Waarom geloven Joden niet dat Jezus heeft bestaan?

een jaar geleden
in: Religie
3.4K
Thecis
een jaar geleden
Voor zover ok weet erkennen ze wel het bestaan van Jezus, maar zoen ze in hem niet de Messias.
tinus1969
een jaar geleden
Waarom vraag je dat speciaal mbt joden? Ook boeddhisten (en heel wat kaaskoppen;-)) geloven niet dat Jezus heeft bestaan.
LeonardN
een jaar geleden
@Kelly Misschien handig om dit even door te kijken.
https://schooltv.nl/files/Letterlijke_tekst/2013/2006_t_WO_NTR_428236_wereldgodsdiensten01.pdf
SentWierda
een jaar geleden
De vraag gaat uit van een foutieve veronderstelling.
De vraag is dan ook niet een vraag maar een bewering die nergens op berust.
Het antwoord op de vraag is dat joden wel geloven (= altijd al hebben geloofd) dat Jezus heeft bestaan.

Antwoorden (2)

Dat geloven ze wel.
Jezus wordt in het jodendom gezien als een historisch figuur, een goed mens, een inspirerend leraar en een charismatisch leider, maar niet als de messias, een profeet of een "Zoon van God" die is opgestaan uit de dood en de zonden van de mensen heeft weggenomen, zoals het christendom hem ziet.
De aanbidding van een mens is in het jodendom verboden als afgoderij, omdat de joodse theologie monotheïstisch is.
SimonV
een jaar geleden
Kelly538
een jaar geleden
Waarom geen kerst geen Pasen geen pinkster geen hemelvaart geen goede vrijdag.dat zegt mijn duitspoolse vriend met 2dr titels theologie
LeonardN
een jaar geleden
@Kelly538 Dat is toch logisch.
Al de feesten die je noemt zijn christelijke feesten.
Als christelijk land vieren wij toch ook geen islamitische feesten aangezien we Mohammed en zijn verhalen niet als waarheid accepteren.
Zo is het precies voor joden.
Waarom zou een jood de geboorte/dood/wederopstanding/hemelvaart vieren van een figuur waarvan zij niet geloven dat deze iets betekent in hun religie?
LeonardN
een jaar geleden
Je vriend heeft dus gelijk. Maar dit is algemene kennis en logisch te beredeneren voor iedereen die een beetje kennis heeft over religie.
Waar je wellicht mee in de war bent is dat christenen wel geloven wat joden geloven (het eerste testament van de bijbel is voor een groot deel het zelfde als de heilige boeken van de joden (tenach)), maar het tweede testament(het deel waar Jezus beschreven wordt) heeft enkel betekenis voor christenen.
tinus1969
een jaar geleden
Joden hebben wel Pasen (hoewel met een andere betekenis); verder hebben joden andere feesten als Yom Kippoer en Chanoeka, zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_joodse_feest-_en_gedenkdagen
Joden geloven wel dat Jezus heeft bestaan - Er zijn historische bronnen die dat bewijzen, zoals vroege, niet Bijbelse schrijvers die melding maken van zijn bestaan (O.a. Flavius Josephus). Maar Joden (de meeste Joden - er zijn ook "Messias belijdende joden") geloven niet dat Jezus de Messias, de Zoon van God was. Zij wachten nog op de komst van de Messias, zoals aangekondigd in o.a. het Bijbelboek Jesaja.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min Er zijn historische bronnen die dat zouden melden. Er is geen bron die dat bewijst.
Van alle buitenbijbelse bronnen die melding maken van Jezus is enige kritiek. Maar die van FJ wordt volgens mij gezien als zeer waarschijnlijk vervalst/veranderd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus Flavius Josephus over Jezus De Joodse historicus Flavius Josephus noemde Jezus van Nazareth misschien in twee passages van zijn Oude Geschiedenis van de Joden, gepubliceerd in 93/94 n.Chr. De eerste passage staat bekend als het Testimonium Flavianum en gaat over de levensloop van Jezus. De betrouwbaarheid van het Testimonium Flavianum wordt al sinds de 17e eeuw betwist en vanaf de 19e eeuw is men het er over het algemeen over eens dat het op zijn minst veranderd of zelfs volledig vervalst is door christelijke schrijvers
Thecis
een jaar geleden
Behalve Falvius Josephus is dit wel een goed antwoord. Het meest belangrijke is dat de Joden Jezus niet ontkennen maar hem niet zien als de Messias. Ondanks de fout in het voorbeeld wel een + omdat de echte essentie hier wel gepakt wordt.