Is satanisme een erkend geloof ?

er was toch de satanskerk en die hadden toch ruzie met de belasting over of ze een geloof waren ?
hoe is dit afgelopen ? en wat zijn de erkende geloven en wie bepaalt dat ? en scheelt dat per land ?
ok ,ok dat waren 5 vragen .....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.9K

Het beste antwoord

Traditioneel satanisme wordt niet beschouwd als een echte religie door de moderne satanisten. Modern satanisme is een vorm van atheïstische zelfverering, versterkt met rituelen, en gecodificeerd door Anton Szandor LaVey. Volgens moderne satanisten was Anton LaVey de eerste die een coherente bovengrondse religie en filosofie creëerde onder de naam "satanisme", en zij beschouwen alles wat afwijkt van deze religie dan ook niet als satanisme. Andersom beschouwen sommige traditioneel satanisten het modern satanisme als een grap en LaVey als een oplichter, weer anderen staan er neutraal of onverschillig tegenover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover mij bekend is wordt door niemand bepaalt wat een religie is. Er is een scheiding tussen staat en kerk in Nederland. Satanisme is een vorm van religie, voornamelijk vanuit de leden zelf gedefinieerd zoals wel meer religies en levensbeschouwingen. Het enige dat wel vanuit de overheid wordt bepaald is wat als een sekte wordt gezien. Dus eigenlijk gebeurt er het omgekeerde: er wordt in ieder geval bepaald wat niet een religie is of althans wat schadelijk kan zijn. Dit beleid is per land verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat mij betreft wel, net zo als iedreen geloven die in satan/duivel.