Is Joods zijn een afkomst of een keuze of kan het een combinatie zijn?

Correct me if I'm wrong!

Toegevoegd na 6 uur:
Kun je van Joodse afkomst zijn en ervoor kiezen om niet het Joodse geloof aan te hangen?

Toegevoegd na 12 uur:
ik bedoel denk ik joods met en zonder hoofdletter

13 jaar geleden
in: Religie
11.7K

Het beste antwoord

Joods zijn kan door afkomst zijn (altijd van moederskant)
Je kunt ook joods zijn zonder het te weten (onwetendheid wie je voorouders waren)
Je kunt joods worden door 'uit te komen' ofwel gioer doen.
Hier zijn hele hoge (strenge) eisen aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik ben er nog niet helemaal uit door alle verschillende antwoorden, maar ik denk dat dit het meest samenvat.

Andere antwoorden (7)

Je bent Joods als je moeder Joods is.
Of je er iets mee doet en of je je Joods voelt is een tweede natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag wie Joods is houdt het Jodendom vooral vanaf de 20e eeuw intens bezig.
De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods. Er heerst overigens een misvatting dat tot de tijd van de tweede tempel het Jodendom ook via de vader kon worden overgedragen, maar dit argument is niet op feiten gebaseerd. Om deze misvatting te ontkrachten brengt de Thora juist in het boek Deuteronomium 7:1-5 een verbod op gemengde huwelijken. Hierbij vermeldt de Thora dat een kind met alleen een niet-joodse vader van het Jodendom verwijderd kan raken maar dat dit niet het geval is voor een kind van een niet-joodse moeder, aangezien het kind sowieso niet-joods is. In Leviticus 24:10 wordt gesproken over de zoon uit de relatie van een Israëlitische vrouw met een Egyptische man die wordt beschouwd als een deel van het volk. En ten slotte verwijst in het jaar 458 v.Chr. de schrijver Ezra hier ook naar in het Bijbelboek Ezra 10:2-3 bij zijn oproep aan de Joodse priesters om te scheiden van hun niet-Joodse vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Dus zou je kunnen zeggen dat er niet 1 antwoord is op deze vraag, dat er niet 1 waarheid is?
De Joden zijn een volk of etniciteit, ook bekend als Israëlieten, het Joodse volk of volk Israël.

Het is dus een afkomst.

De vraag wie Joods is houdt het Jodendom vooral vanaf de 20e eeuw intens bezig.

De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods.
Er zijn verschillen per richting in het jodendom:
Bij vele gemeenten in het liberaal jodendom gelden verschillende regels: iedereen die ten minste één Joodse ouder heeft kan toetreden tot het Jodendom, maar moet dit wel actief doen. Daarentegen zijn mensen die een andere religie aanhangen geen Joden meer.

Maar het kan dus ook een keuze zijn. Je kunt je tot het jodendom bekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand in een hokje stoppen is altijd een keuze. Mensen die daar van houden noemen meestal iemand Joods als ze diens moeder ook zo noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Bedoel je dat de term Joods niet een kadertje heeft?
Er zijn al hele mooie toelichten gegeven, maar deze aanvulling mist nog.

Joods (met hoofdletter) verwijst naar het volk.
joods (zonder hoofdletter) verwijst naar het geloof.

Gezien de spelling in de vraag zou het dus en afkomst moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is juist: jood met een kleine letter of Jood met een hoofdletter? In de meeste gevallen is Jood juist: het is dan een etnische aanduiding. Een Jood behoort tot het Joodse volk, het Jodendom (in etnisch-culturele zin), de Joodse gemeenschap, etcetera. In het Groene Boekje (2005) en het Witte Boekje (2006) krijgt jood alleen een kleine letter in de betekenis 'aanhanger van het joodse geloof', net zoals we christen en moslim met een kleine letter schrijven. Er komen weleens twijfelgevallen voor waarbij zowel de godsdienst als de etniciteit een rol speelt. Wij adviseren ook in dat geval een hoofdletter. Overigens verdwijnt die hoofdletter als het woord in een negatief bedoelde samenstelling wordt gebruikt. Bron: http://www.onzetaal.nl/advies/jood.php
Ook altijd gedacht dat het via de moeder ging, ...tot ik een paar maand geleden de aflevering over het het jodendom in de reeks "In Gods Naam" (reportages van Annemie Struyf) op TV zag. Je kan je blijkbaar wel tot het jodendom bekeren. Meer nog: degenen die via bekering jood worden, staan extra hoog in aanzien.
Vermits het een "echte" jood was die het vertelde zal het wel waar zijn zeker.
Trouwens: Madonna is toch ook geen joodse van geboorte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jood is een jood omdat we het een jood noemen.[dus zal het wel een jood zijn].
Een Arabier is eenArabier omdat we het een Arabier noemen.
Een Arabier heeft een hekel aan een jood omdat een jood een jood is [omdat we het een jood noemen]
Maar de Arabier is geen Arabier ,En de jood is geen jood .
Arabier zijn of jood zijn is een illusie .
We zijn allemaal 1 alles en overal .
Iedereen wil elkaar maar in hokjes stoppen en namen geven.Wat houd het dan eigenlijk in als je jood bent of Jood zegt dat iets over diegene zelf ??

Toegevoegd na 4 minuten:
En of je als jood er voor mag kiezen om het joodse geloof niet aan te hangen denk ik niet ze zullen zeggen van wel net als bij de Islam .
Maar bijna niemand durft daar voor uit te komen het is een schande.