Kan het zijn dat je over dingen droomt waar je onbewust mee bezig bent, maar die je niet wilt toegeven in werkelijkheid?

Mijn nieuwe vriend zegt altijd dat hij nooit wil samenwonen. Dit als gevolg van zijn scheiding inmiddels alweer 15 jaar geleden.
Ik heb hem ook gezegd dat ik me niet wil opdringen en dat ik hem wel begrijp ( ondanks dat ik het wel met momenten erg vind)
Vanmorgen vertelde hij dat hij vannacht gedroomd had dat we samen naar een koopflat gingen kijken en dat hij een bod wilde doen, maar omdat mijn laptop het niet deed ( en toevallig deed die het ook niet de avond van te voren) kon hij geen bod doen.
Ik liet niks merken maar vroeg me wel af waarom je zoiets droomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Omdat je dagelijks bewustzijn,dus je dagelijks gevoels- en gedachtenleven er zo mee bezig is,gaat dit proces verder in je onderbewustzijn: ons onderbewustzijn is de "zetel" van ál onze opgeslagen en onverwerkte gevoelens en ervaringen.

Tijdens de slaap,wanneer ons dagelijks bewustzijn-- ons "waakbewustzijn" --- tot een minimum beperkt is,neemt het onderbewustzijn de "regie" over en genereert dromen,d.w.z.: onze niet-verwerkte gevoelens en herinneringen worden dan zo via vaak symbolische beelden op een soms bizarre manier "vertaald",zodat we ze vaak niet begrijpen of verkeerd interpreteren.

Aan de andere kant hebben we soms zgn. "lucide" dromen (van Latijn: "lux" = licht;helder): zéér heldere dromen waarvan de dromer/-ster de beelden wanneer hij/zij wakker is,goed kan herinneren.

Hoogstwaarschijnlijk willen de dromen van je vriend vertellen dat het probleem dat je vriend nu met je wil samenwonen,terwijl hij dat eerst steeds heeft tegengehouden,aangeven dat hij er ---ook al is dit onbewust--- erg met deze situatie in zijn/jullie relatie bezig is.

Mogelijk gaat hij zich geleidelijk aan anders opstellen en raakt hij gewend aan het idee van samenwonen met jou,iets wat hij eerst (bindingsangst?) niet wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In je dromen verwerk je je dagelijkse gedachten. Je blijft er gewoonweg mee bezig. Dat is een hele natuurlijke reactie. In feite gaat je denkproces gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zit zeker wel een verband met dromen en wat de gedachte zijn overdag...
ik denk dan ook dat hij er toch wel mee bezig is...
succes...leuk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is goed mogelijk!

Onderwerpen waar je overdag wel eens mee in de knoop zit, kunnen in je slaap weer terug komen in de vorm van een droom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat hij er aan gedacht heeft. Maar ook kan het zijn dat er andere mensen in de omgeving, of op tv, het over een huiskopen hebben gehad.
Ik zou er geen conclusie uit trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk is hij er onbewust maar ook bewust mee bezig.Hij droomt dat jullie samen een flat willen kopen maar dan komt er iets op de proppen waardoor hij er toch weer onderuit komt: jouw laptop.

Hij heeft angst dat het niet gaat lukken,niet jij bent de schuldige, maar je laptop, hij werkt niet.Dat wil zeggen dat jouw binding met de wereld niet werkt.Dat maakt dat jij alleen met hem verbonden bent, en dat jaagt hem angst aan.Alles aan deze droom wijst op bindingsangst, hij wil wel maar hij durft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij droomt dit omdat hij er toch mee bezig is om met jou samen te gaan wonen.
Alleen alvorens dat het geval is moet hij zijn scheiding wel kunnen verwerken, en dat is dan ook bijna het geval.
Hij begint nu weer open te staan, en ziet de toekomst met jou steeds zonniger in, dus het komt wel goed.
Dat die scheiding tragisch en moeilijk is geweest staat buiten kijf, omdat hij nog steeds daar voor een deel mee bezig is.
Wat fijn en lief van je dat je hem alle ruimte geeft, dit zal hij ook wel zo ervaren.
Ik wil jullie samen een gouden toekomst toewensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige antwoorden geven terecht aan dat het in zijn onderbewustzijn de goede kant opgaat. Ik wil daar nog het volgende aan toevoegen. Het feit dat hij dat aan jou vertelt betekent dat hij het ook bewust geen taboe meer vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee en eigen ervaring kan dat, zoals een aantal voorgangers ook schreven. En niet alleen over iets niet kunnen of willen toegeven in de werkelijkheid, maar sowieso. Dingen waar je in het dagelijks leven bewust of onbewust mee bezig bent kunnen terugkeren in je droom, soms ook krijg je een antwoord. Leuk, dat hij je droom met je deelt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je dromen zijn een hulpmiddel voor het onderbewuste om de dingen die je in het dagelijks leven tegenkomt of mee worsteld te verwerken in feite zijn dromen een onderdeel van een verwerkings proces en droomt waarschijnlijk die vriend die dromen omdat hij er onbewust mee bezig is of het onderbewust moet/wil verwerken