Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Jezus heeft duidelijk verteld wat belangrijk is. Waarom geven christenen niet een groot deel van hun inkomen aan goede projecten en arme mensen?

Ik begrijp dat ook christenen net wat prettiger willen leven dan op het bestaansminimum, maar waarom geven ze de rest van het inkomen daarboven niet weg om anderen te helpen? God wil dat we elkaar liefhebben en iedereen moet meehelpen zo min mogelijk mensen te laten creperen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet dat veel christenen 10% geven, maar mijn vraag is vooral waarom ze niet veel meer geven. Veel christenen leven in relatieve luxe, dus als je je geloof volgt geef je het weg voor een betere wereld.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is bekend dat er geld aan strijkstokken blijft hangen, in organisaties blijft hangen, regimes, etc. Maar het is nog steeds heel goed mogelijk te werken aan een betere wereld en het grootste deel van je inkomen te besteden aan bijvoorbeeld scholen, waterputten, cursussen voor mensen met problemen, etc. Dat gebeurt wel, maar minimaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft jezus dat tegen jou duidelijk verteld? Want als je het via via via via hoort, dan is het verhaal niet meer heel duidelijk, want zoals bij alle verhalen en roddels vertelt iemand het toch weer iets anders erbij. En voor dat je het weet ben je volgens de verhalen allang dood en begraven.
Dus de vraag klopt niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Priesters en dominees, etc, verkondigen het woord van Jezus en God, dat je je medemens lief moet hebben en moet delen wat je maar kunt delen. Zou het dan zo zijn dat alle christenen dan denken "nou, priester, je kunt zeggen wat je wilt, maar dat we zoveel mogelijk moeten delen met mensen die het nodig hebben, dat is vast een roddel. Dat Jezus voor me aan het kruis is gestorven, dat geloof ik wel"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je christen bent of niet, het zijn vaak de mensen die al arm zijn alles met de ander te delen, en de mensen die veel geld hebben, die doneren veel minder, behalve als ze met hun kop op tv komen. Tenminste dat is mijn ervaring, wij zijn thuis altijd heel arm geweest, en ik ben dat nog steeds, maar ik ben opgevoed met de woorden, als we iemand kunnen helpen die echt in de problemen zitten dan geven wij zelfs ons laatste rooie cent aan diegene af. Daarom zal ik ook nooit niet rijk worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewonderenswaardig, Mozes1212. Ik heb het trouwens maar deels over rijke mensen, het gaat meer om al die christenen die 2 keer per jaar op vakantie kunnen, een behoorlijke auto rijden, lekker zo es hun bankstel verwisselen, eten wat ze maar willen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen,begin bij jezelf en de rest zal volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeievraag middlename, dat heb ik me ook al duizendkeer afgevraagd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen christen en wat ik geloof dicteert me niet om zoveel mogelijk voor mijn medemens te doen. Ik vind christen zijn zonder echt zo veel mogelijk doen voor anderen niet echt christen zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (14)

De meeste christen geven minimaal 10 % van hun inkomen weg. De zogenaamde 10de.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn inziens wordt er jaarlijks al genoeg geld naar de arme mensen gebracht en de minder bedeelden

het grote probleem is gewoon dat die diknekken die bovenaan zo n organisatie staan het meeste geld opstrijken
en dat is voor mij een groot struikenblok om geld naar armere mensen te sturen

en mensen die arm zijn kun je ook in 2 groepen verdelen
je hebt erbij die zijn echt arm
en je hebt erbij die steeds met geld gestrooid hebben en dan in de hulpverlening komen omdat de schulden te hoog opgelopen zijn
met die laatste groep heb ik totaal geen medelijden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze al, en niet-christenen overigens ook. We noemen dat 'inkomstenbelasting'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoppa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had 'm bij reacties gezet....
hij is wel leuk, maar niet terzake ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is maar liefst 30 tot 70 % ; lijkt me wel liefdadigheid genoeg eigenlijk ;-)
De meeste kerken steunen een goed doel,in onze gemeente steunen we een weeshuis en bouwen we aan een dorp in Roemenie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat christenen niet graag 'rijstchristenen' voortbrengen.

Een illustratie om het ietwat duidelijker te maken:

Een gezin,maar vader en moeder zijn verslaafden .
Alleen hebben ze geld genoeg om amper in leven te blijven.

Wat denk je wat er gebeurt wanneer je dit gezin iedere maand 500 euro extra geeft?

Ik weet dat dit een extreem voorbeeld is ,maar zo zou je een voorbeeld kunnen nemen van een vader die lui is,of een moeder die gokverslaafd is enz...

Christenen die heel goed bekend zijn met de bijbel,weten dat de bijbel een boek is die 'brood' op tafel kan brengen!
Hoe?
Door dat mensen ,wanneer ze christen worden hun verslavingen vaarwel zeggen,en voor hun gezin gaan zorgen.

Dat zijn blijvende oplossingen ,ipv geld te storten in bodemloze putten!'tja dit kunnen ook landen zijn die een heel slechte staatstructuur hebben,welke liever hun geld besteden aan wapens ,dan aan onderwijs bv.!

Eén bijbels beginsel om hierbij nog in gedachte te houden:

(1 Timotheüs 5:8) . . .Ja, indien iemand niet voor de zijnen zorgt, en in het bijzonder voor hen die leden van zijn huisgezin zijn, dan heeft hij het geloof verloochend en is erger dan een ongelovige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Omdat christenen niet graag ‘rijstchristenen’ voortbrengen." 'Rijstchristenen' zijn mensen die zich laten kerstenen omdat ze anders geen voedselhulp krijgen van zogenaamd menslievende zieltjeswinnende christenen. En ja, dat komt nog steeds voor, 'missionarissen' die werken volgens het 'bekeren of creperen, jou keuze' principe. En jij, jij doet het ook. Want wat moet dat arme gezin volgens jou doen? Christen worden! Boeken brengen geen brood op tafel. Ménsen brengen brood op tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer mensen volgens Bijbelse principes leven brengt dit brood op tafel,en gaan zij deel gaan uitmaken van een beschermende wereldomvattende christelijke broederschap.Waarop zij op hun beurt ook geholpen worden anderen te gaan helpen ,die zelfs geen christenen zijn!
Zie de illustratie van de Barmhartige Samaritaan in de Bijbel en ook de vraag aan Jezus,'Wie is mijn naaste'? (Mattheüs 5:46-48) . . .Want als GIJ liefhebt die U liefhebben, wat voor beloning hebt GIJ dan? Doen ook de belastinginners niet hetzelfde? 47 En als GIJ alleen UW broeders groet, wat voor buitengewoons doet GIJ dan? Doen ook de mensen der natiën niet hetzelfde? 48 GIJ moet daarom volmaakt zijn, evenals UW hemelse Vader volmaakt is.
Hoe weet jij dat ze dat niet weggeven? In principe betaal je als je lid bent van een kerk jaarlijks een bedrag, van welke je zelf aan mag geven hoeveel. Daarnaast betaal je nog collecte tijdens en na een dienst. Deze gelden worden oa gebruikt voor onderhoud van het gebouw, afdracht aan overkoepelende organen, salarissen van os dominee, onkosten etc. En een deel gaat naar de missie. Daarnaast steunen ze, net als niet christelijke mensen overigens, ook goede doelen. Volgens de bijbel moet je een 10de van wat je verdient hieraan besteden, maar niet iedereen doet dat en er zijn er die er meer doen.

Dus als je 10.000 in de maand hebt in te komen zou je dan 1.000 moeten weggeven en heb je nog 9.000 over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken veel christenen en die geven niet veel, of doen weinig voor minder bedeelden. Ik ken ook veel rijke christenen die erg veel te besteden hebben, maar niet Jezus woord volgen en het zoveel mogelijk delen met anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is erg, je kunt ze gerust op hun plicht wijzen! gewoon vragen hoe dat nou zit. open zijn.
Omdat christenen niet ten koste van alles christen willen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar hebben ze gemiddeld genoeg tijd en geld over om zich meer in te zetten voor een betere wereld.
Omdat het hebben van principes en idealen gemakkelijker is dan ernaar leven.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Het Christendom heeft een lange traditie van zelfverrijking. Denk aan de aflatingen en misstanden van de katholieke kerk, de heilige oorlogen en de inkomsten uit verloren gegane culturen. In dat licht bezien snap ik wel waarom Christenen minder gul zijn. Er wordt gewoon niet het goede voorbeeld gegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel christenen die veel meer geven dan hun tienden. Aan de kerk, aan mensen die het nodig hebben, aan organisaties... Natuurlijk heb je hierop ook uitzonderingen en zijn er ook onder christenen mensen die zich verrijken en gek zijn op geld.

Maar er zijn ook heel veel christenen die veel meer geven dan een tiende van hun inkomen.

Waarom heb je het over de christenen? Zijn ze dan beter dan niet christenen en moeten ze daarom meer geven?
En waar zou dat dan in de bijbel staan dat ze veel meer moeten geven?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het grootste deel van je inkomen kan simpelweg niet. christenen hebben vaak grote gezinnen en moeten hebben het vaak minder breed. het grootste deel van het inkomen gaat naar huur van het huis, belasting, voedsel, enzovoorts. en verder geven veel christenen juist wel geld aan goede doelen. ik weet niet hoe je erbij komt dat christenen niet/weinig aan goede doelen geven.
natuurlijk er zijn altijd christenen die liever in luxe leven en weinig weggeven. maar er zijn er ook veel die wél zo veel als ze kunnen weggeven aan hun naasten (ver weg).
zo ken ik mensen van heel dichtbij, die veel geld weggeven aan goede doelen, en het echt niet breed hebben, als je kijkt naar hoeveel ze weggeven, is dat echt heel veel! dat is naastenliefde.

wees wel realistisch, ik denk dat 10% genoeg is om weg te geven, anders komen mensen gewoon niet rond. er zijn rijke christelijke gezinnen, maar ook veel armere gezinnen met veel kinderen, dan valt het echt niet altijd mee, hoewel je merkt dat juist zei veel weggeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sober leven is een relatief begrip. Leef je sober als je 50% of 10% van je inkomsten voor jezelf houdt? Kijk om je heen waar mensen op bezuinigen en vraag naar de beweegreden. Dat is toch net zo divers als er mensen zijn? Dat is bij christenen niet anders.

Jezus heeft inderdaad gezegd wat belangrijk is. Maar niet in zulke meetbare begrippen zodat je elkaar de maat kunt nemen. De Enige die ons de maat mag nemen, is Jezus zelf. Dus christenen die minder geven dan dat Jezus van ze vraagt, hebben hun eigen verantwoordelijkheid tegenover hun Heer en Heiland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een top 3 meest betaalde bestuurders van goede doelen:

Unicef Henk Franken €371.459 p.j
Rode Kruis Cees Breederveld €198.000 p.j
Hartstichting Hans Stam €181.119 p.j

Zoals je weet moet je alles onderzoeken en het goede behouden. Hier ga ik mijn geld niet aan uitgeven.

Bij Kiva.org (microkredieten) waar ik wel aan deelneem, is de grootste groep die geld geeft de groep atheisten!!!!

Geven heeft niks te maken wat Jezus heeft verteld wat belangrijk is, noch Gandhi, of moeder Teresa.
Je geeft vanuit je hart en niet omdat iemand zegt dat je het moet doen of niet.

N.b. Waarom zou geven altijd geld moeten zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geven aan armen moet je niet berekenen moet ook niet in geld worden gerekend. God heeft het volk Israel bevolen jaarlijk 10% van hun inkomen aan God af te staan, voor zijn dienst en de verzorging van de armen. Maar Jezus vraagt alles weg te geven en hem te volgen. Dit betekend al het aardse niet van waarde te achten en iedereen die hulp nodig heeft te helpen waar het kan. dit kan in geld, tijd, goederen. We moeten niet alleen kijken naar arme mensen verweg maar ook juist dichtbij. kijk eens naar een verzorgings te huis waar mensen nooit bezoek krijgen. tijd investeren om een praatje te maken is ook Jesus opdracht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding