Wat kunnen wij leren van Eva en de appel incident (Genesis 3:6)? Kijk op de extra uitleg

Na dat Eva van de appel heeft gegeten was zij de slimste mens op aarde, ze kon kiezen om de wijsheid en alles wat er mee komt niet te delen. Waarom heeft ze de appel aan Adam gegeven? Wat heeft ze gedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Appel wordt vaak gebruikt want in de oorspronkelijke taal hebreeuws de word for appen "Tapuach" wordt gebruikt voor veele soorten fruit die aan een boom groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
appen=appel...

Het beste antwoord

Waarom was ze slim? Ze heeft niet geluisterd, ze wou net als God zijn. De straf was de dood.
Ik vind het dus juist helemaal niet slim.

Toegevoegd na 1 uur:
Die wijsheid en alles wat er mee komt, is de wijsheid van het kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Even aangenomen dat je het verhaal letterlijk moet nemen:
ze kan gedacht hebben: Als ik die appel doorgeef dan ben ik niet de enige die tegen een verbod in is gegaan
of:Als ik die appel doorgeef dan wordt hij even wijs als ik, dus dan heb ik iemand waarmee ik op niveau kan praten.
of: Als ik hem die appel niet geef wordt hij boos en dan zit ik met een kwade vent.

Kies maar
13 jaar geleden
Dat heet nou sociaal zijn. Maar wellicht kan je je beter afvragen waarom in dit verhaal God een vrouw heeft gestraft enkel en alleen vanwege haar zucht naar KENNIS. Feitelijk komt hierin naar voren dat de schrijvers van dat verhaal het onverstandig voor hun volgelingen vonden om te onderzoeken. Men zou wel eens het geloof in God kunnen verliezen en daarmee ook niet meer langer een gehoorzame volgeling zijn. Het is een idee wat heel wat eeuwen in de kerk een belangrijke roo heeft gespeeld: gelovigen dienen niet te veel kennis te krijgen, die kennis zou alleen voorbehouden moeten zijn aan de priesters. Waarom denk je dat Jezus zijn volgelingen vergeleek met de meest volgzame, kritiekloze kuddedieren die er zijn, schapen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het verhaal überhaupt waar zou zijn,waar ik aan twijfel,kunnen we er uit leren dat god een sadistisch figuur is,door die boom daar te situeren. Eva gaf er blijk van wel in het communisme te geloven,zelfs voor het was uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude verhalen van oude culturen. Het was bedoelt om vrouwen te onderdrukken. De vrouw is de oorzaak van alle ellende op de wereld en ze is bovendien niet in staat om te denken. Eng en minderwaardig schepsel.
Dwing me niet om dit aan te tonen met bijbelteksten of andere relie teksten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit onderdeel van het verhaal wil zeggen dat vrouwen onderworpen zijn aan en tegelijk heersen over materie en in dat opzicht anderen ongewild meenemen.
Het is een symbolisch verhaal en je kunt er inleggen en het interpreteren wat je wil. Dat maakt het ook leuk, vind ik. Kijk eens naar "de Rijksappel" die koningen in de hand houden..?
Dat het verhaal misbruikt is voor negatieve doeleinden lijkt mij duidelijk, maar tegelijkertijd verwijst het naar wezenlijke verschillen tussen man en vrouw.
Het belangrijkste vind ik de boodschap dat mensen het besef hebben over goed en kwaad en dus keuzes moeten maken. Het ontstaan van objectiveren, abstraheren en denken. Een heel belangrijk moment in de evolutie.
Het gebruik van hersenen bovenop een dierlijk instinct: "ineens zagen ze dat ze naakt waren".
Zelfbewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging niet eens zozeer om kennis maar om macht.
Door de appel op te eten meende Eva dat ze heel veel macht zou krijgen, en naast God zou heersen.
Macht is nog steeds actueel, hele volksstammen worden nog onderdrukt en uitgebuit.
Als laatste verleidde Eva Adam, door ook hem te laten eten van de appel.
