Moet je iemand die er van overtuigd is dat christendom alleen maar het ,,goede'' geloof dit gewoon laten denken, of er tegen in gaan.

dus moet je maar denken: laat maar. Of hem proberen in te laten zien dat je niet zo in een hokje moet denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste gast26617 Het christendom is het enige juiste geloof. http://www.jesussaves.nl/index.php?content=95 http://www.bestaatgod.net/Genezing

Antwoorden (17)

mwa.. Mensen die daar van overtuigd zijn zal je niet snel overtuigen. Immers. Het is een geloof en da is niet gebaseerd op feiten. Met feiten kan je zo iemand dus nietovertuigen. Dit proberen te doen heef mi niet veel nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, als jij zin hebt in een zinloze discussie met je dat vooral doen, maar iemand die overtuigt is van zijn geloof laat jij toch niet van mening veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen iemand met sterke overtuigingen ingaan, heeft weinig zin en is vaak verspilde moeite. Een discussie met zo iemand kan best interessant zijn, maar uiteindelijk blijven ze altijd bij hun overtuiging.

Je kunt proberen het hem zonder woorden te laten zien. Dat werkt meestal een stuk beter, maar is gelijk ook een heel stuk moeilijker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder kun je je natuurlijk afvragen wat de zin van het er tegenin gaan is. Wat bereik je ermee? Wat levert het op? Is het echt de moeite waard?

En uiteindelijk is het altijd nog zo dat we vrijheid van geloof hebben, dus hij mag dat ook geloven.

Ik zou het lekker laten, tenzij hij/zij er problemen door creëert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Laat maar'. Laat die persoon in zijn/haar waarde. Als hij/zij tevreden is met het geloof, hoef je hem/haar niet de waarheid te vertellen. (Tenzij het echt heel radicaal is en zo). Leven in een illusie van het geloof is vaak gelukkiger dan leven in een geloofloze wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenin gaan,heeft geen zin. Gewoon in de waan laten,net zoals gelovigen in andere religies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spiegel voor houden. Als deze zelf christen is dan zal hij ook 'goedheid' moeten uitstralen.
Kan die dat niet, dan kan hij het ook niet verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niks. Het ligt er maar helemaal aan wat je met die persoon wil. Is het een goede vriend die alleen op dit vlak hele starre denkbeelden heeft? Is het een collega waar je af en toe mee samenwerkt? Is het een profeet die aan de deur komt? Is het een radicaliserend christenpuber? Dat maakt nogal verschil.
Je kunt proberen om deze persoon er van te overtuigen dat er niet zoiets bestaat als 'de absolute waarheid'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik zou mij gewoon maar laten denken dat ik het goede geloof aanhang. Overtuigen gaat met bewijzen. Laat het ontbreken van bewijs nu net ook de reden zijn dat geloof geloof maakt: het kan niet bewezen worden. Als iets bewezen kan worden is het geen geloof meer.

Andersom maakt een christen dit ook dagelijks mee: de "niet gelovige" medemens houdt zo vast aan zijn geloof van het niet bestaan van God of een hogere macht... Tja, lastig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in zijn/haar waarde laten. Zou wel afspreken dat ze jou ook niet proberen te overtuigen.

Ik heb regelmatig discussie gevoerd met verschillende gelovige aanhangers en altijd duidelijk gemaakt dat ik er verder mijn mening op na houd en ik niet verwacht dat zij mijn mening gaan delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er wel tegen in gaan maar meestal is dit verspilde energie .
Elk mens heeft iets te leren op deze wereld en de een heeft daar een geloof bij nodig en de ander niet .
Daar komt nog bij dat sommige mensen een heel groot ego hebben en denken dat hun geloof het beste en het grootste en het geweldigste is.
Zo denken moslims dat hun geloof het "goede "is en sommige mensen vinden de 1 beter als de ander omdat ze een andere huidskleur hebben of een betere opleiding.
Ga zo maar door, zo kan je de heledag door in discussie gaan met iedereen.
Ik denk soms dat het beter is jou standpunt in stilte te vertegenwoordigen en discussies te vermijden.En iedereen met respect te behandelen .

Maar ik weet dat dit heel moeilijk is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: ik ben jaloers op u, ik wou dat ik zo'n sterk geloof had. Ga niet aanvallen, blijf bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om naar het vrijheidsideaal van deze maatschappij te spreken: iedereen heeft recht om zijn of haar mening te hebben en te verkondigen. dat doe jij niet als jij de persoon wilt laten zien dat deze niet zo moet denken volgens jou! tegenwoordig word wat dat betreft met 2 maten gemeten. je mag alles zeggen, bijvoorbeeld door christenen beledigen door te vloeken. maar pas op als je als christen/moslim/jood zegt dat jou God de ware is, dan geld de vrijheid van spreken opeens niet meer. zó krom!

Toegevoegd na 2 dagen:
of gelijkheidsideaal, wat je wilt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je vraag komt een duidelijke vooronderstelling naar voren. Namelijk dat mensen die overtuigt christen zijn in een hokje denken. Het feit dat je dit denkt zegt dat je zelf eveneens in een hokje denkt! Stel dat het christendom waar is, dan zit jij er met je ''het-is-niet-waar-en-christenen-denken-in-een-hokje-hokje'' er mooi naast.;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou denken laat maar, ik heb er geen last van, mag iedereen zelf weten, als ze mij maar niet lastig vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat je zelf niet laten kunt.
Persoonlijk zou ik er wel iets zeggen. Niet zeggen dat zij zo goed zijn, maar zeggen dat andere mensen ook goed zijn en dat God veel groter is dan dat zij denken. Probeer het christendom te relativeren.
Maar.... het zal waarschijnlijk vechten zijn tegen de bierkaai. Voor je zelf heb je het nodig om iets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me op zo'n moment bedenken dat die overtuiging zijn of haar waarheid is ....lekker laten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vasthouden aan religie heeft vaak te maken met angst, vooral angst voor de dood. je kan dat zomaar niet veranderen bij iemand, dat is zo fundamenteel...
wat je wel kan doen is jezelf blijven, en als jij met bepaalde dingen niet akkoord bent dat ook eerlijk zeggen. zonder de ander er proberen van de overtuigen, zelfs zonder te argumenteren dat jij het juist hebt en zonder met bewijzen aan te dragen.
je kan ook verwijzen naar de minder goede dingen van het christendom, zoals de kruisvaarten en de heksenvervolging. niet om het christendom naar beneden te halen maar om het te maken tot wat het is op dit moment : een menselijke interpretatie van een op zich zeer simpele leer "heb je naasten lief zoals jezelf".