Wat draag je bij een katholieke kerkdienst?

Ik ben iemand die alleen maar rokjes en jurkjes draagt. Echter zijn al mijn rokken/jurken tot op de knie. Katholiek is niet echt streng maar kan toch nergens een duidelijk antwoord vinden. Is het gepast om een nette rok of jurk te dragen tot op de knie, wel een panty (een zwarte niet zo'n huidskleurige) met een nette trui of blouse?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
5.2K

Antwoorden (2)

Binnen de Rooms-katholieke kerk in Nederland is geen kledingvoorschrift meer.
In België en andere landen zoals Italië zijn er wel nog voorschriften.

De priesters, misdienaars etc daarentegen dragen juist wel liturgische kleding.

Ik begrijp heel goed dat je deze vraag stelt, vooral als je weet dat binnen andere genootschappen kledingkeuze wel heel belangrijk is.

Ga je naar een Nederlandse rooms-katholieke dienst of mis, is jouw keuze zeer gepast. Waarschijnlijk behoor je tot één van de gekleedste mensen.

Zelf ben ik van huis uit ook rooms-katholieke opgevoed.
Indien ik nu naar een dienst of mis ga, draag ik gerust een jeans met een net jasje.
Toen ik bijna 40 jaar geleden mijn vormsel ontving, droeg ik een nette witte ribbroek, omdat ik een jurk of rok weigerde. Toen viel ik ook al niet op in negatieve zin.

Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De katholieke kerk heeft geen kleding voorschriften maar in de bijbel staat wel dat er van de vrouwen een hoofddoek gevraagd wordt binnen de kerk en tijdens het bidden.
Ik zelf draag een kaftan of in iedergeval een lange jurk met lange mouwen en geen inkijk.. net als in de tijd van jesus en moeder maria.