hoe ontstaat een religie?

bijvoorbeeld het calvinisme?

Toegevoegd na 4 minuten:
ooit moet toch iemand gedacht hebben dat kan anders?
en hoe gaat het daaruit verder?

Toegevoegd na 5 minuten:
een reactie zegt dat het calvinisme een stroming is
maar dan de vraag hoe ontstaan een stroming?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het calvinisme is een stroming van het protestantse christendom, gebaseerd op de theologische, en daaruit voortvloeiende sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564). Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Calvinisme Met andere woorden Calvinisme is geen religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles ontstaat uit iets, in die zin is niets een religie.

Het beste antwoord

Jet Calvinisme is geen religie, maar een stroming binnen de Christelijke religie. Calvijn legde de nadruk op de persoonlijke verantwoordelijkheid van de Christen t.ov. God. Niet met aflaten of biecht te ontlopen. De mens staat in voortdurende verantwoording tot God.
Calvijn heeft veel gepubliceerd. Dat kun je zelf bij Wikipedia opzoeken. En heeft daardoor veel invloed gehad.

Iemand als Erasmus, was een groot Humanist. Heeft ook veel gepubliceerd.

Mensen hebben behoefte aan idealen, aan een samenhangend geheel dat hun duidelijk maakt wat de zin is van het leven, waarvoor ze leven en waardoor ze leven.

Iedereen zoekt naar antwoorden op de vraag: waar komen we vandaan en waar gaan we naartoe. De antwoorden kun je binnen een religie vinden. Daar worden de antwoorden namelijk met stelligheid gegeven omdat veel mensen diezelfde overtuiging hebben.

Religie is richtinggevend aan het leven.

Behalve dat de mens zoekend is, zijn er de momenten waarop de religie ontstond.

Jesus, Boeddha, Mohammed, Mozes bv hebben in hun tijd zo overtuigend voorgeleefd en gesproken, dat er vele volgelingen zijn.

Persoonlijk volg ik Jezus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ga antwoorden met een voorbeeld dat je eens moet lezen.
Helaas heeft wiki het nog niet in (t Nederlands.
Maar het beantwoordt Uw vraag op een heel aparte manier

zie link
zie video

Het gaat over een religie waar ik graag deel van zou uitmaken
Van Calvinisme kan ik helaas niets vertellen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Dit gaat over het ontstaan van een zeer recente religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je daar deel van uit willen maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen maar omdat die mijn hart gestolen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk ik dat jij niet serieus bent ;)
Een stroming in een religie (en niet alleen daar) ontstaat uit onvrede met de gang van zaken in die religie. Iemand ziet het niet meer zitten hoe het er aan toegaat, verzamelt wat volgelingen en begint een eigen kerk, stroming, geloof of religie.
Even wat googelen op "Maarten Luther" en je kunt precies lezen wat Luther in de RK Kerk van toen, niet beviel. Later is daar het calvinisme uit ontstaan.
Overigens hoeft een stroming in een religie niet per se te betekenen dat men eruit stapt. Men kan ook besluiten te blijven, en te proberen de gang van zaken van binnenuit te veranderen. Een voorbeeld daarvan is de 8 mei beweging in de RK Kerk, een jaar of 20 geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
ik kon het niet beter zeggen ;) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt niet helemaal hoor. Calvijn, Luther en Zwingli waren ongeveer tijdgenoten. Zij hadden wel overeenkomstige kritiekpunten op de RK Kerk, maar legden wat andere accenten.
In ons land vielen de woorden van Calvijn het meest in goede aarde. Met de nadruk op vlijt, je talenten goed gebruiken, in voortdurende verantwoordelijkheid staat.
Abraham Kuiper was een staatsman en oprichter van de Vrije Universiteit die een duidelijke Calvinist was.
Tegenwoordig zijn Lutheranen en andere Protestante Kerk gefuseerd tot de PKN Protestante Kerk in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens hoor wat je schrijft. Ik probeerde het een beetje kort te houden, en dat houdt automatisch in, dat het dan ook een beetje kort door de bocht wordt. Eigenlijk bedoelde ik niet meer dan te zeggen dat Maarten Luther ermee is begonnen, en dat Calvijn ermee door is gegaan, en precies zoals je zegt, van daaruit het calvinisme is ontstaan.
De Essentie: Houvast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord religie betekent aanbidding. Aanbidding soms van mensen, die "opstonden" met ideeën en beweringen die de interesse trokken van velen. Als op een gegeven moment de groep aanhangers zo populair worden, breid de de groep zich steeds verder uit.
Soms waren de personen, die "gevolgd" worden (werden, daar sommige weer langzaam zijn verdwenen) voortgekomen uit weer andere stromingen, omdat ze vonden dat het te ver of zelfs niet te ver gingen in het opleggen van regels en beweringen.
Alleen is de vraag wie bepaald de maatstaven. Mensen of Degene die aanbeden moet worden.
Men moet bedenken dat er een strijdvraag gaande is tussen God en zijn grote tegenstander, Satan, waarbij de mens ook betrokken is. De leugens van Satan zijn tegenover de mens geuit.
Het is dus aan Satan gelegen dat de mens God niet aanbid en gebruikt natuurlijk een "surrogaat" aanbidding, waarbij de mensen DENKEN God te aanbidden, of zelfs niet eens in Hem te geloven, wat Satan heel goed uitkomt.
Ondertussen is ook gebleken dat de gevestigde religie de mens niet gebracht heeft wat men er van verwachte en heeft door hun gedrag alleen maar de haat vergroot tegenover religie.
Seksuele schandalen, moorden, corruptie, ondersteuning aan criminele activiteiten heeft de naam van religie naar beneden gehaald en ook de werkelijke aard bloot gelegd.
Reden: het ontstaan van valse religie begint dus bij Gods tegenstander, Satan.