Wat was plan B geweest?

voor de mensen met wat bijbelkennis, de volgende vraag kwam bij me op:

in het NT staat Jesus centraal omdat hij de zonden van de mensen op zich nam. hieruitvoortkomend kan een gelovige aanspraak maken op die kwijtschelding door zich aan God te onderwerpen en Jesus als middelaar aan te nemen.

cruciaal is het feit dat Jesus ook een mens was die eigen keuzes kon maken. zo had Hij op de verzoekingen van satan in kunnen gaan. daarmee was hij God af geweest of iig niet meer heilig waardoor het hele feest van de verzoening niet door zou gaan. en dit laatse behelsd de context van de vraag.

wat als Jesus niet voor onze zonden was gestorven? uit de Bijbel kunnen we opmaken dat een ieder dan was verdoemd ergo God had geen volgelingen meer naar zijn beeld maar slechts nog engelen. de miljarden mensen komen in dat geval allemaal onder het beheer van satan. (die gaat over de verdoeming) maar dat brengt problemen met zich mee:

Gods is een trots God die aanbeden wil worden, vooral door de mens. het lijkt niet plausibel dat God alle mensen aan satan gunt ("Ik ben een jaloers God") dit zou wellicht eindigen in de dood van alle mensen. dit laatse had heel veel leed voorkomen. de 2de wereld oorlog, het communisme, burgeroorlogen etc etc etc en al het leed wat daarmee gepaard is gegaan. simpelweg door het feit dat de mensheid rond het jaar 32 verdelgd zou zijn in haar geheel net als sodom en gomorra. niet heel gezzelig natuurlijk maar het had al het leed van de laatse 2 millelia bespaart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Er is geen plan B bekend of ooit bekend gemaakt..
omdat plan A succesvol is geslaagd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan had God 32 jaar (waarom 32 jaar?) gehad om te oefenen en daarna een betere mens geschapen. Of misschien ook helemaal geen mens meer want door schade en schande wordt men wijs, zelfs God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus werd 32 jaar, vandaar die 32
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 33 geleerd op de lagere school, maar ik ben te lui om het nu op te gaan zoeken.
Nou kijk. God, dat is dat hij, of eigenlijk Hij, dat Hij dus met de almachtigheid is behept. En almachtigheid, dat is dat je alles kan. Dus heeft god, of eigenlijk God, heeft God dus het zo gemaakt dat het plan b gewoon niet nodig was.

Toegevoegd na 5 minuten:
Want staat ook in de bijbel, was ik vergeten te zeggen, dat Jezus natuurlijk vroeg aan God van joh, dit wil ik niet, mag het ook dat ik het niet doe? En toen moest het toch. Dus dat van die keus, dat valt wel wat tegen dan volgens mij. Want dat staat in de evnagelie van Marcus, hoofdstuk 14, vers 36.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als Jesus niet had kunnen weigeren was hij niet de verlosser maar het "slachtoffer" van God die het offer brengt. dit zou in strijd zijn met de gangbare manier van denken in het Christendom dat Jesus de verlosser is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ja, kijk. Is niet enigeste wat tegenstrijds is met de geloof toch?
Aangezien Jezus Christus de meesterwerker was naast Jehovah God in de hemel,en alles door bemiddeling van hem tot bestaan is gekomen,was het liefdevol dat hij het loskoopoffer voor de mensheid zou verschaffen.

Moest Jezus toen hij op aarde was niet het loskoopoffer hebben verschaft, kon volgens mij Jehovah een ander geestelijk schepsel het voorrecht geven om zich te ontledigen en als mens geboren worden.

Maar ook kon hij een einde maken aan de volledige mensheid.En terug beginnen met een nieuw eerste mensenpaar.(Maar dan zouden niet de kardinale vragen zijn beantwoord welke werden opgeworpen door de opstand in de Hof van Eden)

Vergeet niet dat het oorspronkelijk voornemen was dat de aarde zou worden gevuld met volmaakte mensen die eeuwig op de aarde zouden leven.

Van dit voornemen is God nooit afgestapt,alleen is het een heel kort poosje gedwarsboomd.

Zorg dat je erbij bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier nog een mogelijkheid:
Plan A was bedacht, ontwikkeld en bijgesteld over 2,000 jaar door mensen.

