kan je in willekeurig iedere stad op elk tijdstip een katholieke kerk binnenlopen en een kaars branden voor een overledene, hoe gaat dat in zn werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.5K

Het beste antwoord

helaas wegens vandalisme zijn veel gewone parochiekerken tegenwoordig overdag gesloten. Soms is er wel een gedeelte, ingericht als kapel, open waar je een kaars kunt opsteken. In verschillende plaatsten zijn de grote kerken, zoals de Sint Jan in den Bosch, wel gewoon open en toegankelijk. In de winkelstraat in Breda centrum staat een kapelletje dat ook de hele dag open is. En zo zijn er wel meer kerkjes/kapellen. Je moet ze alleen weten te vinden, maar de historische kun je altijd opvragen bij VVV

Toegevoegd na 1 minuut:
En als het volgende deel van je vraag bedoeld is: hoe steek je een kaars op?
Heel simpel, geld in de offerbak, kaars pakken en aansteken, in grote kerken kun je vaak kiezen bij welke heilige. Als je geen keuze kunt maken is bij Maria altijd een goede keus
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan, tenzij de kerkdeur hermetisch is gesloten. Dit zal plaatselijk verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, tegenwoordig niet meer. Het is namelijk financieel onmogelijk om kerken 24/7 open te houden. Daarnaast zijn de meeste kerken tegenwoordig enkel alleen op zondag geopend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet overal meer, helaas.
Maar als de kerk geopend is dan kan het en in de meeste kerken liggen kaarsen of waxinelichtjes.
Die kun je pakken en aansteken en er staat een potje bij waar je geld in kunt doen voor het kaarsje.
Hierna kun je in de kerk gaan zitten of je gaat weer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dichtbij België woont heb je meer kans dat een kerk in de grotere steden open is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is in Nederland zeldzaam,omdat de meeste kerken op slot zijn, onder meer door gebrek aan personeel en door diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste kerken tot nu toe wel.
In Italië zag ik een kaarsenstandaard met 'ledkaarsen',elektrisch dus.
Graag zou ik eens van iemand weten hoe men met de basis (Bijbel)van het christelijk geloof uitlegt,hoe zo iets in zijn werk gaat?Misschien voer voor een nieuwe vraag!