Waarom lijkt het of er op GV afgegeven wordt op geloof?

Ik bedoel hier serieus mee: bijna alle vragen over religie vind ik erg subjectief gesteld. Bovendien merk ik dat antwoorden vaak atheïstische korte zinnetjes zijn, die volgens mij niet gaan om het uitbreiden van kennis, maar om een mening te spuien.

Is het zo dat atheïsme steeds harder wordt tegen andere vormen van geloof. Ik zelf geloof wel, maar het zal mij niet veel uitmaken of mijn buur wel of niet gelooft. Waarom is het wel zo'n big issue voor een atheïst?

Kan me iemand eens uitleggen waarom zoveel mensen hier het geloof als iets negatiefs ervaren (welk geloof dan ook), terwijl politieke kleuren, filosofen en wetenschappelijke theorieën toch net zo goed ideologieën zijn, uit wier naam net zo vaak gemoord is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Misschien is het niet zo dat er specifiek op religieuze vragen zo wordt gereageerd maar is er sprake van een soort territoriumdrang; dat er een tamelijk homogene groep bestaat die mensen die afwijken qua mores of ontwikkeling buiten de deur proberen te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dat lijkt maar zo... is dus niet zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja klopt lijkt van wel idd
Dit heeft niets met GV te maken. Het is een gegeven dat veel mensen niet meer geloven of geloven op de traditionele manier. Vandaar dat veel vragen en antwoorden over het geloof een blijk geven van ongeloof. En terecht I might add...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dan ook dat geloof iets slechts is. Totnogtoe heeft geloof nog niets positiefs opgeleverd. Sterker nog het heeft ons in de middeleeuwen gestopt in de vooruitgang. De kerk en het geloof waren te sterk aanwezig. Voor een uitgebreidere visie refereer ik naar mijn antwoord op de vraag "Bestaat God". Zie bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-god.6911?p=2
atheïsme is geen geloof, maar ok.
Geloof slaat gewoon nergen op. Net als sinterklaas en de paashaas

Toegevoegd op 27-04-2009 18:39:38
nergenS
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@magicegidius: atheïsme is dat je niet gelooft. Dus eigenlijk niet. Ik weet het zeker dat er niks speciaals is. Dus niks ideologie.
AWM
15 jaar geleden
Als je een atheist een gelovige noemt, staat dat gelijk aan een haarkleur toe te kennen aan een kaal iemand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn hobby: Ik verzamel geen postzegels.
Ik denk dat het actie-reactie is. Gelovigen onderdrukken andersdenkenden al sinds mensenheugenis.
En soms krijgen ze nu een koekje van eigen deeg.
That's all.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen wordt atheist. Als je tenminste maar lang genoeg leeft.
15 jaar geleden
Uit wetenschap is mi nog niet zo heel veel vermoord...
Ik vind niet dat er op GV veel wordt afgegeven op geloof. Eigenlijk vind ik dat er veel vragen worden gesteld, juist door gelovigen of mensen die erg spiritueel zijn. En dan dus voor jou in de positieve zin subjectief zijn.
Ik benader geloof vanuit een wetenschappelijke hoek. en daarom heb ik vaak een ander antwoord dan wellicht de vragensteller zou willen.
Overigens vind ik het prima als mensen willen geloven. Echter, ik hoef na al die jaren cathechismus het echt niet meer te horen...
Gisteren kon ik niet slapen en daarom keek ik Ted.com naar de presentatie van Julia Sweeney "On letting go of God". Hierin vertelt ze over de fantastische verhalen die de Mormonen aan haar deur vertellen, tot dat ze zich realiseert dat andere vreemde verhalen in haar katholieke geloof worden herhaald. Mooi verhaal, ook voor gelovigen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het geloof vind ik niet iets negatiefs, maar in mensenhanden is het net iets te vaak misbruikt. Dát heb ik er op tegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongelovigen kunnen gelovigen niet begrijpen. Waarom geloven mensen in iets dat niet tastbaar is? Een God. Gelovigen proberen dat vaak a.d.h. van de Bijbel o.i.d. dat duidelijk te maken. Alleen de Bijbel wordt niet geaccepteerd omdat het een antiek boek is met leuke fantasie verhalen zoals sommigen die noemen. De meeste mensen hebben niet eens de Bijbel gelezen. Toch kunnen ze redelijk wat weerwoorden geven zoals: er staat toch dit of dat, waarom dan dit? Terwijl je op deze vragen vaak het antwoord elders in de Bijbel terug kunt vinden of herleiden. Wij als mensen (ik ook) wil niet geregeerd worden door een Machtige God. We hebben liever zelf de touwtjes in handen. Zelf bepalen hoe ik mijn leven indeelt. Volgens mij is dit ook wat een atheïst denkt en wil. Alleen na dit leven zal het duidelijk worden hoe we geleefd zouden moeten hebben. Ik zeg hiermee niet dat elk gelovige goed leeft. Ik leef ook niet zoals het behoort. Er staat niet voor niets: Er is niemand die goed doet tot niet 1 toe. En zoals apostel Paulus zelf zegt: "Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.". Ongelovigen denken vaak dat christenen goed zijn, dat is een onterechte gedachte.
Het is voornamelijk onbegrip wat ongelovigen bezig houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien we hier op een site zijn waar erg wordt vast gehouden aan feiten en waarheden (ook al bestaan die niet). Voor geloof zijn weinig feiten over te vinden. Enkel oude geschriften dienen als bewijs voor het geloof. Vaak wordt dat punt uitgelicht door niet gelovigen. Dit terwijl gelovigen hun boek juist één van de fundamenten avn hun geloff zien (correct me if i am wrong). Daarom onstaat er wel eens discussie. Maar dat is niet per sé slecht.

Daarnaast is geloof imo vooral een persoonlijke aangelegenheid. Je gelooft imo vooral omdat je daarmee jezelf sterker maakt. Niet om iemand anders je geloof op te dringen. Helaas zijn er talloze voorbeelden waarin dit anders is. Bijvoorbeeld dat een politieke partij op basis van het geloof wil bepalen dat op zondag de winkels dicht moeten zijn. Ik begrijp daar niks van. Als gelovige wordt je niet gedwongen op zondag te gaan winkelen. Als ongelovige wordt je wel gedwongen om zondag niet meer te kunnen winkelen of vanuit ondernemer perspectief, je winkel moet gesloten blijven.

Desondanks kan ik geen anti-geloof sfeer hier op GV ontdekken. Ik zelf ben progresief gelovig opgevoed, maar heb eigenlijk niks met geloof, sterker nog; ik vind het grote onzin. Andere mogen van mij gerust geloven wat zij willen, zeker als ze dat gelukkig maakt. Want waarom zal ik daar op tegen zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ongelovigen niet zoveel worden nodig hebben om hun punt duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloven is iets waar je moeite voor moet doen. Het is dus makkelijker om te zeggen niet te geloven en je ertegen af te zetten. Misschien wel als excuus. Het is echter bekend dat mensen meer naar het geloof keren als ze in nood zijn. Dus er is nog hoop voor deze mensen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt me onmogelijk om een objectieve vraag over zo'n subjectieve zaak als het geloof te stellen. Het antwoord is daarom vrijwel altijd een mening, want het ontbreek aan feitenmateriaal.

Onvrede over het geloof is denk ik te verklaren door wat zich op de wereld afspeelt. Denk aan religieus extremisme, uitspraken van de paus, het afkopen van pedofilie door de kerk, etc.

Begrijp me niet verkeerd; van mij mag ieder individu geloven wat hij wil, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het opdringerige gedoe van gelovigen meer dan zat ben. Van die domme folders die suggereren dat je als ongelovige maar eens moet gaan nadenken draagt ook niet echt bij aan respect.

Dus als er een vraag wordt gesteld over het geloof dan wil ik mijn mening daar graag over kwijt. Kennelijk stelt iemand daar prijs op, want anders werd de vraag niet gesteld. Je kunt de meningen van GV-ers ook als kennis zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op GV vind ik het eerlijk gezegd meevallen - op andere plaatsen en fora is dit veel erger, en door veel niet-gelovigen hier wordt wel gediscussieerd, maar serieus ook met antwoorden van gelovigen omgegaan. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar ik zie wel in wat je bedoelt, want ook hier vind je mensen die zich gewoon tegen het geloof afzetten.
Ik ben het met cocon eens dat het waarschijnlijk een soort geldingsdrang is of zoiets. Hoe dan ook, dat soort types heb je overal, en je kan ze maar het beste laten kletsen, en in gesprek blijven met de andersdenkenden die wel normaal communiceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb niet de indruk dat er wordt afgegeven op het geloof maar dat er gewoon kritische meningen worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als atheïst kan het me weinig schelen of iemand in een god gelooft of niet.
Het is de opdringerigheid van vele godsdienstfanaten die me stoort.
Beoefen dit thuis of in een kerk,synagoge,moskee of eender welk gebouw dat daarvoor ten dienste staat en val andersdenkenden niet lastig met uw religieuze frustratie.
Geloof in jezelf en laat je niet indoctrineren door betweters die macht over willen hebben.
Veel geluk en genot gewenst aan allen die er voor open staan!
5 maanden geleden
TurfGraver
5 maanden geleden
En....
Laat 14 jaar oude vragen met rust. ;)
(Of zit het je zo hoog?)