Niemand die over een gezond verstand beschikt gelooft dat religie individueel tot stand kan komen, het moet groeien in een gemeenschap en deze groepsgroei zorgt er tevens voor dat de expansie in de toekomst verzekerd is. Geloof wordt overgedragen, geloof is aangeleerd en indien dat niet lukt, geforceerd. Indien men in de theorie van aangeleerde religie niet gelooft moet men zichzelf de vraag stellen hoe het komt dat in Irak overwegend moslims zijn, in Italië er meer christenen wonen en waarom er nog steeds polytheïstische godsdiensten in o.a. het amazonewoud bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat je zelf kunt denken is aangeboren (hoop ik), dat je ergens in gelooft is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% aangeleerd.
Godsdienst is een uiting van religie, en de vorm waarin eea gebeurd is een interpretatie van de mens. Ongeacht of er een god is, de interpretatie wordt aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangeleerd, en niet anders. Dus een opgedwongen mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De godsdienst is aangeleerd of meegegeven door de familie waarin je opgroeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens wordt als onbeschreven blad geboren.Dat je later gelovig wordt,is puur een kwestie van opvoeding, althans in 99,99 % van de gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De neiging tot religieusiteit en fanatisme is deels aangeboren. De godsdienst zelf is aangeleerd via een proces van indoctrinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover nu bekend is er geen gen bekend die onlosmakelijk verbonden is aan godsdienst/ religie. De kans dat deze wel bestaat is niet heel groot, maar je kunt natuurlijk nooit iets helemaal uitsluiten. Dus de kans dat het is aangeboren is nihil.

Er is wel een grote groep mensen bij wie godsdienst met de paplepel wordt ingegoten, daardoor zou het kunnen lijken dat godsdienst soms wel is aangeboren, maar omdat vanaf een zeer vroege leeftijd wordt begonnen met het van buiten wordt ingegeven betekent dit dat godsdienst wel is aangeleerd.

Hierover is bij mij een onderzoek bekend, wat je kunt nalezen in de bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aangeleerd. want je weet bij je geboorte totaal nog niet wat er allemaal speelt in de wereld. en wat er gaande is. en je gaat uit van het geen wat je hoort en ziet. als jou op jonge leeftijd verteld word dat sinterklaas bestaat en iedereen om je heen blijft maar vol houden dat dat ook daadwerkelijk zo is dan weet je op je 80ste niet beter dan dat sinterklaas bestaat. misschien een beetje een dom voorbeeld, maar ik heb me het ook dikwijls afgevraagt of je aangeboren bent met een godsdienst. en ik kreeg heel veel uiteenlopende antwoorden die meestal op het zelfde neer kwamen(aangeleerd) en het voorbeeld van sinterklaas is me als enigste bij gebleven. maar wellicht dat er andere mensen anders over denken .ook prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en nee
het wordt je geleerd
als je bijv geen christelijke ouders hebt zal je niet snel zelf christen worden
aangeboren kan niet,aangezien je dan nog vrijwel geen kennis hebt
maar ook weer wel,denk maar aan dopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een reclamebord zag ik laatst staan: vloeken is aangeleerd: iemand had eronder geschreven: bidden ook.