Ben ik de enige die fanatiek religieuze mensen eng vind?

Dat mensen denken met oogkleppen op vind ik al griezelig, maar dat ze andere mensen nagenoeg willen dwingen net zo te denken vind ik echt gevaarlijk eng.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Nee, absoluut niet. Deze mensen zijn (vaak) van kinds af aan 'gehersenspoeld', dat begint al heel jong. Die mensen zien hun geloof als enige waarheid. Ik ben ook wel (gematigd) christelijk opgevoed, maar ik heb nooit wat gehad met het geloof, dominees en bijbels. Gelukkig mag ik 'afvallig' zijn. Er zijn ook geloven waar dat dus gewoon niet mag! Heel eng en heel gevaarlijk dus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee, ik denk het niet.
De overgrote meerderheid vindt dat, althans dat mag ik hopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gelukkig :)
Nee, zeker niet! Ik heb naast de deurbel een opvallende tekst hangen dat wij niet bekeerd wensen te worden, en dat ik het indrukken van de bel om die reden dan ook ten sterkste afraad. Je wil niet weten hoe vaak ze als 'gekke Gerritje' toch hun relieuze zin proberen door te drukken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je behoort zelfs tot de overgrote meerderheid die de zaken in een juist perspectief weet te plaatsen. Elk dogmatisch denken sat ook fanatiek geuit wordt is gevaarlijk voor de maatschappelijke verhoudingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind mensen die overtuigd zijn een waarheid te kennen, of het nou een religieuze is of niet, niet eng, maar eigenlijk een beetje zielig. Als je jezelf open stelt voor allerlei ideeën is er zoveel meer te beleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is er meer te beleven zonder godsdienst?
Nee hoor, dat vind ik ook niet. Maar niet alleen als het over religie gaat: alles waarin iemand een beetje te ver doorslaat qua fanatisme vind ik al snel eng.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor ik vind ze ook heel eng, maar dan vooral eng in de mind...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet zozeer eng, tenzij ze met geweld dreigen (doen sommigen helaas). Het is inderdaad 'eng denken' (is zeer klein of smal denken). Wat ik inderdaad ook zielig vind, maar als (en zolang) ze er anderen geen kwaad mee doen, en zij zichzelf erdoor gelukkiger achten, vind ik het best.

Toegevoegd op 10-05-2009 16:25:09
Hoewel ze ook weer vaak anderen willen overtuigen of dwingen, maar goed daar is die ander dan zelf bij en groot genoeg...

Voor kinderen van zulke ouders vind ik het wel een beetje zielig. Ofwel zij krijgen het door en moeten afstand nemen van het denken van hun ouders, of ze worden ook zo.... dat is wel heel jammer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind ze ook eng, iedereen die iemand anders iets op wil dringen met volle overtuiging is eng..

x
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee hoor weet je wat ik pas eg eng vind die vamilie dag van de eo sorry hoor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens. Met afgrijzen en verbazing zie ik daar wel eens beelden van. brrrrr......heel erg griezelig!
Nee, dus, je bent niet de enige. Ik vind ze ook eng. Mensen die ze eng vinden provoceren wel eens door te zeggen: 'Hoe diep moet je niet al in die put zitten om in engelen te gaan geloven?'
Ik heb wel eens het idee dat mensen vaak niet van zich zelf weten hoe fanatiek ze al zijn. Wat er zullen best een handjevol mensen zijn die eerder op jou vraag antwoord gaven, dezelfde mensen die aangaven fanatiek religieuze mensen ook eng te vinden, en zelf in engelen te geloven! Vind ik al best fanatiek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, je bent niet de enige.

Toegevoegd op 13-05-2009 19:34:38
Zelf ben ik christen en vindt Jehova getuigens ook eng.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fanatieken vallen per definitie buiten religie. Maar helaas zijn er domme en zwakke mensen die religie gebruiken om eigen fanatiesme goed te kunnen keuren. En nog dommere en zwakkere die het niet kunnen inzien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amen ;)
Alleen logica al zou je moeten leren dat je naar alle waarschijnlijkheid niet de enige bent. Je bent met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid redelijk te vergelijken met andere mensen, namelijk.

Wat wil je jou eigenlijk precies weten? Of wil je graag gelijk hebben?

Persoonlijk vind ik heel erg weinig mensen eng, ook orthodoxe gelovigen lang niet altijd. De achterliggende systemen wijs ik wel vaak stellig af. Ik vind het belangrijk om daar een onderscheid in te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik wil weten? Dat staat in de vraag dus. Of ik gelijk wil hebben? Waarin dan? Ik heb toch geen stelling geponeerd? Ik ben gewoon benieuwd naar reacties, hoe mensen denken, hoe mensen interpreteren. en kijk maar naar de antwoorden, ook al ben ik niet de enige, er komen een hoop verschillende inzichten bij. En dat vind ik nou leuk. Zoals ik ook heel erg van sociale omgang hou en met mensen praat om te zien wie ze zijn. :) Ik leef geen solitair bestaan.
Wanneer mensen fanatiek religieus bezig zijn slaan ze vaak door naar de andere kant, en dat lijkt me alles behalve gezond. Doorslaan is eng, fanatisme op zich niet al vraag ik me af of het nodig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook ik vind fanatiek religieuze mensen eng. Helemaal omdat ze dan vaak zo fanatiek zijn, dat ze zelfs argumenten van andere (niet fanatiek) religieuze mensen onder de tafel schuiven omdat het niet in hun straatje past. En er dus door niemand met ze te praten valt, behalve de mensen die op precies dezelfde manier fanatiek zijn.