Kun je jezelf vergeven?

Zelfvergeving? Voor velen een raar begrip. Kun je jezelf vergeven? Bestaat zoiets en hoe doe je dat dan? Denken gelovige mensen dat vergeving iets is wat God alleen kan/mag doen? En hoe denken de anderen hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

vergeven is volgens mij dat je -wat er in het verleden is gebeurd- compleet, maar dan ook helemaal accepteert, precies zoals het is, niets meer en niets minder....
dat houdt in dat je er helemaal neutraal tegenover staat...
of jij die houding kunt vinden, dus alles kunt accepteren precies zoals het is, geen second thoughts meer hebt wat betreft iets wat je zelf hebt gedaan of verzuimd, moet je zelf ontdekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens Deva, zonder acceptatie geen (zelf)vergeving. Mooi antwoord :)

Andere antwoorden (9)

Ja hoor lukt me prima.

Elk mens maakt fouten. En als je er maar van geleerd hebt, kan ik prima sorry tegen mezelf zeggen.

Zo lang de spijt maar echt is zul je er op den duur geen problemen meer mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf vergeven... Wat wil je jezelf vergeven, het is toch altijd iets wat een ander je verteld heeft dat niet deugt of niet?
Het is altijd de stem van die ander die tegen jou zegt dat jij iets niet goed doet, of niet?

De oplossing van dit probleem ligt hem helemaal niet in jezelf vergeven, maar in jezelf begrijpen... Als je jezelf begrijpt, dan kun je iets doen, pas dan?

Kijk eens goed in jezelf, ben jij schuldig? Voor wat dan? ja voor het overtreden van de regels van anderen, dat wel, maar ben je dan schuldig? nee...
En schuldig, wat is dat?

Of iedereen is schuldig of niemand en er is niet toevallig zo dat MaRiTa schuldig en de rest van de wereld onschuldig, nee zo is het niet... Of iedereen of niemand...
Dus jij mag kiezen wat je wil, iedereen of niemand... In beide gevallen ben jij van schuldig zijn af... Want als iedereen schuldig is, waarom zit ik dan wel met dat probleem en al die anderen niet... En als niemand schuldig is, wat zit ik dan te doen, in mijn uppie...

Dus schuldig ben je niet, dus vergeven hoeft ook al niet, nooit niet...
Dus in plaats van het hele proces te proberen te doen zoals je in het begin wilde... Niet doen, gewoon overslaan die hele hap... Gewoon zien wat er werkelijk is en er gewoon niet meer intrappen, dat is intelligentie... Proberen te vergeven, lukt je toch nooit er is altijd wel weer wat nieuws wat je fout doet en dan weer moet gaan vergeven, dus pik niets meer op van dat, vergaar geen zaken meer die vergeving eisen... Begin er gewoon niet aan... En vergeef niets omdat je niets meer te vergeven hebt...
Stop er gewoon mee...

Dat is wat ik erover wilde zeggen... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie XiniX. Het hoeft niet perse iets te zijn waarvan een ander zegt dat het niet deugt. Die stem kan ook van binnenuit komen. Bijvoorbeeld wanneer je iemand pijn hebt gedaan (bewust of onbewust) en vervolgens roept "ik vergeef het mezelf nooit". Er zullen altijd mensen zijn die een 'schuldvraag' bij zichzelf neerleggen, ook al is dat in de ogen van anderen onterecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nooit een stem van binnenuit, dat denk je maar, dat is de stem van buitenaf... Dat zie je gewoon fout...
Kijk nou even goed naar binnen voor je nog verder gaat om je te verdedigen...
Onbewust kun je niets fout doen, snap dat dan... :-) Zelfs moord, onbewust iemand vermoorden, dan krijg je geen straf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je het niet kunt zien wat ik zeg, dan kan ik niet anders concluderen dat je liever wilt doorgaan met het vergeven steeds en rot voelen erover... enz enz ad infinitum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je nog van die ezel? En jij stoot je elke dag aan dezelfde steen en je schiet er niets mee op... hoe dom kun je zijn... (ik bedoel dat niet persoonlijk MaRiTa) :-)) (Zou ik zoveel schrijven als ik je niet aardig vond en je wilde helpen met waar je mee zit?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je me nu een minnetje gegeven MaRiTa?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX ;) Allereerst geef ik niet snel minnetjes dus deze komt van iemand anders ^^ Ten tweede neem ik niets persoonlijk op, het is ook geen vraag met betrekking op mezelf maar een algemene. En al had het betrekking op mezelf gehad, dan had ik het erg aardig gevonden dat je zoveel energie in je antwoorden steekt. Ik weet dat er wel degelijk mensen zijn die het gevoel hebben zichzelf te moeten vergeven. Katholieken gaan hiervoor bijvoorbeeld biechten en WORDEN vergeven. Ik denk dat het heel gezond is om na te denken over de dingen die je in je leven doet en het begrijpt en er vervolgens van leert. Echter erin blijven hangen en jezelf pijnigen door het jezelf niet te (kunnen) vergeven is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dank je... klaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol ok, jij ook bedankt... moe geworden van al het schrijven? :)
Ja zeker.
Als ik de overtuiging heb dat ik iets onbewust verkeerd heb gedaan kan ik mezelf dat zo vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me wel maar "live with it". Als je acties zo donker zijn geweest dat ze onvergeefbaar zijn dan vind ik niet dat je in jezelf vergeving kan en mag zoeken ander sluit je je aan bij de beesten. Het is belangrijker dat jij met jezelf afspreekt het niet meer te vergeten en ermee te leren leven. Maar de pijn ervan mag je best voelen want een daad kan heel in en in slecht zijn. Vergeving voor de zwaarste graad is weggelegd voor egoisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow... Ik weet dat er mensen zijn die dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Als je jezelf hiervoor wil vergeven, betekent dit dat je tot inkeer bent gekomen, spijt hebt en wellicht je leven wil beteren. Je zegt dat dergelijke mensen zichzelf niet mogen/kunnen vergeven, geldt dit ook voor anderen of wellicht God (indien je gelovig bent)?
Jezelf vergeven impliceert dat je jezelf voor betreffend geval schuldig acht.
Je zult je moeten realiseren dat als je iets doet, je in feite een keuze maakt tussen een heel arsenaal aan mogelijke handelingen in de gegeven situatie. De beste keuze uit die hele reeks, die razendsnel door je hoofd gaat, zet je uiteindelijk om in een daad.
Als je je het bovenstaande realiseert en daarbij duidelijk voor ogen houdt dat je gegeven situatie als een gegeven beschouwd moet worden zul je tot de conclusie komen dat je altijd naar eer en geweten het - voor jou - juiste doet en dan kun je jezelf als je een verkeerde inschatting hebt gemaakt altijd vergeven.
Bovenstaande gaat overigens uit van niet emotioneel geïnitiëerde daden, m.a.w. daden waarbij je met je ratio hebt gehandeld. Is dat niet zo kun je je beroepen op het feit dat de pulsjes in je hersenen gewoon je cortex hebben overgeslagen en kun je je beroepen op overmacht. Lijkt me ook een plausibele reden tot vergiffenis.
In het kort, "Kun je jezelf vergeven?": ja.