Er is geen direct bewijs van de mens Jezus ooit gevonden, niets van zijn direct leer is ooit gevonden. Er zijn getuigenissen geschreven jaren na zijn tijd en vaak door mensen die het verhaal van een derde, vierde of nog verder verwijderd generatie bron hebben gehoord.

Daarbij komt dat de bemiddelaars (verschillende kerken en stromingen) hebben censuur gelegd op de verschillende getuigenissen, en hebben gekozen voor het best passende narratieve voor hun tijd en nog sterker, voor hun belangen.

Wij krijgen dus een vervormde versie van wat echt gebeurde 2,000 jaar geleden.
Daarbij komt dat de verschillende vertalingen van de bestande bronnen uit die tijd kiezen vaak voor een mogelijk betekenis uit verschillende.

Ik neem je voorbeeld:
"Ik ben een jaloers God" In de oorspronkelijk tekst in Hebreeuws (deze tekst komt eerst voor in de oude testament) wordt het woord KANAAI gebruikt voor JALOERS deze woord betekent net zo goed FANATIEK of STRENG wat een andere betekenis geeft aan deze tekst.

Als je kijkt naar de leer van Jezus in vergelijking met andere stromingen in het Jodendom van 2,000 jaar geleden dan ontdek je bijzonder interessante ideeën.
Ideeën die sterk ontwikkeld zijn, ideeën die je moeilijk kan communiceren zonder gebruik te maken van beeldspraak die mythische verhalen kan creëren als ze buiten de juiste context worden verteld.

Er is nog veel over te schrijven - maar het antwoord op je vraag is er was geen plan A en dus ook zeker geen plan B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tekst uit het boek Daniël welke toch aantoond dat God over bepaalde opgetekende teksten waakt: Dan.12:9 ...Vervolgens zei hij: „Ga, Da̱niël, want de woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van [het] einde.  En zo zijn er nog... Jezus Christus zei :Heilig hen door middel van de waarheid ,Uw woord is waarheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boodschap van God is de waarheid tot dat het door mensen wordt gebruikt om hun aardse belangen te bevorderen.
God is alwetend en hij wist van tevoren niet alleen van de verleiding maar ook wat het antwoord zou zijn. Hij had dus geen plan B nodig.
Dat heeft hij nooit want hij is almachtig en alles geschiedt dus volgens Gods wil.
Misschien speelt plan B zich echter af in een parallel universum want wie weet of God er niet een paar extra proeftuinen op na houdt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God wist wel dat Jezus niet op de verzoekingen van Satan in zou gaan. Alleen Jezus zelf moest daar nog achter komen. Sommige mensen zeggen dat Jezus God is. De drie-eenheid, dus Vader / Zoon / Heilige Geest, zijn alledrie gelijk.

Als je het in dat licht ziet hoefde er geen plan B te zijn.

Als je het niet in dat licht ziet dan zou God een tijd boos en teleurgesteld geweest zijn dat zijn enige zoon, die hij zo hoog achtte ook was gezwicht voor het kwaad, en was zijn vertrouwen in de mensen erg gekelderd. Maar God is ook goed, en zou waarschijnlijk een nieuwe poging ondernomen hebben om de mensen tot hem te laten keren. Wat voor poging weet ik niet, want het is niet gebeurd, dus het blijft maar een hypothetische veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het eerste licht is in die zin problematisch dat God als alwetende bij adam en eva al een "set up to fail" bewerkstelligde. niet echt eerlijk vanuit de menselijke visie bekeken. een serie gebeurtenissen laten voltrekken waar de uitkomst al lang van bekend is waar Hij dan achteraf toch boos word omdat de mens tegen hem kiest. maar in dat licht heeft hij dat dus zelf bewerkstelligd. het tweede kan ik niet geheel volgen. "Niemand komt tot de Vader dan door Mij" wat Jesus zegt lijkt toch de duiden op het feit dat Hij als enige voor de zonde kon sterven. God is liefde in de zin dat Hij Zijn Zoon wilde geven. Maar God is ook trots in de zin dat Hij veel lijden heeft laten bestaan om een groepje mensen te kunnen selecteren die hem dient. ik weet niet of je die 2 door elkaar moet halen.