Hoever gaat de biechtspiegel terug in de tijd?

Biecht gaat al ver terug in de tijd.
Ik ben benieuwd of er oude documenten, verwijzingen etc zijn over de biechtspiegel.
Iemand een tip voor mij?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (1)

De biechtspiegel is een lijst van vragen over mogelijk bedreven zonden die de biechteling wil helpen bij zijn gewetensonderzoek. Sinds de 15de eeuw in gedrukte vorm.
De eerste verwijzing in Nederlandse kranten is terug te vinden in een advertentie in de 'Noord-Brabander' van 8 augustus 1839. Daar wordt dit drukwerk, getiteld: 'Biechtspiegel of onderzoek des Gewetens' aangeboden voor 15 cent: 'bij de Drukker en Uitgever dezes voorhanden'. Dus bij de drukker en uitgever van de 'Noord-Brabander'. Bij afname van 100 exemplaren of meer korting.
Bronnen: Winkler Prins encyclopedie; www.delpher.nl. Intikken: biechtspiegel; de advertentie staat op de eerste pagina.
Ook informatie over de biechtspiegel in het boek 'Die deutsche Beichte vom 9. Jh. bis zur Reformation' door Ch. Zimmermann (1934).
De oorsprong van de biechtspiegel gaat terug tot de derde en vierde eeuw. De tekst is in de loop der eeuwen wel zo nu en dan aangepast. Aldus 'Het Cancellierboeck' van Robert de Sorbon (1931).
De tekst van het betreffende hoofdstuk in 'Het Cancellierboeck":
https://www.dbnl.org/tekst/sorb0002canc02_01/sorb002canc02_01_0004.php
Toegevoegd op 04 juli 2020 14:22: tekst
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Wanneer is het n begonnen dat is de vraag niet wat jij nu als antwoord hebt.