Hoe lang duurde de zevende dag in Genesis 2:2 waarop God is gaan rusten van al zijn werk?

2 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Thecis
2 jaar geleden
Zonder enige vorm van kennis zou ik zeggen 1 dag...
crispy
2 jaar geleden
Een dag is een dag. Maar ik heb geleerd dat wat er in de bijbel staat allemaal symbolisch moet worden opgevat, hier dus niet als dag maar als een tijdvak, een bepaalde periode. Hoeveel de tijd die eerste 6 "dagen" hebben geduurd is niet bepaald, is ook niet belangrijk. Net zo min is belangrijk of die zevende dag een dag duurde of een miljoen jaar.
Edraket
2 jaar geleden
Ík denk dat in de optiek van de schrijver(s) een dag werkelijk een dag is.
Als God almachtig is, dan is het voor hem een fluitje van een cent dit allemaal binnen 6 dagen te scheppen. Wie komt nu op het idee, om te denken dat het bijvoorbeeld 1 miljoen jaar zou zijn?
Griffin
2 jaar geleden
Gezien het dag/nacht ritme al wat miljoenen jaar hetzelfde is zou ik zeggen één dag zoals we die nu ook kennen, moet toch geen uitdaging zijn voor de almachtige heer na 6 dagen hard werken één dagje in retraite te gaan om compleet uitgerust daarna voor altijd te verdwijnen?

Antwoorden (2)

Het bijbelse zesdagenwerk (hexameron = de schepping = het bijbelse scheppingsverhaal in Genesis 1:1-2:4a) is niet een natuurwetenschappelijke verklaring van de oorsprong van het heelal. Het behelst zes perioden (alle voorgaande tijd). Gevolgd door de zevende periode, de rustdag - ook veel en veel langer dan 24 uur.
Dis is gesimplificeerd tot zes dagen werken, van maandag tot en met zaterdag, en op zondag rusten.
2 jaar geleden
De zevende scheppingsdag duurde voor onbepaalde tijd. Het is niet duidelijk hoe lang ze duurde, maar het was waarschijnlijk veel langer dan een periode van 24 uur.

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden omdat de Bijbel ons geen specifiek tijdschema geeft. In het algemeen gebruikt de Bijbel, wanneer hij over tijdsperioden spreekt, ronde getallen als "één dag", "veertig dagen", enz. die bedoeld zijn als benaderingen. Het is dus mogelijk dat de zevende dag 7, 14, of 28 dagen duurde, of nog langer.