Welke heilige heeft een kind op zijn arm? Welke heilige wordt daar vaak mee afgebeeld?

Zie de foto. Is dit 'gewoon' een beeld van Jezus, of is het beeld van een andere figuur uit de Bijbel? Welke dan?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Antwoorden (3)

zover ik weet is dat Jozef
en af en toe st antonius
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Zijn de bloem en de wandelstok in de rechterhand van deze bijbelfiguur misschien een aanwijzing voor wie van de twee op de foto is te zien?
Antoni
2 jaar geleden
@j5m, kan je mijn vraag in de eerste reactie op je antwoord nog beantwoorden? Zijn de bloem en de wandelstok in de rechterhand van deze bijbelfiguur misschien een aanwijzing voor wie van de twee op de foto is te zien? Alvast bedankt!
Het stelt Sint Jozef voor. Hij heeft het Jezuskind op de ene arm en houdt in de andere arm een leliestaf vast. Dat is gebaseerd op zijn uitverkiezingslegende:

Omdat Maria's toekomstige bruidegom haar maagdelijkheid moest respecteren, verliep de uitverkiezing op een ingewikkelde manier. Samen met alle andere ongetrouwde afstammelingen van koning David werd hij opgeroepen om te zien wie van hen de gelukkige was om met Maria te trouwen. Doordat zijn herdersstaf ging bloeien en een duif uit die staf tevoorschijn kwam, was het duidelijk dat hij de door God uitverkoren bruidegom was.
. . .
Een witte lelie geldt als symbool van licht, vrede, opstanding en koninklijke waardigheid en wordt in de christelijke cultuur bij uitstek beschouwd als het symbool voor de reinheid, de maagdelijkheid, de ongehuwde levensstaat. Jozef wordt meestal voorzien van een lelie omdat hij Maria's maagdelijkheid heeft gerespecteerd en behoed door zelf maagdelijk te blijven.
=
Maria′s
Amadea
2 jaar geleden
Het zou (ook) St. Cristoffel kunnen zijn.