Is de liefde van God onvoorwaardelijk?

Bepaalde religieuze stromingen menen dat men eerst Christus als de Verlosser moet accepteren voordat men Gods liefde ontvangt en dat wanneer men dit niet doet men zal branden in de hel of niet gered zal worden.
Is Gods liefde dan niet onvoorwaardelijk?
Of is dat het wel en is deze stelling slechts een klassiek voorbeeld van een argumentum ad terrorem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Antwoorden (11)

moeilijke vraag. Er wordt weleens gezegd dat de liefde van God onvoorwaardelijk is, maar hoe zit het met hoofdzonden als moord? Dat vergeeft God toch alleen als je oprecht berouw betoont. Anders kom je toch niet in de hemel. Sommigen geloven dat je uberhaupt niet in de hemel komt als je dat soort dingen doet.

daarom geloof ik maar zo min mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de liefde van de Schepper, de enige,
eeuwige God
is onvoorwaardelijk.
het is misschien moeilijk voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gods liefde is onvoorwaardelijk. Maar jij als mens moet de keuze maken of je die liefde wilt aanvaarden of niet. De keus is aan de mens. God dwingt mensen niet om die liefde maar te aanvaarden. God wil dat wij een eigen wil hebben. Zo heeft hij de mens gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen dingen doen of deden die god niet aanstaan verdelgt hij of laat hij hele volkeren verdelgen Liefde? Aan me hoela!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!
Maar dat kan ik nou wel zeggen; feit is dat bijna alle christenen dat ook wel vinden, maar er heel verschillend over denken, hoe je die onvoorwaardelijke liefde van God moet uitleggen.

Sommige christenen zeggen dat je er met die onvoorwaardelijke liefde van God niet komt, anderen beweren dat er sprake moet zijn van een wederzijdse liefde, anderen beweren weer, dat je er in principe zelf niet zoveel aan kunt doen, en er zijn ook christenen die beweren dat alles wat je er zelf aan kunt doen, je ook weer door God wordt gegeven, en daar alleen maar heel dankbaar voor kunt zijn. (Maarten Luther vond dat geloof alleen maar een geschenk is)

Dit zijn ontzaglijk ingewikkelde zaken, en het is echt onmogelijk om hier op GV uitgebreid op in te gaan. Gelukkig maar dat geloven ook iets betekent als "je overgeven aan God", en is het misschien niet nodig, om alles precies te weten en te verklaren, hoe het zit.
"Geloven als een kind" zoals in de Bijbel staat, is misschien zo gek nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De liefde van God is ondoorgrondelijk. Wie mij kan uitleggen hoe het mogelijk is dat in tijden van oorlog beide partijen God aan hun zijde zien, nodig ik hierbij uit.
God heeft een ieder lief. Ja, ja, God als allemans vriendje. Geloofsvraagstukken stuiten altijd op begripsproblemen omdat er sprake is van geloof. Er is helemaal niemand die iets met enige zekerheid kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Exodus 20:5 staat:
Want Ik, de Here uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.
Het volk Israel leerde dat God erop stond (in gewone mensentaal) dat zij hem eerden, volgden en gehoorzaamden.
Het was niet onvoorwaardelijk.

Jezus leerde later:"" Niemand komt tot de Vader, dan door Mij. "" Hij liet zien dat naastenliefde en liefde tot God in elkaars verlengde liggen.

Het is allemaal niet onvoorwaardelijk. Wie God wil kennen en iets van zijn liefde wil merken, moet kennelijk zelf iets doen. Dat is ook mijn ervaring.

Wat verder bij God is, aan gedachten en overwegingen, daar kan geen mens iets over zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, mooi verwoord InekevL ;-)
God liefde is er altijd en onvoorwaardelijk.
ongeacht je in God gelooft of niet
(God laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.)
Maar wil je er iets van merken en van begrijpen dan zul je toch contact met Hem moeten maken.

Er staat ook Jezus is gestorven voor allen nog voordat wij tot bekering kwamen.

Luc 22,32
maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zou bezwijken. En gij, als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen.

Dit zei Jezus op het moment dat hij nog bij de discipelen was dus er was blijkbaar nog geen sprake van de mogelijkheid tot bekering, pas na Zijn dood
Je zult dus wel eerst die liefde moeten begrijpen en ontvangen voordat je beseft dat het onvoorwaardelijk is

Dat is de enige "voorwaarde" die er is
maar die voorwaarde is eigenlijk al vervuld door Jezus

ben ik niet bij u geweest heb ik niet gezegd dat alles wat ik doe de Vader doet ?
Hoe kun je nu zeggen dat je Mij niet kent.
wie Mij gezien heeft heeft de Vader gezien , dit is het eeuwige leven dat zij U kennen en Hem die Hij gezonden heeft.

en niets menselijk is die discipelen bespaart hoor.

Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.
Here geef ons meer geloof !! roep ie uit
nou ben ik niet anders dan anderen.
Je zal de mens in God's onvoorwaardelijk liefde moet beschouwen wil je dit lukken.
ga er maar aan staan, zonder besef of kennen van die liefde van God. en zelf met dit is het al moeilijk genoeg
tja we blijven mensen he.

Dus ja wellicht heb je gelijk als je zegt dat er toch een voorwaarde is maar God heeft ook dat grotendeels opgelost door het Antwoord eigenlijk al te geven.

Dat woord onvoorwaardelijk is waar
maar dat mag je geen excuus geven om maar te doen en te laten wat je wilt.
en onterecht te steunen op God vergeeft toch alles ?

Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.
13 jaar geleden
Is moeilijk uit te leggen .
Ik denk ten eerste als jij in god gelooft hij in je leeft .
En als dat zo is pleeg jij geen moord dus als god echt in jou leeft doe je geen dingen die verkeerd zijn .
Daarom is het zo raar dat alle katholieken zich katholiek noemen maar dat wil helemaal niet zeggen dat zei ook echt in god geloven.

Je ziet ook wel eens mensen die een moord gepleegd hebben en dan zo genaamd spijt hebben .
Die spijt komt niet uit hun hart maar uit hun hoofd.

En mensen die moorden uit de naam van god dit zijn geen mensen die in god geloven .
Het is ook makkelijker voor god te sterven als voor god te leven .
En geloven doe je met je hart dus dit kan nooit nep zijn zeg maar.
En als je met je hart gelooft zal je gods liefde ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romeinen 9:16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
Als de mens één nagelschrapje moest bijdrage was het eeuwig onmogelijk om de zaligheid deelachtig te worden! Het is alleen genade. Onvoorwaardelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je de bijbel goed leest. God lijkt een voorliefde te hebben voor Israëlieten en een soort hekel te hebben aan Egyptenaren en Romeinen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook mannen en eerstgeborenen zijn meer favoriet bij God.