Zijn alle religies niet ten diepste gelijk?

Alle godsdiensten slaan immers terug op een God(heid of iets goddelijks). Hoe hij nou heet of wat zijn karakter volgens de aanhangers van die godsdienst ook mag zijn: het godsbesef is er. Maakt het dan nog uit in welke god je gelooft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe je godsdienst ziet. Het zijn allemaal groter instituten die allemaal in een soort opper wezen geloven, met een hele organisatie van mensen die menen kennis te hebben over dit opperwezen. Allemaal zijn het hele bureaucratische, conservatieve organisaties. Daarnaast zie je dat in de meeste godsdiensten rituelen een belangrijke rol spelen.
Daarnaast zie je in de wereldgodsdiensten dat ze erg met elkaar verweven zijn. Het Christendom, de Islam en het Jodendom hebben allen dezelfde roots. Ook het Boedisme en Hidoeisme hebben dezelfde oorsprong. In dat kader lijken godsdiensten allemaal op elkaar.
Echter, sommige gelovigen zullen welk zeggen dat hun geloof anders is, het enige ware en dat hun god de enige echte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik geloof zelf in het christendom. iedereen heeft godskennis, je weet dat er een God is. Dit kan je bijv. zien aan wilde stammen in Zuid Amerika, die aanbidden ook allemaal een god/goden. je kan de godskennis ook wegstoppen, maar je hebt tocht altijd het gevoel dat er iemand boven je staat.

Toegevoegd na 1 uur:
iedereen heeft dat.
en als je goed nadenkt(echt goed) dan is het logischer dat je in God gelooft dan dat je nergens in gelooft, want hoe verklaar je het leven dan? hoe het ontstaat en hoe iets blijft leven? dit kan nooit "toevallig" ontstaan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is eén pot nat : alle religies hebben gemeen dat ze geloven in een persoonlijke oppermachtige god, die niet alleen alles geschapen zou hebben, maar zich ook nog eens persoonlijk iets aan elk mens gelegen zou laten liggen.

Overigens geloven ze allemaal in één god en wijzen ze de overige 99 % van de hand. Wanneer je echter besluit 100 % van de goden van de hand te wijzen, beginnen de problemen pas goed. Er zijn zelfs mensen die atheisme een religie proberen te noemen, maar het is uiteraard het volledige tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een reden voor dit minnetje, of hebben we weer een actieve relifundi in ons midden , die denkt dat zijn geloof het Enige Ware geloof is ??
Nee, want niet alle religies zijn ook een godsdienst. Niet alle religies slaan terug op een godheid of iets goddelijks.

Denk bijvoorbeeld aan het boeddhisme: het is een religie, maar er is geen sprake van een god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je nog dieper, dan zijn alle religies zelfs gelijk aan geen religie; het komt er dan op neer dat of je nou gelooft of niet, hoe 'alles' precies in elkaar zit weet je niet. Je kunt in een god geloven of als atheist/agnost volledig de wetenschap volgen om de waarheid te achterhalen maar uiteindelijk zijn het allemaal metaforen voor het zelfde: We bestaan, waarom weten we niet, er is geen direct aanwijsbare reden maar dat houdt ons niet tegen om er over na te denken.

Als je het zo bekijkt is alleen filosofie de enige weg naar 'verlichting'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof helemaal niet in een godbesef. Ik denk ook niet dat iedereen bang is voor het onbekende, dus waarom zou je voor jezelf een god fantaseren Ik ken geen enkel mens waarvoor ik intellectueel respect heb, die een godbesef heeft. Einstein niet, Newton niet, eigenlijk geen enkele wetenschapper houdt serieus rekening met een god. Wellicht zijn de enige uitzonderingen de wetenschappers uit vroeger tijden, maar die geloofden niet echt in god, maar die waren gewoon bang voor de brandstapel. Dus alle religies zijn gelijk, allemaal manieren om het volk te kunnen overheersen, maar dan zonder de empathie van bijvoorbeeld Marx of Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de ware volgelingen van Jezus maakt het wel degelijk uit in welke God zij geloven.
Deze God heeft een Naam ,JHWH, en onderscheid zich hiermee van andere goden.

In de bijbel laat God zien hoe hij dient aanbeden te worden, maar hij laat ook zien dat het symbolische "Babylon de grote" (wereldrijk van valse religie) zal vallen .
-- openbaring 14:8. --

De URI ( United Religions Initiative ) tegenwoordig URO,
is al enige tijd druk bezig verschillende religies samen te voegen tot de "universele wereldkerk" .
Deze URI of URO heeft als logo de de swastika met acht punten ook wel genoemd de ster van ISIS of ISHTAR welke zijn oorsprong heeft in het oude Babylon.

De bijbel leert heel duidelijk dat God zijn goedkeuring hier niet aan zal geven. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enerzijds nee, er zijn religiën zonder goden, er zijn religiën met meerdere goden en er zijn monotheïstische religiën.

Het ene geloof kent alleen maar goed, het andere kent ook kwaad en weer een ander geloof kentt beide niet.

Maar, aan de ander kant, iedereen 'gelooft' in dat wat er is (de werkelijkheid), men heeft alleen niet allemaal hetzelfde beeld van die werkelijkheid.

Maar of het wat uitmaakt in welke God je gelooft? Volgens de bijbel wel. Volgens mij niet.
13 jaar geleden
Neen, zeker niet! Lang niet elke religie legt de zelfde onzelfzuchtigheid aan de dag als dat Jezus dat deed. Van elke christen zou hij het grote voorbeeld moeten zijn. Jezus is echt iemand die navolgenswaardig is, we kunnen veel van hem leren. Maar nu draait het in de religies om macht en aanzien. En om geld.

Iedereen mag natuurlijk zelf weten hoe, tenslotte zijn we met een vrije wil geschapen, hij zijn leven moet leiden. De grote vraag zou kunnen zijn:'hoe vindt de God van de schepping zelf dat ie aanbeden dient te worden?' Kan de Schepper van de mens maar klakkeloos goedkeuren wat wij gezamelijk op deze aardkloot aanrichten. Kan Hij goedkeuren dat iedereen de goddelijke wetten en beginselen naar eigen inzicht wel of niet zal naleven? Interpreteren we ze naar ons eigen straatje? Of heeft God dat recht? Zijn we geoorloofd onze eigen goden te verzinnen en te aanbidden?

Wat was ook al weer de strijdvraag?

'Satan die beweerd dat mensen beter af zijn als ze zijn heerschappij volgen. God legde alleen maar onnodige lasten op 's mensen schouders. M.a.w. God had niet het alleenrecht om de mensheid te besturen.'

Als ouders hun kind liefdevol opvoeden, zijn er dan meerdere opvoeders die bepalen wat het beste voor je kind is? Op heb jij als ouder die van je kind houdt, en het betste met hem voorheeft, het voor het zeggen?

Keurt God iedere religie goed? Kijk eens in de oudheid.