Was er tijdens de begrafenis van koningin Elizabeth een eucharistieviering?

En werd er ter communie gegaan?
Zo niet waarom niet?

een jaar geleden
in: Religie
1.1K
Utrecht
een jaar geleden
Elizabeth was hoofd van de Anglicaanse kerk. Het was dus een Anglicaanse dienst.
Eucharistie = Rooms Katholiek.
SentWierda
een jaar geleden
Eucharistie komt alleen in de rooms-katholieke kerk voor. Het Britse koningshuis behoort tot de protestantse kerk: de anglicaanse en presbyteriaanse kerk..

Antwoorden (1)

Nee. De afscheidsdienst in Westminster Abbey was een anglicaanse viering.

Elizabeths verre voorganger Hendrik VIII van Engeland brak in 1536 met het Vaticaan en riep de Anglicaanse Kerk uit. De anglicaanse liturgie heeft zeker op het vlak van uiterlijke rituelen raakvlakken met het katholicisme. Maar de uitvaart van Elizabeth was nadrukkelijk geen rooms-katholieke eucharistieviering, maar een woord- en gebedsdienst. Er werd uit de Bijbel gelezen, een preek gehouden en er heeft veel muziek geklonken: psalmen, gezangen en hymnen.
Amadea
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Toch lees ik op wiki
De Anglicaanse Kerk kent - net als de meeste kerkgenootschappen - sacramenten. In de mate dat men deze al of niet beschouwt als gebaseerd op het Evangelie, maakt men in de Anglicaanse Kerk een onderscheid tussen de sacramenten: doopsel en eucharistie worden als Evangelische sacramenten beschouwd. Maw Waarin verschilt dan de anglicaanse met de roomse eucharistie? En waarom is deze bij de begrafenis niet toegepast?
SentWierda
een jaar geleden
@erotisi .Er is sprake van een misverstand over de betekenis van het woord sacrament..
Het woord sacrament heeft zowel een rooms-katholieke als een protestantse betekenis.
Deze betekenissen zijn geheel verschillend.
De protestantse (= ook anglicaanse) betekenis heeft uitsluitend betrekking op doop en avondmaal.
De rooms-katholieke betekenis is veelomvattender: niet twee maar zeven 'onderwerpen'.
Amadea
een jaar geleden
Volgens https://livingchurch.org/2022/09/18/an-americans-guide-to-the-state-funeral-of-queen-elizabeth-ii/ was dit omdat te veel van de aanwezigen dan niet ter communie hadden kunnen gaan.