Waarom deze combinatie van datums?

Bij Eyüp, aan de noordkant van de Gouden Hoorn bij Istanbul, zag ik onderstaande grafsteen.

Mijn vraag had kunnen zijn: hoe oud is deze persoon geworden?

Ik weet, of denk te weten, dat D de geboortedatum aangeeft, en Ö de sterfdatum. Waarom wordt voor de eerste datum de islamitische jaartelling gebruikt, en voor de tweede datum de christelijke jaartelling?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dat komt omdat het Germaanse alfabet en de Christelijke jaartelling pas na 1923 in Turkije zijn geïntroduceerd door Atatürk. Daarvoor werd het Arabisch alfabet en de Islamitische jaartelling gebruikt.

Het gaat hier om een persoon en deze is in ieder geval voor 1923 geboren, ik dacht zo in 1869.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik kan mij vergissen in de datum, maar ik dacht dat de islamitische jaartelling pas 600 jaar na de christelijke jaartelling begon.

Ja ze is erg oud geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is het een grafsteen voor twee personen een man en en vrouw, dus wellicht iets te maken met het verschil in jaren, maar het makkelijkst is het gewoon te vragen in een turkse winkel die zitten tegenwoordig overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, zeker hier in Istanbul (waar ik voorlopig nog even ben) zitten een heleboel Turkse winkels... ;-) Maar daar spreken ze bijna geen andere talen dan Turks, dus dat "even vragen" wil niet zo goed lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan even wachten, maar ik heb begrepen dat er veel mensen daar zijn die ook Nederlands kennen, wellicht even zoeken. Succes.
Als je de 1321 van de 1968 aftrekt, kom je uit op het jaar dat de islam gelanceerd werd. Dat 1321 is dus het jaar vanaf de oprichting van de islam.