Hoe gelovigen hierover denken weet ik overigens niet. Ik ben niet religieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan als je er eerlijk en oprecht over bent tegen jezelf. Dat kan je zelf als beste beoordelen.

Toegevoegd op 07-05-2009 22:48:25
Het proces is juist heel privé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet altijd, er is 1 ding en dat vergeef ik mijzelf nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zelf kunnen vergeven? Kan dat dan? Daar heb ik toch wel grote moeite mee. Ik kan wel een ander vergeven, als ik dat wil. Als ik begrijp waarom de ander zo gehandeld heeft en ik heb daardoor voldoende inzicht gekregen waarom het zo gegaan is, dan zou ik een ander kunnen vergeven. Als je iemand vergeeft, kom je eigenlijk terug op een eerdere beslissing. Wil je nu je eigen vergeven, kom je dan ook terug op een eerdere beslissing? Is het niet zo, dat er twee moeten zijn voor een vergeving? De een oordeelt over de ander en komt uiteindelijk terug op een beslissing om hem vervolgens te vergeven. Zelf kan je natuurlijk ook terug komen op een eerdere beslissing van je zelf en denken, zand er over. Maar dat is nog geen vergeving! Alleen verander je van mening. Als ik een emmer vol met water laat lopen kan ik later besluiten hem alsnog leeg te gooien ( te vergeven) De emmer kan dat niet zelf doen! Zo kan ik ook mezelf niet vergeven, dat kan alleen een ander doen, net zo als de emmer leeg gooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de vraag ;) Kan dat, of is dit iets wat alleen anderen kunnen, jou iets vergeven. Je antwoord is duidelijk, dank je. Ik weet niet of er perse twee mensen nodig zijn voor vergeving. Een ander kan over jou oordelen inderdaad, maar dit kun je toch ook over jezelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MaRiTa Blijft een moeilijk onderwerp Voor mijn gevoel kan ik me zelf niet vergeven Ik kan me zelf wel verwijten dat ik verkeerd gehandeld heb. Ik kan spijt hebben over een onjuiste beslissing. Ik kan me ergens bij neer leggen. Ik kan iets afbreken, wat ik zelf gestart heb. Maar me zelf vergeven? Misschien als ik een gespleten persoonlijkheid had? Ik kan zeker over mij zelf oordelen, maar vergeven vind ik iets tussen min.twee personen Als ik met mijn rechterhand me eigen een klap geef, en mijn linkerhand slaat terug, dan blijf ik met rechts en links mijn eigen slaan,dus kan ik ook mijn rechterhand niet verwijten dat hij mij slaat Want mijn rechter en linker hand ben ik zelf. Ik zie het als een. Ik kan dus ook niet boos zijn op mijn rechterhand, dus kan ik hem ook niet vergeven want ook die hand ben ik zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst: Dank je voor je heldere en uitgebreide visie.
Alleen God vergeeft; je kunt dus aan hem om vergeving vragen. Wat wij kunnen en moeten doen is de andere vergeven.

Toegevoegd op 09-05-2009 22:40:26
Ik bedoel dus dat alleen God mij..(het ik dus).kan vergeven als ik erom vraag, de ander kan mij vergeven. Maar is niet zo relevant....ikmoet vergeven.