wat betekend het voor een moslima waneer ze perongeluk zonder hoofddoek word gezien?

ik ga doe wekelijks kickboksen, en krijgen soms les van een moslima met hoofdoek op tijdens de les. echter was ik laatst de mannelijke trainer aan het zoeken in het gebouw, en toen ging ik zonder te kloppen een lokaal binnen, waar de moslima les gaf aan andere vrouwen, waarbij ze dus geen hoofddoek droeg. ik me excuses aangeboden, maar wat betekend het in die cultuur nou precies?

4 jaar geleden
in: Religie
11.6K
popeye
4 jaar geleden
ze droeg altijd een hoofddoek, dus ja ze was er klaar voor lijkt me
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een moslim hoeft een hoofddoek niet te dragen als ze er niet 'klaar' voor is. Lijkt me een vrij breed begrip maar goed. Dit heb ik me laten vertellen tijdens mijn studie toen ik het erover had met een moslim vrouw zonder hoofddoek. Grt.

Antwoorden (2)

Het verschilt per cultuur en per stroming in de islam. Maar er gemiddeld wel iets over te zeggen. Vrouwen onder elkaar gaan onbedekt, zoals je hebt ontdekt. Bij de eigen (eerstegraads) mannelijke familie eigenlijk ook nooit een probleem, hoe verder weg verwantschap, hoe lastiger, maar er zijn ook moslimculturen en waren de hoofddoek in besloten gezelschap (feestje/bezoek) vrijwel standaard af gaat. Gemiddeld kan je toch wel zeggen dat het gevoel niet echt ernstig is, vertaald naar Nederlands gevoel (al gaat elke vergelijking mank): Minder erg dan een NL vrouw onverwacht in ondergoed aantreffen, eerder pyjama.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
dankjewel, maar was het een hele slechte dag geworden voor die mevrouw door mijn fout? of valt dat reuze mee?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jeanmoutarte, mooie vergelijking naar Nederlands gevoel. Ik weet niet of het voor iedereen gelijk is, maar ik vind het een mooie metafoor!
De moslima waar jij over praat, draagt een hoofddoek. De precieze reden waarom zij hem draagt, weten wij natuurlijk niet. Waarom vraag je dat niet eens een keer aan haar? De meeste dames vinden het juist fijn als je er naar vraagt.

De redenen waarom een moslima een hoofddoek draagt (of juist bewust niet, kan ook) zijn meestal:
Op een gegeven moment kan een moslima er klaar voor zijn om de keuze te maken. De reden is dan dat ze het voor Allah doet. Eigenlijk is het dan puur een uiting van haar geloof voor Allah.
Er zijn ook moslima's die het vreemd vinden om hun schoonheid te laten zien aan andere mannen. Zij kiezen dan voor de hoofddoek om hun schoonheid te bedekken. Vaak gebruiken zij dan ook geen opvallende make-up, kleding etc.
Dan zijn er ook moslima's die verplicht worden door hun vader, man om zich te bedekken.

De dame waar jij over praat, doet aan kickboksen en geeft zelfs les, ook aan mannen. Ik weet niet of ze zich verder opvallend kleedt en/of make-up draagt.
Als ik het zo beoordeel, denk ik dat de hoofddoek voor haar vooral een uiting aan Allah is. Indien zij echt haar schoonheid wil of moet bedekken, lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Het kickboksen en les geven (ook aan mannen) rijmt dan niet.

Kortom, voor Allah zal zij waarschijnlijk haar hoofddoek dragen indien ze onder mannen is. Bij dames laat ze hem af.
Het feit dat jij haar per ongeluk zonder hebt gezien en ook nog daarvoor je excuses hebt aangeboden, lijkt mij in haar geval meer dan genoeg.
Dus, laat het los zou ik zeggen.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/189120-soorten-hoofddoeken-binnen-de-islam-en-regels-in-west-europa.html