Waar liggen de verleidingen van het leven? Is dit in uzelf of is dat buiten uzelf?

Ik ben nieuwsgierig hoe mensen daar nu over denken...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

de verleidingen in het leven zitten vooral in de korte termijn beloning die dingen opleveren, ik heb het al eerder genoemd; het zgn. orgasme denken. De beloning op korte termijn verdoezelt de mogelijke gevolgen van de lange termijn. Klassiek vorbeel, hele mooie dame die u in staat stelt enorm lichamelijk genot te beleven waardoor vervolgens huwelijk op de klippen loopt. De verleiding was hier zowel binnen als buiten de persoon. De verleiding komt meestal van buiten en die kunnen we soms niet weerstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zonder aanbod van verleidingen zou er ook geen innerlijk gevoel van verleiding zijn ( de gelegenheid maakt de dief )

Vanaf het moment dat het aanbod er wel is ligt het binnen jezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijns inziens in beide maar met dien verstande dat zolang je die van buitenaf aangereikte verleidingen niet tot de jouwe maakt (niet binnenlaat) je er ook niet vatbaar voor bent en ze geen invloed op je "zijn" (kunnen) hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Ditbenik;

Volgens mij ligt de verleiding buiten jezelf en de al dan niet aanwezige weerstand van binnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bedoeld de verleiding om eens met de lotto mee te spelen omdat de jackpot op 13,5 miljoen staat, of zoiets dergelijks?

Dit is gewoon menselijk. De mens heeft onbewust spanning nodig in het leven om het aangenaam te houden. Zolang de veiligheid hierbij niet in het geding is tenminste...

Dit klinkt tegenstrijdig dat de mens bewust aan het onderbewuste toegeeft. Maar zo is het in feitte wel....

(En dit is mijn visie)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verleidingen liggen overal. Sommige verleidingen ontstaan uit eigen gevoelens. Andere verleidingen ontstaan door je (aangeleerde) normering en waardering van situaties om je heen. Deze liggen dan ogenschijnlijk buiten jezelf. Bij iedere verleiding moet je je alleen wel afvragen of het een gewenste reactie op een situatie is.

Soms is een reactie op een verleiding (op jongere leeftijd is dit vaak het zoeken van een vriend of vriendin en hierbij is het gevoel van verleiding erg belangrijk) gewenst, soms is het 'aangeleerd' of 'vervormd' gedrag.

Overigens is een 'verleiding' niet voor iedereen hetzelfde. Soms is iets voor de een een 'uitdaging' en voor de ander een 'verleiding'. Immers, niet iedereen staat op dezelfde manier in het leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles ligt binnen mezelf...

Als ´s morgen de juf in de kleuterklas vraagt: Wie heeft vanmorgen de tandjes gepoetst? Dan antwoorden alle kleuters: "Ik", dus er is één ik... (op zich al voldoende bewijs dat er dus maar een ik is)
Ik ben degene die deze woorden leest en nu naar het scherm kijkt, terwijl ik de muis vasthoud en me afvraag: "Dat weet ik nog zo net niet, wat ik hier schrijf"...

Alles ligt binnen mezelf...

De enige verleiding die ik ken is het leven te leven zoals het zich aandient en daar niet van weg te lopen... De seconden worden mij stuk voor stuk aangereikt en kan ik stuk voor stuk laten passeren, zolang ik daar de kans voor krijg...

Alles ligt binnen mezelf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja klopt ik ben ongeneeslijk ziek...
als in: waar krijg je je prikkels vandaan?
basejumpen, online games, etc voor verleiding buiten iemand zelf en dan in iemand zelf bvb filosofie, studie... of zit ik verkeerd?

je vraag is dusdanig open en per persoon verschillend te interpeteren dat je volgens mij eerder op zoekt bent naar een discussie dan naar een echt antwoord op je vraag.
blijft speculatie van mijn kant hoor.

om toch jouw vraag proberen te beantwoorden:
de verleiding ligt al duizenden jaren bij ons mensedieren vooral bij de sociale omgang. groepsdieren...
het was ooit nodig om te kunnen overleven in de natuur en eigenlijk nog steeds. de één wat meer dan de ander natuurlijk. dus het komt van uit jezelf (zo zijn wij mensen "geprogrammeerd") en je hebt bvb vrienden en familie nodig (of de barman) om het cirkeltje rond te krijgen.

reclame en marketing mensen weten goed (mis) gebruik te maken van onze "verleidingen".
denk aan: dat we kunnen proeven wat zoet is. ooit nodig geweest om te bepalen of fruit rijp was, nu goed uitgemolken door de fabrikanten van zoete waar en drinken.
drang om te paren (en vooral de daad): het oudste beroep ter wereld bestaat niet voor niets zo lang, meest bezochte sites zijn nog altijd pornografische sites, dating sites, uitgaansgelegenheden, klusprogramma's op tv.

al die oer instincten (als ik het zo mag noemen) die ons leiden naar verleidingen, die zijn te beinvloeden. Door reclame, door kleur en smaakstoffen en door in te spelen op de "behoefte" van de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het uitsluitend over materialistische verleidingen (het creeëren van een behoefte) gaat, opteer ik voor externe invloeden . Marketing en media (betaald door marketing) Gesteld dat je op een zonnig eiland woont tesamen met een kleine gemeenschap die zich in al zijn levensbehoeften kan voorzien. Er is geen invoer van buitenlandse produkten en ook geen televisie. Zouden je verleidingen nog even groot zijn of volledig vernauwen ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik af ga op het succes van reclame.. dan ligt het duidelijk buiten jezelf. Vraag maar aan reclame makers.

Maar uiteindelijk ligt het in jezelf want als je je bewust bent van de invloed van reclame en je niet laat beinvloeden door mooie praatjes en plaatjes, zogenaamde deskundigen, enkel hoopgevende boodschappen en schreeuwerige teksten, dan komt er nog weinig "verleiding" binnen waar je geen (on)bewuste weerstand tegen kan bieden.

Verleidingen ontstaan uiteindelijk tussen je oren. In je hersenen. Je zintuigen nemen enkel sec iets waar. De interpretatie gebeurt in je hersenen. Daar gebeurt dus geheel intern.. ook de verleiding...of niet.