Moet je tijdens ramadan eerder aalmoezen geven dan anders?

Ik zie hier (Kayseri) vrij veel bedelaars.

Is het de bedoeling dat je nu, tijdens de ramadan, eerder of vaker een aalmoes geeft, of een hogere aalmoes geeft dan anders? Of zegt de islam daar niets over?

Wat is gebruikelijk?

13 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het wel een interessante vraag waar ik echter geen antwoord op kan geven ivm met Ramadan. Mijn gevoel zegt dat je net zoveel moet geven als wat je normaal zou doen. Het komt eigenlijk neer op dat volgens veel mensen christenen alleen maar op zondag 'heilig' (in de kerk) zijn, en de rest van de week net doen wat ze willen. Dat hoort net zo min zo te zijn. Dus waarom zou je met Ramadan dan wel ook meer geven dan wat je normaal zou doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft rechtstreeks niets met de ramadan te maken.
De ramadan zet je aan tot nadenken over je eigen positie tov. de rest van de gemeenschap. Daarom zullen de meeste de minder gegoeden helpen. Ze beschouwen het dan als een religieuze taak.

Het beste antwoord

Ja, dat hoort wel. Het is net als met Kerst hier. Dan opeens komen mensen tot bezinning.

De Islam zegt dat je altijd moet delen! Als jij genoeg hebt, moet je delen met iemand die minder heeft. Het is in Islamitische landen ook de gewoonte om bijzondere gerechten (die je niet vaak maakt) te delen met je naaste buren, zodat ook zij ervan kunnen genieten.

Geniet en deel met maten is het eigenlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De tijd van ramadan is een tijd van bezinning.
Ieder word geacht goed met elkaar om te gaan.
Daarom zullen mensen sneller andere mensen helpen.

Verder is het verplicht om de 'zakaat' te geven voor de 27ste van de maand. Dit is een soort religieuze belasting om de minder gegoeden te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mens dien je een dakloze, hulpbehoevende, zwakke, zieke of hongerige mens altijd te helpen. Of het Ramadan is of Kerst of niet. Volg je hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is neit zo dat je een aalmoes moet geven aan de bedelaars, want de meeste maken misbruik van de mensenlijkheid. Als er mensen bedelen en je wilt ze een aalmeos geven vraag dan maar is eerst wat voor probleem ze hebben als ze vervolgens zeggen dat de kind daarvan heel ziek is vraag dan gwn om een verklaring van een doktor die dat bevestigd.

De mensen die daar werk van maken verpesten het voor anderen en dat meoten we tegengaan.