Hoe kan het verklaard worden dat mijn leven elke 13 jaar compleet verandert?

Voor een reden van cursus schreef ik op in welke jaren mijn leven compleet veranderd is, in goede zin. Ik kwam tot de verbazende vaststelling dat dit ongeveer om de 13 jaar is. Ik geloof niet in toeval. Heb al gezocht bij astrologie maar vind geen planeet die ongeveer elke 13 jaar op hetzelfde punt komt. Zijn er nog mogelijke verklaringen?
(ps Mijn vraag heeft niks met religie te maken, maar onder het thema "Spritualiteit en religie" kan ik om één of andere mysterieuze reden enkel religie aanduiden en niet spiritualiteit.)

een jaar geleden
in: Religie
2.1K
Thecis
een jaar geleden
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik vrees dat het toch toeval is.
2x 7 jaar komt overigens wél als periode voor in de Bijbel.
Cryofiel
een jaar geleden
ONGEVEER om de dertien jaar, schrijf je.

Het lijkt me vrij eenvoudig om een kleine oefening te bedenken die laat zien dat je nu een duiding probeert te geven aan iets dat gewoon toeval is.
tinus1969
een jaar geleden
Voorzover dit patroon reeël is en niet toevallig, zou ik eerder een psychologische verklaring zieken; blijkbaar heb je 14 jaar nodig om iets te ontdekken en ontwikkelen voordat het je verveelt.
erotisi
een jaar geleden
Mss zijn na 13 jaar alle lichaamscellen vernieuwd?

Het beste antwoord

Er zijn allerlei theorieën die uitgaan van patronen in de levenscyclus van de mens. In de ene theorie gaat het over periodes van 6 jaar, in de ander periodes van 7 jaar. En daarbij kun je een golfbeweging voorstellen, om de 6 a 7 jaar zit je in een dal of een piek. Dus ongeveer om de 13 jaar zit je op een piek. Die pieken heb jij in je leven ervaren als positieve gebeurtenissen.

Uiteraard is zo'n schema bij benadering en zijn er altijd uitzonderingen, dus voor veel mensen zal het niet zo herkenbaar zijn, door gebeurtenissen in hun leven die volledig los staan van zo'n patroon, maar wel grote impact hebben gehad op het leven. Bovendien accepteren we tegenwoordig niet meer dat we rimpels en grijze haren krijgen of kaal worden. Door allerlei kunstmatige ingrepen kun je je natuurlijke levenscyclus behoorlijk beïnvloeden, zowel positief als negatief, zowel bewust als onbewust.

Wat voor elke Nederlander geldt (bij benadering):
0 jaar = geboorte
6 jaar = overgang kleuter -> kind
12/13 jaar = overgang kind -> puber en overgang basisschool -> brugklas

Tussen de 17 en 19 verlaten de meeste mensen de middelbare school en begint een nieuwe levensfase.
Veel studenten zijn rond hun 25e klaar met de studie en gaan dan fulltime werken. In die periode ontstaat voor veel mensen ook een nieuwe levensfase in de liefde, al dan niet met kinderen.

Voor vrouwen is zo'n levenscyclus nog duidelijker dan voor mannen. Rond de 12/13 jaar worden ze voor het eerst ongesteld. Daarna duurt het nog een jaar of 6/7 voor ze fysiek volgroeid zijn (vollere borsten, bredere heupen). Op een gegeven moment (een paar cycli van 7 jaar verder...) komen vrouwen in de overgang en die hele overgang kan van begint tot eind ook weer 7 jaar duren.

Los van deze langdurige levenscycli, hebben vrouwen ook de maandelijkse cyclus. Zolang je de boel niet verstoort met de inname van allerlei hormonen, is dat een heel constante cyclus, die zich blijft herhalen tot de overgang. Dat vinden we allemaal heel gewoon, terwijl de langjarige cyclus bij veel mensen heel onbekend is.
---
Enkele willekeurige links over 6- of 7-jarige levensfases. Als je googelt op levenscyclus 7 jaar kom je er nog veel meer tegen. De levenscyclus van 13 jaar zoals jij die zoekt, bestaat dus eigenlijk uit telkens 2 cycli en kun je daarom niet goed vinden.

Als je geïnteresseerd bent in de invloed van planeten, sterrenbeelden etc. kun je ook in die richting allerlei informatie vinden in de cyclus van 7 jaar.
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende theorieën over waarom mensen elke 13 jaar een grote verandering in hun leven ervaren. Sommige mensen geloven dat het te maken heeft met de cyclus van de maan, terwijl anderen denken dat het te maken heeft met de veranderingen in onze levensstijl. Het is belangrijk om te onthouden dat iedereen anders is en dat er geen universele verklaring is voor waarom mensen elke 13 jaar een grote verandering ervaren.
10 maanden geleden