Wat mag je als christen wel op zondag? Is kopen zondig?

een jaar geleden
in: Religie
5.2K
Amadea
een jaar geleden
Dat hangt er nogal vanaf welke overtuiging jij aanhangt. Bij de PKN is het geen enkel probleem.
crispy
een jaar geleden
Het is bijna onmogelijk om zonder kopen op zondag te leven. Want we gebruiken allemaal water en energie op zondag, en dat is wat we op die dag afnemen (dus kopen) van de watermaatschappij en energieleverancier.
Dus: ja je mag kopen op zondag.
LeonardN
een jaar geleden
@Matty
Wat bedoel je exact? Ik bedoel als ik je vraag zou moeten beantwoorden zou het zo iets worden: Dat weten we niet.
We weten immers niet of er een God bestaat, en als er een bestaat dat het de God is, die beschreven wordt in wat we de bijbel noemen en of dan die bijbel feilloos is, of iig correct is bij het deel wat over sabbatsheiliging en zonde gaat en of die bijbel dan absoluut is of relatief (en God dus zou kijken welk geloof je aanhangt en welke situatie je exact zit). Misschien is het antwoord op deze vraag meer inzichtgevend
1Is er discussie onder christenen of kopen op zondag zondig zou zijn?
2Zo JA waar is die discussie op gebaseerd?
1Ja
2Enerzijds de sabbat/zondagsheiliging gebaseerd op de 10 geboden. Anderzijds zijn er een aantal uitspraken van Jezus die dit afzwakken.
=
Zo zullen er dus christenen zijn die zeggen dat kopen wel mag, niet mag, of dat het contextueel ook nog uitmaakt. En dat verschijnsel zie je natuurlijk bij bijna elk vraagstuk over elke religie.
erotisi
een jaar geleden
De joden mochten op zondag ook niets. Maar volgens Christus een goede daad verrichten wel. De sabbat is er voor de mens
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi dat is op een zaterdag niet op een zondag
erotisi
een jaar geleden
Sabat = zondag inhoudelijk gezien
TurfGraver
12 maanden geleden
De sjabbat (Hebreeuws: שַׁבָּת), ook sabbat, sjabbes of sjabbos (Asjkenazische / Jiddische uitspraak), is de wekelijkse rustdag in het jodendom. Sjabbat vindt plaats vanaf vrijdagavond en duurt tot zaterdagavond.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sjabbat
Matty
12 maanden geleden
Dat is het nu juist de een zeg van wel de ander is niet duidelijk de een zeg dat Jezus een aantal afspraken afzwakte ik ben opgevoed met zondag mag je niet kopen 6 dagen arbeiden 7de dag rust dag maar zit nu bij een evangelische kerk en daar zitten mensen die dat niet erg vinden zondag kopen ik koop zelf ook wel eens op zondag nu maar voel mij daar niet lekker bij zo raar dus weet niet wat waar is
LeonardN
12 maanden geleden
@Matty
Wat nu, als je gewoon besluit je gevoel te volgen. Gewoon om aan jezelf te tonen dat je iets kan doen wat een ander vaak niet kan laten. Ongeacht wat dan waar is, kan dit je karakter sterken.
HeerVoldemort
11 maanden geleden
Ik kan mij niet voorstellen dat God in de hemel zit en denkt: "Zo zo, die Matty is op zondag 12 februari naar de Albert Heijn geweest, en toen op 15 maart weer. Nou, die zullen we eens laten branden in de hel." Maar dat ben ik... Ik denk dat de mens te veel zelf verzint wat God wel en niet goed zou vinden. Staat er in de bijbel uitgelegd wat de rustdag inhoud? En een predikant? Die werkt op zondag...mag dat wel?

