Waarom zien sommige protestanten St. Maarten als een heidens feest en St.Nicolaas niet?

Ik werk sinds kort in een streng protestants gereformeerde omgeving. Daar wordt geen st. maarten gevierd omdat dit heidens zou zijn. Enerzijds begrijpelijk daar heiligenverering niet bij de protestantse gebruiken hoort. Maar wat ik niet kan rijmen is dat sinterklaas wel gevierd wordt. Ik heb geprobeerd respectvol te vragen waarom maar heb geen zinnig antwoord gekregen. Alleen "omdat het traditie is". Weet iemand hoe dit zit?

een jaar geleden
in: Religie
1.6K
LeonardN
een jaar geleden
Zo is er nog veel meer niet te rijmen wat christenen wel/niet doen.
Een goed voorbeeld is allerlei gebruiken rondom Kerst.
Kerst is waarschijnlijk een heidens* feest/niet-christelijk van oorsprong wat later door de katholieke kerk is omgevormd tot de viering van Jezus' geboorte. Allerlei gebruiken daaromheen wijzen daarop. Maar er zijn zat christenen die pakjes onder een kerstboom leggen of zelfs een kerstboom in de kerk plaatsen. Dat komt niet voort uit een christelijke traditie. *Waarbij ik het correcte gebruik van heidens* bedoel. En niet de "incorrecte" wijze zoals jij hem gebruikt. Een protestant die een rooms gebruik als heidens verklaart snapt imo niet goed wat de term inhoudt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_(geloof)#Toepassing Voor Pasen geldt iets soortgelijks (paashaas/paaseieren). "Ik heb geprobeerd respectvol te vragen waarom maar heb geen zinnig antwoord gekregen."
Dat is typerend voor veel gelovigen. Ze doen wat diegenen in de gemeente doen en daarmee af.
SentWierda
een jaar geleden
Zowel Sint-Nicolaas als Sint-Maarten zijn ontstaan als heidense feesten.
Sint-Nicolaas is van oorsprong een heidens vruchtbaarheidsfeest, met pepernoten,en taaitaai.
Sint-Maarten is van oorsprong een heidens (oud-Germaans) herfstfeest met dankoffers voor de oogst aan Wodan.

Antwoorden (1)

Je vraag klopt niet helemaal. Ook sint Nicolaas wordt in sommige kringen als een "rooms" feest gezien, en dus haast erger dan heidens - net als Sint Maarten. Maar het Sinterklaasfeest is sinds de 19e eeuw in Nederland meer ingeburgerd, terwijl Sint Maarten vooral regionaal werd gevierd, en pas de laatste jaren zich verspreidt over het hele land.
een jaar geleden
DavevonKauwen
een jaar geleden
dank, verhelderend ik heb ook deze link gevonden waarmee ik ze wat beter kan begrijpen https://www.rd.nl/artikel/256453-doe-niet-mee-aan-sinterklaasfeest
SimonV
een jaar geleden
Zie ook:
https://historiek.net/de-sinterklaasdiscussie-van-de-19e-eeuw/145429/
https://wiccanrede.org/2013/11/sinterklaas-en-zwarte-piet-van-heidense-oorsprong/
Het is dus een punt van grote discussie.
LeonardN
een jaar geleden
Hmm.
Volgens mij wordt er hier, en in de reacties onder de vraag niet steeds hetzelfde bedoelt. Komt denk ik door het woordje "heidens" wat imo, een onhandig gekozen punt is.
De vrager HJ en ik bedoelen dat de protestanten Sint Nicolaas en Sint Maarten wellicht niet zouden vieren omdat ze het zien als een onbijbels ROOMS gebruik. (onterecht ook wel "heidens" genoemd door protestanten)
Waarbij SW en SV meer lijken te doelen op het mogelijk VOOR-christelijke tintje. (terecht heidens genoemd) Het door DK zelf genoemde artikel doet overigens weer een gooi naar beide bezwaren.
https://www.rd.nl/artikel/256453-doe-niet-mee-aan-sinterklaasfeest DavevonKauwen "omdat dit heidens zou zijn."
Vraag eens wat ze daarmee exact bedoelen.
-Een Rooms gebruik
-Een voor-christelijk gebruik (gerelateerd aan het heidendom/paganisme)
-beide