkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging:
Een mooi voorbeeld van het feit dat 1 oog geen 3D kan zien is natuurlijk een film kijken in een 3D bios. De bril (afhankelijk van welke techniek) heeft bijvoorbeeld 2 kleuren. Knijp 1 oog dicht en het 3D beeld is weg, en je ziet ook nog maar 1 kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je hersenen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe soms hetzelfde en het is heel normaal geen zorge maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met beide ogen kijkt komt op het netvlies een tweedimensionaal beeld binnen en voor het inschatten van de afstand is het waarnemen van diepte nodig en dat is driedimensionaal.

Elk oog is afzonderlijk in staat kleuren, vormen en de plaats van objecten waar te nemen. een beeld met 2 ogen is namelijk stereoscoop, dat betekend ruimtelijke waarneming. de beide ogen werken samen zodat je een driedimensionaal beeld krijgt.
Het beeld dat elk ook ontvangt, is dus net iets verschillend van elkaar, omdat elk oog op een andere plaats in het gezicht zit. In feite worden er twee er twee beelden van de zelfde stimuli opgevangen, elke oog een eigen beeld..
ruimtelijke waarneming kan alleen met twee ogen,

Als je een oog dicht doet en bijvoorbeeld iets probeert te pakken, of nauwgezet met de vinger op de knop van de stereo wilt drukken, zal je merken wat het effect is van het missen van een stereoscoop beeld.