Antwoorden (5)

Er zijn zeer grote verschillen in opvatting. Sommige christenen hebben geen enkel probleem met kopen op zondag, anderen willen daar niets van weten. In sommige plaatsen in de bijbelgordel zijn alle winkels, restaurants e.d. nog 'gewoon' dicht op zondag, zoals niet zo heel lang geleden eigenlijk alle winkels dicht waren.
een jaar geleden
Antwoord: je mag alles als christen op zondag mits de bijbel dat niet verbied.
Ook werken wordt niet verboden.
Kopen op zondag zondig? antwoord:
Nee, de bijbel verbied niet om iets te kopen op zondag,
11 maanden geleden
Cryofiel
11 maanden geleden
Volgens velen die de bijbel diepgaand hebben bestudeerd, is werken op zondag - op enkele uitzonderingen na - niet toegestaan.
LeonardN
11 maanden geleden
-bijzonder slecht antwoord Je hebt in technische/letterlijke zin op zich gelijk als je stelt dat nergens in de bijbel werken op zondag wordt verboden. Het verbod om niet te werken is namelijk op de zevende dag (sabbath), echter is dit historisch voor de meerderheid van de christenen nu hetzelfde als zondag. "Nee, de bijbel verbied niet om iets te kopen op zondag,"
Staat er niet expliciet, maar er staat dat niemand mag werken, ook geen "vreemdeling". Als jij dus iets koopt op zondag zal je dus ervoor zorgen dat een ander werkt. (Uitgezonderd wellicht een systeem welke volledig zonder mensen werkt). Dan is er op zich nog het argument dat Jezus de regel anders lijkt te zien dan zijn tijdsgenoten, maar als je dat aanvoert is je antwoord volledig krom, omdat het dus wel als verbod wordt gezien wat wellicht (deels) is opgeheven. Het antwoord is bijzonder slecht omdat je vooral niet uitlegt waarom dit niet zou zijn.
-sabbath/zondag/zevende-argument
-interpretatieverschil
-Jezus-argument
Wat mag je als christen wel op zondag?
-Bidden
-Thee drinken
-Slapen
De lijst is bijna oneindig.

Is kopen zondig?
Wel nu dat is een lastigere vraag. Waarop het eigenlijk niet mogelijk is een correct antwoord te geven, we weten immers niet eens of de bijbel (in deze/uberhaupt) correct is, er een god bestaat etc.
Wat we wel kunnen doen is kijken waar het argument om draait.
Strengelovige Joden (degenen die grofweg het OT(TeNaCH aanhouden) stellen dat werken op de zevende dag niet mag, voor hen de sabbath.
Veel christenen (zeker vroeger) gebruiken dan ook nog steeds:
"
Exodus 20
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
"

Jezus heeft dat wat verduidelijkt (of juist onduidelijker gemaakt):
"
En het gebeurde op de tweede sabbat na het Paasfeest dat Hij door de korenvelden ging; en Zijn discipelen plukten aren, wreven die met de handen stuk en aten ze op. Sommigen van de Farizeeën zeiden tegen hen: Waarom doet u wat niet geoorloofd is te doen op de sabbat? Jezus antwoordde en zei tegen hen: Hebt u ook dat niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden genomen en gegeten heeft en ook gegeven heeft aan hen die bij hem waren, broden die niemand mag eten dan alleen de priesters? En Hij zei tegen hen: De Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat. (Lukas 6:1-5 HSV)
"

Als je dus de zaak objectief bekijkt zou ik dus zeggen dat een christen NIET mag kopen op zondag(of zaterdag als je dat als zevende dag aanhoudt*) als dat inhoudt dat een ander(de vreemdeling zogezegd) daarvoor moet werken.

*Dat geeft overigens een heel ander vreemd probleem namelijk dat je dan op zondag WEL zou mogen werken/kopen, maar goed dat is nu weer een effect van de sabbath>zondag wisseling die niet alle christenen weer aanhouden.
11 maanden geleden
God heeft gezegd dat je op de sabat (nu de zondag) NIET mag werken. Dus als je iets koopt moet daar iemand voor werken op de zondag. Daarom mag dit niet. Helaas zie je dat steeds meer mensen zich daar niet meer aan houden...

"Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven."
10 maanden geleden
Als christen mag je op zondag rusten en tijd besteden aan God en je naasten. Of kopen zondig is, hangt af van je eigen overtuiging en interpretatie van de Bijbel. Sommige christenen vermijden winkelen op zondag uit respect voor de rustdag, terwijl anderen dit niet als zondig beschouwen.
9 maanden geleden