Als geloven een vorm is van niet zeker weten, waarom weten heel veel gelovigen het dan zo zeker dat hun god bestaat?

dan is het toch geen geloven meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Omdat anders hun complete verzonnen wereld inelkaar stort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Die zijn juist NIET zeker, als ze zeker waren ervan, dan geloofden ze niet...

Toegevoegd op 27-04-2009 18:51:07
Geloof jij dat je een muis in de hand hebt en nu naar een scherm kijkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De franse filosoof PASCAL heeft dit vrij cryptisch gegeven bestudeerd en tot de vaststelling gekomen dat om te geloven je best eerst bidt, knielt en dan geloof je. M.a.w. je bidt en je gelooft en je stelt je die vraag niet.Dit is heel simplistisch Pascal weergeven maar het is een poging om de vraag zo te bentwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is niet een vorm van niet zeker weten. Er bestaat ook een WAAR geloof en die is zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus geen geloof maar een zekers te weter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel: een WAAR GELOOF.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wtf, een WAAR geloof, herhaal dat nu even voor jezelf. een WAAR geloof. het is waar dat je het gelooft, maar dat wil niet zeggen dat je geloof waar is, anders is het nl de waarheid en niet geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn op aarde meerdere geloven, alleen 1 geloof is waar. En dat geloof is nu juist wat de Bijbel ons verteld.
misschien is geloven wel een vorm van doen alsof je iets wel zekere weet...

Hier even een handje vol betekenissen die diverse woordenboeken geven aan het woord geloven:
denken dat het waar is, achten, denken, menen, vermoeden, vertrouwen, vinden, aanvaarden, zich verbeelden, ervan uitgaan, helemaal op iets of iemand vertrouwen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze anders hun houvast kwijt zijn. Niets menselijks is ook de gelovigen vreemd ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dat is dus weten :) Elke geloof vroeg of laat neemt een vorm van kennis. Dus elke 'geloven' wordt ooit 'weten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is voor waar aannemen wat je niet weet!

Toegevoegd op 27-04-2009 19:34:42
Mijn excuses voor de "!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is ook voor waar aannemen dat jij het wel weet
Omdat andere mensen niet geloven wat ze zeggen. En dus zullen zij zeggen, ik geloof het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloven is juist wel een zeker weten. Het is niet: ik geloof dat het nu alweer 3 weken geleden is dat ik naar de kapper ben geweest. Het is een ander geloof.
En dat is juist zeker weten. Waarom zijn er anders zoveel christenen? Waarschijnlijk omdat ze het dan toch wel zeker weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou de christen zijn echt niet in de meerderheid op aarde, dus het wordt dan toch ff wat minder zeker.
En waarom zijn er zoveel christenen? omdat je vroeger om zeep geholpen werd als je het niet was en als 1 schaap over de dam is.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
christenen zijn zeker niet de meerderheid maar er zijn er nog wel en ik ben er van overtuigd dat dat er nog heel wat zijn. En dat laatste wat je zegt klopt niet, er zijn heel veel christenvervolgingen geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus? omdat er nog heel wat zijn spreken ze de waarheid? Heb heel wat spelletjes gezien waarde meerderheid het foute antwoord gaf, dus de meerderheid heeft het niet altijd bij het rechte eind. Tevens is het natuurlijk erg aanlokkelijk dat je na je dood naar de hemel gaat ipv er niet meer te zijn, nog een goede reden om dan maar christen te worden. Oh ja, de paplepel he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat ze de waarheid spreken? Ik heb gezegd dat ze het zelf zeker weten. En dat er ook nog genoeg christenen zijn. Wat de waarheid is mag iedereen voor zichzelf uit maken.
Mensen die geloven in de religieuze zin van het woord, die geloven dat ze zeker weten dat hun god bestaat. Volgens mij dan toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten ze niet zeker, ze geloven het vast en zeker. Dat is wat anders. Je kunt overal waar geen bewijs voor is in geloven. Of het nou om religie gaat of iets wat iemand je vertelt, als het aannemelijk is dan geloof je dat en handel je daarnaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok. En waarom geloven ze erin dan? Want echt aannemelijk klink het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof je dat wiskunde waarheid is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieqoh: voor een gelovige is het aannemelijk, geloof dat maar! @JaVID: ik ben geen wiskundige, wat ik in het dagelijks leven ervan toepas geloof ik dat het waar is.
Wie zegt dat geloven een vorm is van niet zeker weten? De niet-gelovigen? Wat weten die zo zeker? Dat God NIET bestaat? En hoe weten ze dat zo zeker, alleen omdat hij niet tastbaar is? Dat is ook maar hoe je het bekijkt.

Dit is juist geloven.. iets niet zien op een tastbare manier maar er wel in geloven. Kunnen we dan enkel en alleen geloven wanneer dingen tastbaar zijn, als we het met eigen ogen zien, kunnen proeven, ruiken, aanraken, wanneer er 'concreet bewijs' is?

Je kunt deze vraag ook omdraaien; "Als niet geloven een vorm is van zeker weten, hoe weten heel veel niet-gelovigen dan zo zeker dat God niet bestaat?"

En waarom is het voor niet-gelovigen interessant om te begrijpen waarom iemand religieus is, als het toch niet echt boeit? Om toch te begrijpen, om te overtuigen, om te discussiëren? Dit geldt andersom overigens ook.

Soms begrijp ik mensen echt niet... ik denk dat ik even een blokje om ga want ik geloof dat het droog blijft. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik geloof 't wel :P