Heeft een bewegend iets een beweger nodig?

Ja? Is dat dan geen Godsbewijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat meer toelichting op de vraag zou welkom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met Djools, ik begrijp er geen jota van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij duidt op het eerste godsbewijs van Thomas van Aquino. Die stelde dat alles wat beweegt, een beweger heeft (de stok beweegt omdat wij hem oppakken). Omdat het ondenkbaar zou zijn dat deze keten oneindig is, zou er een eerste onbewogen beweger moeten zijn, en volgens Aquino is dat wat wij god noemen. Aquino heeft het idee van de Eerste Onbewogen Beweger van Aristoteles, die er overigens geen godsbewijs in zag in de betekenis die Aquino eraan gaf. Om een logische reden: Aquino was al christelijk, en probeerde bij zijn overtuiging van het bestaan van god bewijzen te vinden. Aristoteles had, al vanwege de tijd waarin hij leefde, geen last van dat soort neigingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+ voor SuzyQ

Het beste antwoord

Klassiek godsbewijs, maar weerlegbaar.

Twee weerleggingen:

Er wordt van uitgegaan dat de keten van bewogen bewegers eindig moet zijn, en dat hij moet beginnen bij een 'onbewogen beweger'. Dat is helemaal niet vanzelfsprekend, de keten van bewogen bewegers kan ook oneindig of circulair zijn.

Als er inderdaad een eerste, onbewogen beweger is, is daarmee niet het bestaan van een alwetende almachtige bovennatuurlijke entiteit bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

beweging is energie en energie is constant maar kan verschillende vormen aannemen. Je kunt dus licht omzetten in beweging. De vraag is dus eigenlijk waar komt energie vandaan (volgens mij is die vraag wel te vinden op gv, zie bron)

Als jij energie het bewijs voor god vindt kan dat, maar dat is dan natuurlijk jouw mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mijn auto een motor nodig heeft is geen bewijs voor God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, maar je vergat nog iets, het heeft ook een waarnemer nodig...

Ja dat is een godsbewijs, zelfs een heilige drie-eenheid...
Beweging, de beweger en een waarnemer... (of De vader, de zoon en de heilige geest)

Toegevoegd op 04-05-2009 12:21:20
Hele goede vraag... Ik snap hem helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of de beweging, de beweger en dat wat bewogen wordt...
Iets wat door de ruimte zwerft heeft daarvoor geen energie nodig, het beweegt toch wel al was het maar omdat de waarnemer beweegt. Een voorwerp heeft de neiging om in zijn beweging te volharden, bijna even hardgrondig als dat gelovigen in 2+2=4 een godsbewijs zien. Twee plus twee is wel vier, maar dat is het onafhankelijk van het bestaan van een opperwezen.