Hoe kan het, dat er in deze tijd nog mensen zijn, die in satan en demonen geloven?

Zelf geloof ik nergens in (wel RK opgevoed), maar ik gun iedereen zijn religie/geloof, omdat ik besef dat het sommige mensen troost kan geven. Alleen satan/duivel vind ik toch echt wat ver gezocht. Volgens mij is dit uitgevonden om mensen bang te maken. Als je een normaal leven leidt hoef je toch nergens bang voor te zijn? Ik heb geen stok achter de deur nodig om me normaal te gedragen. En geen duivel die mij iets kan opleggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

ja, wat moet je anders antwoorden op deze vraag dan: ik snap het ook niet.
Richt je op het positieve in het leven, dat is alles wat er nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De bijbel e.d. is toch ook uitgevonden om de mensen bang te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat je RK was opgevoed. De bijbel en de kerk laat mensen ook geloven dat ze niet naar de hemel gaan als ze zich niet aan hun regels houden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet, dan heb je de Bijbel niet goed begrepen Tom.
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens de bijbel moeten wij god vrezen. Tegenwoordig denken we dat 'vrezen' betekent, dat we bang moeten zijn. Zo bedoelt de bijbel het echter niet. In de bijbel staat 'vrezen' voor ontzag hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Cryofiel, ik ben het eens met je eens :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik ben het er niet mee eens, het is gewoon een grote poppenkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer Tom! Om met zoveel wantrouwen in de wereld te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen wantrouwen, maar realistisch :-)
Elk jaar keren 25 miljoen mensen zich naar Jezus Christus, als hun verlosser.

Wereldwijd worden mensen opgewekt uit de dood, na gebed van christenen.

Moslims zien visioenen waarin ze Jezus ontmoeten.

Veel mensen worden miraculeus genezen door gebed van christenen.

Honderden voorspellingen uit de Bijbel zijn eeuwen later letterlijk uitgekomen.

De opstanding uit de dood van Jezus Christus is een van de meest gedocumenteerde feiten uit de geschiedenis

Toegevoegd na 2 minuten:
En kijk eena goed naar de natuur, hoe mooi en bijzonder die is. (Dat is heus niet uit door een knalletje ontstaan hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is Goed en kwaad soort van jing en jang, God en Duivel bestaan in mijn ogen wel degenlijk, maar ja iedereen is anders en het is aan jezelf wat je er mee doet. Gelukkig is God Almachtig maar vergis je niet de duivel is ook zeer machtig is. God heeft de duivel al verslagen dat weet hij heel goed maar nu is hij nog vrij en probeert zoveel mogenlijk mensen met hem mee te nemen naar de hel. dat is wat ik geloof, hij gaat rond als een briesende leeuw dat staat in de Bijbel en dat geloof ik, maar goed iedereen is daar vrij in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1. De duivel is heel erg listig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en christenen zijn over het algemeen dom, onder zou je in sprookjes geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof geen sprookjes.
Cryofiel
13 jaar geleden
De gevaarlijkste mensen zijn zij die de sprookjes waarin ze geloven voor waarheid houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer met je eens Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is almachtig maar de duivel is ook heel machtig....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt rick.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's alleen maar het geval in bepaalde varianten van het christendom. Kies een ander geloof en je bent van deze duivel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk: het is heel simpel…goed opletten he? als je NIET geloofd in de duivel..bestaat hij ook niet…IK geloof er niet in dus simpelweg BESTAAT hij niet ..als koolwitje er besluit WEL in te geloven..tsja, dan is dat heel rottig voor koolwitje..maar dan bestaat hij dus ook voor hem/haar….DAT doe je toch zelf dan?? iets wat er niet is voor jou…bestaat NIET…........ kortom..verbreed je horizon en ga in GODSnaam eens een ander boek lezen..en ga in GODSnaam eens voor jezelf denken...denkt je dat dat lukt???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lukt me echt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ziet er niet naar uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind jij. En dat mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ''vind'' dat...zie je nu het verschil? iets ''vinden'''en zeggen dat zoiets ''is''?...snap je het nu koolwitje?
Als je in God gelooft wil je graag weten hoe het kwaad in de wereld komt. God is liefde, die wil geen kwaad. Dus moer er iemand andere in het spel zijn. Dat is dan de satan. Een verklaring die veel gelovigen acceptabel vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van het goede gelooft dat het bestaat, dan bestaat ook het kwaad. Hoe je het uiteindelijk noemt, is voor ieder anders.

Veel mensen zullen niet eens (willen) zien, dat ze in het kwaad (satan, duivel, whatever) geloven, omdat ze teveel bezig zijn met de verrijking van zichzelf en in geld en macht hun god zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de grootste onderwijzer aller tijden dat de mensheid heeft geleerd.

Matth 4:10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’ 11 Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.

Verkocht Jezus Christus leugens?

Zelf zei hij,en was een voorstander van:

(Johannes 17:17) ... Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ALS je in de bijbel gelooft, en dan daarbinnen nog in bepaalde interpretaties van die bijbel, DAN geloof je in de duivel. Wie zegt echter, dat we in die interpretaties van de bijbel moeten geloven? Waarom niet een andere interpretatie? In die lijn verder denkend: wie zegt, dat we überhaupt in die bijbel moeten geloven? Er zijn zoveel andere boeken, die beslist niet minder waardevol zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus Christus,de zoon van God zegt dat.
En als je het over de interpretatie hebt,daar speelt DOEN een grote rol in... Zo zijn de wereldoorlogen zelfs door zogenaamde christenen gestreden! (Mattheüs 7:21-23) 21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid. (1 Johannes 3:10-12) ... Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de Duivel kenbaar: Een ieder die geen rechtvaardigheid betracht, spruit niet uit God voort, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft. 11 Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ALS je in de bijbel gelooft, DAN geloof je in de bijbel - dat is zo ongeveer wat je hier zegt. Tja. Je kunt natuurlijk ook eens buiten dat wereldje kijken. Er is zoveel meer dat wordt gezegd, en dat precies evenveel waarde heeft. Als dat andere daarnaast precies even waarschijnlijk is, wat dan?
Cryofiel
13 jaar geleden
We weten niet wie de bijbel heeft geschreven. De bijbel is ontstaan uit overlevering van degenen die het hebben meegemaakt. Die overlevering is flink vermengd met de overleveringen van degenen die het verhaal hebben doorverteld. Daarna is de bijbel meerdere keren vertaald, geherrangschikt, herschreven, noem maar op. De enige manier om achter de waarheid te komen, is zelf op onderzoek uit te gaan. Vergeet de bijbel als boek-dat-waar-is. Kijk naar de bijbel als boek. Ga dan onafhankelijk na in hoeverre de bijbel wel of niet waar is, of een mengsel van beide.
Omdat er al die tijd niet bewezen is dat het niet bestaat. Zolang er geen tegenbewijzen zijn blijven er altijd mensen in geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft ook niet bang te zijn, en je kunt ook een normaal leven leiden.
Alleen is het de keuze die er toe doet.
Waar kies je voor, uit goed of kwaad?
Is het een leven waarin je van mensen kunt houden en helpen, of is het een leven wat anderen afbreekt, en het eigen ego voorop stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is eigenlijk helemaal geen goed en kwaad. het bestaat niet. Figments of our imagination. Da's echt weer iets van de mens. Het zijn slechts metaforen voor de menselijke opvattingen van zaken die we wel willen doormaken en niet, die wel of niet prettig wotden gevonden en niet. En dat, vanuit vele verschillende perspectieven.