Wie heeft de bijbel geschreven?

En hoe weten we zeker dat dit niet onder het genot van een drankje verzonnen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.1K

Het beste antwoord

De bijbel is geschreven door diverse schrijvers, eigenlijk is het een soort verhalen bundel die in grove lijnen de geschiedenis weergeeft vanaf de tijd van ADAM en EVA!
De verhalen zullen deels berust zijn op waarheid en deels op fantasie van de verteller.
Ik denk dat we ervanuit kunnen gaan dat er verzonnen delen of delen in voorkomen die niet op waarheid berusten!
Wel zijn er aantoonbare feiten die beschreven staan!
Maar ik denk dat de mens van ca 2000 jaar geleden net zo is als de mens van nu!
Dus als de eerste met een verhaal komt dat jantje ziek naar huis is gegaan en het verhaal is al 9 x doorverteld dan is jantje inmiddels gereanimeerd!Dit zal een schrijver dan op papier zetten.
Dus ik denk dat je sommige stukken wel met een korreltje zout moet nemen. Ik zie de bijbel als een meesterwerk in de literatuur, maar ik kan mijn geloof er niet aan koppelen!
Daarvoor ben ik teveel overtuigd van de evolutietheorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ook al is de bijbel verzonnen, dan nog is het een geweldige, hoeveelheid aan verhalen, van grote historische waarden en tevens het meest verkochte boek ter wereld.
Het zal niet door één iemand zijn geschreven maar is een verzameling van verhalen en gebeurtenissen, door velen opgetekend en/of doorverteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het een geweldige hoeveelheid verhalen met grote historische waarden zijn trek ik ook absoluut niet in twijfel. Maar kon iedereen in die tijd zijn verhaal maar doen en de beste kwam in de bijbel? Hoe is dit gegaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren maar weinig mensen in die tijd die konden schrijven, veel verhalen gingen via, via en werden soms eeuwen doorverteld.
Want pas toen het schrift werd uitgevonden kon men het gaan opschrijven, van wat er nog van over was van alle verhalen, de rest werd er bij verzonnen, of anders/ verkeerd opgeschreven, later waren er weer de verschillende vertalingen en toen ging het ook vaak fout.
Maar heel veel verhalen blijven zeer waardevol, ook nu nog en veel andere verhalen zijn symbolisch, het zijn juist die verhalen waar het tegenwoordig nog vaak fout mee gaat, het is maar hoe je het uitlegt.
Dat weet niemand, het is dus heel goed mogelijk dat het onder een genot van een drankje verzonnen is en een sprookjesboek is. Niemand heeft ook tastbaar bewijs van de verhalen.
Daarnaast konden we eerder nog niets drukken en werd het dus overgeschreven; daar kan altijd iets in mis gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
5 jaar geleden
"Niemand heeft ook tastbaar bewijs van de verhalen": dat klopt niet, in de geschienis worden sommige verhalen bevestigd.
Er is veel studie gedaan naar de bijbel. Het is eigenlijk een verzameling van 66 boeken, en men heeft een redelijk beeld van hoe oud elk boek is. Verder is er verschil in taal (het oude testament is in Aramees, het nieuwe in Grieks geschreven). Daarnaast hebben de verschillende schrijvers hun eigen kenmerken, hun persoonlijke manier van opschrijven. En er worden dingen in beschreven die aangetoond waar zijn. Er is meer geschiedschrijving geweest vroeger. Verder wordt er soms in het ene boek een stukje van een ander boek aangehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier de kinderbijbel, van Mary Batchelor. Uitgegeven door Kok Voorhoeve in Kampen.
Althans, dat staat er op.