Ook dat is nog steeds actueel, mannen worden nog steeds verleid, of laten zich verleiden door mooie vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na dat Chava ( Eva ) en Adam van de vrucht ( er staat nergens dat dit een appel was!! ) genomen hadden waren zij beiden de domste mensen op aarde. Beiden verspeelden zij op dat moment het eeuwige leven en gingen zij de dood tegemoet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zoals genoemd spreekt de Bijbel nergens over een appel! Even goed lezen wat er staat. Er word alleen over een "vrucht" gesproken.
In de oorspronkelijke tekst werd het Hebreeuwse woord 'parah' gebruikt. Kan iedere vrucht zijn. Maar de vrucht is in deze niet belangrijk.
Als je het verslag nogmaals leest merk je dat Adam en Eva wat voedsel betreft geen beperkingen hadden op de vrucht van de 'boom van de kennis van goed en kwaad' na.
Waarom had God hun deze beperking opgelegd?
Als Adam en Eva getrouw waren gebleven hadden ze een belangrijke, zware verantwoording.
Zij waren de eerste mensen. Iedereen op aarde moest hun respecteren als meest wijze en gezaghebbende figuren. Grootouders.
Zij konden ook hoogmoedig worden. Kijk maar naar Satan die de macht van God ook begeerde.
God had hun daarom een uiterste simpele beperking opgelegd. Hiermee zouden ze hun getrouwheid bewijzen. (Lukas 16:10) Uiteindelijk zou de hele aarde gevuld worden en zou het paradijs uitgebreid worden. Wat God uiteindelijk met de beperking zou doen is een kwestie van speculeren.
Het liep anders af.
Was de "vrucht" de seksuele daad tussen hun beiden? Absoluut niet. God had hun de opdracht gegeven zich te vermenigvuldigen en daar hadden ze "de daad" voor nodig. Dat kan dus nooit hun zonde zijn.
De reden waarom Eva, Adam betrokken heeft in haar zonde, toen hij bij haar was, bewijst ook dat de zonde niet "de daad"is.
Wat er precies zich in deze zich heeft afgespeeld weten slecht enkelen.
De apostel Paulus zei wel dat Eva is bedrogen en Adam niet. (1 Timotheüs 2:14)
Wat ze heeft gedacht en de extra details zijn maar speculatief.
In de opstanding zouden slechts één van de kinderen van Adam en Eva daar misschien een antwoord op kunnen geven.
Het boek Openbaring zegt dat er nieuwe boekrollen geopend zullen worden.
Hopelijk zullen er heel wat vragen beantwoord worden, waar wij nu geen duidelijk antwoord op weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant antwoord, bedankt. Wat betreft de vrucht, je hebt gelijk. Appel wordt vaak gebruikt want in de oorspronkelijke taal hebreeuws de word for appel "Tapuach" wordt gebruikt voor veele soorten fruit die aan een boom groeien. De oorspronkelijk woord in de hebreeuwse bijbel is "Prie" niet "Parah"wat eigenlijk een koe betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Het stukje appel is nog steeds zichtbaar bij de mannen.
De adamsappel...steekt meestal uit bij de keel.
Dus wellicht was hij als eerste die de hap nam.
En toen ze beiden van de appel gegeten hadden...kwamen ze erachter dat ze naakt waren.
En toen gingen zij zich verstoppen voor God.
Die hen zo kon vinden..en wist dat ze ervan gegeten hadden...omdat zij daardoor bewust werden van hun naaktheid....Daar kon de mens al niet luisteren naar de wil van God. Zij mochten van alle bomen eten...behalve van die appelboom.....
En de mens heeft sindsdien amper geleerd want ze luisteren nog steeds niet naar wat wel en niet mag.
Wat goed is en wat fout is ....om te doen of te zeggen.
Helaas....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim zijn is wijs zijn.Was Eva wijs? Ze had enorm dom gehandeld!
En door van de vrucht te eten was ze niet slimmer geworden,....nee ze was bedrogen!

(Genesis 3:13) . . .Waarop de vrouw antwoordde: „De slang — die heeft mij bedrogen en dus heb ik gegeten.”