Wat gebeurt er als je sterf met: A) Je ziel B) Je geest?

Velen geloven dat de ziel iets onsterfelijks is en dat we na onze dood een geestelijk lichaam krijgen.

Stel je voor dat je slecht hebt geleeft, dan gaat je ziel volgens hen naar de brandende hel, maar wat gebeurt er dan met het andere deel, het geestelijke lichaam ?

Is het te vatten dat het ene deel naar de hel zou gaan en het andere deel ergens rondzwerft of iets dergelijks ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn ziel en geest hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar niet volgens de vraagsteller :) Bij geloofskwesties, moet je niet gaan kibbelen over of iets wel of niet bestaat, of wat dat dan precies is. Daar schiet de vraagsteller niets mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal even een stukje van Wikipedia aan: In het Christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustijn" wordt in het Christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en godbewustzijn." De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld. In het christendom wordt de geest ook van de ziel gescheiden. Zo noemt Hebreeën 4:12 de scheiding tussen ziel en geest, en lezen wij hoe in de lofzang van Maria zij duidelijk onderscheid maakt tussen haar ziel en geest (Lucas 1:46-47). Ook 1 Tessalonicenzen 5:23 geeft het verschil duidelijk aan. Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft (Prediker 12:7), terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk. Dit laatste wordt vele malen aangegeven in het Oude Testament, als er gesproken wordt over neerdalen in het dodenrijk. Dit slaat op de ziel, niet het lichaam, want dat kent immers geen bewustzijn na de dood. Het lichaam is als het ware het tijdelijke omhulsel om te kunnen functioneren in de natuurlijke wereld. Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren, omdat de ziel de ware persoon is die in het lichaam huist. De ziel is de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij is, zijn karakter. De scheppingsformule houdt in dat God zijn levensademen (meervoud) in de mens blies, dit is de geest die God de mens gaf. Door het contact tussen lichaam en geest werd de ziel gevormd of geproduceerd. Dit is het wat de mens uniek maakt in de schepping. Dieren en planten hebben geen geest, en kunnen dus geen contact met God hebben, die Geest is. De ziel heeft het lichaam nodig om te zien, horen, ruiken, proeven en spreken; om tot kennis van de buitenwereld te komen. Omdat geest, ziel en lichaam van nature bij elkaar horen (voor de erfzonde bestond de dood niet) is doodgaan niet natuurlijk. De dood kwam door de scheiding tussen God en de mens. Deze dood begon in de geest, strekte zich uit tot de ziel, en bereikte uiteindelijk het lichaam. In de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom staat het ook bij de reactie's ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, da's ook weer waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede avond,

Als bron heb ik de Bijbel. Daar staat het echter niet geheel letterlijk, maar kun je het uit verschillende bijbelteksten opmaken. bv Geest en adem is in het hebreeuws het zelfde woord. zie genesis 2 Jona 4 [2 v.] Nu dan, HEERE! neem toch mijn ziel van mij; want het is mij beter te sterven dan te leven.Genesis 2 [2 v.] En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.1 Korinthiërs 15 [1 v.] Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

Geloven is zich toevertrouwen aan ...
Om je toe te vertrouwen aan iemand moet je hem door en door kennen. Door de Bijbel te lezen kun je Jezus leren kennen; en als je Hem kent dan kun je je aan Hem toevertrouwen.

Adam is inderdaad gestorven ( zoals bijna iedereen in de afgelopen eeuwen) D.w.z. zijn lichaam is in het graf, zijn ziel (adem Gods) is bij God. 37 En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes aangewezen bij het doornenbos, als hij den Heere noemt den God Abrahams, en den God Izaks, en den God Jakobs. 38 God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.
In de oordeelsdag worden ziel en lichaam weer verenigt.zie1 Thessalonicensen 5 [1 v.] En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.Hebreeën 9 [1 v.] En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;Zie onderstaande uitgebreide tekst:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid. 32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt. 33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand. 41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. 46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt(dat valt voor mij niet zo mee het zijn voor mij begrippen voor jouw denk ik niet.)
Als meer er over wilt lezen is dit een mooie site.www.statenvertaling.net

Je mag me altijd mailen als je meer wilt weten, dat zal ik het , met hulp van Gods Geest, proberen uit te leggen.

