Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geloven de gelovigen in drie grote monotheïstische godsdiensten in dezelfde God of niet?

Ik las net de antwoorden van dezelfde soort vraag, maar ik vond niet echt een concrete antwoord er op! Dus willen jullie je opvattingen en ideeën delen??! ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

neem even aan dat je Christendon Jodendom en Islam bedoelt

de eerste 2 geloven in de dezelfde God. en delen sommige heilige boeken, het verschil hier alleen is dat de Joden (op de Messias belijdende na) Jesus niet erkennen als zoon van God, zij verwachten de middelaar nog. en geloven de dus ook niet in de 3 enigheid. en beschouwen het NT als niet waarachtig.

De Islam noemt Jesus wel maar niet als God, in het Christendom is de plaats en het God zijn van Jesus van vitaal belang. de kernen van de geloven lopen daarom MI te ver uit een om het over dezelfde God te hebben.

dus nee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit noem ik nou een "redelijk onderbouwd" antwoord. +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist op een klein puntje na. De islam gelooft WEL in dezelfde god, alleen zien zij jezus als een profeet, niet als de zoon van god. Dus de god van de joden, christenen en islamieten is het zelfde, zij hebben alle een andere invulling van de rol van jezus in hun geloof. Daarnaast zijn is er aan de praktische invulling en profeten en dergelijke een andere uitleg gegeven. Maar de god opzich is hetzelfde. Dat maakt voor hun ook niet uit. Een Jood zal vinden dat een christen misleid is door jezus, en een islamiet vind weer dat de christenen zich vergissen door mohammed niet te aanvaarden. Dus ook al geloven ze in dezelfde god, allemaal vinden zij dat zij de enige juiste interpretatie hebben en de enige juiste manier om god te eren. (en dus hun plekje in de hemel op te eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ mormel helaas onzin, zoals gezegd is de kern van het Christendom absoluut anders dan die van de Islam. bij het Christendom is er geen "zelfredraam vermogen" en dat is een onverenigbaar verchil tav de Islam waarin je wel zelf tot goede werken kan komen die tot verlossing kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het wel met menno eens. Je zou eerst moeten definiëren over welke versies van de godsdienst je het hebt. Ze staan elkaar onderling naar het leven. De RK kerk en de protestantse kerk geloven niet in dezelfde god, omdat ze op uiterst fundamentele zaken recht tegenover elkaar staan. Een god met meerdere meningen kan toch niet. Het is de PvdA niet. Dat dat door de kerken thans niet als een strategisch conclusie wordt gezien, is omdat de kerken leeglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De RK deelt de kanonieke boeken met de protestanten en is grootnedeels van de zelfredzaamheids leer dmv zelfmishandeling en aflaat af, zij hebben het over de zelfde God als de protestanten alleen zijn de leer verschillen indd enorm. zo word de Goddelijkheid van maria door de protestanten afgewezen. de RK is in de praktijk meer een cultuur verschijnel dan een theologisch strebbertje. overigens word de RK door veel protestanten als de grootse dwaalkerk gezien, en door sommige zelfs als de antichrist. een beetje een storm in een glas water, want als je met een vinger naar de ander wijst wijzen er 3 naar jezelf. desalniettemin is de scheiding tussen geloof - dogmatiek en cultuur en politiek gevaarlijk dun. in die zin vind ik de RK sec als religieuze stroming vrij moeilijk houdbaar.
Nee. Tussen de goden van de verschillende monotheistische godsdiensten zitten wel een aantal principiele verschillen. Zo is de ene een wrekende god, de andere een god van liefde, heeft de ene een zoon op aarde gehad, de anderen dan weer niet. Ook hebben ze heel verschillende voorschriften en leefregels. Dus het zal niet dezelfde zijn.

Je vraagt opvattingen?
Het is maar net waar je mee opgegroeid bent.
Wat mij betreft zijn het 3 verhalen waar mensen hun levenslessen aan verbinden, afhankelijk van de cultuur waar ze uit komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed Stippeltje.
Ja. En nee.

Ofwel er bestaat een God (monotheistisch) en in dat geval geloven ze allemaal in die God, maar kennen zij er verschillende eigenschappen aan toe.

Ofwel er is geen God. Dan geloven ze allemaal in een (niet bestaande) God die precies overeenkomt met het beeld dat zij er van hebben.

Maar in feite geloven ze dus allemaal dat ze in dezelfde God geloven.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste zin is erg sterk +1
Een monotheïst zal niet in een drie-eenheid geloven of een religie aanhangen die het heeft over 'de moeder Gods'!Want God heeft natuurlijk geen moeder laat staan een menselijke moeder!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, יהוה (Jahweh), de god van het jodendom was ook de god waar Jezus in geloofde, dus is het ook de christenlijke god.
Mohammed groeide op in een omgeving waarin zowel joden als christenen woonden. Hij trouwde met een joods weduwe. In de Koran staan veel stukken die zijn ontleend aan het oude en nieuwe testament. Dus is Allah dezelfde als de god van joden en christenen.
Dat er allerlei theologisch gemiesemous over is (en ik kan daarover meepraten) doet aan deze eenvoudige constatering niets af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus is in het Islamitische geloof na Mohammed de belangrijkste profeet.
Dat kan toch niet anders? Want er is maar een God.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bismillah !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch maar de Chrislam dan? http://www.youtube.com/watch?v=JJx-f2HNtVc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou beter zijn, dan hoeven we een godsdienst minder te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn allerlei verschillende percepties van God. Maar God is veel groter dan wij kunnen bevatten.
Persoonlijk kan ik het beste leven met de boodschap en levensadviezen van Jezus.
Ik heb niks met Islam, vind ik een perceptie die misschien meer geschikt is voor woestijnvolkeren.
Ik sluit niet uit dat er op den duur weer een soort syncretisme ontstaat, een samensmelting van godsdiensten. Beinvloeding van de cultuur op de manier waarop de godsdienst wordt geinterpreteerd en andersom. Daar zullen wel weer generaties overheen gaan.
Van mij mag iedereen denken wat hij/zij wil. In onze omgeving is leven met de adviezen van Jezus wel veel praktischer. Hier heeft natuurlijk al heel veel aanpassing aan ons klimaat en cultuur plaatsgevonden. Gelijkwaardigheid van man en vrouw. De mogelijkheid voor iedereen om zich te ontplooien. Het is zelfs een soort gebod: je talenten moet je ontwikkelen. Mohammed kende Jezus al toen hij met zijn Koran kwam.
Misschien vond hij de Koran beter passen bij zijn achterban en zichzelf een betere profeet. Wij weten dit niet.
Mensen hebben een vrije keus.
Niet dezelfde God. Het lijken echter wel broers van elkaar. De meest kenmerkende eigenschap van God is zijn almacht. Of hij lief of keihard is, daar verschillen de godsdiensten van mening over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De God van Abraham, Izaäk en Jacob is de God van Israël, de God van de Joden en de Christenen.

De god van de Islam heeft daar niets mee te maken. En is dus een totaal andere afgod.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding