Wanneer valt het suikerfeest dit jaar en waarom kan dit per gemeenschap toch verschillen?

Ik ben leerkracht en veel kinderen vragen vrij voor het suikerfeest. Wat mij opvalt is dat het ene kind voor de donderdag vrij vraagt en het andere kind voor de vrijdag. Zelf moet ik invallen voor een collega die vrij heeft met het suikerfeest, maar zij kan me nu nog niet vertellen of zij donderdag of vrijdag een dag verlof heeft. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7K

Antwoorden (4)

Het suikerfeest (Einde Ramadam) is gekoppeld aan de maanstand.

wikipedia:
Het einde van de ramadan na 29 of 30 dagen betekent het begin van het Suikerfeest. Dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, direct na de astronomische nieuwe maan. Het Suikerfeest begint op de eerste dag van de tiende maand van de islamitische jaartelling, sjawwal (of sjawwaal).

Omdat verschillende mensen een verschillende achtergrond hebben qua nationaliteit kan het zijn dat ze of van hun eigen sjamaan thuis uitgaan, van een officieel bericht uit Mekka, danwel van een nederlandse maanstand. En dat kan precies een dag verschil maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
[Mijn iraakse collega heeft me uitgelegd dat hij uitgaat van wat hij uit Irak hoort, en dan moet de maansikkel daadwerkelijk waargenomen moet worden; Als het bewolkt is, kan het zo zijn dat het einde van de ramadam een dag uitgesteld wordt.]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suikerfeest valt in 2010 op 10 sept.

Zoals je aangeeft schilt dat soms per gemeenschap.

Einde van de maand is afhankelijk of men de nieuwe maan kan zien of niet ! Omdat niet altijd vanaf elke land de nieuwe maan gezien kan worden (door bv bewolking) kan er verschil ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turken berekenen van te voren op welk datum de 'sikkel van de maan' gezien wordt. Sommige andere nationaliteiten doen dat ook en sommigen volgen.

De Arabische gemeenschap die wacht letterlijk dat de maan gezien wordt. Zij wachten officieel de aankondiging van S-Arabie af dat het werkelijk Suikerfeest is.

Nou bij deze kan ik je dus zeggen dat de sikkel 22.40u lokale tijd in Rio (beste uitzicht) gezien is. Dus wees niet verbaasd als de arabische kinderen nu ineens ziek zijn voor donderdag :D

Groetjes,

Toegevoegd na 8 minuten:
Trouwens http://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nli009j.html

Scroll ff naar beneden en kijk naar de datum waarop nieuwe maan staat vermeld ;)