Ik hoop bovenal dat het tot zegen mag zijn, zodat je ook met je hart je mag toevertrouwen aan Jezus Christus en zijn Woord (de Bijbel)

Vriendelijke groeten,

Teunis van Eldik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@teunis, dank je voor jouw uiteenzetting, kga zeker tijd vrijmaken om eens rond te neuzen op statenvertaling.net. ;-)

Het beste antwoord

Je ziel is je lichaam welke leeft,net zoals dieren zielen worden genoemd.
Dus je ziel wordt stof wanneer je sterft!

In verband met de dood van de mens zegt Prediker 12:7: „Dan keert het stof [van zijn lichaam] terug tot de aarde, net zoals het geweest is, en de geest zelf keert terug tot de ware God, die hem gegeven heeft.”

Als de geest of levenskracht het lichaam verlaat, sterft het lichaam en keert het terug naar de aarde, waaruit het afkomstig was. Op vergelijkbare wijze keert de levenskracht terug naar de bron ervan: God .

Dat betekent niet dat de levenskracht echt naar de hemel gaat, maar dat voor iemand die sterft, de enige hoop op toekomstig leven bij God berust. Zijn leven ligt als het ware in Gods handen. Alleen door Gods kracht kan de geest of levenskracht teruggegeven worden zodat iemand opnieuw kan leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je ziel zal gaan naar de daarvoor bestemde plek, de hemel of de hel. Je geest zal je ziel volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sterven ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is precies als het woord zegt: een aantal vreemde ideeen voor waar houden. De werkelijkheid is, dat je geen 'ziel' en geen 'geest' hebt, dat hemel en hel niet bestaan. Als je sterft, dat stopt het proces en is alles weg. Net als wanneer je je IPOD in het water laat vallen, dat je IPOD niet meer werkt, en dat jouw muziek weg is.

Het christelijk geloof is niet eenduidig geweest door de tijd. Ook niet wie, wat en hoeveel er in de hemel komen of op welke manier je in de hemel komt.
De sprookjes van Grimm zijn natuurlijk ook niet consequent, maar ook dat mag je de sprookjes niet verwijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagje: ben jij de norm? Bepaal jij wat werkelijkheid is of niet ? Zo komt het wel bij me over... "De werkelijkheid is, dat je geen ‘ziel’ en geen ‘geest’ hebt,..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het eens met lifehacker
je komt er pas achter als je tegenover ''god'' staat
of niet zn bestaan is niet bewezen
maar er zijn zo veel dingen niet bewezen
dus tot die tijd weten alleen de doden het antwoord
Je ziel komt tot rust en word gereset, na een periode krijgt je ziel een nieuw geboren lichaam!

Je geest vervaagd en verdwijnt voor eeuwig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat iemands ziel en geest hetzelfde is.
wat blijft er over als je sterft? het lichaam en de herinnering. zolang de herinnering aan die persoon leeft zal de geest van de persoon voortleven. zijn ziel.
zijn/haar geliefden zullen zich de hebbelijkheden en onhebbelijkheden van deze persoon herinneren. zijn daden en wandaden, maar vooral het besef dat het een mens is geweest, die mee aan de basis heeft gestaan van hun eigen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een discussie die al heel lang rond waart. In mijn optiek...ik geloof niet in de hel. De hel is verzinsel om mensen gereëld te houden. Ik weet wel dat je op aarde de hel kunt beleven, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Stel je hebt een slecht leven geleden. Ik denk dat je dan voor het aanzien Gods moet verschijnen en rekenschap moet afleggen. En zolang je dat niet in ziet, je ziel blijft dolen. Ik zou het niet in tijd kunnen zeggen hoe lang dat is, want ik denk dat er daar geen tijd bestaat zoals wij die kennen.

Als die leerperiode is doorgemaakt dan mag de ziel een periode rusten. Ik denk dat daarna de meeste zielen weer plaats mogen nemen in een stoffelijk lichaam.

Ik snap dat mijn stukje een hoop vragen zal oproepen maar ik probeer vooralsnog mijn beleving uit te leggen.

Toegevoegd na 34 seconden:
nog een laatste toevoeging. Ik denk dat je ziel en geest hetzelfde zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de reincarnatie gedachten gaat de ziel naar een collectief bewustzijn en van daar uit wordt een nieuw leven gekozen waarin men de volgende levensles gaat leren. Ik denk dat ziel en geestelijklichaam een en hetzelfde ding zijn.
Ik werk in de oudere zorg en heb in mijn loopbaan veel mensen zien sterven. Wat dan altijd opvalt is dat er daadwerkelijk iets het lichaam verlaat. Eenmaal heb ik het meegemaakt dat ik kon zien dat de ziel nog verbonden was met het lichaam. Het stoffelijk overschot straalde nog pijn en angst uit en na enige uren kon ik duidelijk het verschil zien. Er was toen een serene rust over die persoon gekomen. Mijn gedachten waren toen dat die persoon pas echt dood was na enige uren. Ondanks dat een arts de dood had vastgesteld. Het lichaam was wel dood maar de ziel was daar nog niet aan toe.
Ondanks dat mijn omgeving vindt dat ik een beroep heb wat verdrietig is, zie ik heel vaak dat het een bevrijding is van een hard en moeilijk leven. Veel oudere mensen zijn op een gegeven moment echt aan de dood toe. Je kunt dat tijdens het stervensproces zien dat de ziel op een eenvoudige manier overgaat naar de volgende dimensie.
Wanneer mensen moeite hebben om geliefde los te laten of angstig zijn hebben mensen het veel moeilijker.
Ik geloof niet in hel of hemel. Wel in een andere dimensie waar je geholpen wordt om verder te gaan naar je volgende leven. Soms moet je daar eerst herstellen van het leven waar je vandaan komt en soms moet je eerst nog iets leren voordat je verder kan gaan.
Er is veel over deze zaken geschreven. Eigenlijk te veel om op te noemen. Ik ben niet zo bekend met het opzoeken op internet, maar je zult ongetwijfeld daar veel over kunnen vinden. Succes daarmee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel om deze ervaring te delen ;-) +je
"... De ziel is met het lichaam verbonden zoals het licht dat in een spiegel schijnt. Als de spiegel breekt,
verdwijnt de verschijning uit het oog. De oorsprong van het licht is echter niet verdwenen. De rationele ziel is dit lichaam noch binnengetreden, noch er voor zijn bestaan van afhankelijk..."

Lees meer over Dood en Ziel, belicht vanuit het Bahaí-standpunt, op mijn site: http://sites.google.com/site/bahaigeschriften/de-ziel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vergelijking ;-) thanks voor de verwijzing
+je
Wat zegt de Bijbel als het om de ziel gaat. Genesis 2:7, de eerste keer dat het woord genoemd werd m.b.t. de mens, zegt dat de mens een levende ziel WERD. En niet kreeg. Ook in Genesis 1: 20, 21, 24, 25 worden dieren een levende ziel genoemd. En in nog meer teksten. In Ezechiel 18:4 word gezegd dat de ziel die zondigt, die zal sterven. Dus een ziel (alle zielen) kunnen sterven.
Wat is dan de geest? Psalm 146:4 zegt dat de geest uit de mens gaat als hij sterft.
Alle beweringen zijn van mensen, maar dit is de gedachte van de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen de doden weten dat
en ooit heeft iemand gezegd : de doden weten alles maar het interreseert ze niks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eigenlijk heb je er niet zoveel aan dat ik als atheïst deze vraag ga beantwoorden, maar ik wil je mijn point of view niet onthouden.

Wat mensen omschrijven als ziel of geest is denk ik een abstract idee wat mensen gebruiken om het bestaan van herinneringen, gevoel, verliefdheid, verbondenheid onder een noemer uit te drukken. Als ware het iets spiritueels. Ik zelf geloof dat dit alles een gevolg is van chemische reacties. En dat het uiteindelijk allemaal te verklaren is hoe dit allemaal tot stand komt en weer verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen is vrij van mening ;-) +je
Dat hang er maar van af wat je gelooft.

En welke religie je eventueel aanhang.
Het boeddhisme zegt daar heel andere dingen over dan het christendom en de islam zal het ook wel anders zien en zo zijn er nog een heleboel stromingen.

Allemaal even waardevol, als mensen daar wat aan hebben.

Maar iedere speculatie op dit gebied blijft speculatief, op veronderstelling berustend, niet in ervaring en opbaring gegeven, niet controleerbaar.

Een ding is zeker: velen geloven dat de ziel iets onsterfelijks is, omdat mensen - over het algemeen - nu eenmaal angst hebben voor de dood en bang zijn dat er niets overblijft en zich dan afvragen waarvoor ze eigenlijk leven.
Dan kun je daar eindeloos over blijven redeneren, maar het blijft allemaal hypothetisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel grotendeels je redenering +je